Domů     Technika
Exkluzivně pro 21. STOLETÍ z Německa: Jak se rodí dokonalé auto?
21.stoleti 19.10.2009

Ve slavné dětské knížce Karlík a továrna na čokoládu vyhraje hlavní hrdina neuvěřitelnou cenu. Smí se podívat přímo do továrny! Podobný pocit zažíval náš redaktor, když mu bylo dovoleno poodhrnout závěs, za nímž se v německém Ingolstadtu vyrábějí jedna z nejdokonalejších aut na světě, vozy Audi. Ve slavné dětské knížce Karlík a továrna na čokoládu vyhraje hlavní hrdina neuvěřitelnou cenu. Smí se podívat přímo do továrny! Podobný pocit zažíval náš redaktor, když mu bylo dovoleno poodhrnout závěs, za nímž se v německém Ingolstadtu vyrábějí jedna z nejdokonalejších aut na světě, vozy Audi.

Značka se čtyřmi spojenými kruhy je jak mezi běžnými motoristy, tak mezi motoristickými specialisty či vývojovými inženýry pojmem už takřka celé století. Aby se však u kormidelnické pozice udržela, nezbývá jí nic jiného, než investovat obrovské částky jak do vývoje nutných technických částí vozidla, tak do nadstandardního vybavení. Jestli totiž něco odlišuje luxusní vůz od pouhé čtyřkolky na přepravu lidí, pak je to právě práce na jinými výrobci opomíjených detailech. V Ingolstadtu, který leží 60 kilometrů severně od bavorské metropole Mnichova, se vylepšováním již tak dokonalých vozů zabývá sekce o celých dvou tisících zaměstnancích!

Napomáhá nejmodernější technika!
 Při výrobě a testování vozů využívá Audi podobně jako jiné špičkové automobilky celou řadu přístrojového vybavení, které bychom nejspíše čekali na úplně jiných místech. Veškeré materiály, z nichž je výsledné auto vyrobeno, projdou nejprve dokonalým rozborem v laboratořích. Aby přesně věděli, s čím mají tu čest, musí konstruktéři znát jejich přesné chemické složení a fyzikální vlastnosti. Skryté vady karoserie napomáhá odhalit zařízení, které je jinak využíváno především v lékařství – výpočetní tomograf, který využívá rentgenové paprsky. Každý díl je vložen do speciálního zařízení, které na rozdíl od přístrojů využívaných v lékařství nemusí brát ohledy na živý organismus a pracuje proto s mnohem větším výkonem. Výsledkem celého procesu, který může trvat i několik hodin, je nakonec trojrozměrný obrázek součástky, s nímž si pak mohou technici dále „hrát“ v počítači. Dalším účinným pomocníkem je zařízení, které jinak využívají spíše fyzikové – elektronový skenovací mikroskop, s jehož pomocí lze získat snímky až 500 000x zvětšené! Toto hypercitlivé zařízení dokáže odhalit i ty nejmenší prasklinky na jednotlivých dílech vozů, které při testovacích jízdách nikdo nešetří.

Dokonalý vnitřek vozu
Pro dokonalý dojem i požitek z jízdy je třeba věnovat pozornost i detailům v interiéru automobilu. V první řadě zapomeňte na jakékoliv napodobeniny: materiál na dřevěné obklady či na kožené potahy je samozřejmě stoprocentně přírodní a dokonale vybrané suroviny musí být také na 100 % skvěle zpracovány. Na vnitřní obložení se používá nejrůznější dřevo. Na něco se hodí lépe tenounké dýhy (0,5–0,6 mm) vyrobené z kmenů stromů, jindy je třeba užít dřeva z kořenů či stromových výrůstků. Největší zalíbení našli designéři v tmavém javoru, jehož struktura je všude zhruba stejná, nebo naopak ve světlém topolovém dřevě, které vytváří velmi různorodé „mapy“. Specialitou Audi je dřevo kalifornských sekvojí, jehož jantarový nádech a mihotavý odraz světla dodává povrchům zvláštní „hloubku“. Velká péče je věnována také tomu, aby vnitřek auta vypadal i po letech jako nový. Většina vnitřních struktur auta, které by se mohly časem zašpinit či odřít, je upravena speciálními nátěry. Tyto nátěry odpuzují vodu, umožňují snadné čištění a chrání také povrchy před „vyblednutím“ díky UV záření. Zcela samostatnou kapitolou je také vnitřní vůně automobilu. Na tuto problematiku má Audi už od roku 1985 vyčleněn celý tým „čichových detektivů“! Ti mají za úkol prověřit voňavost interiéru nového vozu a zjistit, zda některé komponenty nemají nepříjemný zápach.

Na kůži je vidět i komáří bodnutí!
 K luxusnímu pocitu z jízdy přispívá jen máloco tak významným dílem jako kvalitní posezení. Nejvýznamnější podíl na něm má jistě kvalitní kůže, kterou jsou sedačky potaženy. Audi užívá hlavně kůži z krav, které byly vypěstovány nedaleko Ingolstatu, v romantické krajině alpského podhůří. Tento detail se může zdát nepodstatný, pro hnidopišského detailistu však hraje důležitou roli. V této oblasti jsou totiž krávy paseny na rozsáhlých pastvinách, které nejsou obehnané ostnatým drátem. Kůži takové krávy (resp. býka, užívá se totiž výhradně pevnější býčí kůže) pak nemá co poškrábat a je dokonale hladká. Kůže je poté vydělána (bez použití zastaralého dichromanu draselného) a nakonec rozdělena do tří kategorií. Na kůži nejvyšší kategorie se neužívá žádného stroje. (??) Proto jsou na ní vidět i nejmenší detaily, jako jsou třeba stopy po komářím štípanci. A právě takové drobnosti jsou pravým znamením nejvyšší kvality!

reklama
Související články
Na 3D tiskárnách se jednou budou tisknout celé obytné domy nebo lidské orgány. Zájemci o tuto klíčovou technologii by měli zbystřit, VŠB-TUO totiž jako jediná vysoká škola v Česku nabízí uchazečům studium zaměřené na aditivní technologie. Do nového programu Fakulty strojní se mohou hlásit už letos, a to od 13. září do 13. října. Fakulta […]
Byť je virtuální svět od toho reálného v mnohém odlišný, leccos však oba mají společného. Třeba to, že se v nich nepohybují jen slušní lidé, ale i zločinci, kteří pro zisk neváhají udělat cokoli. Třeba nešťastné internetové uživatele vydírat. Nedávný případ, ve kterém hlavní roli hráli počítačový vyděrač vybavený ruským virem Ryuk a nemocnice v […]
Agrovoltaice se blýská na lepší časy. Nově totiž bude ukotvená v zákoně a zemědělci nebudou muset volit, jestli půdu využijí na pěstování plodin, nebo na výrobu elektřiny. Počítá s tím novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Česko po vzoru západních států podpoří rozšíření obnovitelných zdrojů energie. Přispěje tak nejen k vlastní energetické nezávislosti, ale […]
Touhu zkrotit blesky zažehl v lidstvu s příchodem 20. století Nikola Tesla. Na jeho odkaz nyní navázali také čeští experti, kterým se podařilo odhalit nejdelší „kousek“ ve střední Evropě. Úspěch mezinárodního významu si na svůj „vrub“ připsali odborníci z Fakulty elektrotechnické ČVUT a Akademie věd ČR. Společnými silami zachycený blesk dosáhl podle prvotních odhadů délky […]
Ve výrobních podnicích Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) využívají unikátní lakovací kabinu s nulovými emisemi využívající technologii rekuperace tepla a tepelných čerpadel. Tímto způsobem továrna snížila roční emise CO2 o 1 000 tun. Toyota je lídr ve výrobě automobilů s nízkými a nulovými emisemi, zároveň ale usiluje o co nejrychlejší dekarbonizaci výroby. Koncern odhaduje, že […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz