reklama
Domů     Zajímavosti
Program na „výrobu“ emocí
21.stoleti
od 21.stoleti 11.12.2008

Jistě nám nikdo nemusí radit v tom, abychom poznali člověka, který má z něčeho radost nebo který se něčeho bojí. Vyjadřovat svého vnitřního prožívání povrchem svého těla je natolik stabilním prvkem mezilidské komunikace, že je univerzálně srozumitelné napříč jednotlivými kulturami a i lidskými rasami. Vědci nedávno vytvořili model, podle něhož se ukazuje, že výrazy tváře odpovídající základním typům emocí lze přesně matematicky popsat. Jistě nám nikdo nemusí radit v tom, abychom poznali člověka, který má z něčeho radost nebo který se něčeho bojí. Vyjadřovat svého vnitřního prožívání povrchem svého těla je natolik stabilním prvkem mezilidské komunikace, že je univerzálně srozumitelné napříč jednotlivými kulturami a i lidskými  rasami. Vědci nedávno vytvořili model, podle něhož se ukazuje, že výrazy tváře odpovídající základním typům emocí lze přesně  matematicky popsat.

Počítačové hry a virtuální světy jsou vždy odrazem světa reálného, tedy toho, v němž jsme na rozdíl od simulované reality pevně svázáni s naším tělem. Aby byl virtuální svět co nejpodobnější našemu, musí se tvůrci animací jeho pozorováním co nejvíce učit. Vytváření umělých světů nám zase na druhou stranu může mnoho z našeho světa objasnit. Přesvědčili se o tom i vědci z univerzity na středomořských Baleárských ostrovech. Diana Arrelano, která vedla vědecký tým, shrnula cíle a postupy studie těmito slovy: Cílem této studie je připravit model, který odhalí nálady, jimiž osoba prochází a zobrazí je na trojrozměrném modelu. V trojrozměrném prostoru jsme propojili osobnost, emoce a nálady, které byly v předcházejících studiích pojednávány odděleně. Právě toto propojení tří rovin činí práci španělských vědců tak novátorskou a zajímavou. První z rovin je rovina osobnosti, která je jakýmsi druhem stabilního nastavení. Je-li například osobnost introvertní a neurotická, pak je převládajícím výrazem její tváře úzkostný výraz. I neurotické osobnosti se  však mohou různě „tvářit“.  V první řadě můžeme mít různé „nálady“. Patří mezi ně například je nuda či již zmíněná úzkost. Třetí a poslední rovinou, která ovlivňuje výrazy naší tváře, jsou  emoce jako např. strach, radost či překvapení, které jsou  záležitostí takřka  jediného okamžiku.    Každému z vnitřních stavů lze  na pozadí jeho osobnosti přiřadit výraz a definovat jej promocí matematického algoritmu. Vědci vytvořili několik algoritmů a výsledky testovali prostřednictvím vzorku studentů, kteří měli jednotlivým výrazům přiřadit názvy. Výsledky byly skutečně přesvědčivé – na označení jednotlivých emocí se studenti v drtivé většině shodli. Vědci navíc došli k několika dalším závěrům, které napomáhají rozumět podstatě lidské komunikace. Například rozdíl mezi gestem značícím „překvapení“ a gestem pro „strach“ není patrný z pouhého výrazu tváře. Pro jejich rozlišení je třeba přihlédnout k širšímu kontextu  celého lidského těla, které svými doprovodnými gesty udá gestům tváře správný význam. Vědci doufají, že jejich objevy se uplatní jak v oblasti klinické psychologie, tak v oblasti dalšího vývoje počítačových her.

reklama
Související články
Smrt zůstává ve společnosti tabuizovaným tématem, což je pravděpodobně jeden z hlavních důvodů, proč oblast pohřebnictví nedoznala za poslední století prakticky žádných změn. Dosáhnout určitého pokroku se nyní chystají zástupci českého startupu Goodbye, kteří chtějí značně zaprášené pohřebnictví obohatit o digitalizaci i další způsoby zjednodušení, jenž se dotknou nebožtíka i pozůstalých. Podle zakladatele Jiřího Štěpánka […]
Evropská komise schválila novou celoevropskou strategii kybernetické bezpečnosti, známou jako směrnice NIS 2. V platnost by měla vstoupit v roce 2024 a bude mít zásadní dopad na fungování více než 6000c českých firem a organizací. Zavádí totiž řadu pravidel pro zajištění bezpečnosti jejich kyberprostoru proti hackerským útokům. Podle expertů na kyberbezpečnost však pro naplnění takového […]
Jejich výroba započala někdy v polovině 20. století – PFAS neboli nesmrtelné chemikálie. Lidé je používají pro odpuzení vody a mastnoty z obalů potravin, rekreačního oblečení či koberců. Pro zdraví člověka jsou vysoce toxické, co ale s tím, když je přijímáme spolu s vodou a potravinami? Okem je spatřit nelze, tudíž nejsou pro člověka viditelné, […]
Pro mnoho lidí je Alopecia areata přechodným problémem, při němž se malá místa vypadávání vlasů spontánně zotaví během několika měsíců. Pro ostatní je ale realita poněkud jiná. Z jedné italské studie vyplynulo, že jedna třetina pacientů se ztrátou vlasů na hlavě o 25 až 50 % měla při dlouhodobém sledování stále aktivní skvrnité onemocnění, přičemž […]
Nedávný výzkum se pokusil hlouběji prozkoumat družnost koček porovnáním jejich preferencí pro interakci s lidmi s jejich preferencemi pro jídlo, hračky a vůně. Autoři studie našli podobný počet koček, které preferovaly interakci s lidmi, než těch, které preferovaly jídlo. Výrazně menší skupina koček preferovala hračky a vůně. Upřednostňování hraní nebo mazlení s lidmi před jídlem je v rozporu s […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz