Bezpečnost na silnicích? Nejvyšší ochrana…

V následujících letech čeká českou i evropskou dopravu komunikační revoluce, vše si bude povídat se vším, rychle, v čase, chytře – díky projektu C-ROADS. Ale jak bezpečné to bude?

Doprava v Evropě už nikdy nebude taková, jaká je teď. „Nacházíme se v jednom z klíčových bodů v historii přepravy, kdy dochází k revoluci v tom, jak vnímáme řízení mobility – nejen z pohledu centrálních a informačních systémů, ale i z pohledu uživatele, tedy řidiče,“ říká Jiří Vítek, architekt dopravních a inovativních řešení ze společnosti O2, která je partnerem Ministerstvem dopravy projektu C-ROADS – technologické platformy, která umožňuje vozidlům komunikovat s jinými vozidly, dopravní signalizací, silniční infrastrukturou i ostatními účastníky silničního provozu.

Integrační platforma…

Důležitým prvkem toku informací je Datové komunikační centrum (DKC). Každá jednotka a každá aplikace, která slouží uživateli, jsou připojeny vždy k právě jednomu datovému komunikačnímu centru.

Aby se zprávy mezi jednotlivými provozovateli a mezi jednotlivými DKC dostaly vždy ke všem, a co nejrychleji, o to se stará tzv. Integrační platforma. Kromě toho, že zajišťuje neuvěřitelně rychlý přenos zpráv všude tam, kde je potřeba, tak připojuje i Národní dopravní informační centrum (NDIC), a zprostředkovává zprávy, které jsou zde uloženy.

Integrační platforma slouží také jako centrální propojovací bod na C-ITS řešení v rámci dalších států Evropy. Zajišťuje tak i spojení s jednotkou, se kterou se uživatel vydá za hranice po Evropě.

… a Bezpečnost

A to všechno vyžaduje soubor technických zařízení, procesních kroků a kontrol…

Prostě bezpečnost.

Projekt C-ROADS garantuje, že systém a zprávy, které se v něm pohybují, jsou bezpečné, nejsou podvržené nebo pozměněné. Každá C-ITS jednotka, která se v systém vyskytuje, je napojena na systém, který v pravidelných intervalech do jednotky doručuje sady certifikátů, které pak jednotka používá k podepisování všech zpráv.

Jednotka, která zprávu přijímá, tak má možnost si zkontrolovat, zda je zpráva správně podepsána platným certifikátem a pochází tak z jednotky, která je v systému oprávněně. Na základě typu certifikátu lze i poznat, od koho zprávy putují – odliší tak sanitku, která může požádat o bezpečnostní uličku, od běžného auta.

O kybernetickou bezpečnost pro C-ROADS v Česku se stará česká společnost TeskaLabs, která zvítězila ve veřejné soutěži s produktem SeaCat.

Ve světě jednotek C-ITS

Pokud dojde k odcizení jednotky nebo se jednotka v systému chová nepatřičně (např. generuje opakovaně matoucí zprávy), dojde ke zneplatnění certifikátu a dojde tak velmi rychle k vyřazení jednotky, ostatní jednotky přestanou akceptovat zprávy podepsané zneplatněným certifikátem.

Další vrstvou bezpečnosti je tzv. „protection profile“, tedy soubor pravidel na úrovni hardware zařízení a software. Takovýto „bezpečnostní profil“ existuje pro jednotky v infrastruktuře, jednotky v autě nebo mobilní aplikace.

Poslední vrstvou systému je audit řešení, kdy dochází k posouzení všech propojů, rozhraní, vazeb, pravidel a procesů, tak aby byla potvrzena bezpečnost a odolnost systému proti externí, ale i interním útokům.

Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Návrat důležitého smyslu

Vědci ze Švédska sledovali čtyři lidi, kteří v průběhu 3 až 7 let...

Taxi nové generace

Sny o malých létajících strojích, které by představovaly taxislužbu, mají...

Tesla na pranýři: Elektromobil měl...

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu se pouští do vyšetřování...

ROLLS-ROYCE – Ze silnice do oblak

Britská společnost Rolls-Royce je známá především díky svým luxusním...

Stále menší a menší plasty

Plasty jsou zkázou pro naši planetu a mikroplasty ničí naše těla. Zatímco...

Na první pohled nerozeznatelné od...

Kůže je největším smyslovým orgánem a zároveň ochranným pláštěm člověka....

Čeká nás nová průmyslová revoluce?

V jakých oblastech dosáhla umělá inteligence značného pokroku? 1. Robustnější...

Znovuzrození ruského Moskviče?...

Moskevský automobilový závod Moskvič před několika dny překvapil...

Nanotkaniny využitelné v medicíně

Univerzita Karlova a Akademie věd ČR spojily své síly prostřednictvím...

Nukleární Francie

„Francie postaví v nadcházejících desetiletích nejméně šest nových...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Donutil Ernest von Koerber TGM k odchodu do exilu?

Donutil Ernest von Koerber TGM k...

Jaké byly začátky první československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka...
Medvěd z Knihy džunglí

Medvěd z Knihy džunglí

Medvěd pyskatý (Melursus ursinus) je šelma patřící k menším druhům...
Svátek nejmenších: Dětem jako první vzdal hold turecký prezident Atatürk

Svátek nejmenších: Dětem jako...

„Vyhlašuji přestávku. Jednání bude pokračovat za půl hodiny,“ prohlásí předseda tureckého...
Museli jsme za svoji účast v bojích pod křídly RAF zaplatit?

Museli jsme za svoji účast v...

„Rudý kroužek s nápisem Fire výstražně září a v optickém zaměřovači před naším...
Křídla pod drobnohledem

Křídla pod drobnohledem

V zoologické terminologii se pod označením křídla myslí specializované přední...
Zakladatel spolku nejtlustších mužů zhubnul pomocí spánku

Zakladatel spolku nejtlustších...

Diety jsou staré téměř jako lidstvo samo. Svědectví o nich máme už z...
Proč Ladislava Pohrobka korunovali uherským králem bez svatoštěpánské koruny?

Proč Ladislava Pohrobka korunovali...

Ani ne po skončení šestinedělí vezme 27. března 1440 královna Alžběty...
Nan Madol: Kdo postavil umělé ostrovy uprostřed Pacifiku?

Nan Madol: Kdo postavil umělé...

Na 92 umělých ostrůvcích v Mikronésii leží záhadné a rozbořené...
Jak vybrat kliniku estetické medicíny?

Jak vybrat kliniku estetické...

Pokud plánujete větší estetický zákrok, pravděpodobně budete důkladně...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.