Domů     Zajímavosti
Program na „výrobu“ emocí
21.stoleti 11.12.2008

Jistě nám nikdo nemusí radit v tom, abychom poznali člověka, který má z něčeho radost nebo který se něčeho bojí. Vyjadřovat svého vnitřního prožívání povrchem svého těla je natolik stabilním prvkem mezilidské komunikace, že je univerzálně srozumitelné napříč jednotlivými kulturami a i lidskými rasami. Vědci nedávno vytvořili model, podle něhož se ukazuje, že výrazy tváře odpovídající základním typům emocí lze přesně matematicky popsat. Jistě nám nikdo nemusí radit v tom, abychom poznali člověka, který má z něčeho radost nebo který se něčeho bojí. Vyjadřovat svého vnitřního prožívání povrchem svého těla je natolik stabilním prvkem mezilidské komunikace, že je univerzálně srozumitelné napříč jednotlivými kulturami a i lidskými  rasami. Vědci nedávno vytvořili model, podle něhož se ukazuje, že výrazy tváře odpovídající základním typům emocí lze přesně  matematicky popsat.

Počítačové hry a virtuální světy jsou vždy odrazem světa reálného, tedy toho, v němž jsme na rozdíl od simulované reality pevně svázáni s naším tělem. Aby byl virtuální svět co nejpodobnější našemu, musí se tvůrci animací jeho pozorováním co nejvíce učit. Vytváření umělých světů nám zase na druhou stranu může mnoho z našeho světa objasnit. Přesvědčili se o tom i vědci z univerzity na středomořských Baleárských ostrovech. Diana Arrelano, která vedla vědecký tým, shrnula cíle a postupy studie těmito slovy: Cílem této studie je připravit model, který odhalí nálady, jimiž osoba prochází a zobrazí je na trojrozměrném modelu. V trojrozměrném prostoru jsme propojili osobnost, emoce a nálady, které byly v předcházejících studiích pojednávány odděleně. Právě toto propojení tří rovin činí práci španělských vědců tak novátorskou a zajímavou. První z rovin je rovina osobnosti, která je jakýmsi druhem stabilního nastavení. Je-li například osobnost introvertní a neurotická, pak je převládajícím výrazem její tváře úzkostný výraz. I neurotické osobnosti se  však mohou různě „tvářit“.  V první řadě můžeme mít různé „nálady“. Patří mezi ně například je nuda či již zmíněná úzkost. Třetí a poslední rovinou, která ovlivňuje výrazy naší tváře, jsou  emoce jako např. strach, radost či překvapení, které jsou  záležitostí takřka  jediného okamžiku.    Každému z vnitřních stavů lze  na pozadí jeho osobnosti přiřadit výraz a definovat jej promocí matematického algoritmu. Vědci vytvořili několik algoritmů a výsledky testovali prostřednictvím vzorku studentů, kteří měli jednotlivým výrazům přiřadit názvy. Výsledky byly skutečně přesvědčivé – na označení jednotlivých emocí se studenti v drtivé většině shodli. Vědci navíc došli k několika dalším závěrům, které napomáhají rozumět podstatě lidské komunikace. Například rozdíl mezi gestem značícím „překvapení“ a gestem pro „strach“ není patrný z pouhého výrazu tváře. Pro jejich rozlišení je třeba přihlédnout k širšímu kontextu  celého lidského těla, které svými doprovodnými gesty udá gestům tváře správný význam. Vědci doufají, že jejich objevy se uplatní jak v oblasti klinické psychologie, tak v oblasti dalšího vývoje počítačových her.

Související články
Nový výzkum, provedený odborníky z The Peter Doherty Institute for Infection and Immunity v australském Melbourne, ukazuje, že lymfatické uzliny, které jsou často během operací rakoviny z těla rovněž odstraňovány, aby se zabránilo šíření nádorového bujení, mohou být ve skutečnosti klíčové pro úspěšnou léčbu nemoci. Zachování lymfatických uzlin během operace rakoviny by mohlo dramaticky zlepšit […]
Zaoceánský parník HMHS Britannic se potopil za první světové války v listopadu 1916 poté, co najel na námořní minu. Na konci října letošního roku ho zkoumali členové české expedice Britannic 2025 pod vedením Petra Slezáka. Kvůli extrémním podmínkám, proudům a hloubce, ve které se vrak v Egejském moři nachází, patří jeho zkoumání k nejnáročnějším na […]
Zajímavosti 2.11.2025
Ve výzkumu publikovaném v časopise Nature Communications pod názvem “Resolution limit of the eye – how many pixels can we see?” autoři z Cambridghské univerzity a společnosti Meta přišli s překvapivým závěrem: pro běžné domácí sledování výrazně lepší obrazovka s vyšším rozlišením (např. 4K či 8K) často nepřináší znatelný rozdíl oproti běžnému Full HD displeji. […]
Zajímavosti 1.11.2025
Co by se stalo, kdyby se všichni obyvatelé planety v jeden okamžik rozhodli zapnout každou žárovku, lampu i reflektor? Vypadá to jako otázka, která vrtá hlavou dětem v předškolním věku, ale zamysleli se nad ní i vědci. Ani ne snad kvůli tomu, že by čekali celoplanetární záchvat touhy po světle, ale spíš proto, že tento […]
Před téměř čtyřmi desetiletími objevili vědci uvnitř impaktního kráteru, nacházejícího se na ostrově Devon, jež je součástí kanadských ostrovů královny Alžběty, soubor dokonale zachovaných fosilií. Ty nyní konečně vydaly své tajemství. Patřily vyhynulému druhu bezrohého nosorožce, který žil před 23 miliony let. Odborníci zvíře pojmenovali Epiatheracerium itjilik, což v inuktitutštině znamená „mráz“ nebo „ledový“. Svojí […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz