Domů     Technika
Bezpečnost na silnicích? Nejvyšší ochrana…
Jan Zelenka 16.12.2020

V následujících letech čeká českou i evropskou dopravu komunikační revoluce, vše si bude povídat se vším, rychle, v čase, chytře – díky projektu C-ROADS. Ale jak bezpečné to bude?

Doprava v Evropě už nikdy nebude taková, jaká je teď. „Nacházíme se v jednom z klíčových bodů v historii přepravy, kdy dochází k revoluci v tom, jak vnímáme řízení mobility – nejen z pohledu centrálních a informačních systémů, ale i z pohledu uživatele, tedy řidiče,“ říká Jiří Vítek, architekt dopravních a inovativních řešení ze společnosti O2, která je partnerem Ministerstvem dopravy projektu C-ROADS – technologické platformy, která umožňuje vozidlům komunikovat s jinými vozidly, dopravní signalizací, silniční infrastrukturou i ostatními účastníky silničního provozu.

Integrační platforma…

Důležitým prvkem toku informací je Datové komunikační centrum (DKC). Každá jednotka a každá aplikace, která slouží uživateli, jsou připojeny vždy k právě jednomu datovému komunikačnímu centru.

Aby se zprávy mezi jednotlivými provozovateli a mezi jednotlivými DKC dostaly vždy ke všem, a co nejrychleji, o to se stará tzv. Integrační platforma. Kromě toho, že zajišťuje neuvěřitelně rychlý přenos zpráv všude tam, kde je potřeba, tak připojuje i Národní dopravní informační centrum (NDIC), a zprostředkovává zprávy, které jsou zde uloženy.

Integrační platforma slouží také jako centrální propojovací bod na C-ITS řešení v rámci dalších států Evropy. Zajišťuje tak i spojení s jednotkou, se kterou se uživatel vydá za hranice po Evropě.

… a Bezpečnost

A to všechno vyžaduje soubor technických zařízení, procesních kroků a kontrol…

Prostě bezpečnost.

Projekt C-ROADS garantuje, že systém a zprávy, které se v něm pohybují, jsou bezpečné, nejsou podvržené nebo pozměněné. Každá C-ITS jednotka, která se v systém vyskytuje, je napojena na systém, který v pravidelných intervalech do jednotky doručuje sady certifikátů, které pak jednotka používá k podepisování všech zpráv.

Jednotka, která zprávu přijímá, tak má možnost si zkontrolovat, zda je zpráva správně podepsána platným certifikátem a pochází tak z jednotky, která je v systému oprávněně. Na základě typu certifikátu lze i poznat, od koho zprávy putují – odliší tak sanitku, která může požádat o bezpečnostní uličku, od běžného auta.

O kybernetickou bezpečnost pro C-ROADS v Česku se stará česká společnost TeskaLabs, která zvítězila ve veřejné soutěži s produktem SeaCat.

Ve světě jednotek C-ITS

Pokud dojde k odcizení jednotky nebo se jednotka v systému chová nepatřičně (např. generuje opakovaně matoucí zprávy), dojde ke zneplatnění certifikátu a dojde tak velmi rychle k vyřazení jednotky, ostatní jednotky přestanou akceptovat zprávy podepsané zneplatněným certifikátem.

Další vrstvou bezpečnosti je tzv. „protection profile“, tedy soubor pravidel na úrovni hardware zařízení a software. Takovýto „bezpečnostní profil“ existuje pro jednotky v infrastruktuře, jednotky v autě nebo mobilní aplikace.

Poslední vrstvou systému je audit řešení, kdy dochází k posouzení všech propojů, rozhraní, vazeb, pravidel a procesů, tak aby byla potvrzena bezpečnost a odolnost systému proti externí, ale i interním útokům.

Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ukončil vývoj vozítka VIPER. Jeho úkolem mělo být pátrání po vodě či dalších zdrojích na Měsíci. Jako důvod uvedla rostoucí náklady, odkládání startu, ale také možné ohrožení dalších projektů Původně měl VIPER započít svou misi k Měsíci už na sklonku minulého roku. Nakonec však NASA požádala o odložení […]
Na dně moře u japonského pobřeží bylo objeveno gigantické naleziště klíčových prvků pro výrobu baterií do elektromobilů, ložisko niklu a kobaltu. První vrty u ostrova Minami-Torišima budou zahájeny příští rok. Využívání ložiska v průmyslovém měřítku má být zahájeno v roce 2026. Podle nadace The Nippon Foundation, která v posledních měsících zkoumala mořské dno u ostrova […]
Filmový průmysl se neustále vyvíjí a nové technologie mu umožňují vytvářet stále realističtější a poutavější zážitky pro diváky. Jaké nejmodernější technologie se v současné době používají ve filmech k tomu, aby zmátly smysly diváků? Technologií, která posouvá současný filmový průmysl neuvěřitelným způsobem vpřed, jsou tak zvané počítačově generované obrazy neboli computer generated imagery (CGI). Jedná […]
Svět se mění… Elektrifikuje se Severní Amerika, Evropa i Čína. Musejí. Statisíce vědců ze všech koutů planety přicházejí se znepokojivými čísly. Jenže v blízké budoucnosti nebude nutné bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, zároveň se budeme potýkat s nedostatkem lithia, potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz