Domů     Technika
Konec Edisonových žárovek
21.stoleti 19.9.2008

Klasickým žárovkám zřejmě zvoní hrana. Ceny energie stoupají a je třeba hledat možnosti, jak její spotřebu omezit. Se zajímavým nápadem přišli Novozélanďané. Tamní vláda od příštího roku nařídila povinný přechod na žárovky úsporné. Klasické žárovky se tak ocitnou na indexu.Klasickým žárovkám zřejmě zvoní hrana. Ceny energie stoupají a je třeba hledat možnosti, jak její spotřebu omezit. Se zajímavým nápadem přišli Novozélanďané. Tamní vláda od příštího roku nařídila povinný přechod na žárovky úsporné. Klasické žárovky se tak ocitnou na indexu.

Těžko říct, zda Thomas Alva Edison v roce 1879, kdy zvládl výrobu žárovky, tušil, že jeho vynález bude čekat tak slavný a dlouhý život. Bez elektrického osvětlení si mohou současnou civilizaci představit jen největší fantastové.

Teplo, nebo světlo?
Od roku 2009 se na Novém Zélandu s klasickými žárovkami už nikdo nesetká. „Tradiční světelné žárovky jsou technologicky zastaralé a velmi neefektivní,“ prohlašuje novozélandský ministr David Parker, který má ve svém resortu na starosti i otázky energetiky. Energie je stále větší vzácností a „edisonovská“ žárovka jí neskutečně plýtvá. Na světlo promění jen pět procent energie, zbytek se promění v teplo.
Nový Zéland je známý svým ohleduplným přístupem k životnímu prostředí. V první řadě mu jde o omezení emisí. Ale i ekonomika zde hraje svou roli. „Naši občané tak mohou pouhou výměnou žárovek ušetřit do roku 2020 téměř 500 milionů dolarů,“  řekla vládní mluvčí pro ekologické otázky Jeanette Fitzsimonsová. Pro srovnání – stejná částka je v ČR letos vyčleněna na opravu silnic, dálnic a mostů.  Není bez zajímavosti, že wellingtonská vláda bude rozdíl v ceně mezi edisonovskými a úspornými žárovkami dotovat.

Úsporné žárovky již v 19. století
Zatímco světlo klasické žárovky je dílem rozžhaveného, obvykle wolframového vlákna, úsporná žárovka pracuje na zcela jiném principu. Ten je podobný jako u zářivek, takže se dá říci, že úsporná žárovka je vlastně miniaturizovaná zářivka. Světlo zde vytvářejí zářící kladně nabité částice plynu, které svou energii získaly díky kontaktu s elektrickým proudem. Tento princip svícení znal již Nikola Tesla, ale teprve v posledních letech mu byla věnována větší pozornost.
Každá kilowatthodina spotřebovaná klasickou žárovkou stojí spálení zhruba jednoho kilogramu uhlí. Do ovzduší se uvolní až kilogram oxidu uhličitého. Úsporná žárovka tento poměr razantně mění. Například po šesti tisících hodinách svícení se ušetří nejen 2000 korun, ale i 450 kilo uhlí a následně i oxidu uhličitého.
Nový Zéland v postoji vůči klasickým žárovkám nezůstává osamocen. Rok 2010 pro ně vystaví „stopku“ i v blízké Austrálii. Za dva roky poté budou klasické žárovky putovat do muzeí i ve Velké Británii a v Kanadě. A o podobném kroku uvažuje i jeden z největších „výrobců“ emisí – Čína.

První žárovky v Čechách a na Moravě
První podnik, který se mohl pochlubit elektrickým světlem, byl Robertův cukrovar v jihomoravských Židlochovicích. Zde se rozsvítila žárovka již v roce 1880. O rok později jej následovala Daňkova strojírna v Praze. Prvním divadlem s vlastním elektrickým osvětlením na evropské pevnině bylo brněnské Mahenovo divadlo, otevřené v roce 1882. V Národním divadle se elektrické kabely začaly pokládat v roce 1883.

Související články
Společnost Honda představila robota vybaveného umělou inteligencí, který zlepšuje náladu dětí během dlouhodobé léčby a přináší revoluci do nemocniční péče. Ve Fakultní nemocnici Virgen del Rocío v Seville se odehrává revoluce v péči o malé pacienty. Společnost Honda zde ve spolupráci s místními odborníky představila robota „Haru“, navrženého speciálně pro děti podstupující dlouhodobou léčbu. Haru […]
Škoda Auto ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrobila jubilejní miliontý bateriový systém. V současnosti se pracuje na dvou montážních linkách s celkovou kapacitou 1 500 kusů denně. Kapacita se pohybuje mezi 55 a 91 kWh (využitelná 52 až 86 kWh) a vedle vozů Škoda Enyaq a Elroq se tyto komplety montují také do […]
V dubnu 2024 vyzval Bílý dům vědce, s výhledem na plánovanou přítomnost astronautů a posléze i lidských základen na Měsíci v rámci mise NASA Artemis, aby vytvořili standard lunárního času. Skutečnou otázkou však není: „Kolik hodin je na Měsíci?“, ale „Jak rychle tam plyne čas?“ Čas, který ukazují hodiny, dokáže nastavit každý časoměřič, je to […]
Technika 2.12.2024
Vodíkové vozy nejsou na silnicích příliš obvyklé, Toyota v nich ale vidí vedle elektromobilů alternativu pro ekologickou mobilitu budoucnosti. Důležitým aspektem je také bezpečnost. Tu zajišťuje speciálně zkonstruovaná nádrž, která musí vydržet tlak až 700 barů. Tvoří ji proto tři pláště. První obal je plastový, který zabraňuje unikání plynu, druhý je kompozit s uhlíkovými vlákny […]
Technika 28.11.2024
Toyota předvedla koncepční model, který počítá s využitím vodíku, který se odpařuje z nádrže během jízdy. Dosud se odpařený vodík vypouštěl do atmosféry, aniž by se využil. Koncept firma předvedla během závěrečného závodu ENEOS Super Taikyu Series 2024, kterého se účastní s vozem GR Corolla H2 Concept, což je GR Corolla na kapalný vodík. V […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz