10 katastrof, které zvýšily bezpečnost létání

Havárie letadla je vždy mediálně velmi sledovanou událostí zejména vzhledem k tomu, že se málokdy obejde bez značného počtu lidských obětí. Každá z těchto katastrof však zároveň spouští obrovskou mašinérii technologických postupů a doslova vědeckých metod, které mají za cíl odhalit příčinu havárie a zároveň zamezit dalším případným neštěstím ze stejného důvodu.Havárie letadla je vždy mediálně velmi sledovanou událostí zejména vzhledem k tomu, že se málokdy obejde bez značného počtu lidských obětí. Každá z těchto katastrof však zároveň spouští obrovskou mašinérii technologických postupů a doslova vědeckých metod, které mají za cíl odhalit příčinu havárie a zároveň zamezit dalším případným neštěstím ze stejného důvodu.

Díky tomu je dnes létání nejbezpečnějším druhem dopravy. Například ve Spojených státech došlo v uplynulých pěti letech pouze k jedné letecké katastrofě s oběťmi na životech, přičemž každý den se na jejich území uskuteční na 30 000 letů.

Řada technologických vylepšení a bezpečnostních prvků, byla do letadel zabudována právě jako reakce na letecké havárie. 21. STOLETÍ vám přináší přehled 10 událostí, které se ve Spojených státech zapsaly do černé knihy letectví, ale zároveň pomohly zvýšit bezpečnost dalších letů.

1. Srážka nad Velkým kaňonemKdy:1956 Kde: Grand CanyonLetadlo: Let TWA2 a United 718Počet obětí: 128Opatření: Zlepšení řízení letového provozu, vznik FAA

Let TWA Super Constellation a letoun DC-7, let 718, startují pouze tři minuty po sobě z letiště v Los Angeles, oba směrem na východ. O devadesát minut později, při kontaktu s pozemním řídícím personálem, hlásí letadla, že jsou na dohled od sebe.

Piloti obou manévrovali nejspíše tak, aby poskytli pasažérům co nejkrásnější pohled na Grand Canyon. Dochází ke střetu a levé křídlo DC-7 naráží do ocasu letu TWA. Obě letadla se tříští o stěnu kaňonu a v troskách zahynou všichni cestující.

Nehoda urychlila uvolnění 250 milionů dolarů na modernizaci systému řízení letového provozu. Zároveň měla za následek vytvoření FAA (Federal Aviation Agency), která dbá na bezpečnost letového provozu.

2. Kapitán – vládce letadla?Kdy:1978Kde: PortladLetadlo: DC-8, let 173Počet obětí: 191Opatření: Zavedení standartu kolektivní práce v kokpitu

Letadlo DC-8 se 181 pasažéry na palubě, blížící se k portlandskému letišti, má problémy s vysunutím podvozku. Problém je sice vyřešen, ale ačkoliv palubní inženýr varuje kapitána letadla, že stav paliva v nádržích velmi rychle klesá, kapitán otálí s konečným přiblížením k letišti.

Podle jednoho z vyšetřovatelů se choval jako domýšlivý samovládce. Stroj vyčerpá poslední kapky paliva a zřítí se na předměstí Portlandu. Usmrtí přitom dalších deset lidí. Katastrofa měla za následek změnu ve výcvikových procedurách palubního personálu a zrušení dlouho zažitého dogmatu, že rozhodnutí kapitána je svaté.

Zdůrazněna je kolektivní práce a komunikace posádky na stejné úrovni.

3. Nenašli cestu z ohnivého peklaKdy:1983Kde: CincinnattiLetadlo: Air Canada 797Počet obětí: 23Opatření: Instalace kouřových senzorů na WC

První známky problémů, které čekají letadlo Air Canada 797, letící ve výšce přes 8000 metrů, jsou praménky kouře, linoucí se z WC v zadní části letadla. Nedlouho nato začíná kabinu plnit hustý černý kouř.

Cestující se dusí a letadlo nastupuje k rychlému sestupu. I když přes kouř, naplňující i pilotní kabinu, vidí pilot sotva na přístroje, podaří se mu přistát na letišti v Cincinnatti. Krátce po otevření dveří a nouzových východů však celá kabina exploduje a ocitá se v ohni.

Pro hustý kouř nemohou někteří cestující nalézt cestu ven. Ze 46 lidí na palubě jich 23 nachází smrt v plamenech,.V té tobě již plně fungující FAA nařizuje okamžitě vybavit všechna WC v letadlech hlásiči požáru a hasicími přístroji.

Během dalších pěti let byly u všech letadel namontovány protipožární vložky do sedadel a osvětlení podlahy, navádějící cestující v kouři k východům. Letadla vyrobená po roce 1988 už mají všechny vnitřní materiály vysoce odolné proti požáru.

4. Pouhý závan větru?Kdy:1985Kde: DallasLetadlo: Delta Air, let 191Počet obětí: 134Opatření: Instalace detektorů vzdušných proudů

Ve chvíli, kdy se let 191, letadlo Lockhead L-1011, blíží na přistání na letišti Fort Worth v Dallasu, začíná nedaleko přistávací ranveje silná bouřka. Kolem letadla švihají blesky a náhle přichází prudký náraz větru.

Hodí letadlo do strany a stroj ztrácí během pár sekund na rychlosti více než 100km/hod! Dochází k nekontrolovatelnému pádu a letadlo naráží na zemi ještě necelý kilometr před ranvejí. Odráží se a skokem se ocitá na hlavní silnici, kde drtí auta i jejich posádky.

Poté se letadlo stáčí doleva a jeho trosky končí v nedaleké vodní nádrži. TZe 163 lidí na palubě zahyne 134. Neštěstí spustilo sedmileté společné úsilí NASA a FAA o vyvinutí speciálních radarů a detektorů umístěných na palubách letadel, které by detekovaly větrné poryvy a silné vzdušné proudy.

Tyto přístroje se posléze stávají v polovině 90. let minulého století standardním vybavením letadel.

5. Srážka s neviditelným trpaslíkemKdy:1986Kde: Los AngelesLetadlo: Aeromexico, let 498Počet obětí: 82Opatření: Systémy varující před kolizí

Ačkoliv po neštěstí v Grand Canyonu odvádějí řídící systémy letového provozu dokonalou práci při navádění dopravních letadel, selhává tento systém u malého čtyřsedadlového letadla Piper Archem, které přelétává okrsek letiště v Los Angeles.

Systémy včas letadélko nezachytily a to se připlete do cesty letounu Aeromexico DC-9, blížícímu se na přistání. Malý Piper zničí nárazem horizontální stabilizátor u DC-9 a obě letadla se řítí k zemi asi 30 kilometrů východně od letiště.

Dopadnou v hustě obydlené čtvrti a zahyne 82 lidí, včetně 15 na zemi. FAA následně nařizuje, aby všechny letadla, včetně malých strojů, byla vybavena antikolizním zařízením, které vysílá údaje o poloze a nadmořské výšce.

Dotyčný přístroj ve chvíli kdy zjistí, že je na kolizním kurzu, varuje piloty a ti musí zahájit úhybný manévr.

6. Letadlo s vyhlídkovou plošinouKdy:1988Kde: Maui, HavajLetadlo: Aloha, let 243Počet obětí: 1Opatření: Posílení spojů v trupu letadel

Let 243 startuje z havajského Hiloa ke krátkému letu do Honolulu. 19 let starý Boeing 737 letí ve výšce 7000 metrů, když se náhle ozve zlověstný praskot následovaný ohlušující ranou. Značná část horní části trupu mizí a cestující rázem sedí v šílené vichřici pod širým nebem.

Jako zázrakem zbytek letadla drží pohromadě až do nouzového přistání na letišti Maui. Zahyne pouze jedna stevardka, kterou smete větrný orkán z paluby.Vyšetřovací týmy označily jako příčinu neštěstí kombinaci koroze a dlouhodobé únavy materiálu, jako výsledek dlouholetého a opakovaného přetlakování kabiny během několika tisícovek letů dotyčného stroje.

V roce 1991 zahájil FAA výzkum materiálů, snášejících opakované cykly střídání tlaku v letadle a výsledkem bylo použití pevnějších, nekorozívních materiálů na spoje a celkové posílení konstrukce letadel.

7. Já doprava, kormidlo dolevaKdy:1994Kde: PittsburghLetadlo: US Air let 427Počet obětí: 132Opatření: Úprava kormidlového systému

Ve chvíli, kdy začíná letoun Boeing 737, letu US Air 427 nalétávat na přistání v Pittsburghu, naklání se náhle vlevo a z výšky jednoho a půl kilometru se řítí rovnou k zemi. Všichni na palubě jsou v okamžiku mrtvi.

Černá skříňka letadla posléze odhalí, že kormidlo letadla se přesunulo náhle na úplně opačnou pozici, než mělo. Ale proč k tomu došlo? Dopravní společnost US Air po katastrofě obviňuje výrobce Boeingů a Boeing obviňuje piloty.

Vyšetřování trvá pak téměř pět let, než se najde viník. Je jím rozviklaný ventil v řídícím systému kormidla. Ten se v osudné chvíli zkříží a kormidlo reaguje opačně. Piloti zběsile stlačují pravý pedál kormidla a stroj se stáčí doleva… V důsledku neštěstí utrácí Boeing přes 500 milionů dolarů (10 miliard korun) na to,aby dodatečně vybavil všech 2800 svých nejpopulárnějších letadel novým systémem řízení kormidel.

8. Hrůza v močálechKdy:1996Kde: MiamiLetadlo: Valujet , let 592Počet obětí: 110Opatření: Nové protipožární vybavení

Ačkoliv organizace FAA učinila po katastrofě v roce 1983 v Kanadě pro protipožární bezpečnost kabin letadel maximum, poněkud pozapomněla na bezpečnost v nákladních prostorech. Nic se nestalo dokonce ani po varování, kterým byl požár nákladu v roce 1988, po kterém se ještě podařilo letadlu bezpečně přistát.

Bez odpovídajícího zabezpečení nákladu tak létají letadla až do osudné katastrofy Valujet 592 v močálech Everglades, nedaleko Miami. Letoun DC-9 se blíží k letišti v Miami, když v nákladovém prostoru vypuká požár.

Mají jej na svědomí nelegálně přepravované chemické kyslíkové generátory, patřící jedné dodavatelských společností Valujetu. Jeden z generátorů je nespíše rozpálený a vysoká koncentrace kyslíku v prostoru způsobí bleskové šíření požáru.

Piloti nestačí přistát a letadlo končí v bažinách. O tragédii je dokonce později natočen film, podle kterého některé přeživší cestující sežrali místní aligátoři. Od této katastrofy jsou všechna letadla povinně vybavena hlásiči požáru a hasicími přístroji v nákladových prostorech.

Zároveň jsou zpřísněna pravidla pro přepravu nebezpečného nákladu na palubách letadel.

9. Co dokáže jiskra…Kdy:1996Kde: Long IslandLetadlo: TWA let 800Počet obětí: 230Opatření: Zamezení vzniku elektrických výbojů

Pro každého vyšetřovatele leteckých nehod je to noční můra. Letadlo, které vysoko nad zemí vybuchne bez zjevné příčiny. Exploze letadla Boeing 747, letu TWA 800, které vybuchne krátce po startu z Newyorského letiště JFK a směřuje do Paříže, vzbudí obrovské dohady.

Po pečlivém složení všech trosek vyloučí specialisté jak teroristický útok pomocí bomby, tak útok řízené střely. Výsledek je však šokující. Podle komise výbuch způsobila jiskra, která přeskočila v palivové nádrži na křídle od senzoru, ukazujícího stav paliva.

FAA okamžitě nařizuje provést u letadel takové úpravy, které by zamezily jakémukoliv zajiskření v jejich prostorách. Navíc Boeing vyvíjí úplně novou palivovou soustavu, která do palivových nádrží vhání dusík, aby se redukovaly šance na explozi.

Systém bude instalován ve všech nově postavených letadlech od roku 2008.

10. 239 lidí zabila izolaceKdy:1998Kde: Nové SkotskoLetadlo: Swissair 111Počet obětí: 239Opatření: Výměna izolace

Asi hodinu po startu letadla Swissairu McDonnell Douglas MD-11 z New Yorku do Ženevy, je v kabině pilotů cítit kouř. O čtyři minuty později zahajují piloti okamžitý sestup směrem k Halifaxu v Novém Skotsku.

Oheň je však rychlejší, zasahuje elektroinstalaci a plameny naplní kabinu pilotů. Letadlo naráží na hladinu Atlantiku asi osm kilometrů od pobřeží. Pád nikdo nepřežije. Po vyzvednutí trosek vystopovali vyšetřovatelé cestu ohně prostřednictvím svazku kabelů, vedoucích přímo nad kabinou pilotů.

Oheň se rychle šířil hořící mylarovou izolací kabelů. Po katastrofě byla tato izolace nahrazena u všech 700 letadel McDonnell Douglas ohnivzdornými materiály.

Autor: Pavel Přeučil
Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Jak vyrobit vodu ze vzduchu?

Již od nepaměti se lidé snažili zajistit co nejvhodnější podmínky pro...

Detekce plastového odpadu

Zdá se, že vodní hyacinty hrají důležitou roli při shromažďování a přepravě...

„MASAKRY“ ON-LINE: Co vidí...

Nikdy v historii médií nebylo tak jednoduché provádět dezinformace....

Hybridní americká jízda Valkýr

V severské mytologii jsou Valkýry ženy-dísy, které mají za úkol vybrat mrtvé...

Neověřené informace se šíří...

Zřejmě ten největší hoax o tom, že za smrt ptáků může 5G, odstartoval John Kuhles,...

Elektřinu z aut Toyota využije i...

Automobilka Toyota využila zkušenosti s vývojem elektrifikovaných vozidel i...

Když píše umělá inteligence

Umělá inteligence dlouhodobě fascinuje spisovatele sci-fi a fantasy. Knihy,...

Návrat k zaprášeným projektům: Vegas...

Když byl před několika lety poprvé představen světu unikátní koncept...

ČVUT v Praze patří podle...

ČVUT v Praze dosáhlo dalšího historického úspěchu – poprvé za dobu měření...

Kterak metr poslal sáhy do...

Dálniční ukazatel jasně říká, že z Prahy do Plzně je to po dálnici 92...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Pan finančník: Morrisova banka rozhodne americký boj o nezávislost

Pan finančník: Morrisova banka...

Za to, že Spojené státy přetrhaly pouta s Británií, nemohla jen...
Opium: 20 milionů závislých mělo jen v Číně

Opium: 20 milionů závislých mělo...

Co víme o lidech žijících v dobách 8000 až 5000 před naším letopočtem?...
Výstava Národního muzea Nikdy se nevzdáme! je k vidění i v Londýně

Výstava Národního muzea Nikdy se...

Nedávno otevřená výstava v Národním muzeu s názvem Nikdy se nevzdáme! se...
Ruská Kavalergarda zlikvidovala povstání proti Mikulášovi I.

Ruská Kavalergarda zlikvidovala...

Předchůdcem ruské carské gardy se stává vojenská jednotka Alexandra...
Co znamenají prsty do V a proč hrozilo, že vám je useknou?

Co znamenají prsty do V a proč...

Jaký je rozdíl mezi vztyčeným prostředníkem a gestem „V“, tedy ukazovákem a...
Máte sedavé zaměstnání? Chraňte své zdraví jednoduchými cviky

Máte sedavé zaměstnání? Chraňte...

Ztuhlá záda, bolest krční páteře a silné migrény. Téměř každý, kdo má sedavé...
Válečný hrdina z Normandie uplácel Sověty lahví whiskey

Válečný hrdina z Normandie uplácel...

Den po komunistickém puči 26. února 1948 si Miloš Knorr přečte lístek, že...
Mít dvojče je ta nejlepší motivace ke zlepšení, shodují se bratři Svobodovi

Mít dvojče je ta nejlepší motivace...

Bavilo mě srovnávat se se stejným bráchou, říká moderní pětibojař, olympijský...
Umělá inteligence pomůže stanovit diagnózu pacientů

Umělá inteligence pomůže stanovit...

Umělá inteligence bude pomáhat při stanovování diagnózy pacientů na...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.