Náročné situace s malými dětmi zná asi každý rodič. Když je potřeba uvařit večeři, vyřídit pracovní hovor nebo během dlouhého čekání u lékaře zabavit dítě, nabízí se chytrý telefon nebo tablet jako skvělé řešení. Má ale svá úskalí….
Nejnovější studie provedená lékařským centrem Michigane Medicine, pod které spadá Fakulta medicíny Michiganské univerzity i dětská nemocnice C.S. Mott, ukazuje, že příliš časté používání digitálního zařízení ke zklidnění dítěte může naopak jeho chováni zhoršit.
Děti ve věku mezi 3 a 5 lety, navštěvující mateřskou školu, se teprve učí zvládat své emoce, což může být pro rodiče náročné, neměli by se ale kvůli tomu uchylovat k nejsnadnějšímu řešení.
Záchvaty vzteku, vzdor a jiné emotivní výlevy jsou u těchto dětí poměrně běžné, jsou součástí jejich normálního vývoje. Ne vždy jsou ale unavení rodiče připraveni jim čelit. Proto ke zklidnění volí právě chytré telefony či tablety.
Vedoucí studie, Jenny Radesky, která je pediatričkou zaměřující se na dětský vývoj a chování a působí v dětské nemocnici C.S. Mott v Michiganu, je považuje za dvousečnou zbraň, když říká: „Zejména v raném dětství mohou tato zařízení vytlačit příležitosti pro rozvoj nezávislých a alternativních metod samoregulace.“.
Mobily a tablety vedou u dětí ke změnám nálad
Když se budou děti zklidňovat za pomoci těchto technických vychytávek, nenaučí se zklidnit samy od sebe. Výzkum byl provedený na 422 rodičích a 422 dětech ve věku 3 až 5 let v období od srpna 2018 do ledna 2020, tedy před vypuknutím pandemie COVID-19. Během šesti měsíců analyzovali vědci reakce rodičů a pečovatelů na dětský vztek a jiné nežádoucí chování, přičemž se zaměřovali především na to, jak často dospělí používali chytrá zařízení jako nástroj pro zklidnění děti. Jeden ze závěrů studie je obzvláště znepokojující.
Časté používání mobilních zařízení mělo negativní dopad na chování malých dětí, zejména chlapců a hyperaktivních či temperamentních děti. Projevoval se zejména rychlými přechody mezi smutkem a vzrušením, náhlými změnami nálad a impulzivnější reakcí na pocity, jako je hněv, frustrace a smutek.
„Naše zjištění naznačují, že používání (chytrých) zařízení jako způsobu, jak uklidnit rozrušené děti, může být problematické zejména u těch, které již bojují se schopnostmi zvládat své emoce,“ dodává k tomu Jenny Radesky.
Základem je pomoci dětem zvládat emoce
Autorka studie je sama matkou dvou dětí a uznává, že jsou chvíle, kdy mohou rodiče strategicky využívat moderní technologie k rozptýlení a zabavení dětí, například při dlouhém cestování nebo čekání u lékaře, neměly by se ovšem stát primárním či pravidelným nástrojem k jejich uklidnění.
Největším úskalím jsou stupňující se požadavky dětí, které se tabletu či mobilu domáhají stále častěji. Když jim není vyhověno, vede to k dalšímu křiku a breku. Je proto vhodné pro jejich používání nastavit striktní, ale jasná pravidla.
Rodiče si mohou pomoci třeba nastavením času na minutce, případně využíváním aplikací pro rodičovskou kontrolu.
Mobilní zařízení totiž děti neučí, jak zvládnout své emoce, pouze odvádí jejich pozornost od toho, jak se cítí. Radesky proto rodičům doporučuje, aby děti učili emočním dovednostem, například povídáním si o tom, jak se cítí jejich oblíbený plyšák.
Ke zvládnutí negativních emocí u dětí mohou přispět i senzomotorické techniky, například houpání se, skákání na trampolíně, mačkání plastelíny v rukách, poslouchání hudby či prohlížení knihy. Pomoci může také pojmenování emocí rodičem.
Tím dá dítěti najevo, že jeho pocitům rozumí. Dospělí mohou svým dětem rovněž nabídnout alternativu k nežádoucímu chování – místo do lidí mohou udeřit třeba do polštáře. „Všechna tato řešení pomáhají dětem lépe porozumět sobě samým a zvládat své pocity,“ vysvětluje pediatrička.