Domů     Technika
Knihovna ve virtuální realitě je skutečná
Jan Zelenka 18.4.2024

Virtuální realita už není jen hračkou geeků, odnoží herního zábavního průmyslu nebo vědců. Její potenciál je větší, s přesahem do každodenního života. Městská knihovna v Praze prostřednictvím VR nejen zpřístupnila zajímavou, bezmála stoletou historii budovy knihovny na Mariánském náměstí, ale umožňuje i pohlédnout na knihovnu a její služby novýma očima.

Městská knihovna v Praze zahájila projekt před dvěma lety. Cílem bylo zmapovat možnosti zapojení virtuální reality do služeb knihovny a také převést její největší pobočku – historickou budovu Ústřední knihovny – do virtuálního prostředí.

Visiolibrum

Povedlo se. Aplikace Visiolibrum nabízí cestu do historie budovy Ústřední knihovny, první účelové budovy pro knihovnu v Československu a zároveň jedné z nejmodernějších knihovnických budov v celé Evropě konce 20. let 20. století.

Aplikace Visiolibrum je složena z pěti kapitol a netradičním způsobem zpřístupňuje vybrané části Ústřední budovy Městské knihovny v Praze, a návštěvníky přenese do období První Republiky, Protektorátu anebo období normalizace.

Model je průchozí a umožňuje prohlížet si jednotlivé části knihovny a plnit tematické úkoly.

Každá kapitola nabízí několik dobových a interaktivních prvků, atmosférické plakáty a také tematickou minihru. Cílem krátkého virtuálního zážitku je představit nejen historicky a architektonicky cennou budovu, ale především nabídnout vyzkoušet si možnosti virtuálního prostředí a vyzvat uživatele k vlastnímu experimentování. Ať už u sebe doma anebo přímo v prostorách knihovny.

Projekt knihovny ve VR je podpořený fondy EHP 2014–2021. kredit: Městská knihovna v Praze

Galerie ve VR

Galerie je součástí fyzické budovy Ústřední knihovny, a tak nesmí chybět i v té virtuální. Prostor Galerie je zamýšlen jako výstavní prostor nejen pro začínající umělce, ale pro všechny, co budou mít zájem svoji práci prezentovat ve VR prostředí.

V Galerii je možné realizovat vlastní výstavy 2D objektů ve virtuálním prostředí a v samotné aplikaci jsou do začátku nahrány tři úvodní výstavy. Dvě z nich vznikly během vzdělávacích kurzů pořádaných knihovnou pro širokou veřejnost.

VR HUB je druhou, sesterskou aplikací, jedná se o zjednodušené prostředí plochy, které je přizpůsobené pro bezpečné a izolované spouštění aplikací, ve kterém je možné pracovat s 3D objekty a v rámci lokální sítě organizovat různé workshopy nebo prezentace (poslední funkcionalita je zatím ve vývoji).

Aplikace Visiolibrum i VR HUB budou ke stažení zdarma a v rámci licencí je možné je používat nejen pro osobní účely, ale i pro práci s veřejností pro účely vzdělávání. Školy, knihovny, volnočasové organizace a další tak mohou mít k dispozici nástroj, který je možné obav užívat pro první seznamování s technologií a jako startovní bod do dalšího zkoumání.

Knihovna nikdy nebyla a dnes už zcela jistě není jen o papírových knihách, možná budete překvapení na co a na koho v ní můžete narazit. kredit: Městská knihovna v Praze

Jedeme dál…

Smyslem celého projektu a navazujících aktivit je netradičním způsobem zpřístupnit historickou památku všem zájemcům a zájemkyním a seznámit veřejnost s užitečnou technologií. Pokud nemáte doma vlastní brýle pro virtuální realitu, zeptejte se ve své knihovně.

Knihovna nikdy nebyla a dnes už zcela jistě není jen o papírových knihách, možná budete překvapení na co a na koho v ní můžete narazit.

Pokud nemáte doma vlastní brýle pro virtuální realitu, zeptejte se ve své knihovně. Fotky: Martina Adlerová

Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ukončil vývoj vozítka VIPER. Jeho úkolem mělo být pátrání po vodě či dalších zdrojích na Měsíci. Jako důvod uvedla rostoucí náklady, odkládání startu, ale také možné ohrožení dalších projektů Původně měl VIPER započít svou misi k Měsíci už na sklonku minulého roku. Nakonec však NASA požádala o odložení […]
Na dně moře u japonského pobřeží bylo objeveno gigantické naleziště klíčových prvků pro výrobu baterií do elektromobilů, ložisko niklu a kobaltu. První vrty u ostrova Minami-Torišima budou zahájeny příští rok. Využívání ložiska v průmyslovém měřítku má být zahájeno v roce 2026. Podle nadace The Nippon Foundation, která v posledních měsících zkoumala mořské dno u ostrova […]
Filmový průmysl se neustále vyvíjí a nové technologie mu umožňují vytvářet stále realističtější a poutavější zážitky pro diváky. Jaké nejmodernější technologie se v současné době používají ve filmech k tomu, aby zmátly smysly diváků? Technologií, která posouvá současný filmový průmysl neuvěřitelným způsobem vpřed, jsou tak zvané počítačově generované obrazy neboli computer generated imagery (CGI). Jedná […]
Svět se mění… Elektrifikuje se Severní Amerika, Evropa i Čína. Musejí. Statisíce vědců ze všech koutů planety přicházejí se znepokojivými čísly. Jenže v blízké budoucnosti nebude nutné bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, zároveň se budeme potýkat s nedostatkem lithia, potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz