Domů     Technika
Zelený nadzvukový letoun dostal zelenou
21.stoleti 19.8.2010

Americká letecká společnost Lockheed Martin Corporation představila první vize zcela nového konceptu nadzvukového dopravního letadla Supersonic greenn machine. Pokud zatoužíte proletět se tímto krasavcem, máte dost času na shánění letenek. K prvnímu startu na pravidelné lince má totiž dojít až kolem roku 2030.Americká letecká společnost Lockheed Martin Corporation představila první vize zcela nového konceptu nadzvukového dopravního letadla Supersonic greenn machine. Pokud zatoužíte proletět se tímto krasavcem, máte dost času na shánění letenek. K prvnímu startu na pravidelné lince má totiž dojít až kolem roku 2030.

Poslední let jediného nadzvukového dopravního letounu Concorde se uskutečnil 26. listopadu 2003. Ke konci tohoto nádherného, ale po technické stránce přece jen nedokonalého nadzvukového letadla přispěla nejen tragická havárie v roce 2000, ale i jeho nadměrná hlučnost, vysoká spotřeba pohonných hmot a sonický třesk, který letoun vydával při překonávání nadzvukové rychlosti.

Právě na tyto nedostatky se američtí konstruktéři zaměřili. Hlučnost ani spotřeba letadla nemají přesahovat úroveň, která je běžná u dnešních proudových letadel. Vzhledem k vyšší teplotě spalování paliva v motorech má letadlo produkovat mnohem méně škodlivého CO2. Za nejpodstatnější nový konstrukční prvek považují vývojáři zvláštní spoiler nad motory ve tvaru obráceného V, který má eliminovat třaskavý zvuk rázové vlny, vznikající při překonání rychlosti zvuku (okolo 1060km/hod). Concordy měly totiž zakázáno překračovat nadzvukovou rychlost nad pevninou, protože sonický třesk nejenže děsil lidi, ale mohl rozbíjet i okna a napáchat další škody. Nový, ekologicky šetrný letoun Supersonic greenn prý bude moci překonat nadzvukovou rychlost už pár minut po startu, a to i nad hustě obydlenými oblastmi.

Související články
Technika 9.7.2025
Představte si robota, který se sám orientuje v temném podzemí, analyzuje stěny tunelu a rozpozná člověka i nečekanou trhlinu. Ne, to není sci-fi – to je JULBOT. A právě takoví roboti se dnes učí pracovat v podzemní laboratoři ČVUT. Moderní stavebnictví se posouvá hluboko pod zem – a s ním i technologie, které mu pomáhají. […]
Mluvit s chatbotem může být jako snažit se obejmout ledničku – chladné, strojené a bez odezvy. A když jde o něco osobního? Často zjistíme, že robot prostě nestačí. Proč nás ale právě tato komunikace tolik stresuje? Když člověk mluví s člověkem, nejde jen o slova. Hraje se tu s gesty, výrazem tváře, tónem hlasu… někdy […]
Technika 6.7.2025
V Číně se objevila nová a neobvyklá forma technologie „tap and pay“, která umožňuje zákazníkům platit pouhým naskenováním dlaně místo tradiční platební karty. Tuto biometrickou technologii poprvé uvedl internetový gigant Tencent a v posledních měsících se ji snaží co nejvíce rozšířit. Lidé, kteří novou technologií využívají, mohou zapomenout na peněženky a u pokladen nechat své […]
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz