Možná jste si i vy v poslední době všimli, že se odkazy na ekologii, třídění, recyklaci či nebezpečnost výrobku pro mořské živočichy dostaly na obaly takřka všech typů výrobků. Tam svou velikostí a pestrostí dokonce běžně zastiňují informace o příchuti či vůni, které jsme ještě donedávna považovali za nejzásadnější.
Důvodem jsou priority mladé generace, pro kterou se zelená planeta stává snem číslo jedna..
Řešení klimatické změny a ochrana životního prostředí jsou u mladších lidí jednou z hlavních priorit v životě a okolí na to musí přirozeně reagovat. Jedná se o trend, který vyvíjí nátlak na společnosti, jež musí přijímat stále patrnější udržitelná řešení a získávat si tak sympatie mladých zaměstnanců, ale především zákazníků, kteří věnují studování ekologických dopadů výrobků na přírodu nemalé množství času.
Dnes už je to zásadní věc, ale firmy potřebují určitý čas na to, aby se dokázaly trendu přizpůsobit, což pochopitelně provází nejeden problém. Společnost má kolikrát problém určit dokonce i konkrétního člověka nebo oddělení, které by mělo za zelenou transformaci zodpovídat a které by jí mělo vést.
S ohledem na přísnost zastánců ekologie i řešení nelehké otázky, jak nastavit důvěryhodné klimatické závazky a neprovozovat pouhý greenwashing, se ve výsledku není čemu divit, že si mezi sebou přehazují zodpovědnost jako horký brambor.
Nazelenalá generace Z
Popularita ekotémat mezi mladými pochopitelně není vycucaná z prstu a lze jí podložit četnými výzkumy i anketami na toto téma. Jednou z posledních iniciativ, která se tématu věnovala, byl rozsáhlý průzkum společnosti Deloitte mezi mileniály a zástupci generace Z v letošním roce.
Z něj vyplynulo, že kromě zisku nákladů na živobytí a zachování duševního zdraví na pracovišti představuje pro tyto skupiny zaměstnanců prioritu právě zodpovědnost vůči životnímu prostředí. Zároveň není bez zajímavostí, že slovení lidé, ze kterých skoro třetina změnila své spotřebitelské chování právě ve prospěch firem s pozitivním dopadem na životní prostředí, nacházeli spojitost mezi pandemií covidu-19 a důrazem na ekologickou stránku, přičemž se celých 60 % respondentů vyjádřilo v tom smyslu, že se obávají odhlédnutí firem od ekologických témat v okamžiku, kdy pandemie definitivně skončí.
Samotní autoři výzkumu k tomu ale dodávají, že se takový odklon jeví jako nepravděpodobný, protože dokud je tato oblast prioritní pro zákazníky, bude muset být chtě nechtě prioritní i pro firmy. Dnešní lidé považují ochranu životního prostředí za klíčový aspekt svých životů, a jakoukoliv firmu, která by chtěla tuto skutečnost ignorovat, čeká s největší pravděpodobností velmi těžká budoucnost.
Pokračování článku v aktuálním (říjnovém) čísle časopisu 21. STOLETÍ.