Domů     Technika
Volva dvou světů: Milionové auto a auto za miliony
Jan Zelenka 1.7.2022

I ve 21. století existují dlouhověké výrobky, a také existují auta, která mají duši. Oboje spojuje jedna značka a propast(ných) 19 let od výroby.

Foto: Petra Doležalová

Tohle je pan Jaroslav Hlobil a jeho Volvo V70 D5 z roku 2003, kterému na tachometru svítí 1 milion kilometrů. Vlastně ne, protože počítadlo nemá dostatek čísel, takže přesněji 999 999,9 km.

Zařadil se tak mezi velmi malou skupinu lidí, který dokázal najet s jedním autem takovou porci kilometrů.

Avšak nezačal od nuly. Pan Jarda si svoje V70 pořídil jako ojetinu v roce 2008, kdy už měla na tachometru 157 000 km, i tak sám najezdil za 14 let těžko uvěřitelných 843 000 kilometrů. „Dlouhou dobu jsem pracoval pro firmu IKEA a pendloval jsem mezi Prahou, Ostravou, Bratislavou a Budapeští, občas jsem jezdil i do Polska. Najet tak přes šest tisíc kilometrů za měsíc nebyl žádný problém,“ vysvětluje.

Objel a autem desítky dovolených, s autem vyrostl syn.

Foto: Petra Doležalová

Severská dlouhověkost…

A teď, po 19 letech života a milionu kilometrů je vůz nejen stále pojízdný, ale dokonce ve velmi dobré formě. Motor naskočí na první otočení a řízení je pořád přesné. A to všechno díky patřičné péči. Jezdil s ním hlavně dlouhé trasy a díky nezávislému topení taky nikdy nestartoval zastudena.

Na výměnu oleje přijel vždy po předepsaných 20 000 kilometrech a pravidelně ho měnil i v převodovce. „Taky do nafty jsem přidával aditiva. Ale hlavně jsem jezdil vždycky do autorizovaného servisu, kde se o něj správně starali.“.

Co je v autě původní? Překvapivě skoro všechno. Jen ve 350 000 km se měnily vstřiky – jeden odešel, tak majitel vyměnil raději všechny. Někdy v té době se měnila i převodovka, ale „od té doby jsem na té nové najel přes 650 tisíc kilometrů a funguje bezvadně,“ říká hrdě Jaroslav Hlobil.

Celkem se dvakrát měnily přední tlumiče a jednou zadní, jednou se nahrazovala poloosa a podtlakový ventil turba, dvakrát se měnilo uložení motoru a tlumičů. To je ale z větších zásahů vše. Další drobné opravy se týkaly prvků, jež se s vysokým nájezdem mění pravidelně.

https://youtu.be/b2DCcJYv0eA

…a zenový přístup

To je staré milionové volvo, a pak jsou nová za miliony – třeba letošní V90 T8 , ukázkově majestátní koráb, netušeně elegantní se zenovým přístupem.

Sednete do něj a svět se změní, je takový, jaký má být, a za cenu, kterou si (asi) zaslouží: 2 278 000 Kč (testovaný model). Výjimečný plug-in hybrid s modernizovaným systémem a lepší pokročilou technikou.

Základem je nový 3-vstrvý akumulátor pro delší dojezd (18,8 kWh vs. 11,6 kWh dříve), nicméně stále umístěny v centrálním středovém tunelu. To znamená, že se čistě elektrický dojezd skoro zdvojnásobil na hodnotu 70–90 km (místo dřívějších 40–55 km), což většině majitelů pokryje každodenní popojíždění. A to nejspíš ještě s velkou rezervou….

Foto: Volvo

Novinky…

Nový je i zadní elektromotor umístěný na zadní nápravě a roztáčející zadní kola, což umožňuje pohon všech čtyř kol bez mechanické vazby. Má i podstatně víc síly: konkrétně produkuje 145 koní (107 kW) místo dřívější 90 k (65 kW).

To znamená nejen lepší dynamiku v elektrickém režimu, ale také větší použitelnost v hybridním režimu. Lepší je i systém rekuperace díky silnějšímu regenerativnímu brzdění PHEV, s čímž se pojí možnost volby řízení jedním pedálem.

Lepší jsou i hodnoty celkového systémového výkonu (až 455 koní vs. 390 koní dříve) i hodnoty emisí CO2, navíc se rapidně snížila spotřeba až o 52–55 % dle WLTP.

Teď jen počkat do roku 2040, jestli někde někdo někdy s novými Volvy také zvládne milionový nájezd…

Co myslíte?

Foto: Volvo

Foto: Volvo

reklama
Související články
Věda se spojuje, aby byla silnější. Němci to pochopili už před první světovou válkou, když vznikla Společnost Maxe Plancka. V Česku vědecké klastry a interdisciplinární instituce začaly vznikat teprve nedávno, ale výsledky se už dostavují. Svoje interdisciplinární instituce má už každé významnější město, například Praha, Brno, Ostrava. Před devíti lety myšlenka spojit tři vědecká centra […]
Informační a komunikační technologie se staly základním stavebním kamenem, který formuje naše každodenní životy i způsob, jakým pracujeme a podnikáme. Od prvních počítačů až po současné cloudové služby a umělou inteligenci prošla oblast ICT zásadní proměnou. Pojďme si posvítit na to, kde všude se ICT technologie využívají.  Co je ICT?  ICT je zkratka pro informační […]
První ložiska, tedy součásti, které snižují tření, lidstvo využívalo už v antice. A vývoj stále pokračuje. Na moderních hydrostatických ložiscích pracují odborníci na tribologii z Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně. Přišli na to, jak udělat ložiska energeticky až o pětinu úspornější.   Využití by vylepšená technologie mohla najít ve velkých obráběcích strojích, divadelních točnách […]
Celoevropský společný podnik EuroHPC (EuroHPC JU) vyhlásil výběrové řízení na dodavatele nového kvantového počítače konsorcia LUMI-Q, který bude umístěn v České republice a propojen se superpočítačem KAROLINA. Národní superpočítačové centrum IT4Innovations, které je součástí VŠB – Technické univerzity Ostrava, se tak stane domovem prvního českého kvantového počítače. Kvantový počítač konsorcia LUMI-Q bude založený na supravodivých […]
Společnost OpenAI na sklonku ledna značně pozměnila „pravidla hry“. Ze svých zásad totiž odstranila zákaz týkající se poskytování umělé inteligence armádám. Proč? Kvůli prevenci! Spolupráci s Pentagonem navázalo „dítko“ Elona Muska a Sama Altmana v polovině ledna, a to konkrétně v oblasti kybernetické bezpečnosti. Projekt, do kterého společnost prozatím zapojila je však ryze preventivní – […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz