Domů     Technika
Nakupování budoucnosti se inspiruje od Průmyslu 4.0
Pavel Polcar 2.8.2021
Foto: TZ

V poslední době jsme se mohli seznámit s výsledky práce českých výzkumníků, hledajících využití nejnovějších technologií v retailu. Odborníci ze severní Moravy spolupracují s kolegy z Jižní Koreji na několika významných úkolech z této oblasti.

Nakupování budoucnosti by mělo být nejen rychlé a snadné, ale také bezkontaktní, s možností poskytnutí širokého spektra informací o zboží a samozřejmě i s možností nakupovat na dálku.

Projekt s názvem Internet věcí v obchodech budoucnosti řeší řadu dílčích problémů systému digitálních prvků, jako jsou například obrazovky, senzory a mobilní zařízení, inteligentní brýle a další, které vzájemně propojené pracují společně na vytvoření příjemného a na míru šitého zážitku z nakupování,“ uvedl Petr Konvalinka, předseda Technologické agentury České republiky.

Spojili své síly

V projektu spojili své síly experti z firmy GABEN, spol. s.r.o. a Hornicko-geologické fakulty Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava. Spolupracovali také s Dongguk University a společností RetailTech, Co.Ltd z Jižní Koreji.

Hlavním cílem bylo aplikovat technické prostředky, dnes už běžně využívané v rámci tzv. Průmyslu 4.0 při průmyslové výrobě, pro rozvoj a modernizaci maloobchodního prodeje. To znamenalo i využití takových technologií, jako jsou virtuální realita (VR), rozšířená realita (AR), internet věcí (IoT) a radiofrekvenční identifikace (RFID).

Právě alternativní využití technologie RFID přineslo jeden z důležitých výstupů projektu. „Kromě vyvinutí RFID čidla pro potravinářské zboží, které umožňuje prokazování toho, že zboží nebylo vystavenou nežádoucí teplotě, jsme sestrojili také pokladní čtecí tunel.

Ten díky unikátně navrženému uspořádání RFID antén v jeho vnitřním prostoru umožní načtení každého zboží na dopravníkovém pásu a bezdrátový přenos informací o něm do informačního systému a na displej jak pro prodávajícího, tak i pro nakupujícího.

Zboží po dopravníku nakonec doputuje do nákupního koše,“ vysvětlil jeden z řešitelů Miroslav Boháč ze společnosti GABEN, spol. s.r.o.

Vstup do virtuální reality

Dalším prvkem, kterého výzkumníci využili, je virtuální realita. Do virtuálního modelu prodejny vložili nákupní košíky a zboží. Zákazník s pomocí VR brýlí (nebo s využitím headsetu a smartphonu) může nakupovat, aniž by chodil po prodejně.

Provádí to pomocí dvou ovladačů, díky kterým „umisťuje“ vybrané věci do virtuálního nákupního koše. To je určitě vítanou alternativou nejen pro pohybově hendikepované zákazníky, ale i pro ty, kteří jsou jednoduše jen trochu „leniví“.

Navíc mohou při využití rozšířené reality dostávat do brýlí nebo chytrého telefonu řadu dalších informací o prohlíženém zboží.

Je třeba zmínit ještě takzvaný Chat-bot. Jedná se o aplikaci, která má analyzovat názor zákazníka na reklamu v daném místě. Prostřednictvím jednoduchého dotazníku nebo automatického telefonního hovoru položí obchodník zákazníkovi, který se dostal se svým telefonem do vyhrazené oblasti, několik otázek, díky nimž získá názor na nabízené zboží nebo prodejní místo.

Zákazník může odpovědět pomocí textové zprávy nebo využít funkci pro rozpoznávání hlasu. Vše samozřejmě probíhá při přísném dodržování anonymity zákazníka,“ uvedl Miroslav Boháč.

Informace o zákazníkovi

I další aplikace má především poskytovat zákazníkům i prodejcům informace. Jde o systém, který je díky zapojení sítě čidel v prostoru provozovny schopný sledovat počet i polohu zákazníků v prodejně, pohyb nákupních vozíků nebo provádět počítání čekajících osob ve frontě.

Lze také uskutečnit marketingový výzkum mezi zákazníky, posílat jim aktuální informace o nabízeném či komplementárním zboží na jejich mobilní telefon nebo na obrazovky umístěné přímo v prodejně. To vše umožňuje napojení systému na telefon zákazníka prostřednictvím Bluetooth.

Výzkumníci provedli i praktické vyzkoušení systému ve dvou provozovnách v Česku. Nyní jejich korejští partneři z firmy RetailTech získali zakázku na realizaci výše popsaných technologií v LCT Complex Shopping Mall v jihokorejském městě Busan.

reklama
Související články
Věda se spojuje, aby byla silnější. Němci to pochopili už před první světovou válkou, když vznikla Společnost Maxe Plancka. V Česku vědecké klastry a interdisciplinární instituce začaly vznikat teprve nedávno, ale výsledky se už dostavují. Svoje interdisciplinární instituce má už každé významnější město, například Praha, Brno, Ostrava. Před devíti lety myšlenka spojit tři vědecká centra […]
Informační a komunikační technologie se staly základním stavebním kamenem, který formuje naše každodenní životy i způsob, jakým pracujeme a podnikáme. Od prvních počítačů až po současné cloudové služby a umělou inteligenci prošla oblast ICT zásadní proměnou. Pojďme si posvítit na to, kde všude se ICT technologie využívají.  Co je ICT?  ICT je zkratka pro informační […]
První ložiska, tedy součásti, které snižují tření, lidstvo využívalo už v antice. A vývoj stále pokračuje. Na moderních hydrostatických ložiscích pracují odborníci na tribologii z Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně. Přišli na to, jak udělat ložiska energeticky až o pětinu úspornější.   Využití by vylepšená technologie mohla najít ve velkých obráběcích strojích, divadelních točnách […]
Celoevropský společný podnik EuroHPC (EuroHPC JU) vyhlásil výběrové řízení na dodavatele nového kvantového počítače konsorcia LUMI-Q, který bude umístěn v České republice a propojen se superpočítačem KAROLINA. Národní superpočítačové centrum IT4Innovations, které je součástí VŠB – Technické univerzity Ostrava, se tak stane domovem prvního českého kvantového počítače. Kvantový počítač konsorcia LUMI-Q bude založený na supravodivých […]
Společnost OpenAI na sklonku ledna značně pozměnila „pravidla hry“. Ze svých zásad totiž odstranila zákaz týkající se poskytování umělé inteligence armádám. Proč? Kvůli prevenci! Spolupráci s Pentagonem navázalo „dítko“ Elona Muska a Sama Altmana v polovině ledna, a to konkrétně v oblasti kybernetické bezpečnosti. Projekt, do kterého společnost prozatím zapojila je však ryze preventivní – […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz