Domů     Zajímavosti
Soutěž Finanční gramotnost slaví rekordní účast
Martin Macourek 21.6.2023

V letošním ročníku se do soutěže Finanční gramotnost zapojilo dvojnásobné množství škol. Celkem soutěžilo 42 tisíc žáků a studentů z bezmála 600 škol. Soutěž se konala 12. rokem. Vedle samotného klání bylo součástí programu též 77 besed žáků a studentů s odbornými lektory.

Vítězové se letos rekrutovali z Bohumína, Prahy a z Hradce Králové. Soutěž pravidelně organizuje EFPA ČR a METODICA. Vše probíhá s podporou České národní banky.

Co je „finanční gramotnost“

Co si představit pod pojmem „finanční gramotnost“? Jde o skupinu znalostí a dovedností, které běžnému člověku pomáhají porozumět osobním a rodinným financím, a v různých životních situacích s nimi správně zacházet.

Porozumění osobním financím v sobě skrývá nejen chápání, jak správně používat osobní účty, půjčky, pojištění, penzijní spoření nebo investice. Nezbytná je i schopnost poznat a porovnat náklady i přínosy jednotlivých finančních produktů.

A vědět, že k těmto účelům slouží srovnávače účtů, srovnávač půjček, srovnávač pojištěn, kreditních karet, stavebního spoření apod.

„Svět se neustále mění a finance v něm hrají, ať již se nám to líbí nebo ne, stále větší úlohu,“ dodal nejen k finanční gramotnosti, ale i k celé soutěži Jan Frait, viceguvernér ČNB.

Princip soutěže? Nejprve každý za sebe, pak týmová práce

Princip soutěže Finanční gramotnost je, dle tiskové zprávy k výsledkům letošního klání, následující:

nejprve soutěží žáci a studenti sami za sebe, od okresních kol se pak tvoří týmy z nejlepších účastníků, a ty vypracovávají společné případové studie.

Ty kopírují reálné (finanční) situace v životě jedince i rodiny.

„Pro všechny účastníky bylo zajímavé a přínosné zjistit a uvědomit si, s jakými příjmy a výdaji se v rodině hospodaří, na co je třeba v rozpočtu myslet a na co nezapomenout při tvorbě rezerv. Do příštího ročníku opět zahrneme co nejvíce praktických úloh vycházejících z reálného života.

Ze zpětných vazeb od soutěžících vyplynulo, že je nejprve rozsah zadání překvapil, avšak během chvilky se do něho ponořili a zpracování je velmi bavilo. Učitele zase mnohdy překvapilo, jak žáci chtějí nad tématy diskutovat a sami si aktivně informace dohledávat,“ uvedla ředitelka soutěže Marie Štefánková.

Vítězové a speciální ceny

Letošní vítězné týmy jsou z Masarykovy základní a Mateřské školy Bohumín, z pražské Soukromé základní školy UNIVERZUM, s.r.o. a ze Střední průmyslové školy stavební, Hradec Králové. Udělena byla i speciální cena od Ministerstva financí ČR a od ČNB.

Ministerskou cenu si převzali žáci I. kategorie ze Základní školy Uničov. „Byl jsem mile překvapen úrovní znalostí jak studentů středních škol, se kterými jsem diskutoval, tak žáků základních škol. Právě v této kategorii jsem za pana ministra Stanjuru předal zvláštní cenu za projekt, který v rámci osobního rozpočtu nejen splnil všechna kritéria, ale zároveň přinesl i alternativy, porovnával ceny a zvažoval výhody a nevýhody.

Moc se na vítěze ze Základní školy Uničov těšíme u nás na ministerstvu, kdy s nimi o jejich projektu pohovoří i pan ministr,“ sdělil Marek Mora, náměstek ministra financí, který žákům speciální cenu předával.

Speciální cenu v podobě prohlídky Návštěvnického centra ČNB si převzal tým studentů Střední průmyslové školy stavební akademika Stanislava Bechyně z Havlíčkova Brodui. A využila ji celá jejich třída, která byla k návštěvě ČMN pozvaná.

Smyslem nejsou jen finance, ale týmová spolupráce

Jak uvádí tisková zpráva, soutěž ověřila nejen finanční znalosti a orientaci žáků, ale přispěla i k prohloubení týmové práce a propojení mezipředmětových dovedností. „Podle reakcí to vypadá, že mladá generace přemýšlí o penězích významně aktivněji, než generace jejích rodičů a prarodičů, a za maximum svých „investičních“ možností snad nebude považovat stavební spoření.

Stačí jim říct, jaké mají možnosti a jaká pravidla musí dodržovat,“ popisuje své milé překvapení Vlastimil Chvoštík, EFA, který vedl debatu na Gymnáziu Christiana Dopplera.

Soutěž popularizuje finanční gramotnost, zvyšuje zájem škol o přednášky a debaty

V tiskové zprávě vydané k příležitosti ukončení dalšího ročníku soutěže Finanční gramotnost si Marta Gellová, předsedkyně Rady EFPA ČR pochvaluje, že „výrazně stoupá i zájem škol o odborné přednášky. Letos se podařilo ve spolupráci s EFA/EFP poradci uspořádat besedy na 77 školách.

Větší zájem přichází ze škol v regionech, kde se lidé potýkají s nízkou finanční gramotností a na ně navázanými problémy jako je předlužení nebo exekuce.“.

Nová generace snad už bude mít lepší představu, jak vyřešit své dluhy, jak bezpečně používat bankomaty a vkladomaty, kdy se víc hodí půjčka než se vydat ze všech svých rezerv, nebo kdy se vyplatí úrazové pojištění a kdy naopak komplexní pojištění životní.

Související články
Někteří sociologové a psychologově tvrdí, že žijeme v éře postfaktické, tedy v době, kdy jsou fakta a racionalita upozaděny a prim hrají emoce. Že na tom něco je, ukazuje letmý pohled na sociální sítě, kde mnohdy vládne agresivita, často zabalená do potrhlých konspiračních teorií. Začátkem května oběhlo internet virální video, ve kterém šedesátiletý Peter Abbott […]
Výrok Billa Gatese zněl jasně. Výroba mléčných produktů má až příliš vysokou uhlíkovou stopu. Aby tuto skutečnost zvrátil, rozhodl se podpořit kalifornský start-up, jež hodlá klasické máslo nahradit umělým. Společnost Savor ze San Jose využívá k výrobě tuku podobného živočišnému termochemický proces, který by měl být levný a zároveň energeticky nenáročný. „Vycházeli z faktu, že […]
Co se stane, když si dva bratři vezmou dvě sestry a mají dvě děti? Normálně by děti byli bratranci, ale co když otcové jsou dvě identická dvojčata a matky také dvě identická dvojčata? Pak podle genetiky jsou vlastně sourozenci a ne bratranci. Vědci jsou dvojčaty fascinováni odjakživa. Už multižánrový vědec Francis Galton v roce 1875 […]
Žijeme v době plastové jako generace „plastic people“, v barevném, naleštěném a nerozbitném. Zatímco z kdysi zázračného produktu se stal veřejný nepřítel číslo jedna, dnes ho bereme na milost. Plasty ale nejsou zlo. „Špatnou reklamu plastům dělají obalové výrobky s krátkou dobou použitelnosti, ale především lidské chování, jak s nimi nakládáme…“ řekl nám ředitel Ústavu makromolekulární chemie […]
Pohádky, které dnes známe a milujeme, jsou oproti svým původním verzím jen slabými odvary. Jádra mrazivých nebo lechtivých příběhů, z nichž kdysi povstaly, v nich nicméně přetrvávají dodnes.   Lidové pohádky bývaly lechtivých motivů, vulgarit a jadrného humoru plné. Vyprávěli si je totiž hlavně dospělí, třeba pro zpestření dlouhých zimních večerů. K proměně těchto často velice nekompromisních a […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz