Exkluzivně pro 21. STOLETÍ z Německa: Jak se rodí dokonalé auto?

Ve slavné dětské knížce Karlík a továrna na čokoládu vyhraje hlavní hrdina neuvěřitelnou cenu. Smí se podívat přímo do továrny! Podobný pocit zažíval náš redaktor, když mu bylo dovoleno poodhrnout závěs, za nímž se v německém Ingolstadtu vyrábějí jedna z nejdokonalejších aut na světě, vozy Audi. Ve slavné dětské knížce Karlík a továrna na čokoládu vyhraje hlavní hrdina neuvěřitelnou cenu. Smí se podívat přímo do továrny! Podobný pocit zažíval náš redaktor, když mu bylo dovoleno poodhrnout závěs, za nímž se v německém Ingolstadtu vyrábějí jedna z nejdokonalejších aut na světě, vozy Audi.

Značka se čtyřmi spojenými kruhy je jak mezi běžnými motoristy, tak mezi motoristickými specialisty či vývojovými inženýry pojmem už takřka celé století. Aby se však u kormidelnické pozice udržela, nezbývá jí nic jiného, než investovat obrovské částky jak do vývoje nutných technických částí vozidla, tak do nadstandardního vybavení.

Jestli totiž něco odlišuje luxusní vůz od pouhé čtyřkolky na přepravu lidí, pak je to právě práce na jinými výrobci opomíjených detailech. V Ingolstadtu, který leží 60 kilometrů severně od bavorské metropole Mnichova, se vylepšováním již tak dokonalých vozů zabývá sekce o celých dvou tisících zaměstnancích!

Napomáhá nejmodernější technika! Při výrobě a testování vozů využívá Audi podobně jako jiné špičkové automobilky celou řadu přístrojového vybavení, které bychom nejspíše čekali na úplně jiných místech.

Veškeré materiály, z nichž je výsledné auto vyrobeno, projdou nejprve dokonalým rozborem v laboratořích. Aby přesně věděli, s čím mají tu čest, musí konstruktéři znát jejich přesné chemické složení a fyzikální vlastnosti.

Skryté vady karoserie napomáhá odhalit zařízení, které je jinak využíváno především v lékařství – výpočetní tomograf, který využívá rentgenové paprsky. Každý díl je vložen do speciálního zařízení, které na rozdíl od přístrojů využívaných v lékařství nemusí brát ohledy na živý organismus a pracuje proto s mnohem větším výkonem.

Výsledkem celého procesu, který může trvat i několik hodin, je nakonec trojrozměrný obrázek součástky, s nímž si pak mohou technici dále „hrát“ v počítači. Dalším účinným pomocníkem je zařízení, které jinak využívají spíše fyzikové – elektronový skenovací mikroskop, s jehož pomocí lze získat snímky až 500 000x zvětšené!

Toto hypercitlivé zařízení dokáže odhalit i ty nejmenší prasklinky na jednotlivých dílech vozů, které při testovacích jízdách nikdo nešetří.

Dokonalý vnitřek vozuPro dokonalý dojem i požitek z jízdy je třeba věnovat pozornost i detailům v interiéru automobilu. V první řadě zapomeňte na jakékoliv napodobeniny: materiál na dřevěné obklady či na kožené potahy je samozřejmě stoprocentně přírodní a dokonale vybrané suroviny musí být také na 100 % skvěle zpracovány.

Na vnitřní obložení se používá nejrůznější dřevo. Na něco se hodí lépe tenounké dýhy (0,5–0,6 mm) vyrobené z kmenů stromů, jindy je třeba užít dřeva z kořenů či stromových výrůstků. Největší zalíbení našli designéři v tmavém javoru, jehož struktura je všude zhruba stejná, nebo naopak ve světlém topolovém dřevě, které vytváří velmi různorodé „mapy“. Specialitou Audi je dřevo kalifornských sekvojí, jehož jantarový nádech a mihotavý odraz světla dodává povrchům zvláštní „hloubku“. Velká péče je věnována také tomu, aby vnitřek auta vypadal i po letech jako nový.

Většina vnitřních struktur auta, které by se mohly časem zašpinit či odřít, je upravena speciálními nátěry. Tyto nátěry odpuzují vodu, umožňují snadné čištění a chrání také povrchy před „vyblednutím“ díky UV záření. Zcela samostatnou kapitolou je také vnitřní vůně automobilu. Na tuto problematiku má Audi už od roku 1985 vyčleněn celý tým „čichových detektivů“! Ti mají za úkol prověřit voňavost interiéru nového vozu a zjistit, zda některé komponenty nemají nepříjemný zápach.

Na kůži je vidět i komáří bodnutí! K luxusnímu pocitu z jízdy přispívá jen máloco tak významným dílem jako kvalitní posezení. Nejvýznamnější podíl na něm má jistě kvalitní kůže, kterou jsou sedačky potaženy.

Audi užívá hlavně kůži z krav, které byly vypěstovány nedaleko Ingolstatu, v romantické krajině alpského podhůří. Tento detail se může zdát nepodstatný, pro hnidopišského detailistu však hraje důležitou roli.

V této oblasti jsou totiž krávy paseny na rozsáhlých pastvinách, které nejsou obehnané ostnatým drátem. Kůži takové krávy (resp. býka, užívá se totiž výhradně pevnější býčí kůže) pak nemá co poškrábat a je dokonale hladká.

Kůže je poté vydělána (bez použití zastaralého dichromanu draselného) a nakonec rozdělena do tří kategorií. Na kůži nejvyšší kategorie se neužívá žádného stroje. (??) Proto jsou na ní vidět i nejmenší detaily, jako jsou třeba stopy po komářím štípanci.

A právě takové drobnosti jsou pravým znamením nejvyšší kvality!

Autor: Michal Andrle
Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Dezinfekce interiéru: Software policejních Fordů promění auto v saunu

Dezinfekce interiéru: Software...

Po speciálních policejních helmách odhalujících teplotu u člověka...
Bezpečnostní rám z VUT automaticky pozná, zda má pracovník správné ochranné vybavení

Bezpečnostní rám z VUT automaticky...

Přilba, rukavice, bezpečnostní postroj a zaměstnanec po schválení systémem...
Ruské letectvo obdrží modernizované vrtulníky Kamov Ka-52M

Ruské letectvo obdrží...

Ještě v průběhu letošního roku by ruské ministerstvo obrany rádo...
Rána jako z děla! Odborníci pracují na dělostřelecké munici s ramjetovým pohonem

Rána jako z děla! Odborníci pracují...

Americká armáda si brousí zuby na další zajímavé vylepšení jedné ze...
Muskův Starship SN4 je na dobré cestě k prvnímu letu

Muskův Starship SN4 je na dobré...

Představitelé Muskovy americké technologické společnosti SpaceX mají důvod...
Technologie budoucnosti

Technologie budoucnosti

Podle aktuálních údajů poskytuje 5G síť o řád vyšší přenosovou kapacitu,...
Další krok k autonomnímu řízení. Volvo povede LiDAR

Další krok k autonomnímu řízení....

Už za dva roky pojedou nová Volva sama díky integrované senzorické jednotce...
Chytré české nabíječky elektromobilů samy komunikují se sítí

Chytré české nabíječky...

Žďárský DEL během letošního dubna uvedl na trh novou generaci chytrých nabíjecích...
Elektromobily ve službách policie? Jsou stále populárnější…

Elektromobily ve službách policie?...

Ani těch pár negativních zkušeností z posledních měsíců neodradilo některé...
Společnost Boston Dynamics vylepšuje své robopsy pro boj proti koronaviru

Společnost Boston Dynamics...

Americká inženýrská firma, která slaví velké úspěchy v oblasti robotiky, přišla...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Nápad, který nikdo nechce. Co netušíte o bublinkové folii?

Nápad, který nikdo nechce. Co...

„Ne, to se mi moc nelíbí,“ převrací designér v rukou podivný...
Okultismus ve službách politiky: Chtěl astrolog Jan Kefer zničit Hitlera pomocí černé magie?

Okultismus ve službách politiky:...

„Děkuji vám, ale raději ne. Mám svůj plán,“ odmítne zdvořile prezident...
Dostal papež Julius II. pohlavní nemoc jako trest za nemravný život?

Dostal papež Julius II. pohlavní...

Všichni dobré vědí, že i duchovní jsou lidé z masa a kostí. Proto není divu,...
Památka v pohybu: Cestující maják Rubjerg Knude

Památka v pohybu: Cestující...

Na severním pobřeží Dánska stojí už celých 120 let. Mezi turisty je i...
Úžasný bodlák: Co dokáže ostropestřec mariánský?

Úžasný bodlák: Co dokáže...

Může léčit játra, pomáhat při cukrovce, zpomalovat stárnutí mozku a s ním...
Na popravu lupiče Jana Jiřího Grasela se přišla podívat celá Vídeň

Na popravu lupiče Jana Jiřího Grasela...

Jan Jiří Grasel se plíží s rasovským pytlem krajinou. Rasové, kteří měli za úkol odklízet všechno pošlé a...
Archeologové odkryli neznámý mayský palác. Vysvětlí tajemství záhadného úpadku Mayů?

Archeologové odkryli neznámý mayský...

Mayská civilizace vznikla několik tisíciletí před naším letopočtem. Vrcholu...
Den, kdy zahynuli dinosauři

Den, kdy zahynuli dinosauři

V dnešní době už si zřejmě neumíme představit, že by...
Konec dynastie Arpádovců: Otrávila uherského krále Ondřeje III. vlastní šlechta?

Konec dynastie Arpádovců: Otrávila...

„Král Ondřej zemřel. Někdo mu podal jed,“ šeptají si drbny na uherském dvoře roku 1301....
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.