Domů     Zajímavosti
Program na „výrobu“ emocí
21.stoleti 11.12.2008

Jistě nám nikdo nemusí radit v tom, abychom poznali člověka, který má z něčeho radost nebo který se něčeho bojí. Vyjadřovat svého vnitřního prožívání povrchem svého těla je natolik stabilním prvkem mezilidské komunikace, že je univerzálně srozumitelné napříč jednotlivými kulturami a i lidskými rasami. Vědci nedávno vytvořili model, podle něhož se ukazuje, že výrazy tváře odpovídající základním typům emocí lze přesně matematicky popsat. Jistě nám nikdo nemusí radit v tom, abychom poznali člověka, který má z něčeho radost nebo který se něčeho bojí. Vyjadřovat svého vnitřního prožívání povrchem svého těla je natolik stabilním prvkem mezilidské komunikace, že je univerzálně srozumitelné napříč jednotlivými kulturami a i lidskými  rasami. Vědci nedávno vytvořili model, podle něhož se ukazuje, že výrazy tváře odpovídající základním typům emocí lze přesně  matematicky popsat.

Počítačové hry a virtuální světy jsou vždy odrazem světa reálného, tedy toho, v němž jsme na rozdíl od simulované reality pevně svázáni s naším tělem. Aby byl virtuální svět co nejpodobnější našemu, musí se tvůrci animací jeho pozorováním co nejvíce učit. Vytváření umělých světů nám zase na druhou stranu může mnoho z našeho světa objasnit. Přesvědčili se o tom i vědci z univerzity na středomořských Baleárských ostrovech. Diana Arrelano, která vedla vědecký tým, shrnula cíle a postupy studie těmito slovy: Cílem této studie je připravit model, který odhalí nálady, jimiž osoba prochází a zobrazí je na trojrozměrném modelu. V trojrozměrném prostoru jsme propojili osobnost, emoce a nálady, které byly v předcházejících studiích pojednávány odděleně. Právě toto propojení tří rovin činí práci španělských vědců tak novátorskou a zajímavou. První z rovin je rovina osobnosti, která je jakýmsi druhem stabilního nastavení. Je-li například osobnost introvertní a neurotická, pak je převládajícím výrazem její tváře úzkostný výraz. I neurotické osobnosti se  však mohou různě „tvářit“.  V první řadě můžeme mít různé „nálady“. Patří mezi ně například je nuda či již zmíněná úzkost. Třetí a poslední rovinou, která ovlivňuje výrazy naší tváře, jsou  emoce jako např. strach, radost či překvapení, které jsou  záležitostí takřka  jediného okamžiku.    Každému z vnitřních stavů lze  na pozadí jeho osobnosti přiřadit výraz a definovat jej promocí matematického algoritmu. Vědci vytvořili několik algoritmů a výsledky testovali prostřednictvím vzorku studentů, kteří měli jednotlivým výrazům přiřadit názvy. Výsledky byly skutečně přesvědčivé – na označení jednotlivých emocí se studenti v drtivé většině shodli. Vědci navíc došli k několika dalším závěrům, které napomáhají rozumět podstatě lidské komunikace. Například rozdíl mezi gestem značícím „překvapení“ a gestem pro „strach“ není patrný z pouhého výrazu tváře. Pro jejich rozlišení je třeba přihlédnout k širšímu kontextu  celého lidského těla, které svými doprovodnými gesty udá gestům tváře správný význam. Vědci doufají, že jejich objevy se uplatní jak v oblasti klinické psychologie, tak v oblasti dalšího vývoje počítačových her.

Související články
Hrobka náležela králi jménem Te K’ab Chaak, zakladateli města Caracol, které bylo významným centrem Mayské nížiny během 6. a 7. století. Je to po 40 letech poprvé, kdy byla nalezena identifikovatelná královská hrobka. Caracol byl jedním z největších a nejdůležitějších měst mayského světa s odhadovanou populací přesahující 100 000 obyvatel v době svého největšího rozmachu. […]
Podle nejnovější studie přispívá vlastnictví psa nebo kočky k tomu, že si lidé zachovávají i s přibývajících věkem některé mozkové funkce, což je pro stárnoucí světovou populaci dobrou zprávou. Vlastnictví ptáků nebo ryb kupodivu takový pozitivní vliv na lidský mozek nemá. Globální populace stárne, což zvyšuje míru výskytu demence. Podle Světové zdravotnické organizace jich v […]
Pokusy o extrakci DNA z mumií starověkého Egypta nebyly dlouho příliš úspěšné, ukázalo se totiž, že mumifikace zřejmě rozpad DNA urychluje. Nyní se však odborníkům podařilo sekvenovat genom obyvatele Staré říše, starý 4 800 let. Pochází tedy z doby, kdy vznikaly pyramidy. Co prozradil? Genom se snažily extrahovat z egyptských mumií četné laboratoře. V roce […]
Více než 400 primitivních koster prehistorických velryb bylo nalezeno v egyptském údolí Wadi Al-Hitan, což v překladu znamená „Údolí velryb“. Jejich zkoumání nabízí unikátní pohled na vývoj těchto tvorů, zejména jejich přerod ze suchozemských na mořské živočichy. Údolí velryb se nachází v egyptské saharské poušti. Místo bylo během pozdního eocénu, tedy v období před 55,8 […]
Mluvit s chatbotem může být jako snažit se obejmout ledničku – chladné, strojené a bez odezvy. A když jde o něco osobního? Často zjistíme, že robot prostě nestačí. Proč nás ale právě tato komunikace tolik stresuje? Když člověk mluví s člověkem, nejde jen o slova. Hraje se tu s gesty, výrazem tváře, tónem hlasu… někdy […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz