Domů     Zajímavosti
Proč mají lidé potřebu poznávání?
Veronika Tyrková 24.4.2024
FOTO: Unsplash

Pokud čtete 21. Století, tak pravděpodobně nad věcmi rádi přemýšlíte. Ale přemýšleli jste někdy nad tím, co a jak se dotýká charakterové vlastnosti, kterou v psychologii označujeme jako potřebu poznávání?.

Jejími autory jsou američtí psychologové John T. Cacioppo a Richard E. Petty. Potřebu poznávání popisují jako tendenci lidí častěji vykonávat náročné myšlenkové aktivity a především si je užívat.

Těší vás přemýšlení?

S nadsázkou můžeme říci, že někdo ve volných chvílích s potěšením vyplňuje testy studijních předpokladů a někdo naopak schovává hlavu do písku jakmile hrozí sebemenší namáhání mozkových závitů. Je důležité říci, že lidé mohou spadat do kteréhokoliv z bodů kontinua mezi těmito dvěma extrémy.

Protože lidé s vysokou potřebou poznávání nejen že více přemýšlejí o možnostech rozhodnutí, ale více přemýšlejí i o svých myšlenkách, a spíše hledají dodatečné informace, čekali bychom, že budou méně náchylní k různým zkreslením, kterých se lidé ve svých úsudcích jinak dopouštějí.

Ve výzkumech se ale ukazuje, že lidé s vysokou potřebou poznávání podléhají některým kognitivním zkreslením ve stejné míře jako ostatní, ale k tomuto zkreslení dochází jinými cestami.

Příkladem je reklama

V jedné studii pustili některým účastníkům výzkumu reklamu, která v nich navodila spokojenost, a jiným reklamu, která byla bez emočního náboje. Ukázalo se, že účastníci, kteří shlédli první reklamu měli k propagovanému produktu pozitivnější postoj nehledě na výši jejich potřeby poznávání.

Ukázalo se ale, že mechanismus, kterým k tomuto ovlivnění postoje došlo byl jiný. U lidí s nízkou potřebou poznávání byla cesta přímá. Pocit spokojenosti vyvolal pozitivnější postoj ke zdroji tohoto pocitu.

U lidí s vysokou potřebou poznávání ale reklama vyvolávající spokojený pocit učinila samotné myšlenky o produktu pozitivnější, což vedlo k vstřícnějšímu postoji k produktu.

Jinými slovy, skutečnost, že lidé s vysokou potřebou poznávání více a raději přemýšlejí ještě automaticky neznamená, že výsledky jejich myšlenek budou kvalitnější než u lidí, kteří takovou potřebu poznávání nemají.

Fenomén ukotvení

Je zapotřebí říci, že všechny uváděné informace popisují pouze obecný trend u lidí s vysokou a nízkou potřebou poznávání. Vůči některým typům kognitivních zkreslení mohou být lidé s vysokou potřebou poznávání imunnější.

Děje se tak například, když vyšší míra myšlení může člověka vyvázat z působení nesouvisejícího vodítka (například atraktivity mluvčího).

Příkladem je fenomén ukotvení. Když lidé mají vygenerovat jako odpověď na otázku nějaké číslo (například, kdy se rozpadlo Československo) a poté odhadnout například počet pokusů, který je nutný k tomu, aby byla padesátiprocentní pravděpodobnost, že nám na deseti kostkách padnou všechny šestky, první odpověď se stane takzvanou kotvou a odpovědi na druhou otázku jí budou blíže, než kdyby lidé odpovídali bez kotvy.

Lidé s vysokou potřebou poznávání tomuto efektu nepodléhají tak silně, pravděpodobně proto, že intenzivnějším přemýšlením o druhé otázce se kotvě první otázky dovedou vzdálit.

Autor: Martin Burget

Štítky:
Související články
Když se necítíme dobře, často hledáme rychlé řešení, jak se co nejdříve uzdravit. Antibiotika jsou mocným nástrojem moderní medicíny, ale ne vždy jsou tou správnou volbou. Zde jsou nejčastější dotazy pacientů, kteří při viróze žádají antibiotika, a odpovědi od MUDr. Václavy Adámkové, Ph.D., primářky Klinické mikrobiologie a ATB centra Ústavu lékařské biochemie a laboratorní diagnostiky 1. LF UK a VFN v Praze. […]
Vesmír Zajímavosti 22.1.2025
Struktura rozprostírající se po nočním nebi, připomínající antickým Řekům vylité mléko, zaměstnává lidskou zvědavost po celá tisíciletí. Čím dokonalejší prostředky k jejímu zkoumání máme, tím pozoruhodnější se nám zdá. Od jejich mlhavých hranic tvořených temnou hmotou po střed ukrývající nenasytnou černou díru – Mléčná dráha ukrývá řadu fenoménů, nad kterými si vědci nepřestávají lámat hlavu. V září […]
Sourozence pojí jedinečné pouto vybudované na základě společných vzpomínek, rodinných rituálů i občasných hádek a naschválů. Když ale dojde na lámání chleba, často má jeden z nich, anebo oba pocit, že ten druhý byl rodiči upřednostňovanější a oblíbenější. Nový výzkum odhalil, kterého sourozence rodiče zpravidla preferují, často aniž by si to uvědomovali… Vědci z Univerzity […]
Dlouhověkost je nyní fenoménem, na který se vědci ve svých výzkumech často zaměřují. Snaží se přijít na to, co umožňuje některým organismům žít déle než jiným. Ačkoliv na tom lidé nejsou špatně, žralok malohlavý ho hravě strčí do kapsy. Není proto divu, že se o něj zajímá velká řada výzkumných týmů. Jaké je tajemství dlouhověkosti […]
Vesmír Zajímavosti 18.1.2025
Saturnin není jen jméno poněkud extravagantního sluhy ze stejnojmenné knihy Zděňka Jirotky. Stejné jméno, konkrétně SATurnin-1, nese i dosud největší česká družice, která se kdy dostala na zemskou orbitu. Vojenský satelit byl do kosmu vynesen 14. ledna a od té doby bez problémů komunikuje. Je určen ke snímkování Země, na palubě má kameru s vysokým […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz