Domů     Technika
Za chyby se platí, ve stavebnictví to platí dvojnásobně!

komerční sdělení

Myslíte si, že stavbyvedoucí, projektanti, statici a stavební dozory mají na růžích ustláno? Ano, možná mají nadprůměrné příjmy, ty jsou však vykoupeny nadprůměrnou zodpovědností. A v následujících případech lidem na zodpovědných pozicích nejspíš ze stresu zešedivěly vlasy.

Když hovoříme o stavebních selháních, spousta z nás si nejspíš představí křivě postavenou zeď nebo špatně zalitou základovou desku rodinného domu. Jenže to jsou všechno škody za tisíce či desetitisíce, přinejhorším pak statisíce korun.

Co když ale hovoříme o miliardách? I v takových částkách můžeme v segmentu stavebnictví přemýšlet, zvlášť když se jedná o stavby, které jsou veřejným zájmem, a ne o jednu, ale o celou sérii chyb.

Vítejte na letišti, odkud nikdy neodletělo ani jedno letadlo

Dovedete si představit dražší stavbu než letiště? Pak si ještě představte letiště, které sice téměř dostavěli, ale nikdy nepřivítalo ani jednoho pasažéra a nikdy z něho nevzlétl jediný veřejný let. Přesně to je případ letiště Brandenburg v Berlíně, jehož výstavba započala v roce 2006 a skončila (neslavně) o pět let později.

V tomto případě se jednalo o pověstnou (a až příliš drahou) výjimku z pravidla německé preciznosti. Ať jste se podívali téměř kamkoliv, mohli jste objevit nějakou chybu. Eskalátory nedosáhly až na nejvyšší poschodí, tisíce kabelů dostaly chybné označení a více než 50 kilometrů chladicích trubek bylo nainstalováno bez izolace.

Což znamenalo, že bylo třeba zbourat už postavené stěny, aby se tahle chyba mohla napravit.

To ale nepomohlo. Zvlášť když dále muselo být zbouráno dalších 600 ohnivzdorných stěn, protože vlastně vůbec ohnivzdorné nebyly. Za pouhý rok došlo ke zdvojnásobení původně plánovaných nákladů. Letiště, které mělo být dokončeno v roce 2011, bylo investorovi předáno v říjnu roku 2020. A otázkou je, jestli se vůbec někdy začne používat.

Takže tohle selhání stálo hodně. A nejhorší je, že to celé zaplatili převážně daňoví poplatníci.

Když jeřáb spustí domino

V nizozemském městě Alphen aan den Rijn došlo k události, která se nechvalně zapsala do tamní kroniky. Při pokusu zvednout 187 tun vážící most dvěma obřími jeřáby (vážícími 700 a 400 tun) se jeden z těchto jeřábů převážil a vzal s sebou i ten druhý.

Při pádu oba zničily 50 domů a jeden obchod. Byla to o něco levnější chyba než v případě berlínského letiště, ale ani tak byste něco takového nechtěli platit ze svého.

Pařížská katastrofa – když hořel Notre-Dame

Asi všichni si pamatujeme na 15. duben 2019, kdy svět obletěla zpráva o hořícím chrámu Notre-Dame v Paříži. Za devastujícím požárem, který odnesla především střecha kostela, stálo hned několik pochybení, která se sešla najednou.

Už hodinu po započetí požáru se jeho šíření snažilo zabránit asi 500 hasičů, kteří bránili především zvony na věžích. Ty by totiž při potenciálním pádu shodily i samotné věže a škody by pak byly nevyčíslitelné.

Chyby spočívaly například v tom, že při velké renovaci, kterou chrám právě procházel, se všude po dřevěné konstrukci střechy povalovaly elektrické nástroje a svářečky. Navzdory tomu, že společnost provádějící stavební dozor popřela, že by požár vznikl od odhozeného nedopalku cigarety, přiznali někteří pracovníci, že v průběhu práce kouřívali i mimo vyznačené zóny.

Požární ochrana chrámu byla navíc chabá i proto, že stavba pocházela z doby 300 let před sestavením prvního hasičského sboru v celé Francii. Kromě toho sice v rámci kostela bylo 160 požárních hlásičů a celý systém hlásil chybu, ale člověk dozorující požární systém kostela byl už na své druhé směně za sebou a špatně vyhodnotil, odkud daný signál pocházel.

Pokud vás zajímají detaily těchto a dalších Stavebních selhání, nalaďte si stejnojmenný seriál na kanálu Viasat Explore. Zde se dozvíte nejen něco o nechvalně proslulých stavbách naší doby, ale i o chybách a selháních minulosti.

Tak tedy premiérově od středy 10. listopadu vždy v 19:55 na Viasat Explore.

Trailer: 

https://youtu.be/j-BtlFoLoGc

Související články
Pro své rozměry, vybavení a technologie se stala chloubou amerického námořnictva. Jedná se totiž o největší a nejnovější letadlovou loď, která po více než 10 letech od spuštění na vodu konečně začala sloužit Spojeným státům i alianci NATO. Stavba nejmodernějšího plavidla, se kterým si USA pojistily pozici největší námořní velmoci planety, započala roku 2009. Slanost […]
Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostává nový kabátek. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která překonává dojezd 400 km. Celá modelová řada 208 pak profituje z nového designu, špičkových technologií a emocí z nových motorů. Peugeot 208, nástupce dlouhé řady devíti generací městských […]
Americká agentura NASA hodlá v letošním roce odstartovat pátrání po stopách života v rámci Sluneční soustavy. K měsíci Europa proto bude vyslána sonda, která kromě vědeckých přístrojů ponese také speciální poselství o člověku a planetě Zemi. Budoucím poslíčkem byla „jmenována“ Europa Clipper, jež bude vybavena spoustou špičkových přístrojů sloužících k měření ledu zakrývajícího oceán či […]
Věda se spojuje, aby byla silnější. Němci to pochopili už před první světovou válkou, když vznikla Společnost Maxe Plancka. V Česku vědecké klastry a interdisciplinární instituce začaly vznikat teprve nedávno, ale výsledky se už dostavují. Svoje interdisciplinární instituce má už každé významnější město, například Praha, Brno, Ostrava. Před devíti lety myšlenka spojit tři vědecká centra […]
Informační a komunikační technologie se staly základním stavebním kamenem, který formuje naše každodenní životy i způsob, jakým pracujeme a podnikáme. Od prvních počítačů až po současné cloudové služby a umělou inteligenci prošla oblast ICT zásadní proměnou. Pojďme si posvítit na to, kde všude se ICT technologie využívají.  Co je ICT?  ICT je zkratka pro informační […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz