Domů     Technika
Bezpečnost na silnicích? Nejvyšší ochrana…
Jan Zelenka
od Jan Zelenka 16.12.2020

V následujících letech čeká českou i evropskou dopravu komunikační revoluce, vše si bude povídat se vším, rychle, v čase, chytře – díky projektu C-ROADS. Ale jak bezpečné to bude?

Doprava v Evropě už nikdy nebude taková, jaká je teď. „Nacházíme se v jednom z klíčových bodů v historii přepravy, kdy dochází k revoluci v tom, jak vnímáme řízení mobility – nejen z pohledu centrálních a informačních systémů, ale i z pohledu uživatele, tedy řidiče,“ říká Jiří Vítek, architekt dopravních a inovativních řešení ze společnosti O2, která je partnerem Ministerstvem dopravy projektu C-ROADS – technologické platformy, která umožňuje vozidlům komunikovat s jinými vozidly, dopravní signalizací, silniční infrastrukturou i ostatními účastníky silničního provozu.

Integrační platforma…

Důležitým prvkem toku informací je Datové komunikační centrum (DKC). Každá jednotka a každá aplikace, která slouží uživateli, jsou připojeny vždy k právě jednomu datovému komunikačnímu centru.

reklama

Aby se zprávy mezi jednotlivými provozovateli a mezi jednotlivými DKC dostaly vždy ke všem, a co nejrychleji, o to se stará tzv. Integrační platforma. Kromě toho, že zajišťuje neuvěřitelně rychlý přenos zpráv všude tam, kde je potřeba, tak připojuje i Národní dopravní informační centrum (NDIC), a zprostředkovává zprávy, které jsou zde uloženy.

Integrační platforma slouží také jako centrální propojovací bod na C-ITS řešení v rámci dalších států Evropy. Zajišťuje tak i spojení s jednotkou, se kterou se uživatel vydá za hranice po Evropě.

… a Bezpečnost

A to všechno vyžaduje soubor technických zařízení, procesních kroků a kontrol…

Prostě bezpečnost.

Projekt C-ROADS garantuje, že systém a zprávy, které se v něm pohybují, jsou bezpečné, nejsou podvržené nebo pozměněné. Každá C-ITS jednotka, která se v systém vyskytuje, je napojena na systém, který v pravidelných intervalech do jednotky doručuje sady certifikátů, které pak jednotka používá k podepisování všech zpráv.

reklama

Jednotka, která zprávu přijímá, tak má možnost si zkontrolovat, zda je zpráva správně podepsána platným certifikátem a pochází tak z jednotky, která je v systému oprávněně. Na základě typu certifikátu lze i poznat, od koho zprávy putují – odliší tak sanitku, která může požádat o bezpečnostní uličku, od běžného auta.

O kybernetickou bezpečnost pro C-ROADS v Česku se stará česká společnost TeskaLabs, která zvítězila ve veřejné soutěži s produktem SeaCat.

Ve světě jednotek C-ITS

Pokud dojde k odcizení jednotky nebo se jednotka v systému chová nepatřičně (např. generuje opakovaně matoucí zprávy), dojde ke zneplatnění certifikátu a dojde tak velmi rychle k vyřazení jednotky, ostatní jednotky přestanou akceptovat zprávy podepsané zneplatněným certifikátem.

reklama

Další vrstvou bezpečnosti je tzv. „protection profile“, tedy soubor pravidel na úrovni hardware zařízení a software. Takovýto „bezpečnostní profil“ existuje pro jednotky v infrastruktuře, jednotky v autě nebo mobilní aplikace.

Poslední vrstvou systému je audit řešení, kdy dochází k posouzení všech propojů, rozhraní, vazeb, pravidel a procesů, tak aby byla potvrzena bezpečnost a odolnost systému proti externí, ale i interním útokům.

reklama
Související články
Před 68 lety skupina amerických vědců požádala o grant ve výši 13 500 dolarů na uspořádání letního workshopu na Darmouth College v New Hampshire. Oblast, které se chtěli věnovat, byla umělá inteligence. Od těchto skromných začátků se vývoj samozřejmě posunul. A kde je dnes? Umělá inteligence (AI) se od filmových a knižních představ přesunula do […]
Evropská vesmírná agentura (ESA) potvrdila pokračování mezinárodní mise Lunar Geology Orbiter (LUGO), tím se projekt přesouvá do další fáze, během které mezinárodní tým vedený brněnskou společností TRL Space detailně zpracuje přesný design celé mise. LUGO chce odpovědět na nejasnosti ohledně stáří měsíční vulkanické aktivity, a zároveň jako první zmapovat jeskynní systémy na Měsíci. Sonda bude vážit […]
Bouře, hurikány, extrémní sucha i přívalové deště. Klimatické změny si s lidskou civilizací pohrávají jak mořský příboj s papírovou loďkou. Tyto změny se zatím nedaří lidstvu zastavit, ale i za pomoci české družice bude možné je monitorovat. Jedním z hlavních úkolů české družicové mise SOVA bude zpřesnit klimatické modely a předpovědi extrémního počasí. Satelit bude zkoumat procesy ve […]
V roce 2028 by měla na oběžnou dráhu Země vystoupat česká družice SOVA. Zkoumat bude procesy ve středních a vyšších vrstvách atmosféry, které dosud nebyly dostatečně studovány, což by mělo pomoci přesněji předpovídat extrémní jevy počasí. S váhou okolo 100 kg bude SOVA (anglicky Satellite Observation of waVes in the Atmosphere) největším českým satelitem letícím […]
Až se astronauti poprvé po více než 50 letech vrátí na Měsíc v rámci mise NASA Artemis III, budou mít na sobě skafandr nové generace. Lepší, flexibilnější, odolnější, pohodlnější. Pokročilý speciální oblek zajistí, že astronauti budou vybaveni vysoce výkonným a robustním vybavením a že se do něj vejde mnoho typů lidských postav. Nový skafandr Axiom […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz