Domů     Technika
Jak funguje řízení v automobilu?

komerční sdělení

Zajímalo vás vždy, jak je možné, že se kola vozu točí společně s volantem? Mohou za to převodky řízení, řízení, elektrická řízení atd.., jež pohyb volantu v kombinaci s posuvnými spojovacími tyčemi řízení transformují právě do pohybu kol.

Každý typ řízení má ale různý počet převodů, převod navíc ne za všech okolností zůstává stejný, mění se podle úhlu otáčení volantu. Například při mírnějším otáčení volantu je převod nižší díky čemuž kola reagují na pohyb volantu mnohem pružněji a řízení je tak daleko citlivější.

U vysokých převodů je tomu přesně naopak – kola na otáčení volantu reagují menším vychýlením, díky čemuž je řízení méně citlivé a stabilnější. Nejčastěji se lze setkat s převodníky od 14:1 do 18:1, přičemž toto číslo převodníku udává velikost středního převodu. Čím je tedy menší, tím je řízení logicky náchylnější na změny směru.

Převodníky s posuvným pohybem – Jejich výhodou je konstrukční jednoduchost 

Převodníky se dělí do dvou základních kategorií. První z nich jsou převodníky s posuvným pohybem, do nichž spadá aktuálně nejpoužívanější typ řízení – hřebenové řízení.

To se nejvíce hodí pro auta s pohonem předních kol. Je navíc i konstrukčně jednoduché a odolné. 90% dnes jezdících automobilů má řízení postavené na technologii hřebenu. O skvělých vlastnostech této technologie svědčí i použité v motosportu.

Sportovní podvozek a rychlá jízda představuje vysoký nárok na kvalitu řízení a právě hřebenová technologie se díky své naprosté jednoduchosti odvědčila.

Hřebenové řízení funguje díky pastorku, jenž je umístěn na zadní straně volantové hřídele, a který je spojen s ozubenou tyčí řízení. Ta je následně ještě propojena se spojovacími tyčemi řízení, jež se starají o otáčení kol.

Toto spojení je zároveň kryto manžetami, jež znemožňují nečistotám, aby se dostaly do převodky a tím ohrozily její funkčnost. V útrobách tohoto systému řízení se rovněž nachází pružina, jež zmírňuje opotřebení spojů. Řízení se tak i po tisících kilometrech chová +- stejně.

Převodníky s otočným pohybem 

Sem spadají kupříkladu převodky se šroubem a maticí. Ty jsou určeny pro vozidla s malou maximální rychlostí, neboť u tohoto typu řízení vzniká velké tření, jež zabraňuje rychlé reakci za změnu pohybu.

Ve vysokých rychlostech by tedy bylo nebezpečné. O otáčení kol se stará ozubení, jež je napojeno na ocelovou matici. Tyto komponenty jsou pak čepem ještě připojeny na hlavní páku řízení.

Naopak převodky se šroubem a maticí doplněné o oběžné kuličky, které zmírňují tření mezi hřídelí volantu a maticí řízení, se dají použít i do rychlejších aut. Důkazem budiž, že se hojně používaly ve starých Mercedesech a vozech BMW.

Za zmínku stojí i šnekové řízení, jež je zásluhou velkého převodu určeno zejména pro těžké zemědělské stroje a náklaďáky. Rozšířené jsou zejména dva typy: převodka se šnekem s kolíkem, a převodka se šnekem a kladkou.

Prvně jmenovaný typ funguje na principu pohybu hlavní páky řízení skrze kolík kuželovitého tvaru. Inovací druhého typu je poté to, že dochází k odvalování kladky po šneku, čímž se zmírňuje tření.

Elektrické řízení

Novodobým typem řízení je elektrické řízení. Dříve dominantní typ hřebenového řízení vytlačuje z trhu díky nařízením Evropské unie a tlaku na bezpečnost. Klasický mechanický pohon řízení je nahrazen elektromotorem, který mimo posilovací funkce může plně ovládat všechny pohyby řízení a tím zapojovat prvky autonomní výbavy.

Zatím je technologie autonomního řízení a každému pokušiteli doporučujeme kvalitní havarijní pojištění nicméně technologickým základem je elektrické řízení.

Související články
Technika 9.7.2025
Představte si robota, který se sám orientuje v temném podzemí, analyzuje stěny tunelu a rozpozná člověka i nečekanou trhlinu. Ne, to není sci-fi – to je JULBOT. A právě takoví roboti se dnes učí pracovat v podzemní laboratoři ČVUT. Moderní stavebnictví se posouvá hluboko pod zem – a s ním i technologie, které mu pomáhají. […]
Mluvit s chatbotem může být jako snažit se obejmout ledničku – chladné, strojené a bez odezvy. A když jde o něco osobního? Často zjistíme, že robot prostě nestačí. Proč nás ale právě tato komunikace tolik stresuje? Když člověk mluví s člověkem, nejde jen o slova. Hraje se tu s gesty, výrazem tváře, tónem hlasu… někdy […]
Technika 6.7.2025
V Číně se objevila nová a neobvyklá forma technologie „tap and pay“, která umožňuje zákazníkům platit pouhým naskenováním dlaně místo tradiční platební karty. Tuto biometrickou technologii poprvé uvedl internetový gigant Tencent a v posledních měsících se ji snaží co nejvíce rozšířit. Lidé, kteří novou technologií využívají, mohou zapomenout na peněženky a u pokladen nechat své […]
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz