Mikroroboti dostali křídla

Díky technologickému pokroku přibývají situace, kdy inženýři potřebují k ruce miniaturní pomocníky, kteří by za ně zvládli práci v prostředích „velkým“ lidským rukám poněkud špatně přístupných. A co teprve když je potřeba provést opravy na místech, která mohou být člověku nebezpečná?

Žádný problém, říkají výzkumníci z University of Waterloo v kanadském Ontariu. Díky technologickému pokroku přibývají situace, kdy inženýři potřebují k ruce miniaturní pomocníky, kteří by za ně zvládli práci v prostředích „velkým“ lidským rukám poněkud špatně přístupných. A co teprve když je potřeba provést opravy na místech, která mohou být člověku nebezpečná? Žádný problém, říkají výzkumníci z University of Waterloo v kanadském Ontariu.

Roboti se stali v posledních letech takřka nepostradatelnými lidskými pomocníky. Zcela nedávno se řadě robotů podařilo i vzlétnout – ty největší z nich užívala americká armáda k hlídkování ve vzdušném prostoru nad bojišti v Iráku či Afghánistánu, experimenty inženýrů však dosáhly i oblastí velikosti menšího hmyzu.

Zmenšování našich umělých pomocníků však naráží na přirozené limity. Motory, baterie či jiné zásobníky energie a nezbytná elektronika jsou vždy příliš těžké na to, aby jejich přítomnost na robotovi nějak neovlivnila jeho velikost, a tudíž i výkon.

Ideální by tedy bylo, kdyby se výzkumníkům podařilo sestrojit robota, který by byl schopen přesného a řízeného létání. A nemusel by s sebou všechny tyto součástky vozit. O splnění takového úkolu se nedávno úspěšně pokusili v Mikrorobotické laboratoři v kanadském Ontariu.

Stroje na polštářích Zařízení, na kterém pracoval zdejší tým pod vedením Behrada Khameseeho, je v podstatě levitujícím robotem. K tomu, aby překonal sílu zemské přitažlivosti, tedy nepotřebuje motor ani baterie, ale využívá sílu magnetické přitažlivosti a odpudivosti.

Stroje, které fungují na tomto principu, jsou nicméně inženýrům známé již dlouhou dobu. Většinou se pro ně užívá zkratka maglev (z angl. magnetic levitation) a v poslední době je nejširší oblastí jejich použití doprava.

Vlaky, cestující na „polštáři“, vytvořeném supravodivými magnety, mají potenciál dosáhnout rychlostí přes 6000 km/h a dnes dopravují cestující především v Japonsku a Německu. Důležitým principem, který limituje užití velkých strojů využívajících možnosti levitace, je to, že jsou vždy nějakým způsobem mechanicky svázané se zemí – buď prostřednictvím „kolejnic“ nebo třeba pevného lana.

Khameseeho roboti však nic podobného nepotřebují, a přesto se dokážou pohybovat s přesností měřitelnou v tisícinách milimetrů.

Řízen magnetem Mikrorobot kanadských inženýrů je skutečně drobounkým zařízením – na výšku měří pouhých 6 milimetrů. Díky svým rozměrům může být elektromagnetickým polem nejen nadnášen, ale také přesně ovládán.

Pozici robota i drobného uchopovacího zařízení, kterým je vybaven, určuje síla elektrického proudu, který vytváří přesnou mřížku pole v okolí robota. Proměnami napětí tohoto proudu se může robot pohybovat ve třech rozměrech, otáčet se, a lze tak manipulovat i s jeho uchopovacím zařízením.

Během svého pohybu je robot snímán kamerou a také speciálním laserem připojenými k počítači, který zároveň ovládá magnetické pole v okolí robota. A k čemu že tato zvláštní drobounká hračka vlastně může sloužit?

Nechme promluvit samotného autora vynálezu. „Náš robot může stoupat v podstatě do jakéhokoliv typu prostoru, přičemž může být ovládán osobou bezpečně uzavřenou venku. Díky tomu může být využit pro ovládání různých typů životu nebezpečných materiálů či pro práci ve vakuových komorách,“ shrnuje Dr. Khamesee.Kolik způsobů levitace známe? Levitace (z lat. levitas = lehkost) je jev, jehož se snaží dosáhnout nejrůznější lidé (?) od mágů po fyziky. Jde o momenty, kdy se jakékoliv těleso (včetně lidského těla) volně vznáší proti přirozenému spádu gravitačního pole.

Necháme-li stranou magické praktiky, zbývají nám pouze způsoby, které spadají do kompetence fyziků. Jak tedy přimět předmět, aby vzdoroval gravitaci? Nejjednodušším typem levitace je takzvané levitace aerodynamická, při níž se k vyzdvižení předmětu užívá proud stlačeného vzduchu.

Rafinovanějším typem levitace je takzvaná levitace akustická, kdy je předmět vynesen díky velmi intenzivním zvukovým vlnám, jejichž frekvence může být i mimo slyšitelné spektrum. Drobounké částečky, například kuličky křemíku o průměru okolo 50 mikrometrů, mohou být udržovány proti gravitačnímu spádu také díky velmi intenzivnímu proudu fotonů laserového paprsku.

Takovému způsobu levitace říkáme levitace optická. Poslední dva ze způsobů levitace využívají elektomagnetických efektů. Elektricky nabité těleso může v průběhu elektrostatické levitace udržovat ve vzduchu elektromagnetické pole.

Nenabitá tělesa z feromagnetických materiálů mohou levitovat díky levitaci magnetické.

Autor: Michal Andrle
Rubriky:  Elektronika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Paříž zaplaví samoobslužné elektrické skútry

Paříž zaplaví samoobslužné...

Poslední dobou je (nejen) u nás stále běžnější kritika elektrokoloběžek Lime,...
Siemens uvedl do provozu největší bateriové úložiště v ČR

Siemens uvedl do provozu největší...

  V Plané nad Lužnicí funguje největší bateriové úložiště v ČR s...
Porno produkuje stejné množství oxidu uhličitého jako celá Belgie

Porno produkuje stejné množství...

Podle studie francouzských výzkumníků z neziskové organizace The Shift...
Chytré hodinky na vzestupu

Chytré hodinky na vzestupu

Trh chytrých hodinek a fitness náramků dávno předčit produkci...
Tiché elektromobily jsou minulostí. EU požaduje hlasitější zvuk…

Tiché elektromobily jsou minulostí....

Především s ohledem na bezpečnost chodců vstupuje v platnost nová legislativa EU,...
Rubikova kostka, která pomáhá při rehabilitaci

Rubikova kostka, která pomáhá...

Vypadá jako „rubikovka“ moderního věku, ve skutečnosti ale klame...
Švédský zájemce o elektromobil vynalezl nabíjení za jízdy

Švédský zájemce o elektromobil...

Je to téměř osm let, co Švéd Dan Zethraeus koketoval s...
Fotí dražší mobily lépe než levné kompakty?

Fotí dražší mobily lépe než...

Nezávislý spotřebitelský časopis porovnal kvalitu fotografií pořízených...
Škoda představí svůj první elektromobil na MS v hokeji

Škoda představí svůj první...

Jak možná víte, automobilka Škoda je hlavním sponzorem aktuálně...
Elektromobily Tesla nenabíjejte na 100 %, radí Musk

Elektromobily Tesla nenabíjejte...

Před několika dny obdržel podnikatel a vynálezce Elon Musk dotaz...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Dětská hvězda Jodie Foster: Proslaví se rolí šlapky

Dětská hvězda Jodie Foster:...

Ctižádostivá matka ji i její tři sourozence odmalička tahá po...
Příběhy kontinentů: Po čem byly pojmenovány?

Příběhy kontinentů: Po čem byly...

Asie, Amerika, Afrika, Antarktida, Evropa, Austrálie. Jména...
S kým je králi nevěrná prostopášná Marie Antoinetta?

S kým je králi nevěrná...

Někdo by si mohl myslet, že nevěra je výsadou moderní společnosti, ve které...
Takanakuy aneb Očistné pěsti

Takanakuy aneb Očistné pěsti

Bijí se malí, velcí. Mladí i staří. Ženy i děti. Proti sobě se staví...
Nevšední dětství: Malé krásky vydělávají miliony!

Nevšední dětství: Malé krásky...

Nosí umělé řasy, obratně chodí na podpatcích a v maskérně tráví celé hodiny....
Edgar Allan Poe: Proč nad ním nevlastní otec zlomil hůl?

Edgar Allan Poe: Proč nad ním...

Americký spisovatel a básník Edgar Alan Poe nemá jednoduchý start do života. V necelých třech letech...
Hollywoodské filmy, které se točily v Česku

Hollywoodské filmy, které se...

Jakmile má snímek velký rozpočet, může si vybrat de...
Barevnější, než se zdálo: Jak dinosauři viděli svět?

Barevnější, než se zdálo: Jak...

O tom, jak dinosauři vypadali, máme již na základě četných nálezů docela...
Škola za Marie Terezie: Nejpilnější děti dostávaly za odměnu knihu

Škola za Marie Terezie: Nejpilnější...

Školství v habsburské monarchii je ve 2. polovině 18. století závislé na jezuitech. Ti se...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.