Dr. Sian Morris pracuje v londýnském výzkumném a inovačním centru společnosti Procter & Gamble, kde se společně s dalšími vědci podílí na vývoji efektivnějších pracích prášků na odstranění skvrn nebo zkoumá, jak mužům a ženám poskytnout žiletky a holicí strojky pro holení bez podráždění.
Zajímá vás, co předchází tomu, než se kosmetika nebo drogerie ocitne v naší koupelně nebo kuchyni? Následující rozhovor s Dr. Sian Morris nám to přiblíží..
Jak si máme představit vývoj nového produktu? Pracujete s tím starým nebo začínáte úplně od nuly? Kdo přichází s nápady, jak vylepšit stávající produkty?
O vývoji nového produktu je potřeba přemýšlet trochu jako o cestě – nejprve si musíte určit cíl cesty, způsob, jakým cíle dosáhnete, s kým chcete cestovat a koho poznat a také počítat s tím, že na cestě vás může potkat mnoho slepých uliček, které zkomplikují vaši výpravu a navedou vás na jinou trasu, ale v závěru na vás čeká překvapivý objev a šťastné dosažení vytyčeného cíle.
Krok první: Nejprve si musíte definovat, pro kterou skupinu zákazníků je vámi vyvíjený produkt určený. U nás platí, že náš generální ředitel není náš šéf. Naším skutečným pánem je totiž zákazník, jak praví staré obchodní pořekadlo.
V prvé řadě si stanovíme, co je nutno udělat – mluvit se spotřebiteli, sledovat, jakým způsobem užívají naše produkty a požádat je, aby se svěřili s tím, co jim na produktech vadí nebo komplikuje užívání a jakou změnu by naopak uvítali.
Všechny zmíněné věci nám pomáhají inovovat produkty úspěšně a dodávat našim zákazníkům opravdové zážitky.
Krok druhý: Vytvořit vizi toho, co je skutečně možné. Je naprosto nezbytné být flexibilní a neustále reagovat na nová zjištění během vývoje produktu. Hodně jsme se naučili sledováním start-upových společností.
Vždy si během vyvíjení produktu odpovídáme na otázky – máme pokračovat v cestě? Máme se vydat jinudy? Máme se na tomto místě zastavit?
Krok třetí: Testování našich inovačních výtvorů – to může začít například metodou „in-silico“, což je počítačové modelování toho, jak může ingredience, obal nebo produkt fungovat. Další metodou jsou laboratoře „in-vitro“ s technikami, jako je například genomika, analýza ingrediencí High Through Put.
Poté pokračujeme s panelovým výzkumem, kterého se účastní dobrovolníci, nejprve v menších a poté ve větších skupinách. Dalším ze způsobů je uspořádání vzdělávacích workshopů, kde se dozvíme opravdu hodně informací. Většinou se během inovace setkáme s několika různými kroky, nikdy to není pouze jeden z nich.
Někdy také začneme inovovat již stávající produkt, který má správný základ a potřebuje jen lehce vylepšit. V ostatních případech inovujeme produkt do zcela nové podoby – to se týkalo například přechodu od práškového pracího prostředku k tabletě nebo změně obyčejného kartáčku na elektrický.
Přístupy se velice různí, ale vždy směřujeme ke stejnému cíli: potěšit zákazníka a odvést dobrou práci. První plenka Pampers vznikla tak, že budoucí vynálezce vyrazil na výlet s dcerou a vnoučetem. Během výletu si uvědomil, že musí vyvinout takovou plenku, která udrží miminko v suchu a která zjednoduší celý přebalovací proces.
Od té doby, kdy spatřila první moderní plenka světlo světa, se stále snažíme vylepšovat její vlastnosti a funkce.
Jak inovované produkty testujete?
U nás platí pravidlo, že zákazník je náš pán, takže jsou samozřejmě spotřebitelé součástí procesu testování, a to od počátku až po konec vývoje nového produktu. Testujeme však mnoha různými způsoby – od zkoumání ingrediencí až po hotové výrobky, od počítačových simulací po domácí testování, od testování na buněčných kulturách v technických centrech až po testování úklidových prostředků v reálných domácnostech… Těch způsobů je opravdu mnoho.
V našem německém inovačním centru ve Schwalbachu pořádáme pravidelné panelové diskuze rodičů kojenců, kteří odpovídají na otázky a testují plenky. Dokonce nám vrací již použité plenky, které posléze podrobujeme analýze.
Do našeho inovačního centra v Readingu přicházejí každý den muži a testují naše žiletky. Po oholení zaznamenávají plusy a mínusy holicích strojků. K dispozici máme dokonce snímač pohybu, který zaznamenává, jakým způsobem používá člověk holicí strojek – je to podobná technologie, která například umožnila tvůrcům Pána prstenů zasazení postavy Gluma.
V bruselském inovačním centru máme stovky praček – různé typy, různé druhy vody pro co nejvěrnější simulaci různých zemí světa a místnosti nastavené na různé teploty. Díky takto rozsáhlému testování můžeme lépe posoudit a porovnat rozdíly v praní v Evropě i ve světě.
Disponujeme také vlastní skutečnou kuchyní, koupelnou a „domovem“, takže nám lidé mohou lépe ukázat, jakým způsobem například umývají nádobí, plní myčku a jak používají náš produkt. Dokonce jsme zažili i situace, kdy naši zaměstnanci žili s našimi zákazníky, aby jim mohli lépe porozumět a kvalitně otestovali, jak produkt funguje v reálném životě.
Jak můžete vidět, máme opravdu velké množství nejrůznějších technologií, a to od těch nejjednodušších po ty nejsložitější. Pokaždé provedeme právě tolik způsobů testování, kolik náš produkt vyžaduje, aby byl nezpochybnitelně prohlášen za bezpečný a funkční.
Často tedy zařazujeme i klinické výzkumy a technické studie. Jsme také přesvědčeni, že úspěch našeho produktu se neukáže již při prvním zakoupení, ale až tehdy, kdy si jej zákazník zakoupí podruhé. Díky opětovnému nákupu totiž získáme zpětnou vazbu o tom, že se nám podařilo vytvořit skutečně funkční a užitečný produkt, ke kterému se zákazníci rádi vracejí.
Když se podíváme na značku Gillette, některé strojky mají dokonce 5 břitů! Jaký význam má větší počet břitů pro oholení a jak jste přišli na počet 5?
Věta, kterou si většina lidí spojí s Gillette, je „to nejlepší, co může muž dostat“. Skutečně totiž odráží způsob práce mých kolegů, vědců, kteří se zabývají vědou a strojírenstvím a navrhují podobu holicích strojků. V portfoliu Gillette jsou jak pětibřité, tak tříbřité a dvoubřité strojky.
Výhoda pětibřitého holicího strojku souvisí s lepším komfortem a blízkostí během holení. Každý jednotlivý vous může být zastřihnut až 5krát, takže dosáhnete skutečně hladkého a precizního oholení. Je však nutno brát v potaz potenciální rizika příliš blízkého holení – zde nastává čas na některá z kouzel vědy.
Nezáleží totiž pouze na počtu břitů, ale také na geometrii a rozestupu jednotlivých břitů. Vzdálenost, kterou mezi sebou jednotlivé břity mají, totiž pomáhá rozložit tlak při holení a umožňuje pohodlnější klouzání po tlakových bodech.
Během rozsáhlého výzkumu jsme zjistili, že většina mužů vyvíjí tlak ekvivalentní až 1,5kg, takže se musíme při vývoji produktů vždy ujistit o tom, zda je tlak dobře rozložen na jednotlivé břity.
Nezáleží však jen na břitech a jejich počtu – v designu jednotlivých strojků jsou zakomponovány malé „ploutve“, které pomáhají napnout pokožku, či technologie zvlhčení. I bez mikroskopu se můžete podívat, co vše musí dobrý strojek na holení obsahovat.
Každá břitva musí být ostrá jako skalpel a musí perfektně splnit standard vysoce kvalitní oceli, disponovat adekvátní tloušťkou a povrchovou úpravou tak, aby byla skutečně funkční. Pětibřité strojky jsou tedy skvělé, ale rozhodně nestačí jen samotné číslo 5, které by zajistilo perfektní oholení.
V neposlední řadě je dobré nezamilovat se slepě do technologie pěti břitů. Je sice úžasná, ale nehodí se pro všechny. Například strojek Skin Guard, který je určený pro velmi citlivou pokožku, disponuje pouze dvěma břity.
Zjistili jsme totiž, že pro tento typ pokožky jsou vhodné pouze dvoubřité strojky, které i tak zajistí perfektní oholení. Zabýváme se tedy skutečně tím, co chceme vytvořit a hlavně pro koho to chceme vytvořit. Žádné další způsoby vývoje produktů nejsou efektivní.
A jaké teď připravujete novinky pro praní prádla a mytí nádobí? Můžeme čekat v brzké době podobnou revoluci, jako byly prací kapsle?
Jsem ráda, že se vám naše kapsle Ariel líbí – ano, byla to opravdu skvělá inovace, protože se snadno používají a efektivně odstraňují skvrny na oblečení. Pomáhají nám také se správným dávkováním.
Když lidé používají tekuté prací prostředky, často si nejsou zcela jisti, kolik toho mají použít, a tak většina z nich použije produktu „o kapku“ více. Pracujeme na vývoji produktu a jeho optimálním množství, ale je zcela nezpochybnitelné, že prací kapsle Ariel šetří nejen vaši peněženku, ale i životní prostředí.
Další zprávou, kterou musíme lidem sdělit, je to, že největší dopad na životní prostředí, zhruba 60 %, má během praní prádla zbytečná spotřeba ohřívané vody. Pokud však používáte kvalitní prací prostředek, můžete prádlo perfektně vyprat už při teplotě 30 °C. Rádi bychom přiměli všechny Evropany k tomu, aby snížili teplotu při praní ze 40 na 30 °C. Díky pouhým deseti stupňům ušetříme totiž tolik emisí, kolik vyprodukují 2 miliony automobilů. Díky tomuto jednoduchému kroku tak můžeme snížit emise uhlíku až o 35 %, což je opravdu velká věc.
Chceme tedy pracovat na tom, abychom naše zákazníky naučili používat ekologické prací tablety a přesvědčili je, aby pokaždé prali pouze na 30. Jedná se o skutečně revoluční řešení, které je malým krůčkem pro každého z nás, ale velkým krokem pro ekologii a udržitelnost.
Pokud byste měla vybrat jednu inovaci z výzkumných a vývojových center Procter & Gamble, která nejvíce změnila životy lidí, kterou byste vybrala?
Tak to je velmi obtížná otázka. Existuje tolik různých inovací, které mají smysl pro různé typy zákazníků z různých důvodů. Existují skutečně inspirativní inovace, jejichž cílem je usnadnit životy našim nejzranitelnějším občanům a těm, kteří se o ně starají.
Na mysl mi přichází dvě z nich. Zaprvé jsou to Pampers Preemies, což jsou maličkaté plenky určené pro předčasně narozené děti, které mění životy nejen dětí, ale i rodičů a zdravotních sester na jednotce intenzivní péče a všech, kteří se o miminka starají v tomto neuvěřitelně obtížném období.
A druhou takovou inovací je Gillette Treo, což je vůbec první holicí strojek navržený pro asistované holení. To, jak vypadáme, je důležité pro nás všechny a pro muže, kteří byli zvyklí se pravidelně holit, může být oholená tvář součástí identity.
Pokud ztratíte schopnost oholit se, může to mít hlubší negativní psychický dopad. Gillette Treo umožnilo bezpečné asistované holení, takže jej může provést nejen pečovatel, ale i manželka/manžel, rodina či kamarád. Zcela určitě vnímám tuto inovaci za transformační.
Na druhou stranu je třeba nepřehlížet jednoduché každodenní produkty, které nám v životě pomáhají. P&G začínala jako společnost na výrobu svíček a mýdla, takže hygiena a udržování sebe sama, našeho oblečení a našich domovů v čistotě jsou součástí naší filosofie od doby, kdy P&G vzniklo.
Jedná se především o produkty, které považujeme za samozřejmé – v době COVID jsme si připomněli, jak důležitá je správná hygiena. Pokud bych si měla vybrat jednu úžasnou technologii z řad každodenních produktů, vybrala bych čisticí prostředky, například naše inovované prací kapsle Ariel.
Ještě před 100 lety ženy trávily praním celé dny. Po příchodu technologií se ženy mohly věnovat i jiným věcem než péči o domácnost. My se u Arielu snažíme neustále zlepšovat prací produkty tak, aby měly ženy co nejméně práce.
Já sama jsem velmi vděčná za tyto novinky, díky kterým nemusím trávit hodiny úklidem, ale mohu svůj cenný čas trávit v laboratoři či kanceláři. Také jsem vděčná za to, jak se v posledních letech začínají zapojovat do péče o domácnost i muži.
V poslední době se také používá v kosmetice a drogerii čím dál tím víc digitálních vychytávek – mobilních aplikací nebo robotů. Co už je aktuálně na trhu od P&G a čeho se dočkáme v nejbližší době?.
Během pandemie COVID-19 stále více a více lidí nakupuje z pohodlí domova, takže pomoc s výběrem správných produktů může hrát naprosto klíčovou roli. Na dálku si vybíráme i takové produkty, o kterých se nám dříve ani nesnilo.
V současnosti probíhá neustálý vývoj technologií, které by mohly zajistit digitální poradenství. Například u nás v P&G byl před několika lety vytvořen Olay Skin Advisor, digitální poradce v péči o pleť, který pořídí selfie snímek vaším mobilním telefonem a poté jej analyzuje a určí potřeby vaší pleti.
Technologie má přístup k datům z klinického výzkumu a aplikuje techniky strojového učení k vyhodnocení toho, co konkrétní pleť potřebuje. Pomáhá také s poradenstvím konkrétních produktů.
Největší pokrok byl ovšem mezi elektrickými zubními kartáčky. Loni a letos byl na veletrhu CES velkým hitem inovovaný Oral B iO, který skvěle snoubí krásný minimalistický design, špičkovou technologii a moderní znalosti z oblasti zubní péče.
Zubní kartáček je navržen tak, aby byl vaším domácím zubním trenérem a podporoval vás každý den ve správné péči o zuby a ústní dutinu. Já sama jsem si tento nový kartáček pořídila před Vánoci a je naprosto skvělý.
Říká mi, jak dlouho si mám čistit zuby, za jak dlouho přejít z jednoho úseku zubů na druhý, na jakých místech čistím správně a na jakých ne, informuje mě o tlaku, který při čištění vyvíjím na zuby a dásně a analyzuje, na kterých místech jsem vyvíjela jaký tlak… Čím dál více se ukazuje, jak je správná dentální péče nezbytná pro celkové zdraví a pohodu – správné čistění zubů je ve skutečnosti důležitější, než jsme si mysleli.
Pro mě je nový Oral B iO skvělým příkladem toho, jak by měly technologie fungovat. Kartáček v sobě spojuje nejnovější poznatky ze zubního lékařství, moderní technologie, a především náš cíl: nabídnout zákazníkovi skutečně funkční, bezpečné produkty, které zlepší jeho každodenní život.