Domů     Zajímavosti
Projekt, na kterém se rozhodně nevyplatí šetřit!

komerční sdělení

Každý to známe, někteří jedinci si cestou domů uleví na plot vašeho domu nebo na sloup v okolí. Nepříjemný zápach obtěžuje každého poblíž, o estetice ani nemluvě. Ve městech však žijí miliony lidí, kteří potřebují někam „odkládat“ odpad z toalet, koupelen a kuchyní.

Městské kanalizace se tak řadí na přední příčky důležitosti městských infrastruktur.

Londýn byl svého času největším městem světa a v polovině 19. století se ocitl na okraji propasti, když se město začalo topit ve vlastních splašcích. Londýnem se šířil strach z neviditelného zabijáka, cholery, nejhorší nemocí od doby morové epidemie.

Nová nemoc byla záhadou, nikdo nevěděl, jak ji léčit, nikdo neznal příčinu. Cholera udeřila proto, že přestala dostačovat stará londýnská kanalizace a město páchlo výkaly.

Odpadní voda se vylévala do žump nebo se v noci odvážela. Ale s dvojnásobným počtem obyvatel si tento starý londýnský systém už nedokázal poradit. Splachovací toaleta, tehdy nový vynález, celý problém ještě zhoršoval.

Obsah záchodové mísy směřoval pochopitelně do starých povrchových kanálů, které ústily do řeky Temže, ze které se rázem stala hnijící stoka plná matně hnědé tekutiny.

Starý kanalizační systém totiž vyrostl původně kolem řek, které byly postupně vysoušeny a zastavěny. A v tom tkvěla podstata problému. Tyto stoky a potrubí měly odvádět jen dešťovou vodu, a ne záplavu odpadních vod.

Při silných deštích už kanály nestačí kaly odvést a ty se začaly vracet zpět, stoupaly domovním potrubím a zaplavovaly sklepy i přízemí. Splašky se hromadily, stoupaly a prosakovaly podlahami.

Městskou radou nominovaný inženýr Joseph Bazalgette dostal za úkol krizi vyřešit, přišel v té době s pokrokovou vizí skutečného kanalizačního systému. Schéma, které vymyslel, bylo založeno na velmi prostém principu:

Přitažlivost zemská vytváří vodní spád! Londýn je postaven na údolních svazích. Jestliže se podaří zachytit obsah stok dříve, než se vypustí do řeky, můžeme využít vodní spád a odvedeme splašky pryč z metropole.

V Bazalgettových plánech už potrubí nepřivádělo kal do řeky uvnitř Londýna. Systém stok odváděl odpadní vody do Temže až u ústí, aby se tak splašky skutečně vylily do moře a nevracely se s přílivem zpět.

Po necelých dvou stoletích je ovšem problém znovu na světě. Londýnská kanalizační síť z viktoriánské doby a její tunely jsou opět za hranicí své kapacity a neustále přeplněné, a každý týden se do Temže vypustí ekvivalent 300 olympijských bazénů plných odpadní vody v celkovém objemu 39 milionů tun.

Problémy způsobují i obří tukovce, které opakovaně ucpávají kanalizaci. Jde o směs mastnoty a tuků z domácností a restaurací, doplněnou o předměty, které lidé spláchnou do záchodu. Hutnou a nevábnou hroudu tak zdobí třeba zbytky potravin, vlhčené ubrousky či dětské pleny.

V roce 2017 Londýn ucpal rekordní, 130 tun vážící tukovec, běžně však pracovníci kanalizací likvidují několik desítek metrů dlouhé a desítky tun vážící tukové shluky.

Populace narůstá neuvěřitelným tempem, sami produkujeme čím dál více odpadu a situaci je třeba vyřešit, pokud možno jednou provždy. V Londýně nedávno probíhal obrovský inženýrský projekt, který měl masivně rozšířit možnosti hlavního města.

Superkanalizace byla největší modernizací kanalizačního systému a zároveň největší inženýrskou výzvou v Británii. Celou snahu inženýrů a stavbařů sleduje dokument Městská kanalizace za pět miliard, který diváci mohou sledovat od středy 14. dubna ve 21:45 na kanále Viasat Explore.

Tenhle dokument si prostě nemůžete nechat ujít! Neocení ho jen technicky zdatní diváci, ale každý, kdo má alespoň trochu rád napětí a konfliktní situace. Práce probíhaly mnohdy více jak 90 metrů pod Londýnem, tedy v prostředí ideálním pro stresové situace.

Stavbu bylo třeba sladit s dalšími požadavky a nařízeními a neohrožovat další části infrastruktury, jako je např. doprava. Do toho neúprosné termíny, jakékoliv zpoždění stavbu prodražuje. Bylo třeba prorazit tvrdé skály, které nebyly po dobu 52 milionů let nikdy narušeny.

Nikdo tak nevěděl, co stavbaře čeká. U Tower Bridge museli inženýři vybudovat konstrukci cofferdam, tedy uzavřený prostor postavený ve vodním útvaru, který umožňuje odčerpat vodu z uzavřeného prostoru a vytvořit suché pracovní prostředí pro práci pod Temží.

To, že samotná stavba je hlučná nikoho nepřekvapí, ale i s následky neustálého hluku bylo třeba se vypořádat. A konečně, tunelování přineslo další problém, který museli inženýři vyřešit, a to jak odvézt a kam umístit více jak 1,5 milionu tun zeminy a suti, které výkop vytvořil?

O profesní i lidské dramatické situace tak nebyla nouze a nadávající řidiči, které jste omezili při průjezdu městem, byli tím nejmenším problémem. Pokud vás zajímá, jak to celé Londýn zvládl, nenechte si ujít třídílný seriál Městská kanalizace za pět miliard na Viasat Explore..

Trailer: 

https://youtu.be/lurF_66xtdc

Související články
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava už dávno strhla nálepku hornické univerzity. Naopak se v reakci na aktuální problémy skrze spojení technických, ekonomických, přírodovědných a uměleckých oborů v moderní studijní programy zaměřuje na udržitelnost. Nejlepším příkladem, jak tento posun v oblasti udržitelnosti demonstrovat, jsou jednotlivé iniciativy, které v kampusu univerzity probíhají. Spolupráce studentů, akademických pracovníků a vědců […]
Automobilka JLR na výrobu a testování elektromobilů v Coventry rozšířil svůj seznam nových zaměstnanců o nevšedního kolegu v podobě čtyřnohého robotického psa jménem Rover. Vzhledem k tomu, že testovací centrum je složité a energeticky náročné prostředí s tisíci zařízeními, které vyžaduje neustálý dohled, má Roverova role hlídacího psa pro JLR a její lidské kolegy zásadní […]
Plánovaná dostavba jaderných bloků v Dukovanech se blíží a s tím se zvyšuje i zájem studentů o jaderné obory – skoro 40% nárůst zapsaných eviduje i Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT v Praze (FJFI), která je v Česku i ve střední Evropě již od svého založení vůdčí institucí v oblasti vzdělávání jaderných inženýrů. Studenti FJFI se teď mohou těšit […]
Nový objev vnáší světlo do 179 let starého tajemství, které vedlo k úmrtí více než 100 průzkumníků během Franklinovy expedice v kanadské Arktidě. V roce 1845 se Sir John Franklin a jeho posádka čítající 128 mužů vydali z Anglie, aby našli Severozápadní průplav. Jejich cesta však skončila v nehostinné kanadské Arktidě, kde všichni zahynuli. Přesné […]
Někdy svět pro oči nevidí. Co představuje větší emisní problém než auta, lodě nebo letadla? Co zanechává výraznou stopu v životním prostředí, v našich peněženkách a přispívá k sociálním problémům? Potraviny – tedy přesněji plýtvání potravinami. Vědci v projektu Drawdown představili 100 řešení, jak snížit dopad klimatické krize. A jako třetí nejdůležitější řešení, které má […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz