Domů     Technika
Opportunity: Legenda, která brázdila Mars
Zdroj: Wikimedia Commons

Psal se 10. červen 2003, když bylo v rámci programu Mars Exploration Rover vypuštěno vozítko Spirit. Jeho úkolem mělo být detailní zkoumání rudé planety. O 21 dní později bylo do stejných končin vysláno i Opportunity. Budoucí legenda, která překonala vlastní limit…

Původně měla totiž obě vozítka fungovat maximálně 90 dní. Opportunity si ale svou misi značně prodloužilo. Již v roce 2010 pokořilo historický rekord sondy Viking, a to v délce služby na povrchu Marsu – šest let a 116 dní.

Zatímco v té době mělo na svém kontě zhruba 20 zdolaných kilometrů, o šest let později se jednalo o 45,16 km. Nyní se ale zdá, že jeho čas konečně vypršel…

Byla tu voda!

Zatímco lidská posádka si o projížďce na Marsu může prozatím nechat jen zdát, naše stopa je na rudé planetě od roku 2003 již velmi dobře patrná. Zatímco rover Spirit byl vyslán do oblasti kráteru Gusev, prvním „domovem“ Opportunity se stala planina Meridiani Planum.

Velkým překvapením se pro vědce staly hned první obdržené snímky, vozítko totiž přistálo v kráteru, o kterém do té doby neměli ponětí. Tato skutečnost jim následně umožnila zkoumat různé vrstvy hornin a sedimentů, dokud nedošli k závěru, že se v minulosti na daném místě musela vyskytovat voda.

Tím ale senzace zdaleka nekončili… O rok později našel poblíž svého tepelného štítu prakticky neporušený meteorit o velikosti basketbalového míče. Posléze se stal prvním tělesem svého druhu objevený mimo Zemi.

Konec příběhu?

K poslednímu úspěšnému spojení došlo v roce 2018, konkrétně 10. června. Ihned poté západní okraj oblasti Perseverance Valley, kde se Opportunity nacházel, postihla hustá bouře. Množství prachu následně způsobilo nedostatek slunečního svitu potřebného k dobíjení solárních baterií.

Vozítko ale zůstalo potichu i poté, co bouře v říjnu konečně odezněla. NASA se proto snažila navázat spojení nejen aktivními pokusy jako posíláním povelů, ale i pouhým „nasloucháním“ signálů. Veškeré snahy se ale ukázaly jako liché, čímž NASA své talentované dítko odepsala.

Více se dočtete v čísle 7/2023, které vychází již 15. června!

Související články
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz