Domů     Technika
Sněžný skútr
21.stoleti 19.12.2008

První předchůdce sněžného skútru se objevil na zasněžených pláních severní Ameriky už v zimě roku 1922. Základem pro něj byl legendární Ford T, vyráběný v USA už od roku 1908, ovšem s modernější karoserií.První předchůdce sněžného skútru se objevil na zasněžených pláních severní Ameriky už v zimě roku 1922. Základem pro něj byl legendární Ford T, vyráběný v USA už od roku 1908, ovšem s modernější karoserií.Tuhé nápravy vozu byly odpruženy listovým perem a jeho čtyřválcový motor dával výkon 20 koní (15 kw). Ford T byl dlouhý 3,40 m, široký 1,68 m a podle provedení s nataženou střechou vysoký až 1,80 m. Verze pro první snowmobil byla vybavena na zadní nápravě čtyřmi koly, opatřenými kovovými pásy a vpředu nahradily kola dvě řiditelné lyžiny (!?!). Majitel patentu, jistý Virgil D. White, vyráběl i verzi s užším rozvorem kol, přizpůsobeným tehdy používaným saním, aby se jeho motorové saně mohly pohybovat v jejich kolejích. První čtyři kusy byly v zimě používány americkou poštou pro doručování spěšných zásilek. Snowmobil mohl i na sněhu dosahovat rychlosti okolo 50 km/hod. Výměna kol za lyže a pásový pohon prý byla tak jednoduchá, že ji zvládl během pár minut každý farmář. Patent se ujal i jako sandmobil, tedy písečné auto a úspěšně jezdil v Jižní Africe, v Alžírsku a v Egyptě. Mezi lety 1924 a 1929 se těchto pásových vozidel vyrábělo ročně až 3300 kusů.
Dnešní sněžné skútry, které vídáme i na našich horách, jsou lehké, aerodynamicky kapotované stroje o velkém výkonu a dosahují rychlostí až 180 kilometrů za hodinu. Jsou vybaveny gumovými pásy a nechybí v nich celá řada prvků z moderních automobilů. Ceny těchto rychlých strojů se pohybují od 150 000 do 400 000 korun.

Související články
Technika 9.7.2025
Představte si robota, který se sám orientuje v temném podzemí, analyzuje stěny tunelu a rozpozná člověka i nečekanou trhlinu. Ne, to není sci-fi – to je JULBOT. A právě takoví roboti se dnes učí pracovat v podzemní laboratoři ČVUT. Moderní stavebnictví se posouvá hluboko pod zem – a s ním i technologie, které mu pomáhají. […]
Mluvit s chatbotem může být jako snažit se obejmout ledničku – chladné, strojené a bez odezvy. A když jde o něco osobního? Často zjistíme, že robot prostě nestačí. Proč nás ale právě tato komunikace tolik stresuje? Když člověk mluví s člověkem, nejde jen o slova. Hraje se tu s gesty, výrazem tváře, tónem hlasu… někdy […]
Technika 6.7.2025
V Číně se objevila nová a neobvyklá forma technologie „tap and pay“, která umožňuje zákazníkům platit pouhým naskenováním dlaně místo tradiční platební karty. Tuto biometrickou technologii poprvé uvedl internetový gigant Tencent a v posledních měsících se ji snaží co nejvíce rozšířit. Lidé, kteří novou technologií využívají, mohou zapomenout na peněženky a u pokladen nechat své […]
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz