Jak funguje řízení v automobilu?

Tento článek je reklamním sdělením

Zajímalo vás vždy, jak je možné, že se kola vozu točí společně s volantem? Mohou za to převodky řízení, řízení, elektrická řízení atd.., jež pohyb volantu v kombinaci s posuvnými spojovacími tyčemi řízení transformují právě do pohybu kol. Každý typ řízení má ale různý počet převodů, převod navíc ne za všech okolností zůstává stejný, mění se podle úhlu otáčení volantu. Například při mírnějším otáčení volantu je převod nižší díky čemuž kola reagují na pohyb volantu mnohem pružněji a řízení je tak daleko citlivější.

U vysokých převodů je tomu přesně naopak – kola na otáčení volantu reagují menším vychýlením, díky čemuž je řízení méně citlivé a stabilnější. Nejčastěji se lze setkat s převodníky od 14:1 do 18:1, přičemž toto číslo převodníku udává velikost středního převodu. Čím je tedy menší, tím je řízení logicky náchylnější na změny směru.

 

Převodníky s posuvným pohybem – Jejich výhodou je konstrukční jednoduchost 

Převodníky se dělí do dvou základních kategorií. První z nich jsou převodníky s posuvným pohybem, do nichž spadá aktuálně nejpoužívanější typ řízení – hřebenové řízení. To se nejvíce hodí pro auta s pohonem předních kol. Je navíc i konstrukčně jednoduché a odolné. 90% dnes jezdících automobilů má řízení postavené na technologii hřebenu. O skvělých vlastnostech této technologie svědčí i použité v motosportu. Sportovní podvozek a rychlá jízda představuje vysoký nárok na kvalitu řízení a právě hřebenová technologie se díky své naprosté jednoduchosti odvědčila.

Hřebenové řízení funguje díky pastorku, jenž je umístěn na zadní straně volantové hřídele, a který je spojen s ozubenou tyčí řízení. Ta je následně ještě propojena se spojovacími tyčemi řízení, jež se starají o otáčení kol. Toto spojení je zároveň kryto manžetami, jež znemožňují nečistotám, aby se dostaly do převodky a tím ohrozily její funkčnost. V útrobách tohoto systému řízení se rovněž nachází pružina, jež zmírňuje opotřebení spojů. Řízení se tak i po tisících kilometrech chová +- stejně.

 

Převodníky s otočným pohybem 

Sem spadají kupříkladu převodky se šroubem a maticí. Ty jsou určeny pro vozidla s malou maximální rychlostí, neboť u tohoto typu řízení vzniká velké tření, jež zabraňuje rychlé reakci za změnu pohybu. Ve vysokých rychlostech by tedy bylo nebezpečné. O otáčení kol se stará ozubení, jež je napojeno na ocelovou matici. Tyto komponenty jsou pak čepem ještě připojeny na hlavní páku řízení.

Naopak převodky se šroubem a maticí doplněné o oběžné kuličky, které zmírňují tření mezi hřídelí volantu a maticí řízení, se dají použít i do rychlejších aut. Důkazem budiž, že se hojně používaly ve starých Mercedesech a vozech BMW.

Za zmínku stojí i šnekové řízení, jež je zásluhou velkého převodu určeno zejména pro těžké zemědělské stroje a náklaďáky. Rozšířené jsou zejména dva typy: převodka se šnekem s kolíkem, a převodka se šnekem a kladkou. Prvně jmenovaný typ funguje na principu pohybu hlavní páky řízení skrze kolík kuželovitého tvaru. Inovací druhého typu je poté to, že dochází k odvalování kladky po šneku, čímž se zmírňuje tření.

Elektrické řízení

Novodobým typem řízení je elektrické řízení. Dříve dominantní typ hřebenového řízení vytlačuje z trhu díky nařízením Evropské unie a tlaku na bezpečnost. Klasický mechanický pohon řízení je nahrazen elektromotorem, který mimo posilovací funkce může plně ovládat všechny pohyby řízení a tím zapojovat prvky autonomní výbavy. Zatím je technologie autonomního řízení a každému pokušiteli doporučujeme kvalitní havarijní pojištění nicméně technologickým základem je elektrické řízení.

Tento článek je reklamním sdělením
Rubriky:  Auto-moto Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Filmový unikát z ISS je dotočen: Ruský...

Ruský snímek Výzva režiséra Klima Šipenka je konečně dotočen. Unikátní projekt, jehož...

Zbořme mýtus MP3, můžete mít víc

Máme pocit, že mezi většinovým vzorkem populace se stále udržuje mýtus,...

Využití virtuální reality pro...

Unikátní systém, kombinující využití virtuální reality a výcvikové haly o...

První vodíkový vrtulník dostává...

Za duchovního otce letectví je považován Leonardo da Vinci, autor mnoha...

Musk není žádný troškař: Majitel...

Byl to právě nedávný úspěch mise Inspiration4, který výrazně zpopularizoval...

Strojaři představili už 6....

V předvečer dubajského EXPA, kde se závěrem výstavy představí ty...

Jaká bude budoucnost luxusních...

Auta a lidstvo se mění v čase a místě. A ještě více se změní do roku 2030. Ze...

VŠCHT vstoupila do světa horolezců. Na...

Technopark Kralupy Vysoké školy chemicko-technologické v Praze se stal...

První přenos mluveného slova s...

„Zkuste to bez drátů, milý Marconi!“ volá z balónu na italského vynálezce...

5G sítě povýší kulturu i sport

Online debata odborníků z oblasti Smart Cities za podpory Ministerstva pro...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Nelehký život v protektorátu: Němci počítají českým sedlákům slepice

Nelehký život v protektorátu: Němci...

„Přestože protektorát byl obdobím dosti krvavým a nelehkým, v Čechách a na Moravě...
Costa Concordia: Velký malý Titanic

Costa Concordia: Velký malý Titanic

Costa Concordia, největší italská výletní loď, je na plavbě kolem pobřeží...
Výzkumy Velké čínské zdi: Obranný prvek ležel 10 km daleko

Výzkumy Velké čínské zdi: Obranný...

Při vykopávkách v újezdu Ťing-pien v čínském Jü-linu čínští vědci před...
Úřad mečníka na přemyslovském dvoře se stává pro cizince ctí

Úřad mečníka na přemyslovském dvoře...

Přemyslovský panovník funkci mečníka využívá v 11. století během církevních svátků, při...
Konstantynow: Co stálo za pádem nejvyššího rozhlasového vysílače na světě?

Konstantynow: Co stálo za pádem...

U malého městečka Gąbin vzdáleném více než 100 kilometrů od Varšavy, se...
Šíření pohlavní nemoci: Kdy syfilis dorazila do Evropy?

Šíření pohlavní nemoci: Kdy...

Cesty syfilis po světě jsou stále předmětem výzkumu vědců, kteří průběžně přidávají...
Lidový svátek: Chtěl císař Josef II. sebrat lidem posvícení?

Lidový svátek: Chtěl císař Josef...

„Vezměte koště a alespoň zameťte, holoto líná,“ napomíná hospodyně...
Analýzy DNA našich předků: Potomci Velkomoravanů žijí mezi námi, slovanské kořeny má jenom třetina Čechů

Analýzy DNA našich předků: Potomci...

Průzkumy DNA, které pátrají po potomcích velkomoravských velmožů i...
Jedno jméno nestačí! Proč máme příjmení?

Jedno jméno nestačí! Proč máme...

Křestních jmen je málo. Abychom se v tom ohromném počtu lidí na Zemi...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.