Domů     Technika
Počítačový program, který nikdy neprohraje
21.stoleti 19.10.2007

Kdo je chytřejší: člověk nebo počítač? Když někdo chce znát odpověď na tuto otázku, uspořádá třeba zápas mezi člověkem a umělou inteligencí v nějaké hře. Zatímco dříve spíše vítězili lidé, nyní dost možná jejich triumfům odzvonilo. Ukazují to nejnovější poznatky kanadských vědců.Kdo je chytřejší: člověk nebo počítač? Když někdo chce znát odpověď na tuto otázku, uspořádá třeba zápas mezi člověkem a umělou inteligencí v nějaké hře. Zatímco dříve spíše vítězili lidé, nyní dost možná jejich triumfům odzvonilo. Ukazují to nejnovější poznatky kanadských vědců.

Kdo stoprocentně věří lidské inteligenci, vědcům z Albertské univerzity v kanadském Edmontonu asi nepoděkuje. Ti totiž vyvinuli program zvaný Chinook, který je expertem na hraní dámy. A ne ledajakým. Chinook je totiž absolutní jednička ve svém oboru. I když jste zkušený hráč dámy, kterého jen tak něco nepřekvapí, pokud stanete tváří v tvář programu Chinook, máte jednu jistotu: z této hry vítězně nevyjdete.

Superman – Chinook: nerozhodně
Celých osmnáct let trvalo vědcům, než svůj program dovedli k dokonalosti. Každý den přitom padesátka počítačů pečlivě mapovala všechny možnosti, které hra naskýtá. Během této doby propočítali 39 bilionů hracích pozic. I kdyby se proti Chinookovi posadil Superman, který by během partie neudělal jedinou chybu, hra by dospěla nanejvýš k remíze.
Zajímavé je, že počítač nemá ve své paměti všechny kombinace, které mohou při hře nastat. Těch kombinací je totiž 500 995 484 682 338 672 639 nebo chcete-li 500 milionů bilionů (tomu se zdaleka nemůže rovnat například počet hvězd v naší galaxii, který se odhaduje na „pouhých“ 200 miliard). I kdyby zmíněná padesátka počítačů pracovala non-stop, trvalo by více než sto let, než by byly všechny kombinace popsány. Vědci museli použít poněkud jiný postup. Vyšli ze situace, kdy na hrací ploše zůstává deset a méně kamenů. I to nabízí stále ještě 39 bilionů možností, ale přece jen, tato cifra je už stravitelnější. 

Revoluce ve vývoji umělé inteligence
Poté byly spočítány možné a rozumné možnosti zahájení hry. Těch je devatenáct, hra poté volně pokračovala, dokud na hrací desce nezůstalo jen deset kamenů. Informatici pak „narýsovali“ všeobecnou hrací strategii, při níž se vždy dá dosáhnout konstelace, která oba protihráče dovede k remíze. Mezi experty na danou oblast se objevily hlasy, že Chinook je zásadním mezníkem ve vývoji umělých inteligencí.
Ještě v době kdy Chinook nebyl zdaleka tak dokonalý, zúčastnil se světového šampionátu v dámě. Stalo se tak již v roce 1994 a Chinook si odvezl titul mistra světa. Poprvé v historii tak umělá inteligence porazila v nějaké hře inteligenci přirozenou. Jediné, co lidstvo může uklidňovat, je fakt, že onu umělou inteligenci stvořili sami lidé.

Počítač poráží i nejlepší šachisty
S počítačem rádi hrají i šachisté. V poslední době však lidstvo dostává od umělé inteligence pěkně na frak. Poslední a velmi sledované utkání se uskutečnilo koncem roku 2006. Proti sobě zasedli ruský mistr světa Vladimír Kramnik a počítačový program Deep Fritz. Výsledek? Ze šesti partií dokázal nejlepší šachista světa uhrát jen čtyři remízy a z dalších dvou odcházel ze skloněnou hlavou.

Nejen šachy nebo dáma, ale i fotbal!
Umělá inteligence proniká do sportu velmi rychle. Stále populárnější jsou například turnaje v robofotbale. Týmy se odlišují nejen barvou, ale jsou jim přidělena i rozdílná kmitočtová pásma, aby nedocházelo k vzájemnému rušení. Mikroroboti jsou nejprve „trenérem“ ručně rozmístěni po hřišti. Po zahájení hry se však už žádný člověk nesmí dotknout ani klávesnice ani myši. Proti sobě tak hrají jen počítače. Dnes se ještě může zdát pohled na neohrabané krychle honící se za míčkem poněkud úsměvný, ale pozor. Organizátoři světových šampionátů v tomto zvláštním druhu kopané si předsevzali, že do roku 2050 humanoidní roboti v regulérním fotbalovém zápase porazí v té době úřadující mistry světa v kopané.

Související články
Technika 9.7.2025
Představte si robota, který se sám orientuje v temném podzemí, analyzuje stěny tunelu a rozpozná člověka i nečekanou trhlinu. Ne, to není sci-fi – to je JULBOT. A právě takoví roboti se dnes učí pracovat v podzemní laboratoři ČVUT. Moderní stavebnictví se posouvá hluboko pod zem – a s ním i technologie, které mu pomáhají. […]
Mluvit s chatbotem může být jako snažit se obejmout ledničku – chladné, strojené a bez odezvy. A když jde o něco osobního? Často zjistíme, že robot prostě nestačí. Proč nás ale právě tato komunikace tolik stresuje? Když člověk mluví s člověkem, nejde jen o slova. Hraje se tu s gesty, výrazem tváře, tónem hlasu… někdy […]
Technika 6.7.2025
V Číně se objevila nová a neobvyklá forma technologie „tap and pay“, která umožňuje zákazníkům platit pouhým naskenováním dlaně místo tradiční platební karty. Tuto biometrickou technologii poprvé uvedl internetový gigant Tencent a v posledních měsících se ji snaží co nejvíce rozšířit. Lidé, kteří novou technologií využívají, mohou zapomenout na peněženky a u pokladen nechat své […]
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz