Domů     Zajímavosti
Rychlostní rekord s unikátním motorem!
21.stoleti 19.5.2006

Letos v březnu proběhl úspěšný test raketového motoru, s nímž britská raketa dosáhla rychlosti 9000 km/h. Rekordní rychlost byla dosažena díky motoru typu scramjet, který vzduch do svých „plic“ dovede nasát bez kompresoru.Letos v březnu proběhl úspěšný test raketového motoru, s nímž britská raketa dosáhla rychlosti 9000 km/h. Rekordní rychlost byla dosažena díky motoru typu scramjet, který vzduch do svých „plic“ dovede nasát bez kompresoru.

Raketa Hyshot III, projektovaná britskou společností QinetiQ, odstartovala z odpalovací rampy na australské základně Woomera. Aby motor Scramjet (Supersonic Combustion Ramjet) začal pracovat tak jak vědci potřebovali, musel do něj proudit vzduch pětinásobnou rychlostí zvuku (Mach 5). Teprve tehdy je totiž dostatečně horký na to, aby došlo k jeho automatickému zážehu.
Motor umístěný v přední části dvoustupňové rakety naskočil ve výšce 35 kilometrů nad zemským povrchem. V té chvíli raketa prudce zrychlila až na Mach 7,6 (9000 km za hodinu), aby se po několika sekundách z výšky 330 km snesla k zemi.
Úspěšné testy by mohly být začátkem nové éry cestování jak v civilní sféře, tak i v kosmonautice. Ultrasonický přesun speciálním letounem by například z Austrálie do Anglie trval pouhé dvě hodiny. Výrazně by se také zkrátily zásobovací a výzkumné lety k orbitálním stanicím. „První výsledky naznačují, že test se na rozdíl od pokusu v roce 2001 zdařil“ , řekla britská výzkumnice Rachel Owenová. Vše podle ní proběhlo podle plánu a raketa udržela předepsaný směr.

Překvapivá jednoduchost
Konstruktéři již dlouho uvažují nad možností spojit vlastnosti raketového a  tryskového motoru. Dnešní raketové motory totiž dosahují vysokých rychlostí, ale kromě paliva potřebují ještě obří nádrže s kyslíkem a ty je zpomalují. Proudové motory zas sice vystačí s atmosférickým kyslíkem ale dosáhnou „jen“ rychlosti kolem Mach 3 (trojnásobku rychlosti zvuku). Náporový motor (ramjet) s nadzvukovým spalováním (scramjet) je tedy hybridem, který letitý technický problém řeší. Navíc překvapuje jeho technická jednoduchost bez těžkých kompresorů, nutných ke stlačování vzduchu.

Předchozí článek
Související články
Vědci z Biologického centra Akademie věd ČR našli během letoška čtyřicet nových sladkovodních virů, které napadají vodní mikroorganismy. První, který se jim podařilo izolovat a podrobně popsat, dostal jméno podle jihočeské metropole – Budvirus. Jedná se o takzvaný obří virus, který napadá jednobuněčné vodní řasy skrytěnky. Výzkumníci potvrdili, že tento virus má významnou roli v ekosystému, protože […]
Ostatní Zajímavosti 15.11.2024
Před objevem elektřiny trávili lidé noci ve tmě a potřebné činnosti vykonávali maximálně za svitu měsíce, ohně a později petrolejových lamp. Dnes je asi 80 % světové populace vystaveno večer vysoké úrovni umělé světelné záře. Podle vědců může mít toto nadměrné světelné znečištění negativní vliv na lidské zdraví, od špatného spánku po rakovinu prsu, mrtvici […]
Příroda Zajímavosti 14.11.2024
Díváte se na 10krát zvětšený zvláštní organismus, který se pohybuje na hranici mezi houbami, zvířaty a prvoky. Jde o rod Lamproderma a patří mezi pravé slizovky, obzvláště známé svými lesklými, kovově zbarvenými spory. Slizovky jsou záhadnými organismy, které překvapují nejen vědce, ale i amatérské biology. Patří do skupiny pravých slizovek, známé jako Myxomycetes, a rod […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
Zajímavosti 1.11.2024
Dlouhodobé sezení je podle lékařů pro organismus stejně škodlivé jako kouření. Zvyšuje riziko rozvoje kardiovaskulárních nemocí, obezity a s ní souvisejících potíží, stejně jako bolesti bederní či krční páteře. Jedním z navrhovaných řešení byla práce ve stoje u tomu přizpůsobenému stolu. Nyní se ukazuje, že ani ta riziko onemocnění srdce nesnižuje. Příliš dlouhé sezení u […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz