Domů     Technika
ChatGPT v byznysu: V něčem pomáhá, v něčem dělá starosti

komerční sdělení

Podle nové studie nástroj umělé inteligence nejvíce pomohl s kreativními úkoly. Naopak při analytičtější práci zaznamenal spoustu chyb.

Když vloni na jaře začal profesor z Harvard Business School Karim Lakhani testovat, jak ChatGPT ovlivňuje práci elitních amerických byznysmenů, předpokládal, že je tento nástroj nadchne.

V přípravné studii, provedené na vzorku dvaceti lidí, bylo jedním ze závěrů to, že jazykový bot je schopen zkrátit úkoly, které by trvaly dvě hodiny, na dvacet minut. „Očekával jsem, že si stejně jako já pomyslí:

,Skvělé! Můžu toho udělat mnohem víc!‘“ podotkl Lakhani.

Místo toho obchodníci zažívali rozporuplné pocity. Oceňovali, že odvedli dobrou práci za kratší dobu. Rychlá práce ChatGPT však ohrožovala jejich vlastní představu o vlastní vysoké kvalifikaci a někteří se obávali, že se v budoucnu budou na umělou inteligenci až příliš spoléhat.

Po těchto předběžných testech Lakhani se svými kolegy připravil větší, kontrolovaný experiment, aby zjistili, jak ChatGPT ovlivní více než 750 bílých límečků. Tato studie, která byla v době uzávěrky našeho časopisu v recenzním řízení, ukázala smíšené výsledky.

Na jedné straně ChatGPT výrazně zlepšil rychlost a kvalitu práce při brainstormingovém úkolu, ale při analytičtější práci svedl mnoho byznysmenů na scestí.

Studie také podrobně popsala rozdílné pocity účastníků výzkumu. Jeden z účastníků chatbota přirovnal k ohni, který Prométheus ukradl bohům, aby pomohl smrtelníkům. Jiný řekl, že ChatGPT připomíná nezdravé jídlo z fastfoodu:

těžko se mu odolává, snadno se konzumuje, ale v konečném důsledku je pro zdraví špatné.

V blízké budoucnosti se očekává, že jazykoví roboti, jako je ChatGPT od OpenAI, Llama od Meta a Gemini od Googlu, převezmou mnoho úkolů bílých límečků, ať je to příprava nejrůznějších podkladů, psaní e-mailů, nebo jiných písemností a dokumentů.

Tato studie je jednou z prvních, které ukazují, jak by tato technologie mohla ovlivnit kancelářskou práci.

Dobrovolníci, kteří se jí účastnili, byli rozděleni do tří skupin, z nichž každá řešila problém z oblasti poradenství pro management. V jedné skupině byznysmeni používali ChatGPT po 30minutovém školení, v druhé jej používali bez instrukcí a třetí skupina neměla chatbota k dispozici vůbec.

Jedním z úkolů bylo provést brainstorming o novém typu obuvi, načrtnout přesvědčivý podnikatelský plán na jeho výrobu a přesvědčivě o něm informovat. Někteří výzkumníci se domnívali, že takové tvůrčí úkoly dokáže plnit pouze člověk.

Mýlili se. Konzultanti, kteří použili ChatGPT, vytvořili práci, již nezávislí porotci hodnotili v průměru o 40 % lépe. Ve skutečnosti byli lidé, kteří výstupy ChatGPT jednoduše vystřihli a použili, hodnoceni lépe než kolegové, kteří jeho práci smíchali s vlastními myšlenkami. A ti, kdo měli podporu umělé inteligence, byli o více než 20 % rychlejší.

Při úkolu, který vyžadoval analytické myšlení, však ChatGPT nepomohl vůbec. V této skupině byli dobrovolníci požádáni, aby poradili korporaci, která byla vymyšlena pro účely studie, a interpretovali některá data.

Zde ChatGPT účastníky výzkumu ukolébal a ti jí příliš důvěřovali. Lidé bez pomoci měli správnou odpověď v 85 % případů. Lidé, kteří používali ChatGPT bez školení, dosáhli jen něco málo přes 70 %. Ti, kteří byli proškoleni, si vedli ještě hůře a správně odpověděli jen v 60 % případů.

Mnoho obchodníků zároveň uvedlo, že ChatGPT v nich vyvolal obavy z toho, jak tento nástroj změní jejich profesi, a dokonce i jejich pocit ze sebe sama. Téměř tři ze čtyř účastníků výzkumníkům řekli, že se obávají, že používání ChatGPT způsobí atrofii jejich vlastní kreativity.

„Pokud jste ještě neměli existenciální krizi ohledně tohoto nástroje, pak jste ho ještě moc nepoužívali,“ řekl jeden ze spoluautorů studie, profesor managementu na Wharton School na Pensylvánské univerzitě Ethan Mollick.

Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ukončil vývoj vozítka VIPER. Jeho úkolem mělo být pátrání po vodě či dalších zdrojích na Měsíci. Jako důvod uvedla rostoucí náklady, odkládání startu, ale také možné ohrožení dalších projektů Původně měl VIPER započít svou misi k Měsíci už na sklonku minulého roku. Nakonec však NASA požádala o odložení […]
Na dně moře u japonského pobřeží bylo objeveno gigantické naleziště klíčových prvků pro výrobu baterií do elektromobilů, ložisko niklu a kobaltu. První vrty u ostrova Minami-Torišima budou zahájeny příští rok. Využívání ložiska v průmyslovém měřítku má být zahájeno v roce 2026. Podle nadace The Nippon Foundation, která v posledních měsících zkoumala mořské dno u ostrova […]
Filmový průmysl se neustále vyvíjí a nové technologie mu umožňují vytvářet stále realističtější a poutavější zážitky pro diváky. Jaké nejmodernější technologie se v současné době používají ve filmech k tomu, aby zmátly smysly diváků? Technologií, která posouvá současný filmový průmysl neuvěřitelným způsobem vpřed, jsou tak zvané počítačově generované obrazy neboli computer generated imagery (CGI). Jedná […]
Svět se mění… Elektrifikuje se Severní Amerika, Evropa i Čína. Musejí. Statisíce vědců ze všech koutů planety přicházejí se znepokojivými čísly. Jenže v blízké budoucnosti nebude nutné bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, zároveň se budeme potýkat s nedostatkem lithia, potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz