Domů     Technika
Boj o rychlostní rekord je v plném proudu!
21.stoleti 17.9.2010

Světový rekord v rychlosti automobilu je už docela vousatý. Před třinácti lety jej dosáhl vůz Thrust SSC, když dosáhl rychlosti 1228 kilometrů v hodině. Některým technologům a inženýrům však tento rekord nedá spát a chystají se jej překonat. To je i případ kanadsko-amerického týmu North American Eagle (NAE).Světový rekord v rychlosti automobilu je už docela vousatý. Před třinácti lety jej dosáhl vůz Thrust SSC, když dosáhl rychlosti 1228 kilometrů v hodině. Některým technologům a inženýrům však tento rekord nedá spát a chystají se jej překonat. To je i případ kanadsko-amerického týmu North American Eagle (NAE).

Tento tým má jasný cíl. Hodlá získat titul »nejrychlejšího automobilu na světě« a překonat dosavadní pozemní rychlostní rekord rychlostí 1300 km/h, resp. mach 1,058. Vůz NAE je dlouhý 17 metrů a váží bez jednoho metráku šest tun. Původní proudové motory General Electric J79 s přídavným spalováním o výkonu asi 42 500 koní budou mít pro rekordní pokus výkon zvýšený na 52 000 koní. Pro srovnání – běžná Škoda Octavia má výkon 200 koňských sil.

Auto, nebo stíhačka?

Duchovní otec projektu a pilot Ed Shadle vytvořil North American Eagle v roce 1998 přeměnou proudové stíhačky Lockheed F-104A-10 Starfighter z roku 1957 na automobil schopný překonat rychlost zvuku. Jeho tým optimalizoval design vozidla pro dosažení maximální rychlosti, přičemž jejich dosavadní rekord leží na hranici 643 km/h. Při další testovací jízdě tým očekává, že NAE dosáhne rychlosti 885 km/h. Každopádně, chce-li tým NAE dosáhnout rekordu již v příštím roce, má před sebou ještě pořádný kus práce.
Jízda extrémními rychlostmi vytváří celou řadu faktorů, se kterými musí tým sestavený z dobrovolníků, inženýrů a vědců počítat. Malá změna v aerodynamice může například znamenat, že se automobil rozbije o zem, nebo naopak vznese do vzduchu. Tým North American Eagle využívá pracovní stanice Lenovo ThinkStation D10 pro všechny aspekty designu automobilu, včetně návrhu kol, brzd, řízení a zavěšení. Modelovací 3D program mu pomáhá určit správné složení materiálu a umístění kol, a také dává pozor na brzdění, při kterém nesmí dojít k poškození motoru. Tento způsob intenzivního modelování také pomáhá zajistit, že řízení a zavěšení kol NAE zůstane přesné a stabilní i při vysokých rychlostech.

Pozor na transsonické vlny!

Pracovní stanice ThinkStation rovněž provozují výpočty mechaniky tekutin a mohou zajišťovat více simultánních analýz pro zhodnocení transsonické rázové vlny, která se začíná šířit kolem automobilu už při rychlosti Mach 0,7 – tedy při 70 procentech rychlosti zvuku. Tým využívá pracovní stanice pro analýzu fotografií a dat zachycených během zkušebních jízd na záznamovém médiu SSD. Pracují prakticky ze svých domovů stejně jako ze svých kanceláří a využívají přitom D10 jako nástroj pro vzájemnou spolupráci.
„Vytvořili jsme naše mobilní pracovní stanice řady Think právě pro uživatele, jako je Ed Shadle a tým North American Eagle,“ řekl Mark Cohen, viceprezident divize ThinkStation Workstation Business společnosti Lenovo. „Tyto pracovní stanice nejenže pomáhají vyvinout nejrychlejší auto na světě, ale navrhují i design, který má zajistit bezpečnost pilota.“

Pokořit 1000 mil v hodině…

Ovšem tým North American Eagle není zdaleka jediným, kdo má zálusk na překonání rychlostního rekordu, který drží britský pilot Andy Green. A právě on se znovu chystá usednout za volant superrychlého vozu. Ten nese název Bloodhound a má ještě vyšší ambice než North American Eagle. Chce překročit hranici tisíce mil v hodině. Pro našince zvyklého na metrický systém bude asi srozumitelnější údaj, že Bloodhound by měl dosáhnout rychlosti 1609 km/h.
Je jasné, že vůz, který má vyvinout tuto šílenou rychlost, nemůže být jen tak ledajaký. Jeho výroba připomíná spíše výrobu kosmické rakety. Kokpit bude zcela vzduchotěsný, vyrobený z karbonových vláken, kola budou titanová. „Běžné auto udělá na silnici v průměru 1500 otáček za minutu. Naše vozidlo udělá 10 500 otáček za minutu. Běžné pneumatiky by se při takové rychlosti rozpadly,“ nechal nahlédnout do zákulisí vedoucí mechanik John Piper.

Australské ambice

Ve hře o primát jsou však i další týmy. Zájem o něj mají i protinožci. Hned dva australské týmy by rychlostní rekord rády přenesly na jižní polokouli. Vůz s názvem Aussie Invader 5R má řídit Rosco McGlashan. Tento pilot je trochu smolař, jeden pokus o rekord mu zmařilo počasí, při jiném měl havárii. Ani to jej ovšem neodradilo. Jeho 15 metrů dlouhý nový vůz svým vzhledem připomíná legendární Blue Flame (Modrý plamen). Stroj o hmotnosti 8,5 tuny má být podle počítačových simulací schopen dosáhnout rychlosti okolo 1680 km/h.
Druhým australským želízkem v ohni je seskupení The Bullet Projekt. Ten ovšem zatím zůstává u počítačových simulací. Tvůrci našli svou inspiraci u bojové rakety X-51 Wave Rider, která dosahuje rychlostí přes 6 000 kilometrů za hodinu. K zneškodnění svého cíle nepotřebuje nést trhavinu, protože už jen energie vzešlá z jejího nárazu je dostatečně ničivá. Vůz, který by byl postaven na jejím základě, by samozřejmě dosahoval nižších rychlostí a je vůbec otázkou zda celý projekt opustí virtuální realitu.

Potrhlý snílek, nebo seriózní technolog?

Vraťme se zpět na severoamerický kontinent. Američan Waldo Stakes je nadšenec do rychlých aut. Dokonce si založil firmu Land Speed Research Vehicles, která se specializuje na výrobu superrychlých vozů. Stakes rozhodně není žádný troškař. V jeho plánech byl vývoj vozu, který by překročil rychlost Mach 3, tedy 3675 km/h. Ukázalo se však, že konstrukce takového automobilu by byla nad síly Stakesovy společnosti.
Pro svůj nový projekt si Stakes pořídil raketové motory XLR-99, které využíval experimentální raketoplán X-15. Ten dosáhl ve vzduchu rychlosti 7295 kilometrů za hodinu. Ovšem, ani zde není vůbec jisté, zda vůz spatří světlo světa. Stakesova firma se zatím nikdy nedostala dál než k maketám a počítačovým simulacím. Každopádně, když ne on, tak zcela jistě někdo letitý rekord překoná. A možná už brzy, vždyť první pokusy některé týmy ohlásily již na příští rok!.
Dosavadní rekordman dosáhne rychlosti 1000 km/h za 16 vteřin

Primát nejrychlejšího auta světa zatím drží Thrust SSC (SuperSonic Car). Jedná se o britský jednomístný tryskovým pohonem poháněný automobil. Thrust SSC drží rekord nejvyšší dosažené rychlosti na zemském povrchu, který se mu podařilo překonat 15. října 1997, když dosáhl rychlosti 1228 km/h. Stal se tak oficiálně prvním pozemním vozidlem, které překonalo zvukovou bariéru. Řidičem tohoto 16,5 m dlouhého, 3,7 m širokého a 10,7 tuny vážícího vozidla byl britský letec Andy Green. Pokus o překonání rekordu se uskutečnil v Black Rock Desert v Nevadě, Spojené státy americké.
Pohon rekordního vozu zajišťují dva proudové motory s forsáží Rolls-Royce Spey používané ve stíhačkách F-4 Phantom II. Motory vyvinou tah o síle 223 kN a spálí až osmnáct litrů paliva za sekundu. V porovnání s klasickou spotřebou jaká je udávána u osobních automobilů by spotřeba vycházela na 5 500 litrů na 100 kilometrů. O tom, jak vůz dokáže ďábelsky zrychlit, svědčí následující čísla: nadzvukové rychlosti dosáhne za pouhých šestnáct sekund. Kola byla zhotovena ze speciální slitiny hliníku, aby vydržela až 9 500 otáček za minutu.

Rychlostní rekordy

výtah      budova Sluneční svit v Tokiu      37 km/h 
člověk       Usain Bolt (USA)          43,9 km/h 
těžní klec      důl Western Deep Levels (JAR)      65,8 km/h 
gepard                    69,8 km/h *          
motorizovaná pohovka  Marek Turowski (Brit.)        148 km/h 
kolo        Marcus Stoeckl (Rak.)         210 km/h**                    
truck        David Vršecký (ČR)          281,7 km/h 
sokol                      350 km/h***
automobil     Andy Green, vůz Thrust SSC     1228 Km/h
pilotovaný stroj   experimentální raketoplán X-15       7295 km/h   
raketové saně,   americká produkce, bez posádky       9851 km/h 

* Měřeno na oválné dráze v Londýně. Gepardice ovšem měla problémy v zatáčkách, tudíž nemohla dosáhnout své maximální rychlosti. Ve volné přírodě dokáže na krátkou vzdálenost vyvinout gepard rychlost až 100 kilometrů za hodinu.
** Sjezd na kole v chilských Andách
*** Testováno v Německu

Vývoj rychlostních rekordů v posledních 50 letech

datum     pilot     vůz     rychlost v km/h
5. září 1963   Craig Breedlove  Spirit of America   655,722
5. říjen 1964   Tom Green   Wingfoot Express   664,979
7. říjen 1964   Art Arfons   Green Monster   698,490
13. říjen 1964   Craig Breedlove  Spirit of America   754,330
15. říjen 1964   Craig Breedlove  Spirit of America   846,861
27. říjen 1964   Art Arfons   Green Monster   863,791
2. listopad 1965  Craig Breedlove  Spirit of America – Sonic 1  893,966
7. listopad 1965  Art Arfons   Green Monster   927,872
15. listopad 1965  Craig Breedlove  Spirit of America – Sonic 1  966,574
23. říjen 1970   Gary Gabelich  Blue Flame    1001,67
4. říjen 1983   Richard Noble  Thrust2    1019,47
25. září 1997   Andy Green   Thrust SSC    1149,303
15. říjen 1997   Andy Green   Thrust SSC    1227,986

Související články
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava už dávno strhla nálepku hornické univerzity. Naopak se v reakci na aktuální problémy skrze spojení technických, ekonomických, přírodovědných a uměleckých oborů v moderní studijní programy zaměřuje na udržitelnost. Nejlepším příkladem, jak tento posun v oblasti udržitelnosti demonstrovat, jsou jednotlivé iniciativy, které v kampusu univerzity probíhají. Spolupráce studentů, akademických pracovníků a vědců […]
Automobilka JLR na výrobu a testování elektromobilů v Coventry rozšířil svůj seznam nových zaměstnanců o nevšedního kolegu v podobě čtyřnohého robotického psa jménem Rover. Vzhledem k tomu, že testovací centrum je složité a energeticky náročné prostředí s tisíci zařízeními, které vyžaduje neustálý dohled, má Roverova role hlídacího psa pro JLR a její lidské kolegy zásadní […]
Plánovaná dostavba jaderných bloků v Dukovanech se blíží a s tím se zvyšuje i zájem studentů o jaderné obory – skoro 40% nárůst zapsaných eviduje i Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT v Praze (FJFI), která je v Česku i ve střední Evropě již od svého založení vůdčí institucí v oblasti vzdělávání jaderných inženýrů. Studenti FJFI se teď mohou těšit […]
Už je tu. Nová záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu jiná měřítka. Nový postrach konkurence, který ve 100% elektrické verzi jako jediný na trhu nabízí prostor v kabině až pro sedm cestujících, a k tomu elektrický dojezd až 660 km. Nový Peugeot 5008. Vznikl a vyrábí se výhradně ve Francii. Elektromotor uvádí na trh společný podnik […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz