Domů     Technika
Skleněná vlákna pod elektronovým mikroskopem
21.stoleti 17.9.2010

Skleněná vlákna jsou velmi lehká, pružná a odolná proti extrémním výkyvům teploty (i požárům) a chemikáliím. Využívají se proto ke zpevňování, izolaci či v kabelech k přenášení dat. Elektronový skenovací mikroskop zachytil vláknitou strukturu skla a polyesteru 2200x zvětšenou. Skleněná vlákna jsou velmi lehká, pružná a odolná proti extrémním výkyvům teploty (i požárům) a chemikáliím. Využívají se proto ke zpevňování, izolaci či v kabelech k přenášení dat. Elektronový skenovací mikroskop zachytil vláknitou strukturu skla a polyesteru 2200x zvětšenou.

Ačkoliv inženýři experimentovali se zvlákňováním skla již přinejmenším od poloviny 19. století, skutečný průlom nastal až v roce 1938, kdy americký inženýr Games Slayter (1896– 1964) představil svůj stroj, jenž umožnil průmyslovou výrobu skleněných vláken (pod komerční značkou Fibergalass?). Poté, co došlo k objevu technologie pro masovou výrobu polyesteru, začali inženýři dokonce oba materiály kombinovat. Výsledné vlastnosti takovéto kombinace lze ještě vylepšovat tím, že se při výrobě přesně kontroluje síla a orientace jednotlivých materiálových vrstev. Plasty, zesílené skleněnými vlákny, nalezly opět obrovskou škálu využití, zejména při konstrukci automobilů, vodních nádrží, střešních krytin či potrubí. Výhodou je také to, že přidáním barviva můžeme dostat prakticky libovolně zbarvený materiál. Skleněná vlákna zkrátka asi jen tak z módy nevyjdou!

Předchozí článek
Související články
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava už dávno strhla nálepku hornické univerzity. Naopak se v reakci na aktuální problémy skrze spojení technických, ekonomických, přírodovědných a uměleckých oborů v moderní studijní programy zaměřuje na udržitelnost. Nejlepším příkladem, jak tento posun v oblasti udržitelnosti demonstrovat, jsou jednotlivé iniciativy, které v kampusu univerzity probíhají. Spolupráce studentů, akademických pracovníků a vědců […]
Automobilka JLR na výrobu a testování elektromobilů v Coventry rozšířil svůj seznam nových zaměstnanců o nevšedního kolegu v podobě čtyřnohého robotického psa jménem Rover. Vzhledem k tomu, že testovací centrum je složité a energeticky náročné prostředí s tisíci zařízeními, které vyžaduje neustálý dohled, má Roverova role hlídacího psa pro JLR a její lidské kolegy zásadní […]
Plánovaná dostavba jaderných bloků v Dukovanech se blíží a s tím se zvyšuje i zájem studentů o jaderné obory – skoro 40% nárůst zapsaných eviduje i Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT v Praze (FJFI), která je v Česku i ve střední Evropě již od svého založení vůdčí institucí v oblasti vzdělávání jaderných inženýrů. Studenti FJFI se teď mohou těšit […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz