Domů     Technika
Japonci chystají hejno satelitů, velkých jako počítač
21.stoleti 20.7.2009

Japonsko je v mnohém specifickou zemí. Nachází na hranici tří tektonických desek a tato poloha způsobuje řadu nepříjemností. Japonce především ohrožují častá zemětřesení a rovněž vlny tsunami. Země vycházejícího slunce však proti přírodním živlům nasazuje novou zbraň, jejímž domovem bude vesmír.Japonsko je v mnohém specifickou zemí. Nachází na hranici tří tektonických desek a tato poloha způsobuje řadu nepříjemností. Japonce především ohrožují častá zemětřesení a rovněž vlny tsunami. Země vycházejícího slunce však proti přírodním živlům nasazuje novou zbraň, jejímž domovem bude vesmír.

Není větší než počítač, ale je mnohem chytřejší. O čem je řeč? O malém satelitu, který chce Japonsko vypustit na oběžnou dráhu. A ne o jednom, na orbitě by se jich měla objevit celá stovka.

Proti katastrofám i dopravním zácpám
Satelity začnou brázdit kolem země již v roce 2011. Nebudou těžší než 50 kilogramů a jejich vizuální podoba bude stejná, ač každý z nich bude mít různé úkoly. Část z nich bude varovat před hrozícími přírodními katastrofami, jiné se pro změnu zaměří na sledování dopravních situací v japonských městech. Vždyť země samurajů je v současnosti jedním z nejvíce motorizovaných států světa a dopravní kolapsy jsou zde běžnou součástí každodenního života.
Satelity budou pozorně sledovat dění na japonských ostrovech a získaná data budou odesílat do centrály na zemi. Tam je odborníci zpracují a na jejich základě navrhnou krizová řešení, například evakuaci před blížící se vlnou z moře.
Nejde však jen o samotné satelity a jejich funkci. Japonská vládní místa tímto způsobem stimulují i domácí ekonomiku. Hospodářský plán, který počítá s investicemi přesahujícími 150 milionů dolarů, má povzbudit Japonce k zakládání nových podniků, které by na výrobě satelitů spolupracovaly.

Věčný boj s Čínou
Japonsko sice má své vlastní kosmodromy, například ten v prefektuře Kagošima na jižním cípu ostrova Kjúšú, ale při vynášení svých družic spolupracuje i s jinými státy. Nové minisatelity by na svých raketách do cílového prostoru mělo dopravit Rusko. Jedna „kapesní“ družice bude stát okolo sedmdesáti milionů korun a japonská vláda si tuto cenu pochvaluje: „Tyto satelity mohou být připraveny a vyneseny na oběžnou dráhu podstatně rychleji a levněji než běžné družice,“ prohlásil mluvčí japonského ministerstva školství, kultury, sportu, vědy a techniky Tokujuki Aso.
Projekt má i svou prestižní stránku. Japonsko a Čína jsou dlouholetí rivalové a to se samozřejmě týká i japonského vesmírného programu. V poslední době získala Říše středu poněkud převahu, zejména tím, že do vesmíru dokázala kosmonauty vyslat vlastními silami. Japonci se mohou také pochlubit lidmi, kteří si mohli naši planetu prohlédnout zvnějšku, ale jen z oken amerických raketoplánů. Nicméně, japonské kosmické plány nejsou nikterak skromné. Například v roce 2020 by se po povrchu Měsíce měl procházet robot, který bude mít na zádech typický nápis MADE IN JAPAN.

Japonci míří k ISS
Výstavba a provoz mezinárodní kosmické stanice ISS se týká i Japonců. Letos se dočká svého prvního startu japonská transportní loď H-II Transfer Vehicle (HTV), která by ISS měla doplňovat zásobami.
Do roku 2015 by se HTV měla do kosmu podívat v sedmi případech. Loď bude vynášena nosnou raketou H-IIB z kosmodromu Tanegašima. Nákladní loď HTV má délku deset metrů, průměr 4,4 m a prázdná váží 10,5 tun. Ač je Japonsko robotická velmoc, HTV nemá na rozdíl třeba od evropské rakety ATV systém automatického spojení se stanicí. Po přiblížení lodi k ISS na cca 10 metrů bude ji bude muset posádka ISS „chytit“. Zdrojem energie jsou sluneční baterie na povrchu lodi.

Související články
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz