Domů     Technika
Taxi nové generace
Dagmar Garciová 9.8.2022
Foto: Pixabay

Sny o malých létajících strojích, které by představovaly taxislužbu, mají výrobci letadel a helikoptér již nějakou dobu. Cílem je především tuto formu přepravy zrychlit a vyhnout se tolik přeplněným silnicím.

Tím největším hráčem na tomto poli je patrně francouzský Airbus, jenž je spojovaný především s velkými dopravními letadly.

Airbus své plány na danou formu přepravy představil již v roce 2019, když předložil vizi pro rok 2024 na přepravování návštěvníků olympijských her. Rozvážet chce hosty i samotné olympioniky autonomními létajícími taxi na baterky.

Na netradičním způsobu přepravy se Airbus podílí společně s pařížským dopravním podnikem. Mezi hlavní benefity vzdušné přepravy patří obrovská úspora času. Zatímco přeprava z letiště Charlese de Gaulla do centra Paříže trvá běžnou dopravou někdy i více než hodinu, létajícím taxi je tato vzdálenost zdolána v řádu několika málo minut. Odlety na této trase by byly každých 6 minut.

Městský podnik Aeroports de Paris musí zvolit lokality, kde by mohly být zkonstruována depa pro létající taxi. Jednou z důležitých podmínek je, aby byla zajištěna bezpečnost a aby byly stroje otestované a spolehlivé.

Nutná je i dostatečně velká kapacita baterie pro překonání delších vzdáleností, prozatím je v plánu pouze elektrický pohon.

Foto: Pixabay

Od snu k realitě

Zatímco se olympiáda v Paříži blíží, s létajícím taxi to vypadá tak „půl na půl“. Koncem roku 2021 společnost, po letech vývoje, představila finální návrh svého létajícího taxíku CityAirbus NextGen. „CityAirbus NextGen kombinuje nejlepší designové prvky a technologický pokrok.

Naším hlavním cílem bylo vyvinout optimální výkon pro relativně krátké cesty. Nový stroj považujeme za počátek městské letecké mobility,“ uvedl Joerg-Peter Mueller, výkonný ředitel Airbus Urban Air Mobility.

CityAirbus NextGen byl navržen tak, aby autonomně létal na vzdálenost 80 km s průměrnou rychlostí 120 km/h. Design tohoto avantgardního letounu odhaluje tvar V pro ocas letadla, pevná křídla a také 8 plně elektrických vrtulí.

Na palubě mohou sedět až čtyři cestující a užívat si let s výhledem velkým předním sklem, navíc je přeprava zcela ekologická s nulovými emisemi.

Je tichý jako myška

CityAirbus NextGen je plně elektrický stroj s možností vertikálního vzletu a přistání (eVTOL). Je známo, že helikoptéry a velké drony jsou poměrně hlučné, to ovšem u nového stroje neplatí, technologie NextGen byla vybudována tak, aby co nejvíce omezila emise hluku, a to především proto, že létat bude hlavně ve městech.

Hlučnost dosáhne maximálně 70 dB při přistání a o 5 dB méně za letu, to lze srovnat s hlukem vysavače nebo televize v provozu. CityAirbus NextGen splňuje nejvyšší certifikační standardy a je navržený s ohledem na jednoduchost.

Foto: Pixabay

Nyní se nový CityAirbus nachází ve fázi podrobného návrhu, jeho první let je naplánován na rok 2023 a certifikace se očekává v roce 2025. Již nyní je tak jasné, že olympiádu bohužel nestihne. „Snažíme se spoluvytvářet zcela nový trh, který udržitelně integruje městskou leteckou mobilitu a zároveň řeší ekologické a sociální problémy,“ dodal generální ředitel Airbus Helicopters Bruno Even.

Předchozí článek
Další článek
Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ukončil vývoj vozítka VIPER. Jeho úkolem mělo být pátrání po vodě či dalších zdrojích na Měsíci. Jako důvod uvedla rostoucí náklady, odkládání startu, ale také možné ohrožení dalších projektů Původně měl VIPER započít svou misi k Měsíci už na sklonku minulého roku. Nakonec však NASA požádala o odložení […]
Na dně moře u japonského pobřeží bylo objeveno gigantické naleziště klíčových prvků pro výrobu baterií do elektromobilů, ložisko niklu a kobaltu. První vrty u ostrova Minami-Torišima budou zahájeny příští rok. Využívání ložiska v průmyslovém měřítku má být zahájeno v roce 2026. Podle nadace The Nippon Foundation, která v posledních měsících zkoumala mořské dno u ostrova […]
Filmový průmysl se neustále vyvíjí a nové technologie mu umožňují vytvářet stále realističtější a poutavější zážitky pro diváky. Jaké nejmodernější technologie se v současné době používají ve filmech k tomu, aby zmátly smysly diváků? Technologií, která posouvá současný filmový průmysl neuvěřitelným způsobem vpřed, jsou tak zvané počítačově generované obrazy neboli computer generated imagery (CGI). Jedná […]
Svět se mění… Elektrifikuje se Severní Amerika, Evropa i Čína. Musejí. Statisíce vědců ze všech koutů planety přicházejí se znepokojivými čísly. Jenže v blízké budoucnosti nebude nutné bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, zároveň se budeme potýkat s nedostatkem lithia, potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz