Domů     Technika
Sněžný skútr
21.stoleti
od 21.stoleti 19.12.2008

První předchůdce sněžného skútru se objevil na zasněžených pláních severní Ameriky už v zimě roku 1922. Základem pro něj byl legendární Ford T, vyráběný v USA už od roku 1908, ovšem s modernější karoserií.První předchůdce sněžného skútru se objevil na zasněžených pláních severní Ameriky už v zimě roku 1922. Základem pro něj byl legendární Ford T, vyráběný v USA už od roku 1908, ovšem s modernější karoserií.Tuhé nápravy vozu byly odpruženy listovým perem a jeho čtyřválcový motor dával výkon 20 koní (15 kw). Ford T byl dlouhý 3,40 m, široký 1,68 m a podle provedení s nataženou střechou vysoký až 1,80 m. Verze pro první snowmobil byla vybavena na zadní nápravě čtyřmi koly, opatřenými kovovými pásy a vpředu nahradily kola dvě řiditelné lyžiny (!?!). Majitel patentu, jistý Virgil D. White, vyráběl i verzi s užším rozvorem kol, přizpůsobeným tehdy používaným saním, aby se jeho motorové saně mohly pohybovat v jejich kolejích. První čtyři kusy byly v zimě používány americkou poštou pro doručování spěšných zásilek. Snowmobil mohl i na sněhu dosahovat rychlosti okolo 50 km/hod. Výměna kol za lyže a pásový pohon prý byla tak jednoduchá, že ji zvládl během pár minut každý farmář. Patent se ujal i jako sandmobil, tedy písečné auto a úspěšně jezdil v Jižní Africe, v Alžírsku a v Egyptě. Mezi lety 1924 a 1929 se těchto pásových vozidel vyrábělo ročně až 3300 kusů.
Dnešní sněžné skútry, které vídáme i na našich horách, jsou lehké, aerodynamicky kapotované stroje o velkém výkonu a dosahují rychlostí až 180 kilometrů za hodinu. Jsou vybaveny gumovými pásy a nechybí v nich celá řada prvků z moderních automobilů. Ceny těchto rychlých strojů se pohybují od 150 000 do 400 000 korun.

reklama
Související články
Pátrání po ztraceném miniaturním zdroji radioaktivního césia 137 dokázalo v uplynulých dnech vytížit úřady a záchranné složky v západní Austrálii. Zdroj nebezpečného beta a gama záření se po intenzivním nasazení záchranářů a hasičů a speciálních přístrojů nakonec našel, ale alarmující incident bude i nadále vzbuzovat řadu otázek. Na vývoji řešení, které by pomohlo záchranářům v […]
Svět nebude v blízké budoucnosti bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, ale zároveň se bude potýkat s nedostatkem lithia potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 poptávka podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence několikanásobně vzroste a vytvoří se deficit 1,8 megatun ročně. Tomuto problému by se podle ředitele výzkumu Toyoty Motor Corporation Gilla […]
Pomocí malé skřínky byl schopen manévrovat modelem lodičky, a to bez jakéhokoliv viditelného spojení. Vědecké kouzlo, které Nikola Tesla předvedl v Madison Square Garden vyvolalo senzaci. Jeho bezdrátové ambice ale byly mnohem větší. Nadšený profesor představoval druhákům pokrokový přístroj. Grammovo dynamo, které si nechal na Polytechnickou školu ve Štýrském Hradci v Rakousku přivézt až z Paříže, bylo vybaveno […]
Společnost Honda podepsala smlouvu o výzkumu a vývoji s japonskou kosmickou agenturou Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) týkající se „systému oběhu obnovitelné energie“, který má dodávat elektřinu pro zachování funkčnosti životního prostoru a různých systémů lunárních vozítek. Na základě této smlouvy agentura JAXA pověří společnost Honda, aby nejprve provedla koncepční studie a poté do konce […]
Německo se opět přiblížilo k dlouhodobé ekologičtější náhradě za ruský zemní plyn a uhlí. Německá energetická společnost RWE s norskou státní energetickou firmou Equinor oznámily, že v příštích několika letech v Německu vybudují vodíkové elektrárny a velkokapacitní produktovod pro dodávku paliva, uvedla to CNN. Dohoda je součástí německé snahy do roku 2030 postupně vyřadit všechny […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz