Domů     Technika
Co nevíte o vodíkových vozech: Nádrž má tři pláště, tankování řídí elektronika
Jan Zelenka 2.12.2024
Toyota Mirai

Vodíkové vozy nejsou na silnicích příliš obvyklé, Toyota v nich ale vidí vedle elektromobilů alternativu pro ekologickou mobilitu budoucnosti. Důležitým aspektem je také bezpečnost. Tu zajišťuje speciálně zkonstruovaná nádrž, která musí vydržet tlak až 700 barů. Tvoří ji proto tři pláště.

První obal je plastový, který zabraňuje unikání plynu, druhý je kompozit s uhlíkovými vlákny pro odolání tlaku a třetí je rovněž kompozit se skelnými vlákny. Ten odolává mechanickému oděru, ale třeba i zásahu kulkou, popisuje v pořadu Na rovinu s Toyotou produktový manažer Václav Zikmund.

Úniky vodíku navíc hlídá celá soustava čidel ve voze, která dokážou v případě potřeby plyn uzavřít v nádrži, nebo jej naopak třeba v případě havárie uvolnit, aby nezpůsobil výbuch.

Elektronika řídí i samotné tankování, při kterém vůz sám komunikuje s čerpacím stojanem. Čerpací stanice jsou v ČR v současnosti tři, ale měly by postupně vznikat další. K vodíkovým pumpám v Praze, Litvínově a Ostravě má přibýt další v Praze a také v Brně. Na západ od českých hranic jich fungují již desítky.

Krátká doba tankování

Výhodou vodíkových vozů je krátká doba tankování, jízdní vlastnosti elektromobilu a ekologicky nezávadný odpad v podobě vody.

Tyto vlastnosti vychází z principu pohonu na vodíkové palivové články. Jde vlastně o elektromobil, který elektrickou energii získává z elektrochemické reakce vodíku a vzdušného kyslíku. Výsledkem je elektřina, která slouží přímo pro pohon, nebo se ukládá do baterie. Odpadem je pak čistá voda.

Hlavní výhodou vodíkového vozu je rychlost tankování, která dosahuje pouze pěti minut. Na natankovanou plnou nádrž přitom například Toyota Mirai ujede 650 km. Pro tento pohon hovoří i nízká hmotnost, která u pětimetrové limuzíny nepřesahuje dvě tuny.

Svým provozem Toyota Mirai navíc čistí vzduch. Jeden vůz na vodíkové palivové články dokáže podle Václava Zikmunda ujetím 10 000 km vyčistit vzduch potřebný pro dýchání člověka po celý rok.

Toyota Mirai

Může do podzemních garáží

Podobně velké elektromobily jsou kvůli hmotnosti baterií výrazně těžší. Jednou z výhod také je, že vodíkový vůz smí do podzemních garáží. V případě úniku se totiž vodík rychle rozptýlí, na rozdíl od například LPG.

Vodíkových aut v současnosti v Česku jezdí několik desítek. Případní zájemci o Mirai přitom nemusí čekat, vozy jsou na skladě a mohou s nimi odjet prakticky okamžitě.

Vedle osobních vozidel na palivové články se Toyota angažuje i ve vývoji nákladních aut, ale i vlaků a lodí na stejný pohon. Vyvinula rovněž několik vozů, ve kterých testuje spalovací motory na vodík. Vozy se například zúčastnily několika závodů rallye.

V Evropě je podle h2-map.eu zhruba 200 veřejně přístupných vodíkových čerpacích stanic, přičemž zhruba polovina se nachází v Německu.

Foto: Toyota
Zdroje informací: Toyota
Související články
NOVINKY Technika 13.3.2025
Společnost Zenobē, přední britský provozovatel velkokapacitních bateriových úložišť, uvedla do provozu největší bateriové úložiště v Evropě. Nachází se v Blackhillocku ve Skotsku. Úložiště, jehož první fáze je nyní uvedena do provozu, disponuje kapacitou 200 MW, přičemž se do roku 2026 počítá s jejím rozšířením na 300 MW/600 MWh. Taková kapacita by byla schopna napájet více […]
Technika 8.3.2025
Dlouhou dobu byla jaderná energie vzhledem ke zkušenostem z Černobylu a Fukušimy vnímána jako problém a nikoli jako řešení. Při stále rostoucím hladu civilizace po energii a v souvislosti s globálním oteplováním se však z Popelky opět stává vycházející hvězda Po mnoho let byla na světových klimatických summitech jaderná energie spíše tabu než součást diskuze. […]
Objevy Technika 7.3.2025
Vědcům z Texaské univerzity v Austinu se podařilo vyvinout novou metodu získávání vody, ke které je potřeba prakticky jen běžný organický odpad. A funguje dokonce i v suchém klimatu, což dává naději mnoha lidem, žijícím v oblastech s nedostatkem pitné vody. Jak se jim to podařilo a bude metoda využitelná ve velkém? V současnosti existuje […]
„Zločin století“ únosu Lindberghova syna roku 1935 a „soudní proces století“ O. J. Simpsona v roce 1995 – přibližně tak se dá ohraničit zlatá éra polygrafu. O vinně a nevině spolurozhoduje dodnes, navzdory neustálé kritice, odsouzení papežem i obecnému přesvědčení, že detektor lži lze oklamat. Lidský druh oplývá mimořádnou schopností udělovat světu řád a smysl, […]
Data. Informace. Soukromí. V digitálním věku nejcennější komodity současnosti. Otázka anonymity na internetu je aktuálnější než kdy dřív. Každý krok, který na internetu učiníme, zanechává digitální stopu, kterou mohou sledovat poskytovatelé internetových služeb, reklamní společnosti i další subjekty. Jak naše data ovlivňují naše soukromí a co na internetu sdílíme? Jestliže ještě ve 20. století byla […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz