Domů     Technika
Budou auta „baštit“ ovoce?
21.stoleti 19.9.2007

Ovoce je častým doplňkem stravy, někteří lidé dokonce nejedí nic jiného. V nedaleké budoucnosti se může klidně stát, že se o výnosy z ovocných sadů budeme dělit s miláčky leckoho z nás – s automobily.Ovoce je častým doplňkem stravy, někteří lidé dokonce nejedí nic jiného. V nedaleké budoucnosti se může klidně stát, že se o výnosy z ovocných sadů budeme dělit s miláčky leckoho z nás – s automobily.

Ceny ropy neustále rostou a tak řada světových laboratoří experimentuje s novými druhy paliv. Američtí vědci z univerzity ve Wisconsinu nejsou výjimkou. Ti se podívali na zoubek fruktóze, což je cukr obsažený v ovoci, a zjistili, že palivo z fruktózy může být pro automobily více než vhodné.
 
O 40 procent výkonnější

Z paliva, které se získá z fruktózy, lze údajně „vyždímat“ o 40 procent více energie než z etanolu. Fruktóza by však mohla mít i další výhody, je méně těkavá, nedochází tak snadno k jejímu odpařování a pro dosažení stejného výkonu se vystačí s menším množstvím paliva. Nicméně, vývoj takového paliva je ještě v plenkách, nelze ani s jistotou říci, jak by se podepsalo na životním prostředí. Jistotou je jen to, že monosacharid fruktózu lze získat buď z glukózy nebo přímo z ovoce.
Alternativní paliva jsou v dnešní době „in“. Není se čemu divit, dodávky ropy jsou závislé na politické situaci v nestabilním Rusku a v ještě méně stabilním arabském světě. I ekologové jistě jásají, protože podobná paliva by mohla snížit počet emisí skleníkových plynů. Vše má ovšem i svou odvrácenou stránku. Řada evropských zemědělců se přeorientovala na pěstování energetických plodin. Jistě, není nic špatného na tom, když se etanol získá třeba z obilí, ale pak se nelze divit, že rostou ceny základních potravin. Podobný jev by se dal očekávat i v případě, že by se paliva začala získávat z ovoce. Navíc, zemědělství patří mezi energeticky nejnáročnější oblasti.

Odpadky v nádrži
Zatímco Američané chtějí „krmit“ automobily ovocem, britští vědci jsou přesvědčeni, že budoucnost pohonu aut je v odpadcích. Již nyní existují technologie, které dokáží získat bionaftu nejen ze dřeva, ale třeba i z plastů včetně igelitu. Naše civilizace čelí záplavě použitých plastů všeho druhu, tak proč je nerecyklovat? Jestliže se tato technologie, která se nazývá zkapalnění biomasy, ujme, do šesti let by tímto způsobem mohla být pokryta téměř celá třetina britské spotřeby nafty. Do té doby se však musí vyřešit „malý“ problém. Výroba takové bionafty je totiž v současnosti desetkrát dražší, než je tomu u jiných podobných technologií.
Všechny tyto technologie mohou být sice funkční, ale zatím energeticky i finančně náročné. Podobně jsou na tom další možné alternativní druhy pohonů, například elektřina nebo vodík. Je tedy více než pravděpodobné, že závislosti na ropě se zatím naše civilizace nezbaví.

Co je to fruktóza?
Fruktóza (C6H12O6) je jednoduchý cukr, který vzniká fotosyntézou v listech rostlin. Vyskytuje se zejména ve zralých plodech ovoce a v medu. V ovoci se vyskytuje zpravidla v koncentraci okolo sedmi procent. Roztok fruktózy otáčí rovinu polarizovaného světla doleva, proto se lze občas setkat s termínem levulóza. Pro srovnání – lžička bílého cukru je stejně sladká jako půl lžičky fruktózy.

Předchozí článek
Související články
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava už dávno strhla nálepku hornické univerzity. Naopak se v reakci na aktuální problémy skrze spojení technických, ekonomických, přírodovědných a uměleckých oborů v moderní studijní programy zaměřuje na udržitelnost. Nejlepším příkladem, jak tento posun v oblasti udržitelnosti demonstrovat, jsou jednotlivé iniciativy, které v kampusu univerzity probíhají. Spolupráce studentů, akademických pracovníků a vědců […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz