Domů     Zajímavosti
Deset webových stránek, které změnily svět
21.stoleti 19.10.2007

Vynález každého nového média znamenal svým způsobem revoluci, ať to byl knihtisk, rozhlas nebo televize. Ovšem to, jak na civilizaci zapůsobil internet, zřejmě v dějinách nemá obdoby. Síť sítí je dnes dostupná téměř na každém místě planety a kdokoliv se může stát jejím spolutvůrcem. A které internetové stránky mají tuto kulturní revoluci nejvíce na svědomí?Vynález každého nového média znamenal svým způsobem revoluci, ať to byl knihtisk, rozhlas nebo televize. Ovšem to, jak na civilizaci zapůsobil internet, zřejmě v dějinách nemá obdoby. Síť sítí je dnes dostupná téměř na každém místě planety a kdokoliv se může stát jejím spolutvůrcem. A které internetové stránky mají tuto kulturní revoluci nejvíce na svědomí?

1. www.google.com
Založeno: 1998
Zaměření: Vyhledávač, e-mailová služba
Počet denních návštěvníků: 1 000 000 000

Hledáte něco na internetu? Tak je pravděpodobné, že si to prostě a jednoduše „vygůglujete“. Vyhledávač Google je opravdovým fenoménem, pomalu se stává téměř synonymem pro pojem internet. Na počátku byl BackRub. Tento vyhledávací systém, předchůdce Google, vznikl zhruba rok poté, co se v březnu 1995 dva mladí Američané Larry Page a Sergey Brin potkali na Stanfordově univerzitě. V roce 1998 spatřil světlo světa už pravý nefalšovaný Google. Ten přišel na svou dobu s revoluční myšlenkou: vyhledávat stránky podle počtu vyhledaných odkazů na ně. Později bylo možné skrze Google najít obrázky, založit si emailovou adresu a využít řadu dalších služeb. Velmi populární je například Google Earth, což je program, který s ptačí perspektivy umožňuje prohlížet si kterékoliv místo na zemi. Horkou novinkou je i Gogole Sky, který nabízí možnost dokonalého studia dosud známého vesmíru. Ani Google se však nevyhýbá problémům, jedním z nejkřiklavějších byla cenzura některých stránek v komunistické Číně.

Čím je výjimečný: Jednodušší vyhledávání na internetu si už snad nelze představit.

2. www.wikipedia.org
Založeno: 2001
Zaměření: Internetová encyklopedie
Počet denních návštěvníků: 60 000 000

Jestliže se občas hlásá, že internet je zatím nejsvobodnější médium, tak pro portál Wikipedia toto tvrzení platí stoprocentně. Do této internetové encyklopedie může přispívat každý, kdo má přístup k síti. Denně zde různé informace hledají desetitisíce uživatelů, kteří oceňují i to, že portál se zatím vyhýbá všemožným blikajícím bannerům a reklamám. Wikipedia má několik jazykových mutací. Nejobsáhlejší je pochopitelně anglická, která obsahuje dva miliony hesel. Neschází ani česká verze s téměř 80 000 články. Naproti tomu v nářečí Reo, které se používá na Tahiti, lze na Wikipedii lze najít 480 hesel. I když do Wikipedie může přispívat kdokoliv, odborníci její spolehlivost oceňují. Ve srovnání s encyklopedií Britannica se zde najde jen o málo větší množství chybných údajů. Možná i proto Wikipedia přitahuje pozornost některých institucí, které upravují články „k obrazu svému.“ Takové zasahování bylo prokázáno například vatikánským úřadům.

Čím je výjimečný: Studnice informací, která je soustavně doplňována a kontrolována.

3. www.yahoo.com
Založeno: 1994
Zaměření: Vyhledávač, e-mailová služba
Počet denních návštěvníků: 400 000 000

Zatímco Google je nejpopulárnější vyhledavač, jeho konkurent Yahoo je nejoblíbenější, co se týče zakládání emailových adres. Příponu yahoo.com má ve své emailové adrese 250 milionů lidí, tedy jen o málo méně, než je dohromady Američanů. Není bez zajímavosti, že Yahoo plánuje do budoucna vytvářet emailové schránky s neomezenou kapacitou. I kořeny Yahoo je nutné hledat na Stanfordově univerzitě, v roce 1994 jej zde založili dva místní studenti David Filo a Jerry Yang. Pojem Yahoo neznamená nějaké juchající citoslovce, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale zkratkou z anglického Yet Another Hierarchical Officious Oracle (velmi volně přeloženo Ještě další hierarchické dotěrné orákulum).

Čím je výjimečný: Jeden z průkopníků v oblasti elektronické pošty.

4. www.myspace.com
Založeno: 2003
Zaměření: Seznamka, vytváření komunit
Počet uživatelů: 100 000 000

Myspace.com je americký server, který se na první pohled tváří jako prachobyčejná seznamka, ale zdání může klamat. Říká se, že internet sbližuje a tak autoři tohoto webu si vytkli za cíl sdružovat lidi stejných zájmů a dokonce poskytovat možnosti komunikace s některými známými umělci. Kromě klasických profilů se zde lze setkat i s profily hudebníků z celého světa, filmařů a herců. Na server je možno „pověsit“ neomezené množství fotografií a videí, u která neporušují autorská práva.

Čím je výjimečný: Lidé stejných zájmů, kteří by se jinak třeba nesešli, tu mají prostor se realizovat.

5. www.eBay.com
Založeno: 1995
Zaměření: Internetová aukční síň
Počet uživatelů: 140 000 000

„Pokud se něco neprodává na eBay, tak se to buď neprodává vůbec, nebo daná věc ještě nebyla vyrobena,“ s oblibou prohlašuje zakladatel tohoto portálu letos čtyřicetiletý americký podnikatel Pierre Omidyar. Aukční síň eBay byla původně vytvořena jako obchod se „zbytečnostmi“ a sběratelskými kousky. Od té doby se proměnila v největší virtuální obchodní dům, který jen za první čtvrtletí tohoto roku vykázal čistý zisk 377 milionů amerických dolarů (více než 7,5 miliardy korun, na stejnou částku byly vyčísleny škody, které napáchala velká voda v roce 2002 v pražských čtvrtích Karlíně a Libni). Portál výrazně expanduje i do jiných oblastí, předloni například koupil službu Skype, která umožňuje bezplatné telefonování prostřednictvím internetu. Na eBay lze skutečně sehnat i nemožné věci: od trosek raketoplánu Columbia, přes klavír Elvise Presleyho až po koupi večeře s hollywoodskou herečkou. Jedna Američanka dokonce zde nedávno prodala olejovou skvrnu na podlaze své garáže, která prý měla vypadat jako obličej Ježíše Krista. Získala za ni 1 500 dolarů.

Čím je výjimečný: Můžete levně koupit cokoliv, aniž byste se zvedli ze své židle.

6. www.blogger.com
Založeno: 1999
Zaměření: Publikování internetových deníků
Počet denních návštěvníků: 18 500 000

„Blog je vaše snadno použitelná webová stránka, kde můžete rychle publikovat své myšlenky, komunikovat s lidmi a mnohem více,“ stojí v záhlaví tohoto serveru. Blogy nebo-li internetové deníky jsou dnes všeobecně rozšířeny, používají je politici, umělci i lidé, kteří na svých 15 minut slávy teprve čekají. U zrodu tohoto fenoménu stála před osmy lety právě stránka blogger.com. Blogy do jisté míry vzaly práci novinářům, některé z nich jsou dnes v USA běžně citovány ve zpravodajských relacích. Samozřejmě, řada blogů je spíše studnou, do které někteří lidé vylévají své osobní problémy, ale najdou se i takové, které jsou citovány i v „regulérních“ médiích. Společnost dnes zažívá přímo boom nových blogů, bude však zajímavé sledovat, zda postupně nedojde k jejich inflaci a zda budou nacházet své čtenáře.

Čím je výjimečný: Každý se může stát spisovatelem, aniž by obíhal nafoukané nakladatele.

7. www.youtube.com
Založeno: 2005
Zaměření: Sdílení videosouborů
Počet denních návštěvníků: 100 000 000

Hudební videoklipy, záznamy sportovních utkání, útržky z filmů či různé kuriozity, to vše lze shlédnout na portále YouTube, který umožňuje sdílení filmových souborů. Každý návštěvník tohoto webu může být zároveň i jeho autorem. Často lze zde narazit například na domácí videa pubertálních dívenek, které hihňajíc se do kamery říkají, jaký je ten Franta od vedle  borec. Zní to už jako klišé, ale tento nápad se zrodil v hlavách tří mladých mužů, kteří zrovna popíjeli v jedné garáži. Popularita serveru rychle vzrostla a brzy se o něj začali zajímat kupci. YouTube nakonec skončil v rukou Google, který jej loni pořídil za 1,65 miliardy dolarů (33 a půl miliardy korun, což odpovídá současnému zadlužení hlavního města Prahy). Google nedávno oznámil, že ve filmových klipech umístěných na portále YouTube se objeví reklamy. Popularita serveru je však už natolik vysoká, že ani tato „nepříjemnost“ davy jeho uživatelů neodradí. Podobně jako svého času Napster, i Youtube čelí obviňování z porušení autorských práv. Například představitelé anglické fotbalové ligy Premiere League tvrdí, že YouTube povzbuzuje k rozsáhlému porušování autorských práv, aby si zvýšila návštěvnost a získala reklamní příjmy.

Čím je výjimečný: Videa z celého světa srovnané pěkně na jednom místě.

8. www.amazon.com
Založeno: 1994
Zaměření: Prodej knih, hudebních nosičů a elektroniky
Počet zákazníků: 35 000 000

Amazon.com je internetový obchod patřící americké společnosti Amazon.com, Inc. Patří mezi nejstarší a největší obchody svého druhu. Americký podnikatel Jeff Bezos provozoval už v době, kdy byl inetrnet v plenkách, knihkupectví Cadabra.com, které o rok později přejmenoval na Amazon podle řeky Amazonky. V roce 1998 koupil také Internet Movie Database (IMDb). Pro našince neznalé cizích jazyků jsou filmy či knihy, které nabízí Amazon dost neužitečné, ale některé knížky – zvláště odborné – v češtině prostě nevyjdou. Použité hudební nosiče či DVD lze zde získat se značnou slevou.

Čím je výjimečný: Amazon odstartoval nakupování skrze internet.

9. www.napster.com
Založeno: 1999
Zaměření: Sdílení hudebních souborů
Počet uživatelů: 500 000

Napster je jeden z nejoblíbenějších, ale i nejproblematičtějších webů. Hudebním producentům stály na hlavě vlasy hrůzou, když zjistili, že tisíce uživatelů internetu si mezi sebou skrze Napster bezplatně vyměňují hudební nahrávky. Následovala série žalob a v roce 2001 Napster svoje účinkování ve virtuálním světě pozastavil. O dva roky později byl Napster znovu vzkříšen a stala se z něho placená služba. Vstup na trh se mu však příliš nevydařil a podniká se ztrátou. Ta například za loňský rok činila 36,8 milionu dolarů. Je to dáno i tím, že zájemci o bezplatné a ilegální stahování hudby se přesunuli na různá fóra a na jiné servery.

Čím je výjimečný: Otevřel nové možnosti pro hudební fanoušky. Dnes je to však už „obyčejný“ obchod s hudbou.

10. www.easyjet.com
Založeno: 1997
Zaměření: Registrace letenek
Počet dosud zabukovaných letenek: 125 000 000

EasyJet.com byly původně pouze informační stránky, ale už o rok později, v dubnu 1998, prodal easyJet svou první internetovou letenku a tak jako první nabídl tuto možnost, která je dnes naprosto běžná. V současnosti se prostřednictvím internetu prodává plných 98 procent všech letenek. Stránky společnosti easyJet mají i několik dalších primátů: jako první nabídly slevu pro zákazníky, kteří si koupí letenku online nebo si zde zákazník mohl ze svého domova změnit data odletů. Tento web záhy prolomil i jazykovou bariéru a je k dispozici v osmnácti jazykových mutacích.

Čím je výjimečný: easyJet první pochopil možnosti internetu v dopravě.

Související články
Má prazvláštní původ, přesto to dotáhla až k pověsti legendy. Nakolik je oprávněná, začala věda ale zjišťovat až dost pozdě. Vorvani, jediný zdroj ambry, byli tou dobou už na vyhubení. Výzkum nepomohl jen jim. Ukázalo se, že ambra má vlastnosti, které překonávají pouhé využití do parfémů. Ambra je sice surovina jednoznačně exotická, přesto k ní vede zajímavá, […]
Světelný zábavní park Winter Wonderland znovu otevřel. Na 30 000 m² přináší více než 200 nových zářivých instalací inspirovaných pohádkovými a fantasy příběhy. V ceně vstupenky jsou zároveň neomezené jízdy na desítkách zábavných a adrenalinových atrakcí. Zvídavé děti čeká v parku naučná stezka o přírodě a o původu nejznámějších pohádek. Yvetta Blanarovičová, Lejla Abbasová, Lucie Benešová, Ivana Korolová […]
„Co si myslíte o našem úžasném firemním večírku?“ Asi by vám dalo trochu přemáhání říci, že večírek byl příšerný. Váš skór na tomto pomyslném dotazníku spokojenosti s večírkem by byl totiž ovlivněn nevhodně formulovanou otázkou. Sugestivní otázky jsou jedním z problémů v dotaznících, kterých se chtějí jejich tvůrci vyvarovat. Když se jim to nepovede, může to vypadat třeba […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz