Boj o rychlostní rekord je v plném proudu!

Světový rekord v rychlosti automobilu je už docela vousatý. Před třinácti lety jej dosáhl vůz Thrust SSC, když dosáhl rychlosti 1228 kilometrů v hodině. Některým technologům a inženýrům však tento rekord nedá spát a chystají se jej překonat.

To je i případ kanadsko-amerického týmu North American Eagle (NAE).Světový rekord v rychlosti automobilu je už docela vousatý. Před třinácti lety jej dosáhl vůz Thrust SSC, když dosáhl rychlosti 1228 kilometrů v hodině. Některým technologům a inženýrům však tento rekord nedá spát a chystají se jej překonat. To je i případ kanadsko-amerického týmu North American Eagle (NAE).

Tento tým má jasný cíl. Hodlá získat titul »nejrychlejšího automobilu na světě« a překonat dosavadní pozemní rychlostní rekord rychlostí 1300 km/h, resp. mach 1,058. Vůz NAE je dlouhý 17 metrů a váží bez jednoho metráku šest tun.

Původní proudové motory General Electric J79 s přídavným spalováním o výkonu asi 42 500 koní budou mít pro rekordní pokus výkon zvýšený na 52 000 koní. Pro srovnání – běžná Škoda Octavia má výkon 200 koňských sil.

Auto, nebo stíhačka?

Duchovní otec projektu a pilot Ed Shadle vytvořil North American Eagle v roce 1998 přeměnou proudové stíhačky Lockheed F-104A-10 Starfighter z roku 1957 na automobil schopný překonat rychlost zvuku. Jeho tým optimalizoval design vozidla pro dosažení maximální rychlosti, přičemž jejich dosavadní rekord leží na hranici 643 km/h.

Při další testovací jízdě tým očekává, že NAE dosáhne rychlosti 885 km/h. Každopádně, chce-li tým NAE dosáhnout rekordu již v příštím roce, má před sebou ještě pořádný kus práce.Jízda extrémními rychlostmi vytváří celou řadu faktorů, se kterými musí tým sestavený z dobrovolníků, inženýrů a vědců počítat.

Malá změna v aerodynamice může například znamenat, že se automobil rozbije o zem, nebo naopak vznese do vzduchu. Tým North American Eagle využívá pracovní stanice Lenovo ThinkStation D10 pro všechny aspekty designu automobilu, včetně návrhu kol, brzd, řízení a zavěšení.

Modelovací 3D program mu pomáhá určit správné složení materiálu a umístění kol, a také dává pozor na brzdění, při kterém nesmí dojít k poškození motoru. Tento způsob intenzivního modelování také pomáhá zajistit, že řízení a zavěšení kol NAE zůstane přesné a stabilní i při vysokých rychlostech.

Pozor na transsonické vlny!

Pracovní stanice ThinkStation rovněž provozují výpočty mechaniky tekutin a mohou zajišťovat více simultánních analýz pro zhodnocení transsonické rázové vlny, která se začíná šířit kolem automobilu už při rychlosti Mach 0,7 – tedy při 70 procentech rychlosti zvuku.

Tým využívá pracovní stanice pro analýzu fotografií a dat zachycených během zkušebních jízd na záznamovém médiu SSD. Pracují prakticky ze svých domovů stejně jako ze svých kanceláří a využívají přitom D10 jako nástroj pro vzájemnou spolupráci.

„Vytvořili jsme naše mobilní pracovní stanice řady Think právě pro uživatele, jako je Ed Shadle a tým North American Eagle,“ řekl Mark Cohen, viceprezident divize ThinkStation Workstation Business společnosti Lenovo.

„Tyto pracovní stanice nejenže pomáhají vyvinout nejrychlejší auto na světě, ale navrhují i design, který má zajistit bezpečnost pilota.“

Pokořit 1000 mil v hodině…

Ovšem tým North American Eagle není zdaleka jediným, kdo má zálusk na překonání rychlostního rekordu, který drží britský pilot Andy Green. A právě on se znovu chystá usednout za volant superrychlého vozu.

Ten nese název Bloodhound a má ještě vyšší ambice než North American Eagle. Chce překročit hranici tisíce mil v hodině. Pro našince zvyklého na metrický systém bude asi srozumitelnější údaj, že Bloodhound by měl dosáhnout rychlosti 1609 km/h.

Je jasné, že vůz, který má vyvinout tuto šílenou rychlost, nemůže být jen tak ledajaký. Jeho výroba připomíná spíše výrobu kosmické rakety. Kokpit bude zcela vzduchotěsný, vyrobený z karbonových vláken, kola budou titanová.

„Běžné auto udělá na silnici v průměru 1500 otáček za minutu. Naše vozidlo udělá 10 500 otáček za minutu. Běžné pneumatiky by se při takové rychlosti rozpadly,“ nechal nahlédnout do zákulisí vedoucí mechanik John Piper.

Australské ambice

Ve hře o primát jsou však i další týmy. Zájem o něj mají i protinožci. Hned dva australské týmy by rychlostní rekord rády přenesly na jižní polokouli. Vůz s názvem Aussie Invader 5R má řídit Rosco McGlashan.

Tento pilot je trochu smolař, jeden pokus o rekord mu zmařilo počasí, při jiném měl havárii. Ani to jej ovšem neodradilo. Jeho 15 metrů dlouhý nový vůz svým vzhledem připomíná legendární Blue Flame (Modrý plamen).

Stroj o hmotnosti 8,5 tuny má být podle počítačových simulací schopen dosáhnout rychlosti okolo 1680 km/h.Druhým australským želízkem v ohni je seskupení The Bullet Projekt. Ten ovšem zatím zůstává u počítačových simulací.

Tvůrci našli svou inspiraci u bojové rakety X-51 Wave Rider, která dosahuje rychlostí přes 6 000 kilometrů za hodinu. K zneškodnění svého cíle nepotřebuje nést trhavinu, protože už jen energie vzešlá z jejího nárazu je dostatečně ničivá.

Vůz, který by byl postaven na jejím základě, by samozřejmě dosahoval nižších rychlostí a je vůbec otázkou zda celý projekt opustí virtuální realitu.

Potrhlý snílek, nebo seriózní technolog?

Vraťme se zpět na severoamerický kontinent. Američan Waldo Stakes je nadšenec do rychlých aut. Dokonce si založil firmu Land Speed Research Vehicles, která se specializuje na výrobu superrychlých vozů.

Stakes rozhodně není žádný troškař. V jeho plánech byl vývoj vozu, který by překročil rychlost Mach 3, tedy 3675 km/h. Ukázalo se však, že konstrukce takového automobilu by byla nad síly Stakesovy společnosti.

Pro svůj nový projekt si Stakes pořídil raketové motory XLR-99, které využíval experimentální raketoplán X-15. Ten dosáhl ve vzduchu rychlosti 7295 kilometrů za hodinu. Ovšem, ani zde není vůbec jisté, zda vůz spatří světlo světa.

Stakesova firma se zatím nikdy nedostala dál než k maketám a počítačovým simulacím. Každopádně, když ne on, tak zcela jistě někdo letitý rekord překoná. A možná už brzy, vždyť první pokusy některé týmy ohlásily již na příští rok!.

Dosavadní rekordman dosáhne rychlosti 1000 km/h za 16 vteřin

Primát nejrychlejšího auta světa zatím drží Thrust SSC (SuperSonic Car). Jedná se o britský jednomístný tryskovým pohonem poháněný automobil. Thrust SSC drží rekord nejvyšší dosažené rychlosti na zemském povrchu, který se mu podařilo překonat 15.

října 1997, když dosáhl rychlosti 1228 km/h. Stal se tak oficiálně prvním pozemním vozidlem, které překonalo zvukovou bariéru. Řidičem tohoto 16,5 m dlouhého, 3,7 m širokého a 10,7 tuny vážícího vozidla byl britský letec Andy Green.

Pokus o překonání rekordu se uskutečnil v Black Rock Desert v Nevadě, Spojené státy americké.Pohon rekordního vozu zajišťují dva proudové motory s forsáží Rolls-Royce Spey používané ve stíhačkách F-4 Phantom II. Motory vyvinou tah o síle 223 kN a spálí až osmnáct litrů paliva za sekundu.

V porovnání s klasickou spotřebou jaká je udávána u osobních automobilů by spotřeba vycházela na 5 500 litrů na 100 kilometrů. O tom, jak vůz dokáže ďábelsky zrychlit, svědčí následující čísla: nadzvukové rychlosti dosáhne za pouhých šestnáct sekund.

Kola byla zhotovena ze speciální slitiny hliníku, aby vydržela až 9 500 otáček za minutu.

Rychlostní rekordy

výtah budova Sluneční svit v Tokiu 37 km/h člověk Usain Bolt (USA) 43,9 km/h těžní klec důl Western Deep Levels (JAR) 65,8 km/h gepard 69,8 km/h * motorizovaná pohovka Marek Turowski (Brit.) 148 km/h kolo Marcus Stoeckl (Rak.) 210 km/h** truck David Vršecký (ČR) 281,7 km/h sokol 350 km/h***automobil Andy Green, vůz Thrust SSC 1228 Km/hpilotovaný stroj experimentální raketoplán X-15 7295 km/h raketové saně, americká produkce, bez posádky 9851 km/h

* Měřeno na oválné dráze v Londýně. Gepardice ovšem měla problémy v zatáčkách, tudíž nemohla dosáhnout své maximální rychlosti. Ve volné přírodě dokáže na krátkou vzdálenost vyvinout gepard rychlost až 100 kilometrů za hodinu.

** Sjezd na kole v chilských Andách*** Testováno v Německu

Vývoj rychlostních rekordů v posledních 50 letech

datum pilot vůz rychlost v km/h5. září 1963 Craig Breedlove Spirit of America 655,7225. říjen 1964 Tom Green Wingfoot Express 664,9797. říjen 1964 Art Arfons Green Monster 698,49013. říjen 1964 Craig Breedlove Spirit of America 754,33015.

říjen 1964 Craig Breedlove Spirit of America 846,86127. říjen 1964 Art Arfons Green Monster 863,7912. listopad 1965 Craig Breedlove Spirit of America – Sonic 1 893,9667. listopad 1965 Art Arfons Green Monster 927,87215.

listopad 1965 Craig Breedlove Spirit of America – Sonic 1 966,57423. říjen 1970 Gary Gabelich Blue Flame 1001,674. říjen 1983 Richard Noble Thrust2 1019,4725. září 1997 Andy Green Thrust SSC 1149,30315.

říjen 1997 Andy Green Thrust SSC 1227,986

Autor: Martin Janda
Rubriky:  Technologie
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Příběh vánočního stromečku s dvaceti rozzářenými vánočními stromky

Příběh vánočního stromečku s dvaceti...

Vypadá to, že advent v plné kráse přece jen nakonec bude. Zámek Loučeň zve...
Nový způsob testování je na světě

Nový způsob testování je na světě

Firma DIANA Biotechnologies dokončila s pomocí Nemocnice Na Bulovce...
Síla myšlenky: Americká armáda chce přístroj pro telepatickou komunikaci

Síla myšlenky: Americká armáda...

Americká armáda chystá další projekt jako vystřižený ze sci-fi filmu. V rámci...
Před 290 lety byl uloven jelen šestadvacaterák

Před 290 lety byl uloven jelen...

V Národním zemědělském muzeu na zámku Ohrada se nachází světová trofej...
Kdo byl nejohroženější?

Kdo byl nejohroženější?

Dle dat Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR (ÚZIS)...
Národním muzeum představuje symbol českého lva

Národním muzeum představuje symbol...

Národní muzeum pro své návštěvníky připravilo v Historické budově zcela novou...
HIV i nadále zůstává hrozbou

HIV i nadále zůstává hrozbou

Ačkoliv to tak v letošním roce možná nevypadá, spolu s příchodem nového...
Když si auta povídají a varují před kolizí…

Když si auta povídají a varují před...

Už teď učí Češi auta „povídat“ na vybraných úsecích českých dálnic,...
Národní muzeum představilo veřejnosti dokončený Palachův pylon

Národní muzeum představilo...

Před Novou budovou Národního muzea se již řadu let vyjímá necelých...
Česká společnost investuje do řešení paradentózy

Česká společnost investuje do...

Ačkoli paradentóza představuje široce rozšířené infekční onemocnění postihující...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Dějepis jinak: Proč je růžová pro holky a modrá pro kluky?

Dějepis jinak: Proč je růžová pro...

Když dnes přijdete do jakéhokoliv hračkářství, na první...
Půvabná cesmína: Symbol Vánoc i pořádně jedovatá nádhera

Půvabná cesmína: Symbol Vánoc i...

Můžete ji použít do vánočních věnců, vazeb i dalších dekorací. Je krásná...
Kdo byl skutečný „poslední samuraj“?

Kdo byl skutečný „poslední...

Ačkoli se kasovní trhák Poslední samuraj s Tomem Cruisem v hlavní roli...
Budeme jednou žít na Venuši? NASA tvrdí, že je to možné!

Budeme jednou žít na Venuši? NASA...

Druhá planeta sluneční soustavy s povrchovou teplotou kolem 500 °C, známá...
Jsou zvířata praváci, nebo leváci?

Jsou zvířata praváci, nebo leváci?

„Dej pac!“ Kterou tlapku vám váš mazlíček asi podá? A záleží na tom?...
Brutální pokusy na lidech ve jménu vědy! Horší než zvěrstva, která páchali nacisté v koncentrácích!  

Brutální pokusy na lidech ve jménu vědy!...

Je známo, že nacisté využívali vězně v koncentračních táborech k pokusům,...
Pánové, pozor! Šediny jsou sexy, ale i varováním!

Pánové, pozor! Šediny jsou sexy,...

Objev, který nepotěší muže ani ženu. Když si v zrcadle upravují účes a...
Dějepis jinak: Proč existují předsudky vůči zrzavým?

Dějepis jinak: Proč existují...

Zrzaví lidé bývají i dnes terčem posměchu a...
Doprava budoucnosti v reálu: Brno je vzorem pro Evropu

Doprava budoucnosti v reálu:...

Jednou bude většina aut komunikovat sama se sebou, s návěstidly, semafory,...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.