Domů     Technika
10 katastrof, které zvýšily bezpečnost létání
21.stoleti 16.11.2007

Havárie letadla je vždy mediálně velmi sledovanou událostí zejména vzhledem k tomu, že se málokdy obejde bez značného počtu lidských obětí. Každá z těchto katastrof však zároveň spouští obrovskou mašinérii technologických postupů a doslova vědeckých metod, které mají za cíl odhalit příčinu havárie a zároveň zamezit dalším případným neštěstím ze stejného důvodu.Havárie letadla je vždy mediálně velmi sledovanou událostí zejména vzhledem k tomu, že se málokdy obejde bez značného počtu lidských obětí. Každá z těchto katastrof však zároveň spouští obrovskou mašinérii technologických postupů a doslova vědeckých metod, které mají za cíl odhalit příčinu havárie a zároveň zamezit dalším případným neštěstím ze stejného důvodu.

Díky tomu je dnes létání nejbezpečnějším druhem dopravy. Například ve Spojených státech došlo v uplynulých pěti letech pouze k jedné letecké katastrofě s oběťmi na životech, přičemž každý den se na jejich území uskuteční na 30 000 letů. Řada technologických vylepšení a bezpečnostních prvků, byla do letadel zabudována právě jako reakce na letecké havárie. 21. STOLETÍ vám přináší přehled 10 událostí, které se ve Spojených státech zapsaly do černé knihy letectví, ale zároveň pomohly zvýšit bezpečnost dalších letů.

1. Srážka nad Velkým kaňonem
Kdy:1956
Kde: Grand Canyon
Letadlo: Let TWA2 a United 718
Počet obětí: 128
Opatření: Zlepšení řízení letového provozu, vznik FAA

Let TWA Super Constellation a letoun DC-7, let 718, startují pouze tři minuty po sobě z letiště v Los Angeles, oba směrem na východ. O devadesát minut později, při kontaktu s pozemním řídícím personálem, hlásí letadla, že jsou na dohled od sebe. Piloti obou manévrovali nejspíše tak, aby poskytli pasažérům co nejkrásnější pohled na Grand Canyon. Dochází ke střetu a levé křídlo DC-7 naráží do ocasu letu TWA. Obě letadla se tříští o stěnu kaňonu a v troskách zahynou všichni cestující.
Nehoda urychlila uvolnění 250 milionů dolarů na modernizaci systému řízení letového provozu. Zároveň měla za následek vytvoření FAA (Federal Aviation Agency), která dbá na bezpečnost letového provozu.

2. Kapitán – vládce letadla?
Kdy:1978
Kde: Portlad
Letadlo: DC-8, let 173
Počet obětí: 191
Opatření: Zavedení standartu kolektivní práce v kokpitu

Letadlo DC-8 se 181 pasažéry na palubě, blížící se k portlandskému letišti, má problémy s vysunutím podvozku. Problém je sice vyřešen, ale ačkoliv palubní inženýr varuje kapitána letadla, že stav paliva v nádržích velmi rychle klesá, kapitán otálí s konečným přiblížením k letišti. Podle jednoho z vyšetřovatelů se choval jako domýšlivý samovládce. Stroj vyčerpá poslední kapky paliva a zřítí se na předměstí Portlandu. Usmrtí přitom dalších deset lidí.
Katastrofa měla za následek změnu ve výcvikových procedurách palubního personálu a zrušení dlouho zažitého dogmatu, že rozhodnutí kapitána je svaté. Zdůrazněna je kolektivní práce a komunikace posádky na stejné úrovni.

3. Nenašli cestu z ohnivého pekla
Kdy:1983
Kde: Cincinnatti
Letadlo: Air Canada 797
Počet obětí: 23
Opatření: Instalace kouřových senzorů na WC

První známky problémů, které čekají letadlo Air Canada 797, letící ve výšce přes 8000 metrů, jsou praménky kouře, linoucí se z WC v zadní části letadla. Nedlouho nato začíná kabinu plnit hustý černý kouř. Cestující se dusí a letadlo nastupuje k rychlému sestupu. I když přes kouř, naplňující i pilotní kabinu, vidí pilot sotva na přístroje, podaří se mu přistát na letišti v Cincinnatti. Krátce po otevření dveří a nouzových východů však celá kabina exploduje a ocitá se v ohni. Pro hustý kouř nemohou někteří cestující nalézt cestu ven. Ze 46 lidí na palubě jich 23 nachází smrt v plamenech,.
V té tobě již plně fungující FAA nařizuje okamžitě vybavit všechna WC v letadlech hlásiči požáru a hasicími přístroji. Během dalších pěti let byly u všech letadel namontovány protipožární vložky do sedadel a osvětlení podlahy, navádějící cestující v kouři k východům. Letadla vyrobená po roce 1988 už mají všechny vnitřní materiály vysoce odolné proti požáru.

4. Pouhý závan větru?
Kdy:1985
Kde: Dallas
Letadlo: Delta Air, let 191
Počet obětí: 134
Opatření: Instalace detektorů vzdušných proudů

Ve chvíli, kdy se let 191, letadlo Lockhead L-1011, blíží na přistání na letišti Fort Worth v Dallasu, začíná nedaleko přistávací ranveje silná bouřka. Kolem letadla švihají blesky a náhle přichází prudký náraz větru. Hodí letadlo do strany a stroj ztrácí během pár sekund na rychlosti více než 100km/hod! Dochází k nekontrolovatelnému pádu a letadlo naráží na zemi ještě necelý kilometr před ranvejí. Odráží se a skokem se ocitá na hlavní silnici, kde drtí auta i jejich posádky. Poté se letadlo stáčí doleva a jeho trosky končí v nedaleké vodní nádrži. TZe 163 lidí na palubě zahyne 134.
Neštěstí spustilo sedmileté společné úsilí NASA a FAA o vyvinutí speciálních radarů a detektorů umístěných na palubách letadel, které by detekovaly větrné poryvy a silné vzdušné proudy. Tyto přístroje se posléze stávají v polovině 90. let minulého století standardním vybavením letadel.

5. Srážka s neviditelným trpaslíkem
Kdy:1986
Kde: Los Angeles
Letadlo: Aeromexico, let 498
Počet obětí: 82
Opatření: Systémy varující před kolizí

Ačkoliv po neštěstí v Grand Canyonu odvádějí řídící systémy letového provozu dokonalou práci při navádění dopravních letadel, selhává tento systém u malého čtyřsedadlového letadla Piper Archem, které přelétává okrsek letiště v Los Angeles. Systémy včas letadélko nezachytily a to se připlete do cesty letounu Aeromexico DC-9, blížícímu se na přistání. Malý Piper zničí nárazem horizontální stabilizátor u DC-9 a obě letadla se řítí k zemi asi 30 kilometrů východně od letiště. Dopadnou v hustě obydlené čtvrti a zahyne 82 lidí, včetně 15 na zemi.
FAA následně nařizuje, aby všechny letadla, včetně malých strojů, byla vybavena antikolizním zařízením, které vysílá údaje o poloze a nadmořské výšce. Dotyčný přístroj ve chvíli kdy zjistí, že je na kolizním kurzu, varuje piloty a ti musí zahájit úhybný manévr.

6. Letadlo s vyhlídkovou plošinou
Kdy:1988
Kde: Maui, Havaj
Letadlo: Aloha, let 243
Počet obětí: 1
Opatření: Posílení spojů v trupu letadel

Let 243 startuje z havajského Hiloa ke krátkému letu do Honolulu. 19 let starý Boeing 737 letí ve výšce 7000 metrů, když se náhle ozve zlověstný praskot následovaný ohlušující ranou. Značná část horní části trupu mizí a cestující rázem sedí v šílené vichřici pod širým nebem. Jako zázrakem zbytek letadla drží pohromadě až do nouzového přistání na letišti Maui. Zahyne pouze jedna stevardka, kterou smete větrný orkán z paluby.
Vyšetřovací týmy označily jako příčinu neštěstí kombinaci koroze a dlouhodobé únavy materiálu, jako výsledek dlouholetého a opakovaného přetlakování kabiny během několika tisícovek letů dotyčného stroje. V roce 1991 zahájil FAA výzkum materiálů, snášejících opakované cykly střídání tlaku v letadle a výsledkem bylo použití pevnějších, nekorozívních materiálů na spoje a celkové posílení konstrukce letadel.

7. Já doprava, kormidlo doleva
Kdy:1994
Kde: Pittsburgh
Letadlo: US Air let 427
Počet obětí: 132
Opatření: Úprava kormidlového systému

Ve chvíli, kdy začíná letoun Boeing 737, letu US Air 427 nalétávat na přistání v Pittsburghu, naklání se náhle vlevo a z výšky jednoho a půl kilometru se řítí rovnou k zemi. Všichni na palubě jsou v okamžiku mrtvi. Černá skříňka letadla posléze odhalí, že kormidlo letadla se přesunulo náhle na úplně opačnou pozici, než mělo. Ale proč k tomu došlo? Dopravní společnost US Air po katastrofě obviňuje výrobce Boeingů a Boeing obviňuje piloty. Vyšetřování trvá pak téměř pět let, než se najde viník. Je jím rozviklaný ventil v řídícím systému kormidla. Ten se v osudné chvíli zkříží a kormidlo reaguje opačně. Piloti zběsile stlačují pravý pedál kormidla a stroj se stáčí doleva…
V důsledku neštěstí utrácí Boeing přes 500 milionů dolarů (10 miliard korun) na to,aby dodatečně vybavil všech 2800 svých nejpopulárnějších letadel novým systémem řízení kormidel.

8. Hrůza v močálech
Kdy:1996
Kde: Miami
Letadlo: Valujet , let 592
Počet obětí: 110
Opatření: Nové protipožární vybavení

Ačkoliv organizace FAA učinila po katastrofě v roce 1983 v Kanadě pro protipožární bezpečnost kabin letadel maximum, poněkud pozapomněla na bezpečnost v nákladních prostorech. Nic se nestalo dokonce ani po varování, kterým byl požár nákladu v roce 1988, po kterém se ještě podařilo letadlu bezpečně přistát. Bez odpovídajícího zabezpečení nákladu tak létají letadla až do osudné katastrofy Valujet 592 v močálech Everglades, nedaleko Miami. Letoun DC-9 se blíží k letišti v Miami, když v nákladovém prostoru vypuká požár. Mají jej na svědomí nelegálně přepravované chemické kyslíkové generátory, patřící jedné dodavatelských společností Valujetu. Jeden z generátorů je nespíše rozpálený a vysoká koncentrace kyslíku v prostoru způsobí bleskové šíření požáru. Piloti nestačí přistát a letadlo končí v bažinách. O tragédii je dokonce později natočen film, podle kterého některé přeživší cestující sežrali místní aligátoři.
Od této katastrofy jsou všechna letadla povinně vybavena hlásiči požáru a hasicími přístroji v nákladových prostorech. Zároveň jsou zpřísněna pravidla pro přepravu nebezpečného nákladu na palubách letadel.

9. Co dokáže jiskra…
Kdy:1996
Kde: Long Island
Letadlo: TWA let 800
Počet obětí: 230
Opatření: Zamezení vzniku elektrických výbojů

Pro každého vyšetřovatele leteckých nehod je to noční můra. Letadlo, které vysoko nad zemí vybuchne bez zjevné příčiny. Exploze letadla Boeing 747, letu TWA 800, které vybuchne krátce po startu z Newyorského letiště JFK a směřuje do Paříže, vzbudí obrovské dohady. Po pečlivém složení všech trosek vyloučí specialisté jak teroristický útok pomocí bomby, tak útok řízené střely. Výsledek je však šokující. Podle komise výbuch způsobila jiskra, která přeskočila v palivové nádrži na křídle od senzoru, ukazujícího stav paliva.
FAA okamžitě nařizuje provést u letadel takové úpravy, které by zamezily jakémukoliv zajiskření v jejich prostorách. Navíc Boeing vyvíjí úplně novou palivovou soustavu, která do palivových nádrží vhání dusík, aby se redukovaly šance na explozi. Systém bude instalován ve všech nově postavených letadlech od roku 2008.

10. 239 lidí zabila izolace
Kdy:1998
Kde: Nové Skotsko
Letadlo: Swissair 111
Počet obětí: 239
Opatření: Výměna izolace

Asi hodinu po startu letadla Swissairu McDonnell Douglas MD-11 z New Yorku do Ženevy, je v kabině pilotů cítit kouř. O čtyři minuty později zahajují piloti okamžitý sestup směrem k Halifaxu v Novém Skotsku. Oheň je však rychlejší, zasahuje elektroinstalaci a plameny naplní kabinu pilotů. Letadlo naráží na hladinu Atlantiku asi osm kilometrů od pobřeží. Pád nikdo nepřežije.
Po vyzvednutí trosek vystopovali vyšetřovatelé cestu ohně prostřednictvím svazku kabelů, vedoucích přímo nad kabinou pilotů. Oheň se rychle šířil hořící mylarovou izolací kabelů. Po katastrofě byla tato izolace nahrazena u všech 700 letadel McDonnell Douglas ohnivzdornými materiály.

Předchozí článek
Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz