V letošním ročníku se do soutěže Finanční gramotnost zapojilo dvojnásobné množství škol. Celkem soutěžilo 42 tisíc žáků a studentů z bezmála 600 škol. Soutěž se konala 12. rokem. Vedle samotného klání bylo součástí programu též 77 besed žáků a studentů s odbornými lektory.
Vítězové se letos rekrutovali z Bohumína, Prahy a z Hradce Králové. Soutěž pravidelně organizuje EFPA ČR a METODICA. Vše probíhá s podporou České národní banky.
Co je „finanční gramotnost“
Co si představit pod pojmem „finanční gramotnost“? Jde o skupinu znalostí a dovedností, které běžnému člověku pomáhají porozumět osobním a rodinným financím, a v různých životních situacích s nimi správně zacházet.
Porozumění osobním financím v sobě skrývá nejen chápání, jak správně používat osobní účty, půjčky, pojištění, penzijní spoření nebo investice. Nezbytná je i schopnost poznat a porovnat náklady i přínosy jednotlivých finančních produktů.
A vědět, že k těmto účelům slouží srovnávače účtů, srovnávač půjček, srovnávač pojištěn, kreditních karet, stavebního spoření apod.
„Svět se neustále mění a finance v něm hrají, ať již se nám to líbí nebo ne, stále větší úlohu,“ dodal nejen k finanční gramotnosti, ale i k celé soutěži Jan Frait, viceguvernér ČNB.
Princip soutěže? Nejprve každý za sebe, pak týmová práce
Princip soutěže Finanční gramotnost je, dle tiskové zprávy k výsledkům letošního klání, následující:
nejprve soutěží žáci a studenti sami za sebe, od okresních kol se pak tvoří týmy z nejlepších účastníků, a ty vypracovávají společné případové studie.
Ty kopírují reálné (finanční) situace v životě jedince i rodiny.
„Pro všechny účastníky bylo zajímavé a přínosné zjistit a uvědomit si, s jakými příjmy a výdaji se v rodině hospodaří, na co je třeba v rozpočtu myslet a na co nezapomenout při tvorbě rezerv. Do příštího ročníku opět zahrneme co nejvíce praktických úloh vycházejících z reálného života.
Ze zpětných vazeb od soutěžících vyplynulo, že je nejprve rozsah zadání překvapil, avšak během chvilky se do něho ponořili a zpracování je velmi bavilo. Učitele zase mnohdy překvapilo, jak žáci chtějí nad tématy diskutovat a sami si aktivně informace dohledávat,“ uvedla ředitelka soutěže Marie Štefánková.
Vítězové a speciální ceny
Letošní vítězné týmy jsou z Masarykovy základní a Mateřské školy Bohumín, z pražské Soukromé základní školy UNIVERZUM, s.r.o. a ze Střední průmyslové školy stavební, Hradec Králové. Udělena byla i speciální cena od Ministerstva financí ČR a od ČNB.
Ministerskou cenu si převzali žáci I. kategorie ze Základní školy Uničov. „Byl jsem mile překvapen úrovní znalostí jak studentů středních škol, se kterými jsem diskutoval, tak žáků základních škol. Právě v této kategorii jsem za pana ministra Stanjuru předal zvláštní cenu za projekt, který v rámci osobního rozpočtu nejen splnil všechna kritéria, ale zároveň přinesl i alternativy, porovnával ceny a zvažoval výhody a nevýhody.
Moc se na vítěze ze Základní školy Uničov těšíme u nás na ministerstvu, kdy s nimi o jejich projektu pohovoří i pan ministr,“ sdělil Marek Mora, náměstek ministra financí, který žákům speciální cenu předával.
Speciální cenu v podobě prohlídky Návštěvnického centra ČNB si převzal tým studentů Střední průmyslové školy stavební akademika Stanislava Bechyně z Havlíčkova Brodui. A využila ji celá jejich třída, která byla k návštěvě ČMN pozvaná.
Smyslem nejsou jen finance, ale týmová spolupráce
Jak uvádí tisková zpráva, soutěž ověřila nejen finanční znalosti a orientaci žáků, ale přispěla i k prohloubení týmové práce a propojení mezipředmětových dovedností. „Podle reakcí to vypadá, že mladá generace přemýšlí o penězích významně aktivněji, než generace jejích rodičů a prarodičů, a za maximum svých „investičních“ možností snad nebude považovat stavební spoření.
Stačí jim říct, jaké mají možnosti a jaká pravidla musí dodržovat,“ popisuje své milé překvapení Vlastimil Chvoštík, EFA, který vedl debatu na Gymnáziu Christiana Dopplera.
Soutěž popularizuje finanční gramotnost, zvyšuje zájem škol o přednášky a debaty
V tiskové zprávě vydané k příležitosti ukončení dalšího ročníku soutěže Finanční gramotnost si Marta Gellová, předsedkyně Rady EFPA ČR pochvaluje, že „výrazně stoupá i zájem škol o odborné přednášky. Letos se podařilo ve spolupráci s EFA/EFP poradci uspořádat besedy na 77 školách.
Větší zájem přichází ze škol v regionech, kde se lidé potýkají s nízkou finanční gramotností a na ně navázanými problémy jako je předlužení nebo exekuce.“.
Nová generace snad už bude mít lepší představu, jak vyřešit své dluhy, jak bezpečně používat bankomaty a vkladomaty, kdy se víc hodí půjčka než se vydat ze všech svých rezerv, nebo kdy se vyplatí úrazové pojištění a kdy naopak komplexní pojištění životní.