Domů     Technika
Jak se u nás testují Chytré silnice?
Jan Zelenka
od Jan Zelenka 20.12.2020

O překážce na silnici víte dřív, než ji uvidíte. Krátce před úsekem, kde je náledí, začnete brzdit. O sanitce za vámi víte dřív, než ji slyšíte a vidíte.

Blízká budoucnost, na které se nyní pracuje. Projekt takzvaných Chytrých silnic, kdy si mezi sebou auta předávají důležité informace o plynulosti silničního provozu a včas tak upozorní řidiče na překážku, kolonu nebo projíždějící vlak, je součástí celoevropské rodiny Platform C-ROADS, kterou zprostředkovává Ministerstvo dopravy ČR. Zatím se to testuje, brzy to vstoupí do praxe. Jak to všechno probíhá?

Zapojí se automobilky i operátoři

Aby si mohla jednotlivá vozidla předávat tolik potřebné informace, musí být na to speciálně vybavena. V současné době se na palubovou desku vozidel přidává jednotka, která umí nejen data přijímat, ale také vysílat.

reklama

Od příštího roku by tímto zařízení mohla být vybavena velká část nově vyrobených aut. I proto na projektu spolupracuje například Škoda Auto a od počátku tohoto roku je systémem vybavován Volkswagen Golf 8.

Vybavení už máme, ale kdo zajistí, aby se data z jednoho auta přenesla do druhého? Původně se zamýšlelo, že bude pro tuto věc využito jen specifické frekvenční pásmo. Díky tomu, že se do projektu zapojí i dva čeští operátoři T-Mobile a O2, se počítá i s mobilními sítěmi LTE a do budoucna i se sítí 5G.

Společnost T-Mobile v rámci projektu rozšířila svoji aplikaci, která varuje například před meteorologickými jevy s vlivem na dopravu, před kolonami, nehodami nebo informuje o předpokládaném zdržení na trase.

O2 se společností INTENS Corporation vyvíjí aplikaci, která je unikátní tím, že je schopna funkčně nahradit jednotku instalovanou ve vozidle a s využitím mobilního připojení dovede zajistit fungování služeb C-ITS prakticky při všech scénářích s plným zabezpečením tak, jako vozidlová jednotka.

Český unikát

První kolo testování proběhlo na dálnici D1 v úseku Praha – Brno, po celé délce dálnice D5 a na úseku D11 do Hradce Králové a zapojit se do něj mohli i běžní řidiči. Pracovalo se jak s aplikací, tak se speciální jednotkou C-ITS, kterou dobrovolníci dostali přímo do vozu.

reklama

Důležitá byla zpětná vazba, kterou řidiči upozorňovali na „mouchy“. „Klíč je v tom, dostat k řidiči to nejdůležitější a zároveň ho nezahltit zbytečnými daty,“ upřesňuje Martin Pichl z Ministerstva dopravy.

V současné době se výsledky vyhodnocují a připravuje se další kolo testování. Testováním mezi auty ale rozhodně projekt C-ROADS nekončí. „Jako první v Evropě testujeme komunikaci ve specifických situacích nejen mezi vozidly, ale také mezi železničními přejezdy, vozidly záchranného systému nebo semafory,“ dodává Martin Pichl a pokračuje:

„Informace o výstraze na železničním přejezdu je jedním z českých příspěvků do tohoto evropského projektu.“.

Odrazový můstek

Do budoucna se očekává, že data, která se seberou v rámci projektu C-ROADS, by mohly využívat i třetí strany – různé dopravní aplikace jako například Waze. Ministerstvo dopravy už nyní ubezpečuje, že všechna vybraná data budou striktně chráněná.

reklama

Systém C-ROADS bude odrazovým můstkem pro plně automatizovaná vozidla – tedy taková, která fungují bez řidiče. Vestavěná jednotka sice neumí odvrátit nebezpečnou situaci tím, že ubere plyn nebo otočí volantem, ale v budoucnu umožní řídícímu počítači na základě dostatečně včasného obdržení informací správně reagovat na situaci.

reklama
Související články
V roce 2028 by měla na oběžnou dráhu Země vystoupat česká družice SOVA. Zkoumat bude procesy ve středních a vyšších vrstvách atmosféry, které dosud nebyly dostatečně studovány, což by mělo pomoci přesněji předpovídat extrémní jevy počasí. S váhou okolo 100 kg bude SOVA (anglicky Satellite Observation of waVes in the Atmosphere) největším českým satelitem letícím […]
Až se astronauti poprvé po více než 50 letech vrátí na Měsíc v rámci mise NASA Artemis III, budou mít na sobě skafandr nové generace. Lepší, flexibilnější, odolnější, pohodlnější. Pokročilý speciální oblek zajistí, že astronauti budou vybaveni vysoce výkonným a robustním vybavením a že se do něj vejde mnoho typů lidských postav. Nový skafandr Axiom […]
Automobilka, která vyvíjí a vyrábí první český hypersport Praga Bohema, uvádí na trh i výjimečnou jednostopou záležitost. Tahle motorka váží pouhých 142 kg, v rámu z chrom-molybdenové oceli je vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec o objemu 773 cm3 a vznikne jen 28 kusů. Praga ZS 800… Mrkněte na to. Ještě jednou. A pak na design ikonického modelu […]
Zapsal se do historie jako krotitel blesků z Helvíkovic, nicméně Prokopu Divišovi šlo o něco jiného a daleko významnějšího, než jen o neškodné svedení blesku… Trochu jiné bylo i jeho jméno, ve skutečnosti se narodil jako Václav Divíšek. Prokopem se stal v klášteře, také příjmení přizpůsobil církevní latině a z Divíška byl Diwish. Jinak si […]
Z malého Česka se stává kosmická laboratoř s velkým vesmírným potenciálem a talentem. Už více než 50 firem se podílí na vývoji a výrobě hardwarových a softwarových řešení nejen pro evropské kosmické programy, ale i pro americkou NASA. Roční příspěvek České republiky do Evropské kosmické agentury se od letošního roku zvýší na 1,6 miliardy korun ročně. […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz