Existuje aura?

Neúprosné souboje dvou věhlasných sportovních klubů a jejich početných fanoušků připomíná dohadování, zda existuje tzv. aura. Každá z obou soupeřících stran se snaží všemožně získat nějakou argumentační zbraň.textu!Neúprosné souboje dvou věhlasných sportovních klubů a jejich početných fanoušků připomíná dohadování, zda existuje tzv. aura. Každá z obou soupeřících stran se snaží všemožně získat nějakou argumentační zbraň.textu!

V medicíně je to jasné – zde pojem aura (z latiny: vánek, třpyt, vzduch) znamená psychický stav se zrakovými nebo čichovými vjemy, které předcházejí epileptickému záchvatu.
Ovšem v esoterické oblasti je aura označením pro záři, fluidum, moderně potom pro energetické pole, které obklopuje lidské tělo. (Někdo tento význam přenáší i na zvířata, rostliny, ba i neživé předměty.) Aura má být projevem astrálního těla a jeho spojení s kosmem a připomínat jakousi oválnou barevnou mlhovinu kolem člověka.

Znali ji už prapředci?
Tak ji prý zvěčňovali již tvůrci prastarých jeskynních maleb. Odkazy na ni se objevují v posvátných textech z Dálného východu. Rakouský vynálezce, baron Karel z Reichenbachu, v 1. pol. 19. stol. tvrdil, že levá polovina těla člověka září žlutočerveně, pravá modře. Ve 20. letech minulého století s tímto zářením pomocí zvláštních brýlí, které měly vyzařování zesílit, v londýnské nemocnici sv. Tomáše experimentoval doktor W. Kilner. Právě on poprvé záření nazval aurou.
Aura má být projevem životních aspektů v energetickém poli. Obsahuje veškeré emoce, myšlenky, představy, zkušenosti i záměry, které její nositel má. Základní vlastností energie v auře je pohyb. Pokud se energie nehýbe nebo je blokována, může se projevit jako bolest nebo nemoc fyzického těla, špatné mezilidské vztahy či negativní životní situace. Úkolem léčitele, který auru vnímá, je tento pohyb obnovit. Aura může mít různé vrstvy a barvy, podle kterých se dá zjistit zdravotní stav jejího nositele.
Aurální terapeuti tvrdí, že aura rozhoduje o tom, jaké jsou naše první reakce na lidi a situace.

Pokud aura existuje, dá se zvěčnit?
Geniální srbský vynálezce Nikola Tesla (1856–1943) koncem 19. století představil první černobílou fotografii tajemného záření. Na to se však brzy zapomnělo. Nový impulz přinesl do této oblasti zkoumání ruský inženýr Semion Davidovich Kirlain (1898–1978). Jak už to v bádání bývá, pomohla mu náhoda: V nemocnici města Krasnodar opravoval elektrické přístroje. Zaujaly jej tajemné světelné výboje, které přeskakovaly mezi jeho dlaní a elektrodou. Vyvodil závěr, že každý živý organismus (mnohdy i neživý předmět) obklopuje zářivý obal. Nelenil a fotografoval dál. Až do dnešních dnů se dočkal mnoha následovníků – samozřejmě s využitím barevných snímků.
Aura vnímatelná okem má mít oválný tvar a obklopovat tělo v šířce několika centimetrů až několika desítek centimetrů. Nejúžasnější auru měl prý Ježíš Kristus – měřila přes kilometr. Aury rostlin, zvířat a nerostů spolu údajně navzájem komunikují. Ovlivňují a tvoří tak součást jediného živého systému. Auru každého člověka má vytvářet souhrn a vzájemné působení záření, které vychází z jednotlivých buněk a chemických sloučenin těla.
To však většina odborníků odmítá!

Pestřejší než barvy duhy
Aura je údajně mohutnější kolem hlavy a její světlo se skládá ze sedmi různých barev, přičemž každá je spojena s jednotlivými tělesnými orgány, jakož i s vyššími funkcemi. Tvary, barvy a síla světelných paprsků jsou údajně u každého člověka jiné, neboť odrážejí jeho jedinečné ustrojení. Příjemný pocit, který někdy míváme ve společnosti některých lidí,
může být způsoben tím, že jejich aura s naší rezonují harmonicky.

PRO

Lubomír Kříž,
mezinárodně uznávaný parapsycholog, badatel, spisovatel

Podle psychotroniků a různých léčitelů je aura energetický obal, který obklopuje člověka a všechny živé organismy. Většinou se pokládá za projev astrálního těla, nikoli za svatozář. Termín aura se nyní nejčastěji používá vedle názvu biologické pole, zkráceně biopole. V poslední době vyvolala rozruch profesorka Kalifornské univerzity v Los Angeles Valerie Huntová, která objevila metodu měření vrcholků vysokofrekvenčních impulzů v lidském těle. Výsledkem měření je křivka, jejíž vrcholky se podle profesorky Huntové vztahují k energetickému poli, obklopujícímu organismus živých bytostí. Aura neboli biopole je velice důležitá pro diagnostikování chorob pomocí mimosmyslového vnímání, neboť v místech jejího porušení se nacházejí i nemocné orgány.

PROTI

PhDr. Ing. Antonín Pavlíček,
Sysifos – český klub skeptiků

Aura je údajné energetické pole okolo všech živých organismů (lidí, zvířat
dokonce prý i rostlin), které ovšem není nijak konkrétněji definováno a nejde fyzikálně změřit. Její zastánci tvrdí, že může mít různé barvy, tvary a dokonce i defekty či nepravidelnosti. Tyto údajné specifické charakteristiky se pak využívají při zdravotní diagnostice a „léčení“. Zásadním problémem ovšem je, že existenci aury se nepodařilo objektivně prokázat a z vědeckého hlediska tak zůstává na úrovni elixíru nesmrtelnosti, kamene mudrců či patogenních zón – tedy báchorkou. Nejjednodušším a bohužel poměrně častým vysvětlením je však šarlatánství a vypočítavost osob, které si za „detekci“ aury a následnou léčitelskou či poradenskou činnost nechávají dobře zaplatit.

Jak to vidí 21. STOLETÍ
Skeptici připouštějí, že mohou existovat různé subjektivní poruchy vidění. Postižený člověk má pak reálný pocit, že na vlastní oči vidí něco na způsob aury. Racionálním vysvětlením bývá zrakový klam či halucinace. (Např. v lékařství představuje aura termín pro poruchy vidění před atakem migrény.)
Údajnou schopnost léčitelů vnímat auru vyvrátila jednoduchým testem jedenáctiletá Američanka Emily Rosa, která se tak v roce 1998 stala nejmladší autorkou v prestižním medicínském časopise Journal of the American Medical Association. (http://en.wikipedia.org/wiki/Emily_Rosa).
Většina vědců tvrdí, že snímky aury jsou zobrazením infračerveného záření těla, výsledkem fotomontáže či pohledu skrze speciální tzv. aura-filtry. Terapie pomocí aury je podle nich šarlatánstvím, podvodem. Také další objektivní experimenty ověřující schopnosti člověka vidět či cítit auru zatím selhaly. Někteří vědci však bádají dál; např. výzkumy Mezinárodního institutu biofyziky v německém Neuss pomocí přístrojů zachytily elektromagnetické pole kolem každého testovaného člověka. Pokud budou pokusy úspěšné, budeme moci s jistotou říci, zda aura existuje, nebo ne.

L. Kříž, Povídání v magických energiích, EUROMEDIA – IKAR 2008