Domů     Technika
Jak funguje řízení v automobilu?

komerční sdělení

Zajímalo vás vždy, jak je možné, že se kola vozu točí společně s volantem? Mohou za to převodky řízení, řízení, elektrická řízení atd.., jež pohyb volantu v kombinaci s posuvnými spojovacími tyčemi řízení transformují právě do pohybu kol.

Každý typ řízení má ale různý počet převodů, převod navíc ne za všech okolností zůstává stejný, mění se podle úhlu otáčení volantu. Například při mírnějším otáčení volantu je převod nižší díky čemuž kola reagují na pohyb volantu mnohem pružněji a řízení je tak daleko citlivější.

U vysokých převodů je tomu přesně naopak – kola na otáčení volantu reagují menším vychýlením, díky čemuž je řízení méně citlivé a stabilnější. Nejčastěji se lze setkat s převodníky od 14:1 do 18:1, přičemž toto číslo převodníku udává velikost středního převodu. Čím je tedy menší, tím je řízení logicky náchylnější na změny směru.

Převodníky s posuvným pohybem – Jejich výhodou je konstrukční jednoduchost 

Převodníky se dělí do dvou základních kategorií. První z nich jsou převodníky s posuvným pohybem, do nichž spadá aktuálně nejpoužívanější typ řízení – hřebenové řízení.

To se nejvíce hodí pro auta s pohonem předních kol. Je navíc i konstrukčně jednoduché a odolné. 90% dnes jezdících automobilů má řízení postavené na technologii hřebenu. O skvělých vlastnostech této technologie svědčí i použité v motosportu.

Sportovní podvozek a rychlá jízda představuje vysoký nárok na kvalitu řízení a právě hřebenová technologie se díky své naprosté jednoduchosti odvědčila.

Hřebenové řízení funguje díky pastorku, jenž je umístěn na zadní straně volantové hřídele, a který je spojen s ozubenou tyčí řízení. Ta je následně ještě propojena se spojovacími tyčemi řízení, jež se starají o otáčení kol.

Toto spojení je zároveň kryto manžetami, jež znemožňují nečistotám, aby se dostaly do převodky a tím ohrozily její funkčnost. V útrobách tohoto systému řízení se rovněž nachází pružina, jež zmírňuje opotřebení spojů. Řízení se tak i po tisících kilometrech chová +- stejně.

Převodníky s otočným pohybem 

Sem spadají kupříkladu převodky se šroubem a maticí. Ty jsou určeny pro vozidla s malou maximální rychlostí, neboť u tohoto typu řízení vzniká velké tření, jež zabraňuje rychlé reakci za změnu pohybu.

Ve vysokých rychlostech by tedy bylo nebezpečné. O otáčení kol se stará ozubení, jež je napojeno na ocelovou matici. Tyto komponenty jsou pak čepem ještě připojeny na hlavní páku řízení.

Naopak převodky se šroubem a maticí doplněné o oběžné kuličky, které zmírňují tření mezi hřídelí volantu a maticí řízení, se dají použít i do rychlejších aut. Důkazem budiž, že se hojně používaly ve starých Mercedesech a vozech BMW.

Za zmínku stojí i šnekové řízení, jež je zásluhou velkého převodu určeno zejména pro těžké zemědělské stroje a náklaďáky. Rozšířené jsou zejména dva typy: převodka se šnekem s kolíkem, a převodka se šnekem a kladkou.

Prvně jmenovaný typ funguje na principu pohybu hlavní páky řízení skrze kolík kuželovitého tvaru. Inovací druhého typu je poté to, že dochází k odvalování kladky po šneku, čímž se zmírňuje tření.

Elektrické řízení

Novodobým typem řízení je elektrické řízení. Dříve dominantní typ hřebenového řízení vytlačuje z trhu díky nařízením Evropské unie a tlaku na bezpečnost. Klasický mechanický pohon řízení je nahrazen elektromotorem, který mimo posilovací funkce může plně ovládat všechny pohyby řízení a tím zapojovat prvky autonomní výbavy.

Zatím je technologie autonomního řízení a každému pokušiteli doporučujeme kvalitní havarijní pojištění nicméně technologickým základem je elektrické řízení.

reklama
Související články
Na 3D tiskárnách se jednou budou tisknout celé obytné domy nebo lidské orgány. Zájemci o tuto klíčovou technologii by měli zbystřit, VŠB-TUO totiž jako jediná vysoká škola v Česku nabízí uchazečům studium zaměřené na aditivní technologie. Do nového programu Fakulty strojní se mohou hlásit už letos, a to od 13. září do 13. října. Fakulta […]
Byť je virtuální svět od toho reálného v mnohém odlišný, leccos však oba mají společného. Třeba to, že se v nich nepohybují jen slušní lidé, ale i zločinci, kteří pro zisk neváhají udělat cokoli. Třeba nešťastné internetové uživatele vydírat. Nedávný případ, ve kterém hlavní roli hráli počítačový vyděrač vybavený ruským virem Ryuk a nemocnice v […]
Agrovoltaice se blýská na lepší časy. Nově totiž bude ukotvená v zákoně a zemědělci nebudou muset volit, jestli půdu využijí na pěstování plodin, nebo na výrobu elektřiny. Počítá s tím novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Česko po vzoru západních států podpoří rozšíření obnovitelných zdrojů energie. Přispěje tak nejen k vlastní energetické nezávislosti, ale […]
Touhu zkrotit blesky zažehl v lidstvu s příchodem 20. století Nikola Tesla. Na jeho odkaz nyní navázali také čeští experti, kterým se podařilo odhalit nejdelší „kousek“ ve střední Evropě. Úspěch mezinárodního významu si na svůj „vrub“ připsali odborníci z Fakulty elektrotechnické ČVUT a Akademie věd ČR. Společnými silami zachycený blesk dosáhl podle prvotních odhadů délky […]
Ve výrobních podnicích Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) využívají unikátní lakovací kabinu s nulovými emisemi využívající technologii rekuperace tepla a tepelných čerpadel. Tímto způsobem továrna snížila roční emise CO2 o 1 000 tun. Toyota je lídr ve výrobě automobilů s nízkými a nulovými emisemi, zároveň ale usiluje o co nejrychlejší dekarbonizaci výroby. Koncern odhaduje, že […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz