Domů     Technika
Taxi nové generace
Dagmar Garciová 9.8.2022
Foto: Pixabay

Sny o malých létajících strojích, které by představovaly taxislužbu, mají výrobci letadel a helikoptér již nějakou dobu. Cílem je především tuto formu přepravy zrychlit a vyhnout se tolik přeplněným silnicím.

Tím největším hráčem na tomto poli je patrně francouzský Airbus, jenž je spojovaný především s velkými dopravními letadly.

Airbus své plány na danou formu přepravy představil již v roce 2019, když předložil vizi pro rok 2024 na přepravování návštěvníků olympijských her. Rozvážet chce hosty i samotné olympioniky autonomními létajícími taxi na baterky.

Na netradičním způsobu přepravy se Airbus podílí společně s pařížským dopravním podnikem. Mezi hlavní benefity vzdušné přepravy patří obrovská úspora času. Zatímco přeprava z letiště Charlese de Gaulla do centra Paříže trvá běžnou dopravou někdy i více než hodinu, létajícím taxi je tato vzdálenost zdolána v řádu několika málo minut. Odlety na této trase by byly každých 6 minut.

Městský podnik Aeroports de Paris musí zvolit lokality, kde by mohly být zkonstruována depa pro létající taxi. Jednou z důležitých podmínek je, aby byla zajištěna bezpečnost a aby byly stroje otestované a spolehlivé.

Nutná je i dostatečně velká kapacita baterie pro překonání delších vzdáleností, prozatím je v plánu pouze elektrický pohon.

Foto: Pixabay

Od snu k realitě

Zatímco se olympiáda v Paříži blíží, s létajícím taxi to vypadá tak „půl na půl“. Koncem roku 2021 společnost, po letech vývoje, představila finální návrh svého létajícího taxíku CityAirbus NextGen. „CityAirbus NextGen kombinuje nejlepší designové prvky a technologický pokrok.

Naším hlavním cílem bylo vyvinout optimální výkon pro relativně krátké cesty. Nový stroj považujeme za počátek městské letecké mobility,“ uvedl Joerg-Peter Mueller, výkonný ředitel Airbus Urban Air Mobility.

CityAirbus NextGen byl navržen tak, aby autonomně létal na vzdálenost 80 km s průměrnou rychlostí 120 km/h. Design tohoto avantgardního letounu odhaluje tvar V pro ocas letadla, pevná křídla a také 8 plně elektrických vrtulí.

Na palubě mohou sedět až čtyři cestující a užívat si let s výhledem velkým předním sklem, navíc je přeprava zcela ekologická s nulovými emisemi.

Je tichý jako myška

CityAirbus NextGen je plně elektrický stroj s možností vertikálního vzletu a přistání (eVTOL). Je známo, že helikoptéry a velké drony jsou poměrně hlučné, to ovšem u nového stroje neplatí, technologie NextGen byla vybudována tak, aby co nejvíce omezila emise hluku, a to především proto, že létat bude hlavně ve městech.

Hlučnost dosáhne maximálně 70 dB při přistání a o 5 dB méně za letu, to lze srovnat s hlukem vysavače nebo televize v provozu. CityAirbus NextGen splňuje nejvyšší certifikační standardy a je navržený s ohledem na jednoduchost.

Foto: Pixabay

Nyní se nový CityAirbus nachází ve fázi podrobného návrhu, jeho první let je naplánován na rok 2023 a certifikace se očekává v roce 2025. Již nyní je tak jasné, že olympiádu bohužel nestihne. „Snažíme se spoluvytvářet zcela nový trh, který udržitelně integruje městskou leteckou mobilitu a zároveň řeší ekologické a sociální problémy,“ dodal generální ředitel Airbus Helicopters Bruno Even.

Předchozí článek
Další článek
Související články
Vezmete altermagnet, dáte ho pod rentgen, měníte polarizační filtr a pozorujete, jak materiál pohlcuje světlo. Zní to skoro jako pokus z běžné hodiny fyziky, jde však o průlomový experiment, jehož výsledkem je pozoruhodný objev fyziků z Masarykovy univerzity, Akademie věd ČR (AV ČR), Metropolitní univerzity v Ósace a University of Nottingham. Před půl rokem mezinárodní […]
Na počátku dvacátého století představovaly vlaky nejrychlejší dopravní prostředek na delší vzdálenosti. Dnes je v našich očích nahradila letadla. V celé řadě zemí však stále platí, že pokud člověk chce zažít jízdu rychlostí, za kterou by ho na silnici policie okamžitě poslala do vězení, stačí usednout do vysokorychlostního vlaku. Ten se i podle svého jízdního […]
Žijeme v době plastové jako generace „plastic people“, v barevném, naleštěném a nerozbitném. Z kdysi zázračného produktu se stává veřejný nepřítel číslo jedna. Máme se ho ale bát? „Plasty nejsou zlo. Například v medicínských aplikacích, automobilovém nebo letecké průmyslu jsou nenahraditelné. Špatnou reklamu plastům dělají jednorázové výrobky a především to, jak s nimi nakládáme…“ říká ve 27. […]
Někteří lidé používají chatboty s umělou inteligencí k vytváření avatarů svých zesnulých blízkých. Pro někoho je to zdroj útěchy, ale jiné z toho tak trochu jímá hrůza… Doktorka Stephenie Lucas Oneyová nedávno oslavila pětasedmdesáté narozeniny. Její otec, bývalý policista a soudce, je už na věčnosti, ale ona s ním stále hovoří. Nikoli však jen v […]
Vinaři používají dvě metody k detekci toho, zda bylo jejich bílé víno kontaminováno nežádoucími mikroby, a to čichovou zkoušku a testování vzorků vína v Petriho misce. Nyní by se k nim mohla přidat ještě třetí, hi-tech metoda, a to testování vína pomocí elektronického jazyka. Elektronický jazyk se tomu lidskému vůbec nepodobá co do vzhledu, ale […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz