Domů     Technika
Ponorka v žraločí kůži
21.stoleti 19.6.2007

Ponorky třídy Virginia představují novou generaci amerických ponorek, která má nahradit stíhací ponorky třídy Los Angeles. Díky speciálním úpravám se jedná se o nejtišší současné ponorky.Ponorky třídy Virginia představují novou generaci amerických ponorek, která má nahradit stíhací ponorky třídy Los Angeles. Díky speciálním úpravám se jedná se o nejtišší současné ponorky.

Ponorky Virginia jsou určeny jak pro bojové nasazení v protiponorkových válkách v hlubinách oceánu, tak i pro operace v mělkých pobřežních vodách. Hlavními úkoly těchto nových ponorek jsou: podpora bojových skupin, raketové útoky na pozemní cíle, pokládání min, speciální operace včetně výsadků sil zvláštního určení, záchranné mise, hlídkování a zpravodajský průzkum.

Nejtišší na světě
Trup ponorky je vyroben z tvrzené, tlaku odolné oceli, určené pro velké hloubky. Povrch je speciálně upraven tak, že vnější vrstva dostala zcela bezešvou strukturu podobnou kůži žraloka, což výrazně snižuje odpor vody.
Ponorky Virginia se mohou pochlubit i protihlukovou izolací, nedávno vyvinutou speciální protiodrazovou vrstvou, která snižuje jak akustický, tak magnetický odraz. Na odhlučnění se podílí i pohonný systém s nově navrženými šrouby.
Jednotlivé paluby jsou řešeny modulárně, kdy každé oddělení je instalováno jako samostatná jednotka. Kvůli odhlučnění je navíc každé oddělení usazeno na speciálních polštářích. Jedná se tak pravděpodobně o nejtišší současné ponorky.
Pohon zajišťuje vodou chlazený reaktor GE S9G o výkonu 29,84 MW (výkon zhruba 400 osobních automobilů) a dvojice turbín s jednou hřídelí, pohánějící šroub.
V současnosti jsou již v provozu 2 ponorky (SSN USS 774 Virginia a SSN 775 USS Texas) a do budoucna je plánováno postavit celkem až 30 ponorek této třídy.

Technické údaje
Rozměry trupu    107,6 x 12,9 x 10,9 metru
Hmotnost      cca 8 000 tun
Rychlost plavby pod vodou  35 uzlů (64 km/h)
Maximální hloubka ponoru  610 metrů
Posádka     134

1. Jako první plavidla svého druhu mají ponorky třídy Virginia na své palubě vestavěnu únikovou přetlakovou komoru pro členy speciálních jednotek. Komora umožňuje bezpečné opuštění ponorky a návrat do ní. Dovoluje i propojení s miniponorkou, určenou pro přepravu osob a k plnění nejrůznějších úkolů.
  
2. Lodní šroub je chráněn prstencem, který usměrňuje proudící vodu a zajišťuje tak maximální pohon ponorky.  

3. Na věži najdeme přijímací a vysílací antény. Namísto klasického vysunovacího optického periskopu je na dvou stěžních instalován kamerový systém Kollmorgen AN/BVS-1 s kamerami pro denní a noční vidění, termovizí a laserovým dálkoměrem. Obraz se pak promítá na velkoplošné obrazovky v řídicím centru.
K obraně slouží akustické a elektronické systémy na stožáru, zahrnující automatický radarový výstražný systém.

4. V řídicím a velitelském centru spojuje systém C3I všechny systémy plavidla včetně řídicích, zbraňových, senzorů, navigace a protiopatření. Ovládací panely jsou místo klávesnic vybaveny dotykovými barevnými displeji. Směr, ponor a vynořování ponorky jsou ovládány dvouosým čtyřtlačítkovým joystickem.
Ke komunikaci slouží vícepásmový vysokorychlostní satelitní systém, umožňující souběžnou komunikaci na frekvencích SHF a EHF. K navigaci je k dispozici navigační radar AN/BPS-16 (V4)

5. Ze čtyř torpédometů ráže 533 mm, které jsou umístěny po dvou v každém boku, mohou být odpalována torpéda Mk. 48 a Mk. 48 ADCAP, protilodní rakety Harpoon nebo střely s plochou dráhou letu Tomahawk. K dispozici je 26 torpéd a stejný počet raket.
Z torpédometů je možné vypouštět i námořní miny Mk 60 CAPTOR. K protiminovým operacím je zde k dispozici dvojice robotických zařízení s 18metrovým ramenem.

6. Střely Tomahawk mohou být rovněž vystřeleny z odpalovacích šachet v přední části trupu. Zařízení je schopno odpálit až 16 raket v jedné salvě. 

7. Sonarové vybavení se skládá z aktivních i pasivních sonarů TB-16, TB-29A, LWWAA (LightWeight Wide-Aperture Array) a systémem sonarového zpracování AN/BQQ-10(V4).
V přídi je i navigační radar BPS16. 

8. Pohon zajišťuje vodou chlazený reaktor GE S9G o výkonu 29,84 MW.

Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ukončil vývoj vozítka VIPER. Jeho úkolem mělo být pátrání po vodě či dalších zdrojích na Měsíci. Jako důvod uvedla rostoucí náklady, odkládání startu, ale také možné ohrožení dalších projektů Původně měl VIPER započít svou misi k Měsíci už na sklonku minulého roku. Nakonec však NASA požádala o odložení […]
Na dně moře u japonského pobřeží bylo objeveno gigantické naleziště klíčových prvků pro výrobu baterií do elektromobilů, ložisko niklu a kobaltu. První vrty u ostrova Minami-Torišima budou zahájeny příští rok. Využívání ložiska v průmyslovém měřítku má být zahájeno v roce 2026. Podle nadace The Nippon Foundation, která v posledních měsících zkoumala mořské dno u ostrova […]
Filmový průmysl se neustále vyvíjí a nové technologie mu umožňují vytvářet stále realističtější a poutavější zážitky pro diváky. Jaké nejmodernější technologie se v současné době používají ve filmech k tomu, aby zmátly smysly diváků? Technologií, která posouvá současný filmový průmysl neuvěřitelným způsobem vpřed, jsou tak zvané počítačově generované obrazy neboli computer generated imagery (CGI). Jedná […]
Svět se mění… Elektrifikuje se Severní Amerika, Evropa i Čína. Musejí. Statisíce vědců ze všech koutů planety přicházejí se znepokojivými čísly. Jenže v blízké budoucnosti nebude nutné bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, zároveň se budeme potýkat s nedostatkem lithia, potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz