Domů     Technika
Exkluzivně pro 21. STOLETÍ z Německa: Jak se rodí dokonalé auto?
21.stoleti 19.10.2009

Ve slavné dětské knížce Karlík a továrna na čokoládu vyhraje hlavní hrdina neuvěřitelnou cenu. Smí se podívat přímo do továrny! Podobný pocit zažíval náš redaktor, když mu bylo dovoleno poodhrnout závěs, za nímž se v německém Ingolstadtu vyrábějí jedna z nejdokonalejších aut na světě, vozy Audi. Ve slavné dětské knížce Karlík a továrna na čokoládu vyhraje hlavní hrdina neuvěřitelnou cenu. Smí se podívat přímo do továrny! Podobný pocit zažíval náš redaktor, když mu bylo dovoleno poodhrnout závěs, za nímž se v německém Ingolstadtu vyrábějí jedna z nejdokonalejších aut na světě, vozy Audi.

Značka se čtyřmi spojenými kruhy je jak mezi běžnými motoristy, tak mezi motoristickými specialisty či vývojovými inženýry pojmem už takřka celé století. Aby se však u kormidelnické pozice udržela, nezbývá jí nic jiného, než investovat obrovské částky jak do vývoje nutných technických částí vozidla, tak do nadstandardního vybavení. Jestli totiž něco odlišuje luxusní vůz od pouhé čtyřkolky na přepravu lidí, pak je to právě práce na jinými výrobci opomíjených detailech. V Ingolstadtu, který leží 60 kilometrů severně od bavorské metropole Mnichova, se vylepšováním již tak dokonalých vozů zabývá sekce o celých dvou tisících zaměstnancích!

Napomáhá nejmodernější technika!
Při výrobě a testování vozů využívá Audi podobně jako jiné špičkové automobilky celou řadu přístrojového vybavení, které bychom nejspíše čekali na úplně jiných místech. Veškeré materiály, z nichž je výsledné auto vyrobeno, projdou nejprve dokonalým rozborem v laboratořích. Aby přesně věděli, s čím mají tu čest, musí konstruktéři znát jejich přesné chemické složení a fyzikální vlastnosti. Skryté vady karoserie napomáhá odhalit zařízení, které je jinak využíváno především v lékařství – výpočetní tomograf, který využívá rentgenové paprsky. Každý díl je vložen do speciálního zařízení, které na rozdíl od přístrojů využívaných v lékařství nemusí brát ohledy na živý organismus a pracuje proto s mnohem větším výkonem. Výsledkem celého procesu, který může trvat i několik hodin, je nakonec trojrozměrný obrázek součástky, s nímž si pak mohou technici dále „hrát“ v počítači. Dalším účinným pomocníkem je zařízení, které jinak využívají spíše fyzikové – elektronový skenovací mikroskop, s jehož pomocí lze získat snímky až 500 000x zvětšené! Toto hypercitlivé zařízení dokáže odhalit i ty nejmenší prasklinky na jednotlivých dílech vozů, které při testovacích jízdách nikdo nešetří.

Dokonalý vnitřek vozu
Pro dokonalý dojem i požitek z jízdy je třeba věnovat pozornost i detailům v interiéru automobilu. V první řadě zapomeňte na jakékoliv napodobeniny: materiál na dřevěné obklady či na kožené potahy je samozřejmě stoprocentně přírodní a dokonale vybrané suroviny musí být také na 100 % skvěle zpracovány. Na vnitřní obložení se používá nejrůznější dřevo. Na něco se hodí lépe tenounké dýhy (0,5–0,6 mm) vyrobené z kmenů stromů, jindy je třeba užít dřeva z kořenů či stromových výrůstků. Největší zalíbení našli designéři v tmavém javoru, jehož struktura je všude zhruba stejná, nebo naopak ve světlém topolovém dřevě, které vytváří velmi různorodé „mapy“. Specialitou Audi je dřevo kalifornských sekvojí, jehož jantarový nádech a mihotavý odraz světla dodává povrchům zvláštní „hloubku“.

Velká péče je věnována také tomu, aby vnitřek auta vypadal i po letech jako nový.

Většina vnitřních struktur auta, které by se mohly časem zašpinit či odřít, je upravena speciálními nátěry. Tyto nátěry odpuzují vodu, umožňují snadné čištění a chrání také povrchy před „vyblednutím“ díky UV záření. Zcela samostatnou kapitolou je také vnitřní vůně automobilu. Na tuto problematiku má Audi už od roku 1985 vyčleněn celý tým „čichových detektivů“! Ti mají za úkol prověřit voňavost interiéru nového vozu a zjistit, zda některé komponenty nemají nepříjemný zápach.

Na kůži je vidět i komáří bodnutí!
K luxusnímu pocitu z jízdy přispívá jen máloco tak významným dílem jako kvalitní posezení. Nejvýznamnější podíl na něm má jistě kvalitní kůže, kterou jsou sedačky potaženy. Audi užívá hlavně kůži z krav, které byly vypěstovány nedaleko Ingolstatu, v romantické krajině alpského podhůří. Tento detail se může zdát nepodstatný, pro hnidopišského detailistu však hraje důležitou roli. V této oblasti jsou totiž krávy paseny na rozsáhlých pastvinách, které nejsou obehnané ostnatým drátem. Kůži takové krávy (resp. býka, užívá se totiž výhradně pevnější býčí kůže) pak nemá co poškrábat a je dokonale hladká. Kůže je poté vydělána (bez použití zastaralého dichromanu draselného) a nakonec rozdělena do tří kategorií. Na kůži nejvyšší kategorie se neužívá žádného stroje. (??) Proto jsou na ní vidět i nejmenší detaily, jako jsou třeba stopy po komářím štípanci. A právě takové drobnosti jsou pravým znamením nejvyšší kvality!

Související články
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
NOVINKY Objevy Technika 12.12.2024
Robotika opět pokročila na další úroveň. Vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT vyvinuli systém, díky kterému se humanoidní roboti mohou pohybovat mezi lidmi přirozeně a bezpečně. Třeba i hrát stolní hry. Tento přelomový algoritmus, nazvaný Harmonious, umožňuje humanoidům nejen reagovat na své okolí, ale také být empatickými společníky, kteří v reálném čase přizpůsobují své pohyby aktuálním […]
Společnost Honda představila robota vybaveného umělou inteligencí, který zlepšuje náladu dětí během dlouhodobé léčby a přináší revoluci do nemocniční péče. Ve Fakultní nemocnici Virgen del Rocío v Seville se odehrává revoluce v péči o malé pacienty. Společnost Honda zde ve spolupráci s místními odborníky představila robota „Haru“, navrženého speciálně pro děti podstupující dlouhodobou léčbu. Haru […]
Škoda Auto ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrobila jubilejní miliontý bateriový systém. V současnosti se pracuje na dvou montážních linkách s celkovou kapacitou 1 500 kusů denně. Kapacita se pohybuje mezi 55 a 91 kWh (využitelná 52 až 86 kWh) a vedle vozů Škoda Enyaq a Elroq se tyto komplety montují také do […]
V dubnu 2024 vyzval Bílý dům vědce, s výhledem na plánovanou přítomnost astronautů a posléze i lidských základen na Měsíci v rámci mise NASA Artemis, aby vytvořili standard lunárního času. Skutečnou otázkou však není: „Kolik hodin je na Měsíci?“, ale „Jak rychle tam plyne čas?“ Čas, který ukazují hodiny, dokáže nastavit každý časoměřič, je to […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz