Domů     Technika
Projekt Crocodile: O bouračce v Česku ví i Bulhar
Jan Zelenka 16.12.2020

Ve světě vládne síla informace. A vůbec nejlepší je taková, která je srozumitelná. Staré spojařské pořekadlo říká, že „bez spojení není velení“. Ale to velení je také o informacích. A bez správných, ověřených a včas dodaných není možné řídit ani dopravu.   .

K optimálnímu fungování dopravy v rámci Evropy bylo nutné zřízení tzv. Národního přístupového místa. V České republice se jedná o Národní dopravní informační centrum (NDIC). A aby státy „mluvily“ stejným informačním jazykem, k tomu vznikl DATEX.

Etapa realizační

Už před 20 lety si Evropská komise uvědomila potřebu euro-regionálního projektu pro trans-evropské dopravní sítě. Po vydání nařízení v roce 2013 bylo zapotřebí přejít od celoevropského pojetí na tzv. koridory, proto vznikl projekt CROCODILE, který řešil harmonizaci výměny dopravních informací v koridoru Polsko, Česko, Slovensko, Maďarsko, Rakousko, Chorvatsko, Slovinsko, Řecko, Itálie.

Dnes funguje CROCODILE 2 pro Českou republiku, Rakousko, Německo, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko, Itálii, Rumunsko, Bulharsko, Řecko a Kypr. Nástupnický projekt se zaměřuje na zajištění poskytování minimálních dopravních informací, poskytování informací o parkování nákladních vozidel a informací o dopravním provozu v reálném čase.

Informace dostupné a přístupné pro všechny

Evropa potřebuje dopravu lépe organizovat, řídit a plánovat tak, aby byla bezpečnější a odolnější. Systémy ITS (inteligentní dopravní systémy) jsou významnou oblastí inovací v dopravě. Hlavním posláním projektu CROCODILE je rozšiřování evropských prioritních služeb ITS prostřednictvím stávajících systémů.

„Je třeba najít způsob, jak budou jednotlivé systémy ITS spolupracovat, jak si budou předávat data tak, aby navržený systém ve výsledku odrážel to, co se od něj očekává. Klíčem k úspěchu je interoperabilita.

Realizace mnoha projektů bez hlubší koordinace vede k tomu, že se investované prostředky nemusejí efektivně vracet. To přimělo Evropskou komisi k tomu, aby podpořila realizaci projektu Crocodile,“ připomíná Ing. Martin Pichl, Ph.D, vedoucí oddělení ITS a výzkumu, vývoje a inovací.

Na společných informačních standardech je tak vytvářena komplexní síť pro výměnu dat o dopravě a řeší, jak získávat data v požadovaném objemu a formátu, jak ověřit kvalitu a jak je následně publikovat třetím stranám.

Česká republika je v projektu zastoupena prostřednictvím Ministerstva dopravy ČR, které ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic zajišťuje koordinaci.

Související články
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
NOVINKY Objevy Technika 12.12.2024
Robotika opět pokročila na další úroveň. Vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT vyvinuli systém, díky kterému se humanoidní roboti mohou pohybovat mezi lidmi přirozeně a bezpečně. Třeba i hrát stolní hry. Tento přelomový algoritmus, nazvaný Harmonious, umožňuje humanoidům nejen reagovat na své okolí, ale také být empatickými společníky, kteří v reálném čase přizpůsobují své pohyby aktuálním […]
Společnost Honda představila robota vybaveného umělou inteligencí, který zlepšuje náladu dětí během dlouhodobé léčby a přináší revoluci do nemocniční péče. Ve Fakultní nemocnici Virgen del Rocío v Seville se odehrává revoluce v péči o malé pacienty. Společnost Honda zde ve spolupráci s místními odborníky představila robota „Haru“, navrženého speciálně pro děti podstupující dlouhodobou léčbu. Haru […]
Škoda Auto ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrobila jubilejní miliontý bateriový systém. V současnosti se pracuje na dvou montážních linkách s celkovou kapacitou 1 500 kusů denně. Kapacita se pohybuje mezi 55 a 91 kWh (využitelná 52 až 86 kWh) a vedle vozů Škoda Enyaq a Elroq se tyto komplety montují také do […]
V dubnu 2024 vyzval Bílý dům vědce, s výhledem na plánovanou přítomnost astronautů a posléze i lidských základen na Měsíci v rámci mise NASA Artemis, aby vytvořili standard lunárního času. Skutečnou otázkou však není: „Kolik hodin je na Měsíci?“, ale „Jak rychle tam plyne čas?“ Čas, který ukazují hodiny, dokáže nastavit každý časoměřič, je to […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz