Domů     Historie
Rudolf Diesel a jeho patent vedoucí ke zkratce TDI
Rudolf Diesel na německé známce z roku 1958. Zdroj: Wikimedia Commons

Svědomitost, inteligence a technologická posedlost. Přesně tyto tři vlastnosti položily základ funkčnímu stroji, který pro svou efektivitu a nízkou hmotnost pohřbil parní stroje v učebnicích dějepisu.

Touha po pomyslné dokonalosti, ale nakonec stála jeho vynálezce život.Myšlenka na zařízení, které by bylo schopné spalovat různá, běžně dostupná, paliva se Rudolfu Dieselovi (1858–1913) usadila v hlavě již během studií.

Mohla za to hustilka, kterou studenti v minulost využívali jako jednoduchý pneumatický zapalovač. Od té chvíle nemyslel na nic jiného.

Patentový souboj

Z prvotních snah vzešel nejprve čpavkový motor, který však zdaleka nefungoval tak, jak si Diesel představoval. Teprve zdokonalení Ottova spalovacího motoru se ukázalo jako trefa do černého. Namísto toho, aby byla směs zažehnuta elektrickou jiskrou totiž německého konstruktéra napadlo do stlačeného vzduchu vstříknout pohonnou látku.

A základ pro patent byl na světě. Jak se ale později ukázalo ukázalo, vstřikovat někam palivo pod tlakem nebylo úplně z Dieselovy hlavy. Stejnou myšlenku převedl do praxe již britský inženýr Herbert Akroyd-Stuart (1864–1927), jehož spalovací motory vyráběla firma Richard Hornsby and Sons od roku 1891. I přes tvrdé spory o prvenství to byl právě Rudolf Diesel, komu byl nakonec patent přidělen. Psalo se 28. února 1892.

Úspěch a pak „bum“!

Zdálo se, že Diesel konečně dosáhl vysněné mety. Oficiálně stvrzená úřední listina ale byla jen začátek dlouhé cesty. Bylo totiž třeba sehnat výrobce i štědrého mecenáše. Tím se nakonec stal výrobce oceli, Friedrich Alfred Krupp (1854–1902), kterému konstruktér poskytl část patentních práv pro Německo.

Později byly do procesu zapojeny ještě Augsburské strojírny, v jejichž montážních halách začal zážehový motor nabývat konkrétních obrysů. První prototyp byl sestrojen 10. srpna 1896. Pracovníci závodu se ale z jeho funkčnosti těšili jen pár vteřin.

Poté totiž vynález explodoval. Teprve na druhý pokus začal postupně pracovat od jedné otáčky až po celou minutu.

A peníze se sypou…

Trvalo však ještě další čtyři roky než byl muž s motorem spokojen. Nejprve k jeho pohonu využíval benzin, roku 1895 se však rozhodl vsadit štěstí na petrolej. A ono to vyšlo. Motor pracoval lépe, klidněji.

25. dubna 1897 proto mohl konečně oznámit, že je s vývojem hotov. Tato informace odstartovala čilá obchodní jednání, po kterých následoval masový prodej patentů do zahraničí. Novinku toužilo ozkoušet Skotsko, Švýcarsko, Rakousko i Amerika.

Ze skromného konstruktéra s neoblomnou vizí změnit svět se prakticky přes noc stal milionář. Pořídil si luxusní sídlo na Maria-Theresia-Strasse v Mnichově, a nabyté jmění si společně s manželkou i třemi dětmi užíval naplno.

Pád na tvrdé dno

Veselí ale netrvalo dlouho. Ačkoli Augsburská továrna vyráběla motory ve velkém, a dodávala je do prvních fabrik, žádný z nich nefungoval dle očekávání. Hodnoty akcií s každým dalším fiaskem klesaly, na což zklamaný Diesel zareagoval prodejem veškerých svých práv.

Poté se zhroutil a několik měsíců strávil v psychiatrické léčebně. Zatímco se snažil uzdravit pocuchané nervy, Krupp a továrny najaly desítky inženýrů ve snaze nedostatky odstranit. Jejich úsilí bylo korunováno úspěchem, když si upravený motor odvezl roku 1900 ze světové výstavy v Paříži vyznamenání.

O 12 let později tedy mohla být na vodu spuštěna loď MS Selandia se dvěma osmiválcovými čtyřtaktními dieselovými motory, které jí sloužily až do roku 1942. Prvním produkčním vozem, kterému pod kapotou burácelo vylepšené „srdce“, se stal Mercedes-Benz 260 D.

Související články
Historie Medicína 4.11.2025
Už 43 let uplynulo od chvíle, kdy se v tehdejším Československu narodilo první „dítě ze zkumavky“. Stalo se tak 4. listopadu 1982 zásluhou týmu vedeného profesorem Ladislavem Pilkou, tehdejším přednostou Centra asistované reprodukce ve Fakultní porodnici Brno. Jeho práce znamenala průlom nejen pro českou medicínu, ale i pro celý tehdejší východní blok. Dnes se díky […]
Historie 3.11.2025
Měla to být rutinní záležitost. Že archeologický dozor při výstavbě justičního paláce vyústí v odhalení unikátního naleziště, nikdo neočekával. Ale přesně to se stalo. A na místě, kde měla růst pracoviště soudců či státních zástupců, se začali činit experti na časy dávno minulé Pokud jde o pravěk, neexistuje snad ikoničtější tvor než mamut. Koneckonců tenhle […]
Před téměř čtyřmi desetiletími objevili vědci uvnitř impaktního kráteru, nacházejícího se na ostrově Devon, jež je součástí kanadských ostrovů královny Alžběty, soubor dokonale zachovaných fosilií. Ty nyní konečně vydaly své tajemství. Patřily vyhynulému druhu bezrohého nosorožce, který žil před 23 miliony let. Odborníci zvíře pojmenovali Epiatheracerium itjilik, což v inuktitutštině znamená „mráz“ nebo „ledový“. Svojí […]
Historie 27.10.2025
Objev tohoto archeologického unikátu nebyl výsledkem žádného cíleného pátrání. Čistě náhodou ho našla parta čtyř mladíků. Díky zvědavému psovi jednoho z nich odhalili jeskyni plnou úchvatných pravěkých maleb Stalo se to na podzim roku 1940 v blízkosti dnešní obce Montignac-Lascaux u řeky Vézère v departmentu Dordogne v jihozápadní Francii. Jakási Sixtinská kaple pravěku vstoupila do […]
Historie Příroda 26.10.2025
Nová studie paleontologů z Univerzity v Edinburghu a Novém Mexiku do značné míry přepisuje jeden z největších příběhů v dějinách Země. Dlouho se zdálo, že dinosauři na konci mezozoika už pomalu planetě dávali sbohem a katastrofa před 66 miliony let jejich zánik jen urychlila, nová data však ukazují, že tomu zřejmě bylo jinak. Podle výzkumníků […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz