Letos v březnu proběhl úspěšný test raketového motoru, s nímž britská raketa dosáhla rychlosti 9000 km/h. Rekordní rychlost byla dosažena díky motoru typu scramjet, který vzduch do svých „plic“ dovede nasát bez kompresoru.
Raketa Hyshot III, projektovaná britskou společností QinetiQ, odstartovala z odpalovací rampy na australské základně Woomera. Aby motor Scramjet (Supersonic Combustion Ramjet) začal pracovat tak jak vědci potřebovali, musel do něj proudit vzduch pětinásobnou rychlostí zvuku (Mach 5). Teprve tehdy je totiž dostatečně horký na to, aby došlo k jeho automatickému zážehu.
Motor umístěný v přední části dvoustupňové rakety naskočil ve výšce 35 kilometrů nad zemským povrchem. V té chvíli raketa prudce zrychlila až na Mach 7,6 (9000 km za hodinu), aby se po několika sekundách z výšky 330 km snesla k zemi.
Úspěšné testy by mohly být začátkem nové éry cestování jak v civilní sféře, tak i v kosmonautice. Ultrasonický přesun speciálním letounem by například z Austrálie do Anglie trval pouhé dvě hodiny. Výrazně by se také zkrátily zásobovací a výzkumné lety k orbitálním stanicím. „První výsledky naznačují, že test se na rozdíl od pokusu v roce 2001 zdařil“ , řekla britská výzkumnice Rachel Owenová. Vše podle ní proběhlo podle plánu a raketa udržela předepsaný směr.
Překvapivá jednoduchost
Konstruktéři již dlouho uvažují nad možností spojit vlastnosti raketového a tryskového motoru. Dnešní raketové motory totiž dosahují vysokých rychlostí, ale kromě paliva potřebují ještě obří nádrže s kyslíkem a ty je zpomalují. Proudové motory zas sice vystačí s atmosférickým kyslíkem ale dosáhnou „jen“ rychlosti kolem Mach 3 (trojnásobku rychlosti zvuku). Náporový motor (ramjet) s nadzvukovým spalováním (scramjet) je tedy hybridem, který letitý technický problém řeší. Navíc překvapuje jeho technická jednoduchost bez těžkých kompresorů, nutných ke stlačování vzduchu.