Domů     Zajímavosti
Nepozornost nás dělá nešťastnými
21.stoleti 15.11.2010

Většina z nás to zná: když máme myslet na to, co děláme, často se to nedaří. A z toho rozhodně není těžké být lidově řečeno „na nervy“. Psychologové z amerického Harvardu využili jako špióna lidských myšlenek iPhone a zjistili, že za naším pocitem nespokojenosti stojí nejčastěji právě nepozornost. Většina z nás to zná: když máme myslet na to, co děláme, často se to nedaří. A z toho rozhodně není těžké být lidově řečeno „na nervy“.  Psychologové z amerického Harvardu využili jako špióna lidských myšlenek iPhone a zjistili, že za naším pocitem nespokojenosti stojí nejčastěji právě nepozornost.

Lidská mysl se liší od mysli zvířecí především v tom, že velkou část naší vědomé aktivity spotřebovává přemýšlení o věcech, které právě nevidíme. Zatímco taková myš je zcela pohlcena pozorováním okolí, v němž se může vyskytnout potrava či predátor, lidská mysl stále bloudí po událostech minulých, budoucích či dokonce i takových, které ani nemohou nastat. Tato schopnost patrně stojí za tím, že se z nahé opice stal pán tvorstva. Schopnost představovat si to, co není, má však podle harvardských psychologů M.A. Killingswortha a D.T. Gilberta  i svůj nepříjemný vedlejší efekt: činí nás totiž nešťastnými. A jak na to vlastně přišli? Využili toho, že dnes má prakticky každý člověk v kapse mobilní telefon. Pomocí speciální programu pro iPhone se v náhodných intervalech ptali 2 250ti respondentů na to, co zrovna dělají,  zda skutečně myslí na to, co dělají a jak se právě cítí. „Bloudění v myšlenkách se ukázalo být naprosto všudypřítomné napříč všemi aktivitami,“  Killingsworth. Vyjádřeno v číslech: celých 46,9% času strávili lidé myšlením na něco jiného, než na to, co právě dělali. Právě v momentech myšlenkového bloudění vykazovali lidé podstatně menší míru spokojenosti. „Řada filosofických či náboženských tradic učí, že štěstí je třeba hledat v přítomnosti. Lidé, kteří mají být zasvěceni, se učí přinutit mysl, aby přestala cestovat. I tyto tradice tedy tvrdí, že bloudící mysl je myslí nešťastnou,“ uzavírají oba vědci článek, který vyšel nedávno v prestižním časopise Science.

Související články
Letošní léto ukázalo, jak horko může v důsledku globálního oteplování být. Pocítili to lidé doslova ve všech koutech světa, nicméně vlny horka se přesto snášely lépe v přímořských letoviscích než rozpálených ulicích velkých měst. Nyní přišli angličtí vědci s nápadem, jak teplotu ve světových metropolích snížit pomocí poměrně jednoduchého triku. Stejně jako mnoho velkých měst […]
Ve stájích koně za miliony, stejně tak auta na parkovišti. K tomu francouzské jídlo, francouzské pití, petanque a několik VIP osobností. Peugeot pozval na statek Dvůr Hoffmeister pár vyvolených – instagramové výherce „O den s ambasadory“. A tak tu byl Peugeot 208 i Adam Mišík, Peugeot 308 a operní pěvkyně Andrea Kalivodová, Peugeot 408 a […]
Suché akademické definice říkají: Priming je experimentální rámec, ve kterém zpracování počátečního stimulu ovlivní odpověď na stimul následující. Jak tuto obtížně stravitelnou větu pochopit? Představte si, že uvidíte na dovolené v Maroku varování před hady. Jdete si tak křovinatou krajinou v podhůří Atlasu, když v tom sebou trhnete – zahlédli jste hada! Vzápětí se ale zasmějete – jednalo […]
Vědci připravili „vakcínu“ pro včely, která by je měla ochránit před pesticidy, a podle prvotní studie se zdá, že funguje. Výsledky, které byly zveřejněny v časopise Nature Sustainability, ukazují, že hydrogelové mikročástice podávané čmelákům a včelám ve vodě s cukrem vedly k o 30 % vyšší míře přežití u jedinců, kteří byli vystaveni smrtelným dávkám […]
V posledních letech stále více Čechů ukládá své úspory do zlata. Rychle roste obliba nákupů zlata na internetu, v možnostech jeho úschovy jsou Češi spíše rezervovaní. Většina drobných investorů má tak drahý kov stále doma. Zlato je dnes možné koupit v kamenných prodejnách nebo online. A právě nákup po síti Češi poslední dobou stále více upřednostňují. „Nejvíce obchodů […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz