Podle čerstvé studie Londýnské univerzity provedené na vzorku 4758 jedenáctiletých dětí mají jedinci žijící v okolí bohatém na zeleň výrazně lepší prostorovou paměť, úzce související s kontrolou pozornosti nebo prostorovou orientací..
„Předpokládáme, že schopnost prostorové paměti závisí na množství zelených prostranství ze dvou důvodů. Především děti žijící v místech s větším zeleným prostorem mají větší možnost využívat svého vnějšího prostředí.
Navíc zelené prostory přitahují pozornost a lidé se lépe soustřeďují poté, co strávili nějaký čas v kontaktu s přírodou,“ shrnuli vědci svou teorii o možných příčinách tohoto jevu. Navíc dodali, že nenalezli žádnou spojitost mezi úrovní prostorové paměti a tím, zda se jedná o dobře či špatně situovanou oblast.
„Naše výsledky ukazují pozitivní úlohu zeleného prostoru na kognitivní funkce. Prostorová paměť je důležitou kognitivní schopností, která je těsně spjata se školními výsledky dětí, zejména v matematice. Jestliže je souvislost, kterou jsme zjistili mezi zelenými prostranstvími ve čtvrti a prostorovou pamětí dětí, skutečně příčinná, pak mohou být naše výsledky využívány ve školství a při rozhodování o plánování městské výstavby,“ dodala k výzkumu jeho vedoucí pracovnice Eirini Flouriová z Londýnské univerzity.
Nutno podotknout, že podobný výzkum proběhl již dříve – před několika lety ve Španělsku pod taktovkou Barcelonského institutu globálního zdraví (ISGlobal) a i ten potvrdil, že množství zeleně pozitivně ovlivňuje vývoj mozku u dětí a napomáhá vyspělejší pracovní paměti i nižší nepozornosti.