Domů     Technika
Ponorka v žraločí kůži
21.stoleti 19.6.2007

Ponorky třídy Virginia představují novou generaci amerických ponorek, která má nahradit stíhací ponorky třídy Los Angeles. Díky speciálním úpravám se jedná se o nejtišší současné ponorky.Ponorky třídy Virginia představují novou generaci amerických ponorek, která má nahradit stíhací ponorky třídy Los Angeles. Díky speciálním úpravám se jedná se o nejtišší současné ponorky.

Ponorky Virginia jsou určeny jak pro bojové nasazení v protiponorkových válkách v hlubinách oceánu, tak i pro operace v mělkých pobřežních vodách. Hlavními úkoly těchto nových ponorek jsou: podpora bojových skupin, raketové útoky na pozemní cíle, pokládání min, speciální operace včetně výsadků sil zvláštního určení, záchranné mise, hlídkování a zpravodajský průzkum.

Nejtišší na světě
Trup ponorky je vyroben z tvrzené, tlaku odolné oceli, určené pro velké hloubky. Povrch je speciálně upraven tak, že vnější vrstva dostala zcela bezešvou strukturu podobnou kůži žraloka, což výrazně snižuje odpor vody.
Ponorky Virginia se mohou pochlubit i protihlukovou izolací, nedávno vyvinutou speciální protiodrazovou vrstvou, která snižuje jak akustický, tak magnetický odraz. Na odhlučnění se podílí i pohonný systém s nově navrženými šrouby.
Jednotlivé paluby jsou řešeny modulárně, kdy každé oddělení je instalováno jako samostatná jednotka. Kvůli odhlučnění je navíc každé oddělení usazeno na speciálních polštářích. Jedná se tak pravděpodobně o nejtišší současné ponorky.
Pohon zajišťuje vodou chlazený reaktor GE S9G o výkonu 29,84 MW (výkon zhruba 400 osobních automobilů) a dvojice turbín s jednou hřídelí, pohánějící šroub.
V současnosti jsou již v provozu 2 ponorky (SSN USS 774 Virginia a SSN 775 USS Texas) a do budoucna je plánováno postavit celkem až 30 ponorek této třídy.

Technické údaje
Rozměry trupu    107,6 x 12,9 x 10,9 metru
Hmotnost      cca 8 000 tun
Rychlost plavby pod vodou  35 uzlů (64 km/h)
Maximální hloubka ponoru  610 metrů
Posádka     134

1. Jako první plavidla svého druhu mají ponorky třídy Virginia na své palubě vestavěnu únikovou přetlakovou komoru pro členy speciálních jednotek. Komora umožňuje bezpečné opuštění ponorky a návrat do ní. Dovoluje i propojení s miniponorkou, určenou pro přepravu osob a k plnění nejrůznějších úkolů.
  
2. Lodní šroub je chráněn prstencem, který usměrňuje proudící vodu a zajišťuje tak maximální pohon ponorky.  

3. Na věži najdeme přijímací a vysílací antény. Namísto klasického vysunovacího optického periskopu je na dvou stěžních instalován kamerový systém Kollmorgen AN/BVS-1 s kamerami pro denní a noční vidění, termovizí a laserovým dálkoměrem. Obraz se pak promítá na velkoplošné obrazovky v řídicím centru.
K obraně slouží akustické a elektronické systémy na stožáru, zahrnující automatický radarový výstražný systém.

4. V řídicím a velitelském centru spojuje systém C3I všechny systémy plavidla včetně řídicích, zbraňových, senzorů, navigace a protiopatření. Ovládací panely jsou místo klávesnic vybaveny dotykovými barevnými displeji. Směr, ponor a vynořování ponorky jsou ovládány dvouosým čtyřtlačítkovým joystickem.
Ke komunikaci slouží vícepásmový vysokorychlostní satelitní systém, umožňující souběžnou komunikaci na frekvencích SHF a EHF. K navigaci je k dispozici navigační radar AN/BPS-16 (V4)

5. Ze čtyř torpédometů ráže 533 mm, které jsou umístěny po dvou v každém boku, mohou být odpalována torpéda Mk. 48 a Mk. 48 ADCAP, protilodní rakety Harpoon nebo střely s plochou dráhou letu Tomahawk. K dispozici je 26 torpéd a stejný počet raket.
Z torpédometů je možné vypouštět i námořní miny Mk 60 CAPTOR. K protiminovým operacím je zde k dispozici dvojice robotických zařízení s 18metrovým ramenem.

6. Střely Tomahawk mohou být rovněž vystřeleny z odpalovacích šachet v přední části trupu. Zařízení je schopno odpálit až 16 raket v jedné salvě. 

7. Sonarové vybavení se skládá z aktivních i pasivních sonarů TB-16, TB-29A, LWWAA (LightWeight Wide-Aperture Array) a systémem sonarového zpracování AN/BQQ-10(V4).
V přídi je i navigační radar BPS16. 

8. Pohon zajišťuje vodou chlazený reaktor GE S9G o výkonu 29,84 MW.

Související články
Společnost OpenAI slaví. Nedávno totiž světu představila nový model umělé inteligence o1-preview, která dokáže uvažovat jako člověk. Namísto běžných situací by však měla najít uplatnění především v profesionální sféře. Jedná se o první model z nové řady, který má ambici zlepšit schopnosti strojového uvažování a řešení složitých problémů – zejména v oblastech vědy, kódování nebo […]
Na letošní olympiádu lákali její organizátoři jako na hry poháněné inovacemi. A nešlo o plané řeči. Kromě nových světových rekordů a nezapomenutelných sportovních okamžiků představovala Paříž 2024 také defilé nejnovějších moderních technologií. Organizátoři v Paříži posunuli vytvořením digitálních dvojčat téměř všech svých sportovišť tuto iniciativu na novou úroveň. Na hry se tak bude možná vzpomínat […]
Gaming disorder neboli závislost na videohrách je Světovou zdravotnickou organizací uznávaná jako duševní choroba. Je jí myšleno hraní her na počítači, notebooku, tabletu, konzoli či mobilu v takové míře, že hráči přináší negativní důsledky v oblasti duševního a tělesného zdraví i mezilidských vztahů. Tato závislost ohrožuje až čtvrtinu českých dětí! Z vládní Zprávy o digitálních […]
Omezení rychlosti na 30 km/h vede podle nového výzkumu k sedmatřicetiprocentnímu poklesu úmrtí při dopravních nehodách. Kromě toho se při takovém snížení rychlosti snižuje jak hluk, tak i emise a spotřeba paliva. Studie, jejíž autory jsou řečtí vědci George Yannis a Eva Michelaraki, se zaměřila na kvantifikaci v oblasti bezpečnosti, životního prostředí, energie, dopravy, obyvatelnosti […]
Fyzika kolem nás, v nás, ale i daleko od nás, je fascinující. Určuje pravidla všem ostatním vědám. Fyzika není jen dílem ve velké skládačce, nýbrž je podkladem, na kterém leží vše. Tato rubrika představuje příběh jedné z částic. Tentokrát elektronu… Elektrony jsou malé částice s velmi malou hmotností, ale jejich vliv je obrovský. Váží pouze […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz