Domů     Zajímavosti
Když dolům pomáhají závaly…
21.stoleti 20.7.2007

Moderní technologie vstupují i do oblastí, ve kterých by to obyčejný smrtelník nečekal. Počítače jsou důležitým pomocníkem i hluboko pod zemí, kde pomáhají horníkům v jejich nelehké profesi.Moderní technologie vstupují i do oblastí, ve kterých by to obyčejný smrtelník nečekal. Počítače jsou důležitým pomocníkem i hluboko pod zemí, kde pomáhají horníkům v jejich nelehké profesi.

I zde v hloubce přes jeden kilometr pod zemí dnes vládne nejmodernější technika. A nejedná se jen o důlní kombajny nebo dopravníky. Řada důlních pracovníků nemá za svůj pracovní nástroj sbíječku, nýbrž počítač.

Bezpečnost především
„Výpočetní technika slouží pro monitoring bezpečnosti, tedy stav ovzduší, chod ventilátorů nebo řízení klimatizace a pro dohled nad provozem strojů, nad stavem těžních linek, stavem v zásobnících uhlí a podobně,“ říká tisková mluvčí Ostravsko-karvinských dolů (OKD) Věra Breiová.
Hornictví je rizikové povolání, zprávy o tragédiích v čínských nebo ruských dolech nejsou nijak výjimečné. Na území ČR však k podobným neštěstím dochází jen výjimečně. Zásluhu na tom má nejen počítačově řízený bezpečnostní systém, ale i vynikající výcvik důlních záchranářů. Ale i tak v ostravském muzeu hornictví návštěvník nalezne památník se jmény 101 záchranářů, kteří během 20. století při své práci přišli o život…

Jak ohlídat metan
„Provoz dolu je kontrolován a řízen z povrchu z centrálního řídícího stanoviště, které je běžně nazýváno dispečink. Sledování je rozděleno na část provozní a bezpečnostní, kde se kontrolují  nebezpečná místa v dole,“ vypráví Věra Breiová.
Každý důlní technik je vybaven nevelkým přístrojem zvaným intermerometr, který měří obsah metanu v dole. Ovšem, z preventivních důvodů jsou v dole další přístroje měřící přítomnost metanu. Například mobilní baterie, které přítomnost metanu měří nepřetržitě, nebo stacionární přístroje, které hodnotí data v intervalech menších než pět minut.

Pozor na důlní otřesy
Vznik důlního otřesu nelze předpovědět. Proto je neustále sledována seismická aktivita celého uhelného ložiska. Systém neustále zjišťuje seismologickou aktivitu a její vývoj nebo vymezuje oblasti, které se zdají být podezřelé
V místech, kde hrozí nebezpečí otřesů jsou do vývrtu zasunuty tzv.geofony. „Jsou to vlastně malé válečky – od nich jsou vyvedeny dráty pro přenos dat na povrch,“ upřesňuje Věra Breiová.

Jak se rozpojuje uhlí?
Při metodě dobývání uhlí, která potlačuje důlní otřesy, se nejprve vyrazí porubní chodby až na okraj plánované těžby. Tam se pak spojí prorážkou a teprve potom se začne uhlí rozpojovat (tedy rozmělňovat na drobnější uhelný štěrk) ve sloji mezi dvěma porubními chodbami.
„Při dobývání na tzv. zával se nechávají stropní vrstvy ve vyrubaném prostoru zabořovat a mezi uhelným bokem a závalem se ponechává volný prostor, který se proti zavalení zajišťuje výztuží. Zavaluje-li se vyrubaný prostor pravidelně s postupem porubní fronty tím, že se výztuž v porubu pravidelně přesouvá, hovoří se o řízeném závalu,“ popisuje Věra Breiová.
Některé dobývací komplexy jsou vybaveny vyspělou elektronikou, takže těžba uhlí může být řízena přímo z povrchového dispečinku.

Vzhůru do dolu
Sestup do hloubky 1 200 metrů (nejhlubší stanice pražského metra je hluboká 52 metrů, člověk by ji tedy musel sjet třiadvacetkrát) na dole Paskov, je neobyčejně rychlý. Mezi nástupem na zemském povrchu a výstupem v nejhlubším podlaží, uplynou pouhé dvě minuty. Tunel u východu z těžní věže je svou prostorností srovnatelný s tunely pražského metra. A ani zde nechybí koleje, i když podstatně užší. Miniaturní vláčky havíře vezou ještě dva kilometry pod zemí směrem k ložiskům uhlí. Za těžkými železnými dveřmi se nalézají první uhelné sloje. Některé jsou tak úzké, že se člověk v nich ani nedokáže posadit.
Pohyb v úzkých chodbách je složitý, zvláště, když velký prostor zde zaujímají mohutné důlní kombajny. Stroje však směrem k čelbě, což je úsek štoly na jejím konci, postupně ustupují. Zde se už naskýtá klasický obraz horníka, který spoléhá na sbíječku a samozřejmě na solidaritu svých kolegů.

Typy uhlí:
Lignit – neboli hnědé uhlí, je nejméně kvalitní druh uhlí. Užívá se výhradně pro parní výrobu elektřiny. Leštěné bylo využíváno jako ozdobný kámen od doby železné.
Hnědo-černé – jeho vlastnosti spadají mezi hnědé a černé uhlí. I tento druh se využívá pro parní výrobu elektřiny.
Černé uhlí – má vysokou hustotu, jeho barva je obvykle černá až hnědočerná. V roce 2005 se v ČR vytěžilo 13 tun, rok před tím 14 tun a tendence je nadále klesající.
Antracit – jde o nejkvalitnější uhlí, používá se na vytápění.

Předchozí článek
Další článek
Související články
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava už dávno strhla nálepku hornické univerzity. Naopak se v reakci na aktuální problémy skrze spojení technických, ekonomických, přírodovědných a uměleckých oborů v moderní studijní programy zaměřuje na udržitelnost. Nejlepším příkladem, jak tento posun v oblasti udržitelnosti demonstrovat, jsou jednotlivé iniciativy, které v kampusu univerzity probíhají. Spolupráce studentů, akademických pracovníků a vědců […]
Automobilka JLR na výrobu a testování elektromobilů v Coventry rozšířil svůj seznam nových zaměstnanců o nevšedního kolegu v podobě čtyřnohého robotického psa jménem Rover. Vzhledem k tomu, že testovací centrum je složité a energeticky náročné prostředí s tisíci zařízeními, které vyžaduje neustálý dohled, má Roverova role hlídacího psa pro JLR a její lidské kolegy zásadní […]
Plánovaná dostavba jaderných bloků v Dukovanech se blíží a s tím se zvyšuje i zájem studentů o jaderné obory – skoro 40% nárůst zapsaných eviduje i Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT v Praze (FJFI), která je v Česku i ve střední Evropě již od svého založení vůdčí institucí v oblasti vzdělávání jaderných inženýrů. Studenti FJFI se teď mohou těšit […]
Nový objev vnáší světlo do 179 let starého tajemství, které vedlo k úmrtí více než 100 průzkumníků během Franklinovy expedice v kanadské Arktidě. V roce 1845 se Sir John Franklin a jeho posádka čítající 128 mužů vydali z Anglie, aby našli Severozápadní průplav. Jejich cesta však skončila v nehostinné kanadské Arktidě, kde všichni zahynuli. Přesné […]
Někdy svět pro oči nevidí. Co představuje větší emisní problém než auta, lodě nebo letadla? Co zanechává výraznou stopu v životním prostředí, v našich peněženkách a přispívá k sociálním problémům? Potraviny – tedy přesněji plýtvání potravinami. Vědci v projektu Drawdown představili 100 řešení, jak snížit dopad klimatické krize. A jako třetí nejdůležitější řešení, které má […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz