Domů     Technika
Lexus NX: První v historii
Jan Zelenka 5.1.2023
foto: Lexus

Když jedna generace auta nahrazuje druhou, většinou jde o evoluci. Málokdo přistoupí k revoluci. Ale když už k ní přistoupí, tak má koukat, aby byla. A když už kouká, aby byla, tam má být něčím, co málokdy bývá – něčím mimořádným jako nový Lexus NX 450h+….

NX nepředstavuje nic menšího než skoro nové auto. A nic víc než první plug-in hybrid v historii značky!

Po všech stránkách jde o revoluční vývoj a počin, kde 95 % komponent vozidla bylo vyvinuto zcela nově. „Auto bylo navrženo v souladu s různorodými potřebami zákazníků z celého světa a ještě zvyšuje svoji atraktivitu cestou kompletní obměny svých silných stránek, kam patří elektrifikace, design, jízdní schopnosti a vyspělé technologie,“ vysvětluje hlavní konstruktér Takeaki Kato.

Nové srdce…

Tohle SUV je vůbec komplexní ambasador novinek – reprezentant proměny značky s širší nabídkou pohonů a vylepšených technologií. Základem je NX 350h se čtvrtou generací hybridního ústrojí s výkonem vyšším o 22 % při poklesu emisí o 10 %.

Avšak novinkou a hitem je NX 450h+, první plug-in hybridní Lexus, který nabídne 306 koní výkonu, dojezd na elektřinu 63 km a emise CO2 pod 40 g/km.

Kombinuje hybridní pohon se čtyřválcem 2,5 litru a dobíjecí lithium-iontovou baterií o nejvyšší kapacitě (18,1 kWh) v dané třídě. Permanentní pohon všech kol zajišťuje další elektromotor na zadní nápravě a ve výsledku i zrychlení z místa na 100 km/h v čase lehce přes 6 sekund.

Klíčovou předností plug-in hybridního elektrického pohonu je vysoká provozní hospodárnost i po vybití baterie. Zatímco řada konkurenčních systémů v takových situacích standardně přepíná na pohon pomocí spalovacího motoru, výchozím režimem NX 450h+ je hybridní pohon s autonomním dobíjením.

Vlastní průzkum Lexus ukazuje, že spotřeba paliva konkurenčních vozů po vybití baterie je v průměru cca o 30 % vyšší.

foto: Lexus

…nová architektura

Nová je také i architektura Tazuna – koncepce pojmenovaná podle japonského výrazu pro ovládání koně jezdcem prostřednictvím otěží. Zaměřuje se na přímou a intuitivní kontrolu nad vozidlem v souladu s principem „ruce na volantu, oči na silnici“.

A tak se na palubě nového NX zredukoval počet fyzických spínačů ze 78 na 45, navíc jsou seskupeny v určených zónách podle funkce. Pro nejčastěji používané funkce jsou i nadále k dispozici fyzická tlačítka ve prospěch rychlejšího a intuitivnějšího ovládání.

Tlačítka používaná během řízení jsou uspořádána kolem volantu; ovladače audiosystému a klimatizace byly soustředěny na obrazovce centrálního displeje; a ovládací prvky řízení, které lze používat u stojícího vozidla, se nacházejí na středovém panelu.

Omotenashi, Takumi a Fusuma

Design, kvalita a povrchové zpracování je samozřejmě dál ukázkou tradiční omotenashi (pohostinnosti), tedy snahu předvídat potřeby člověka a vyvolávat v něm pocit vítaného hosta cestou maximálního pohodlí.

Jedná se např. o uvítací osvětlení a posloupnost rozsvěcování při spouštění vozidla, resp. osobní uvítání na multi-informačním displeji před řidičem. Systém ambientního osvětlení umožňuje volit ze 64 barevných odstínů v závislosti na momentální náladě posádky.

Nové NX jako první model značky používá i elektronický zámek pro otevírání dveří. Systém nahrazuje tradiční vnitřní kliku dveří tlačítkovým spínačem, umístěným vedle loketní opěrky na panelu dveří. Snadný způsob ovládání jediným hladkým a jednoduchým pohybem se inspiroval tradičními posuvnými příčkami ‚fusuma‘ z japonských domácností.

Vylepšení se dočkalo i ovládání elektrického víka zavazadelníku, která je nyní tišší a rychlejší – doba otevírání i zavírání se zkrátila o polovinu, tedy přibližně na čtyři sekundy.

Tradiční je naopak nejvyšší úroveň zpracování interiéru – o to se starají řemeslní mistři Takumi s uplatněním lidského hmatu, sluchu a zraku.

foto: Lexus

Celý článek si můžete přečíst v časopise 21. STOLETÍ 2/2023, který vychází 16. ledna.

Související články
Toyota dokončila první fázi výstavby svého „Tkaného města“ Woven City, tedy testovacího hřiště pro mobilitu. Spuštění první fáze je plánováno na podzim 2025. Výstavba budov první fáze byla dokončena v říjnu 2024. Souběžně s tím probíhá renovace bývalého závodu TMEJ Higashi-Fuji na výrobní centrum pro Woven City a byly zahájeny přípravné práce pro fázi dvě. […]
ThinkOrbital, vesmírný startup spoluzaložený Vojtěchem Holubem, za pár dní vypustí experimentální satelit s revoluční vesmírnou stavební technologií. Cílem mise je otestovat sváření, řezání a rentgenovou inspekci pomocí elektronového paprsku. Satelit o váze 45 kilogramů dopraví na oběžnou dráhu Země raketa Falcon 9 společnosti SpaceX z Kalifornie. Letos v květnu ThinkOrbital provedl historicky první autonomní svařování […]
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
NOVINKY Objevy Technika 12.12.2024
Robotika opět pokročila na další úroveň. Vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT vyvinuli systém, díky kterému se humanoidní roboti mohou pohybovat mezi lidmi přirozeně a bezpečně. Třeba i hrát stolní hry. Tento přelomový algoritmus, nazvaný Harmonious, umožňuje humanoidům nejen reagovat na své okolí, ale také být empatickými společníky, kteří v reálném čase přizpůsobují své pohyby aktuálním […]
Společnost Honda představila robota vybaveného umělou inteligencí, který zlepšuje náladu dětí během dlouhodobé léčby a přináší revoluci do nemocniční péče. Ve Fakultní nemocnici Virgen del Rocío v Seville se odehrává revoluce v péči o malé pacienty. Společnost Honda zde ve spolupráci s místními odborníky představila robota „Haru“, navrženého speciálně pro děti podstupující dlouhodobou léčbu. Haru […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz