Domů     Technika
Konec běžné chůze?
21.stoleti 19.2.2009

Obyčejná chůze je nejpřirozenějším pohybem člověka. A to už od chvíle, kdy naši předci zjistili, že je pro ně adaptačně výhodnější chodit místo po čtyřech po dvou končetinách. Japonské technology však klasická chůze už asi nudí. Vývojáři ze společnosti Honda představili zařízení, které by chůzi mělo výrazně usnadnit.Obyčejná chůze je nejpřirozenějším pohybem člověka. A to už od chvíle, kdy naši předci zjistili, že je pro ně adaptačně výhodnější chodit místo po čtyřech po dvou končetinách. Japonské technology však klasická chůze už asi nudí. Vývojáři ze společnosti Honda představili zařízení, které by chůzi mělo výrazně usnadnit.

Zařízení připomíná cyklistické sedlo s umělými kloubovými končetinami. Však také jeden z duchovních otců „chodítka“, japonský inženýr Džun Ašihara podotýká: „Používá se to stejně jednoduše jako bicykl.“

Víla, nebo robot?
Japonské chodítko by mohlo výrazně pomoci lidem, kteří s chůzí mají problémy, ať to jsou starší lidé nebo třeba osoby, které se zotavují z nějakého úrazu. Stroj totiž snižuje tlak na kolenní klouby (na chůzi se dále podílí i kyčelní kloub a kotník) tím, že v podstatě celé tělo nadnáší. Člověk se tak může cítit lehký jak víla, i když okolí jej spíš vnímá jako kráčejícího robota.
Ašihara tvrdí, že fyzická námaha při použití chodítka je minimální a s tímto faktorem tak odpadá i únava. Pro zdravého člověka to možná zní zvláštně, ale leckteří lidé, kterým už nohy tolik neslouží, jistě vědí, o čem je řeč. „Stačí nasednout na sedlo, nohy nazout do bot a stisknout tlačítko. A chůze začíná,“ popisuje Ašihara. Zde by možná mohl být určitý kámen úrazu, protože lidé se sníženou pohyblivostí by s tímto nasednutím mohli mít problém. Základním vybavením chodítka je miniaturní počítač, motor, baterie a několik senzorů, které snímají uživatelovy pohyby.

Zrychlení donáškové služby
Společnost Honda nyní zařízení testuje na svých zaměstnancích v továrnách. Představa, že dělníci chodí tovární halou pomocí chodítka, je možná trochu komická, ale kdo ví, možná je to obraz budoucnosti. Představitelé firmy se nechali slyšet, že chodítko poslouží nejen lidem, kteří mají s obyčejnou chůzí problémy, ale i třeba lidem, v jejichž pracovní náplni jsou dlouhé pochůzky, třeba pošťákům nebo policistům.
Lékaři chůzi doporučují jako nejzdravější pohyb, ale co by člověk neudělal, aby si ulehčil život. Podobná „udělátka“ mívají tendenci stát se sezonním výkřikem, možná že už v létě potkáme v našich historických městech skupiny japonských turistů, které si budou vesele vykračovat s pomocí speciálních, počítačem řízených chodítek.
Sedmimílové boty? Téměř realita!

„…I nasadil si Honza sedmimílové boty, v cuku letu dohnal draka, který unášel princeznu Kamilku, a kouzelným mečem mu usekl všech jeho devět hlav…“  Tak kouzelný meč asi ještě realitou není, i když kdo ví, co vzniká v tajných vojenských laboratořích. Ale u sedmimílových bot je tomu trochu jinak. Tedy ne že by při jejich obutí člověk jedním krokem zvládl devět mil, což je čtrnáct a půl kilometru. Takovému Honzovi se sedmimílovými botami by stačilo jen 33 kroků, aby došel z nejzápadnější výspy naší republiky v Aši až do Jablunkova u slovenských hranic, kde je ukryta jeho princezna.
Sedmimílové boty současnosti jsou v podstatě postroje, které se připínají k botám volným vázáním podobně jako třeba snowboard, avšak ke každé noze zvlášť. Umožňují tak skoky až do výšky dvou metrů a člověk v nich může vyvinout rychlost přes třicet kilometrů v hodině. Chodidlo má chodec či spíše možná skokan v základní poloze ve výšce kolem 40 centimetrů a každá bota váží 3 až 4 kilogramy. Tyto speciální boty fungují na podobném principu jako trampolína.

Související články
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava už dávno strhla nálepku hornické univerzity. Naopak se v reakci na aktuální problémy skrze spojení technických, ekonomických, přírodovědných a uměleckých oborů v moderní studijní programy zaměřuje na udržitelnost. Nejlepším příkladem, jak tento posun v oblasti udržitelnosti demonstrovat, jsou jednotlivé iniciativy, které v kampusu univerzity probíhají. Spolupráce studentů, akademických pracovníků a vědců […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz