Domů     Technika
Na Měsíci bude kroužit vodíkový Lunar Cruiser
Jan Zelenka 25.7.2024

Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice.

Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA.

Projekt stavby lunárního křižníku byl zahájen v roce 2019 a společně jej realizují Toyota a JAXA ve spolupráci s Mitsubishi Heavy Industries. Vozidlo bude hotové do roku 2031 a v roce 2032 se připojí k misi Artemis.

Název Lunar Cruiser odkazuje na legendární terénní vůz Toyota Land Cruiser, což je nejdéle vyráběný model Toyoty.

Lunar Cruiser je 10tunové vozidlo pro dva členy posádky, které může v případě potřeby vzít na palubu další dvě osoby. Bylo navrženo tak, aby umožnilo pobyt astronautů uvnitř bez skafandrů a poskytlo vhodné životní podmínky po delší dobu.

Interiér bude vyplněn přetlakovým vzduchem. Vozidlo budou obsluhovat japonští astronauti.

30 dní a 20 kilometrů za den

Očekává se, že mise lunárního křižníku k Měsíci potrvá přibližně 30 dní. Samotné vozidlo bude schopno urazit až 20 kilometrů za den, což posádce umožní provádět průzkum půdy a podzemních zdrojů v blízkosti jižního pólu Měsíce.

Životnost Lunar Cruiseru při vesmírných misích bude asi 10 let. Během této doby vozítko urazí přibližně 100 000 kilometrů.

Vozidlo dostane doplňkovou sadu vodíkových technologií Toyota, a to jak elektrický pohon na vodíkové palivové články, tak generátor vodíku poháněný slunečním světlem. K pohonu lunárního křižníku budou použity regenerativní palivové články (RFC). Součástí budou také solární panely a nádrže na vodík a vodu.

Průlomová bezemisní technologie RFC umožní vozidlu nepřetržitý pohyb i bez přístupu slunečního světla, protože den a noc na Měsíci se střídají po pozemských 14 dnech. RFC umožňuje získávat vodík elektrolýzou pomocí sluneční energie.

Během lunárních nocí bude vozidlo využívat tyto zásoby a vodu, vedlejší produkt výroby energie v palivových článcích, bude skladovat ve speciální nádrži, aby ji mohlo během lunárního dne znovu použít k výrobě vodíku.

Autonomní navigace a analýza polohy hvězd

Vozítko bude schopno autonomní navigace ve zcela neznámém terénu. Bude využívat technologii LiDAR, která mu umožní vyhýbat se kráterům a skalám, a také pokročilé radionavigační systémy, údaje z kol každé nápravy a software analyzující polohu hvězd.

Jakmile řízení převezme posádka, bude rover po celou dobu dohlížet na bezpečnost a navrhovat nejlepší trajektorii.

Při vývoji lunárního křižníku je důležité vyvinout systém pohonu, který bude na Měsíci dobře fungovat. Vůz bude projíždět regolitem, krátery, terénem plným ostrých kamenů a strmých kopců. Je nutné vyvinout pohonný systém, který současně zajistí výkon v terénu a nízkou spotřebu energie.

Při vývoji koncepce odpružení pomohou zkušenosti z více než 70 let výroby legendárního terénního vozu Toyota Land Cruiser. Kromě toho budou ve spolupráci se společností Bridgestone vyvinuty kovové pneumatiky schopné jízdy v extrémně náročných podmínkách.

Foto: Toyota
Související články
Latence v řádu mikrosekund, rychlost přenosu dat 1 terabit za sekundu, mobilní síť čtyřikrát rychlejší než úder blesku – zní to jako hudba budoucnosti? Zatím ano, technologie 6G je ale momentálně ve vývoji, aby změnila realitu bezdrátové komunikace. Kdy ji můžeme čekat a proč ji vůbec potřebujeme? Přibližně každých 10 let sledujeme nástup nové generace mobilních […]
Stavba rakety, která dopraví lidstvo zpět na Měsíc, je jedním z největších inženýrských výkonů moderní doby. Program Artemis, vedený NASA, připravuje start superrakety SLS (Space Launch System), která vynese kosmickou loď Orion na cestu kolem Měsíce. Podívejme se krok za krokem, jak se sestavuje tento obří nosič, který jednou dopraví astronauty nejen na Měsíc, ale […]
Toyota dokončila první fázi výstavby svého „Tkaného města“ Woven City, tedy testovacího hřiště pro mobilitu. Spuštění první fáze je plánováno na podzim 2025. Výstavba budov první fáze byla dokončena v říjnu 2024. Souběžně s tím probíhá renovace bývalého závodu TMEJ Higashi-Fuji na výrobní centrum pro Woven City a byly zahájeny přípravné práce pro fázi dvě. […]
ThinkOrbital, vesmírný startup spoluzaložený Vojtěchem Holubem, za pár dní vypustí experimentální satelit s revoluční vesmírnou stavební technologií. Cílem mise je otestovat sváření, řezání a rentgenovou inspekci pomocí elektronového paprsku. Satelit o váze 45 kilogramů dopraví na oběžnou dráhu Země raketa Falcon 9 společnosti SpaceX z Kalifornie. Letos v květnu ThinkOrbital provedl historicky první autonomní svařování […]
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz