Domů     Technika
Konec běžné chůze?
21.stoleti 19.2.2009

Obyčejná chůze je nejpřirozenějším pohybem člověka. A to už od chvíle, kdy naši předci zjistili, že je pro ně adaptačně výhodnější chodit místo po čtyřech po dvou končetinách. Japonské technology však klasická chůze už asi nudí. Vývojáři ze společnosti Honda představili zařízení, které by chůzi mělo výrazně usnadnit.Obyčejná chůze je nejpřirozenějším pohybem člověka. A to už od chvíle, kdy naši předci zjistili, že je pro ně adaptačně výhodnější chodit místo po čtyřech po dvou končetinách. Japonské technology však klasická chůze už asi nudí. Vývojáři ze společnosti Honda představili zařízení, které by chůzi mělo výrazně usnadnit.

Zařízení připomíná cyklistické sedlo s umělými kloubovými končetinami. Však také jeden z duchovních otců „chodítka“, japonský inženýr Džun Ašihara podotýká: „Používá se to stejně jednoduše jako bicykl.“

Víla, nebo robot?
Japonské chodítko by mohlo výrazně pomoci lidem, kteří s chůzí mají problémy, ať to jsou starší lidé nebo třeba osoby, které se zotavují z nějakého úrazu. Stroj totiž snižuje tlak na kolenní klouby (na chůzi se dále podílí i kyčelní kloub a kotník) tím, že v podstatě celé tělo nadnáší. Člověk se tak může cítit lehký jak víla, i když okolí jej spíš vnímá jako kráčejícího robota.
Ašihara tvrdí, že fyzická námaha při použití chodítka je minimální a s tímto faktorem tak odpadá i únava. Pro zdravého člověka to možná zní zvláštně, ale leckteří lidé, kterým už nohy tolik neslouží, jistě vědí, o čem je řeč. „Stačí nasednout na sedlo, nohy nazout do bot a stisknout tlačítko. A chůze začíná,“ popisuje Ašihara. Zde by možná mohl být určitý kámen úrazu, protože lidé se sníženou pohyblivostí by s tímto nasednutím mohli mít problém. Základním vybavením chodítka je miniaturní počítač, motor, baterie a několik senzorů, které snímají uživatelovy pohyby.

Zrychlení donáškové služby
Společnost Honda nyní zařízení testuje na svých zaměstnancích v továrnách. Představa, že dělníci chodí tovární halou pomocí chodítka, je možná trochu komická, ale kdo ví, možná je to obraz budoucnosti. Představitelé firmy se nechali slyšet, že chodítko poslouží nejen lidem, kteří mají s obyčejnou chůzí problémy, ale i třeba lidem, v jejichž pracovní náplni jsou dlouhé pochůzky, třeba pošťákům nebo policistům.
Lékaři chůzi doporučují jako nejzdravější pohyb, ale co by člověk neudělal, aby si ulehčil život. Podobná „udělátka“ mívají tendenci stát se sezonním výkřikem, možná že už v létě potkáme v našich historických městech skupiny japonských turistů, které si budou vesele vykračovat s pomocí speciálních, počítačem řízených chodítek.
Sedmimílové boty? Téměř realita!

„…I nasadil si Honza sedmimílové boty, v cuku letu dohnal draka, který unášel princeznu Kamilku, a kouzelným mečem mu usekl všech jeho devět hlav…“  Tak kouzelný meč asi ještě realitou není, i když kdo ví, co vzniká v tajných vojenských laboratořích. Ale u sedmimílových bot je tomu trochu jinak. Tedy ne že by při jejich obutí člověk jedním krokem zvládl devět mil, což je čtrnáct a půl kilometru. Takovému Honzovi se sedmimílovými botami by stačilo jen 33 kroků, aby došel z nejzápadnější výspy naší republiky v Aši až do Jablunkova u slovenských hranic, kde je ukryta jeho princezna.
Sedmimílové boty současnosti jsou v podstatě postroje, které se připínají k botám volným vázáním podobně jako třeba snowboard, avšak ke každé noze zvlášť. Umožňují tak skoky až do výšky dvou metrů a člověk v nich může vyvinout rychlost přes třicet kilometrů v hodině. Chodidlo má chodec či spíše možná skokan v základní poloze ve výšce kolem 40 centimetrů a každá bota váží 3 až 4 kilogramy. Tyto speciální boty fungují na podobném principu jako trampolína.

Související články
Latence v řádu mikrosekund, rychlost přenosu dat 1 terabit za sekundu, mobilní síť čtyřikrát rychlejší než úder blesku – zní to jako hudba budoucnosti? Zatím ano, technologie 6G je ale momentálně ve vývoji, aby změnila realitu bezdrátové komunikace. Kdy ji můžeme čekat a proč ji vůbec potřebujeme? Přibližně každých 10 let sledujeme nástup nové generace mobilních […]
Stavba rakety, která dopraví lidstvo zpět na Měsíc, je jedním z největších inženýrských výkonů moderní doby. Program Artemis, vedený NASA, připravuje start superrakety SLS (Space Launch System), která vynese kosmickou loď Orion na cestu kolem Měsíce. Podívejme se krok za krokem, jak se sestavuje tento obří nosič, který jednou dopraví astronauty nejen na Měsíc, ale […]
Toyota dokončila první fázi výstavby svého „Tkaného města“ Woven City, tedy testovacího hřiště pro mobilitu. Spuštění první fáze je plánováno na podzim 2025. Výstavba budov první fáze byla dokončena v říjnu 2024. Souběžně s tím probíhá renovace bývalého závodu TMEJ Higashi-Fuji na výrobní centrum pro Woven City a byly zahájeny přípravné práce pro fázi dvě. […]
ThinkOrbital, vesmírný startup spoluzaložený Vojtěchem Holubem, za pár dní vypustí experimentální satelit s revoluční vesmírnou stavební technologií. Cílem mise je otestovat sváření, řezání a rentgenovou inspekci pomocí elektronového paprsku. Satelit o váze 45 kilogramů dopraví na oběžnou dráhu Země raketa Falcon 9 společnosti SpaceX z Kalifornie. Letos v květnu ThinkOrbital provedl historicky první autonomní svařování […]
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz