Domů     Technika
Plynulá doprava: Budou mít semafory v budoucnu čtvrtou barvu?
Zdroj: Pixabay

Už děti vědí, co znamenají tři barvy na semaforu. Ale co kdyby se na něm najednou objevilo i bílé světlo? Není vyloučeno, že se to stane a výzkumníci horlivě zvažují, kdy a jak ho prosadit. Souvisí s autonomními vozidly a i pro ta obyčejná by prý mohlo mít jen samé výhody..

Autonomní vozidla (AV) brázdí silnice po celém světě ve stále hojnějším počtu. A vývoj jde nezadržitelně kupředu, takže těchto vozidel bude nejenom více, ale budou také mnohem sofistikovanější (existuje šest úrovní autonomie).

V souvislosti s těmito výhledy se experti zamýšlejí nad tím, jak zařídit, aby na cestách nevznikal chaos. Může dojít třeba i ke změně barev na semaforech.

Jedno světlo navíc

Po desetiletí jsme zvyklí, že semafory mají tři barvy: zelenou, žlutou a červenou. V hypotetické budoucnosti by mohly mít nainstalovanou i bílou barvu. Navrhují to výzkumníci z americké North Carolina State University a podle nich by tato inovace mohla pomoci redukovat intenzitu a trvání dopravní zácpy i jejich celkovou tvorbu a také pomoci snížit spotřebu pohonných hmot.

Jak by to celé fungovalo? Červená barva by stále znamenala povinnost zastavit a zelená možnost pokračovat v cestě. A bílé světlo by bylo znamením pro lidské řidiče, aby se zaměřili na auto před sebou. Tento koncept využívá výpočetní výkon autonomních vozidel, která by v určitém rozsahu bezdrátově komunikovala mezi sebou i se semafory na křižovatkách, což by umožnilo efektivněji koordinovat dopravní tok i doporučit optimální rychlost.

Čím více, tím lépe

Všichni lidé za volantem by byli prostřednictvím bílého světla informováni, aby následovali auto před sebou, co se týká zastavení nebo pokračování v jízdě. Jakmile počet AV na dané křižovatce klesne pod určitou hranici, semafory se vrátí ke své běžné tříbarevné signalizaci.

V simulovaných modelech bylo prokázáno, že autonomní vozidla zlepšují plynulost dopravy sama o sobě a přidané bílé světlo na semaforu by jejich pozitivní vliv na dopravní situaci dále zvýšilo. Odborníci přišli na to, že čím vyšší je procento AV na křižovatce, tím rychleji se provoz pohybuje s možným zlepšením v rozmezí od 40 do 99 %, pokud jde o zmírnění celkového zpomalení.

Výzkumníci poznamenávají, že když počet samořiditelných aut na křižovatce přesáhne 30 %, zlepšení se stane významnějším. Se 70 % AV v provozu může křižovatka běžet jako plně automatizovaný „režim bílé fáze“.

Jak a kde začít?

Tato studie navazuje na předchozí výzkum z roku 2020 provedený stejným týmem, kdy byl dopravní tok řízen centrálním počítačem propojeným s křižovatkou a potřebné výpočty mohly spravovat samotná autonomní vozidla.

Modernizace každé silniční křižovatky by samozřejmě vyžadovala čas i peníze, ale vědci se domnívají, že určité aspekty řešení zahrnujícího bílé světlo na semaforu by mohly být implementovány relativně snadno.

Dalším krokem vpřed by byly zkušební inovované semafory v některých předem vytipovaných místech. Mohlo by jít například o lokality, kde dochází k velkému objemu provozu užitkových vozidel. Experti tvrdí, že realizace pilotního projektu v takovém prostředí by bylo velkým přínosem pro komerční dopravu, například v blízkosti přístavů.

Autor: Kateřina M. Košutová

Související články
Latence v řádu mikrosekund, rychlost přenosu dat 1 terabit za sekundu, mobilní síť čtyřikrát rychlejší než úder blesku – zní to jako hudba budoucnosti? Zatím ano, technologie 6G je ale momentálně ve vývoji, aby změnila realitu bezdrátové komunikace. Kdy ji můžeme čekat a proč ji vůbec potřebujeme? Přibližně každých 10 let sledujeme nástup nové generace mobilních […]
Stavba rakety, která dopraví lidstvo zpět na Měsíc, je jedním z největších inženýrských výkonů moderní doby. Program Artemis, vedený NASA, připravuje start superrakety SLS (Space Launch System), která vynese kosmickou loď Orion na cestu kolem Měsíce. Podívejme se krok za krokem, jak se sestavuje tento obří nosič, který jednou dopraví astronauty nejen na Měsíc, ale […]
Toyota dokončila první fázi výstavby svého „Tkaného města“ Woven City, tedy testovacího hřiště pro mobilitu. Spuštění první fáze je plánováno na podzim 2025. Výstavba budov první fáze byla dokončena v říjnu 2024. Souběžně s tím probíhá renovace bývalého závodu TMEJ Higashi-Fuji na výrobní centrum pro Woven City a byly zahájeny přípravné práce pro fázi dvě. […]
ThinkOrbital, vesmírný startup spoluzaložený Vojtěchem Holubem, za pár dní vypustí experimentální satelit s revoluční vesmírnou stavební technologií. Cílem mise je otestovat sváření, řezání a rentgenovou inspekci pomocí elektronového paprsku. Satelit o váze 45 kilogramů dopraví na oběžnou dráhu Země raketa Falcon 9 společnosti SpaceX z Kalifornie. Letos v květnu ThinkOrbital provedl historicky první autonomní svařování […]
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz