Domů     Technika
Projekt Crocodile: O bouračce v Česku ví i Bulhar
Jan Zelenka
od Jan Zelenka 16.12.2020

Ve světě vládne síla informace. A vůbec nejlepší je taková, která je srozumitelná. Staré spojařské pořekadlo říká, že „bez spojení není velení“. Ale to velení je také o informacích. A bez správných, ověřených a včas dodaných není možné řídit ani dopravu.   .

K optimálnímu fungování dopravy v rámci Evropy bylo nutné zřízení tzv. Národního přístupového místa. V České republice se jedná o Národní dopravní informační centrum (NDIC). A aby státy „mluvily“ stejným informačním jazykem, k tomu vznikl DATEX.

Etapa realizační

Už před 20 lety si Evropská komise uvědomila potřebu euro-regionálního projektu pro trans-evropské dopravní sítě. Po vydání nařízení v roce 2013 bylo zapotřebí přejít od celoevropského pojetí na tzv. koridory, proto vznikl projekt CROCODILE, který řešil harmonizaci výměny dopravních informací v koridoru Polsko, Česko, Slovensko, Maďarsko, Rakousko, Chorvatsko, Slovinsko, Řecko, Itálie.

Dnes funguje CROCODILE 2 pro Českou republiku, Rakousko, Německo, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko, Itálii, Rumunsko, Bulharsko, Řecko a Kypr. Nástupnický projekt se zaměřuje na zajištění poskytování minimálních dopravních informací, poskytování informací o parkování nákladních vozidel a informací o dopravním provozu v reálném čase.

Informace dostupné a přístupné pro všechny

Evropa potřebuje dopravu lépe organizovat, řídit a plánovat tak, aby byla bezpečnější a odolnější. Systémy ITS (inteligentní dopravní systémy) jsou významnou oblastí inovací v dopravě. Hlavním posláním projektu CROCODILE je rozšiřování evropských prioritních služeb ITS prostřednictvím stávajících systémů.

reklama

„Je třeba najít způsob, jak budou jednotlivé systémy ITS spolupracovat, jak si budou předávat data tak, aby navržený systém ve výsledku odrážel to, co se od něj očekává. Klíčem k úspěchu je interoperabilita.

Realizace mnoha projektů bez hlubší koordinace vede k tomu, že se investované prostředky nemusejí efektivně vracet. To přimělo Evropskou komisi k tomu, aby podpořila realizaci projektu Crocodile,“ připomíná Ing. Martin Pichl, Ph.D, vedoucí oddělení ITS a výzkumu, vývoje a inovací.

Na společných informačních standardech je tak vytvářena komplexní síť pro výměnu dat o dopravě a řeší, jak získávat data v požadovaném objemu a formátu, jak ověřit kvalitu a jak je následně publikovat třetím stranám.

Česká republika je v projektu zastoupena prostřednictvím Ministerstva dopravy ČR, které ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic zajišťuje koordinaci.

reklama
Související články
Před 68 lety skupina amerických vědců požádala o grant ve výši 13 500 dolarů na uspořádání letního workshopu na Darmouth College v New Hampshire. Oblast, které se chtěli věnovat, byla umělá inteligence. Od těchto skromných začátků se vývoj samozřejmě posunul. A kde je dnes? Umělá inteligence (AI) se od filmových a knižních představ přesunula do […]
Evropská vesmírná agentura (ESA) potvrdila pokračování mezinárodní mise Lunar Geology Orbiter (LUGO), tím se projekt přesouvá do další fáze, během které mezinárodní tým vedený brněnskou společností TRL Space detailně zpracuje přesný design celé mise. LUGO chce odpovědět na nejasnosti ohledně stáří měsíční vulkanické aktivity, a zároveň jako první zmapovat jeskynní systémy na Měsíci. Sonda bude vážit […]
Bouře, hurikány, extrémní sucha i přívalové deště. Klimatické změny si s lidskou civilizací pohrávají jak mořský příboj s papírovou loďkou. Tyto změny se zatím nedaří lidstvu zastavit, ale i za pomoci české družice bude možné je monitorovat. Jedním z hlavních úkolů české družicové mise SOVA bude zpřesnit klimatické modely a předpovědi extrémního počasí. Satelit bude zkoumat procesy ve […]
V roce 2028 by měla na oběžnou dráhu Země vystoupat česká družice SOVA. Zkoumat bude procesy ve středních a vyšších vrstvách atmosféry, které dosud nebyly dostatečně studovány, což by mělo pomoci přesněji předpovídat extrémní jevy počasí. S váhou okolo 100 kg bude SOVA (anglicky Satellite Observation of waVes in the Atmosphere) největším českým satelitem letícím […]
Až se astronauti poprvé po více než 50 letech vrátí na Měsíc v rámci mise NASA Artemis III, budou mít na sobě skafandr nové generace. Lepší, flexibilnější, odolnější, pohodlnější. Pokročilý speciální oblek zajistí, že astronauti budou vybaveni vysoce výkonným a robustním vybavením a že se do něj vejde mnoho typů lidských postav. Nový skafandr Axiom […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz