Domů     Technika
Letecká havárie na objednávku
21.stoleti
od 21.stoleti 19.6.2007

Letecká doprava je sice bezpečná, proti automobilové přepravě dokonce několikanásobně, ale ani letadla se nevyhnou tragédiím. Následky letecké havárie bývají zpravidla hrozivé.Letecká doprava je sice bezpečná, proti automobilové přepravě dokonce několikanásobně, ale ani letadla se nevyhnou tragédiím. Následky letecké havárie bývají zpravidla hrozivé.

Velká dopravní letadla vezou ve svých křídlech a pod podlahou několik desítek tisíc litrů leteckého vysoce explozivního paliva a obří letadla dokonce přes 100 000 litrů (10 cisteren). Jednou z nejhorších věcí, které se mohou na palubě letadla přihodit, je tedy požár. Výrobce, který by přišel na to, jakou přísadu do něj přidat, aby nebylo tak nebezpečné, ale zároveň by se na něj dalo létat, by se stal miliardářem.
Velká dopravní letadla používají speciální palivo s označením JET A-1. Je to v podstatě petrolej, ale extrémně čistý. Kdyby tomu tak nebylo, palivo by mohlo způsobit řadu problémů, například ucpání filtrů. Vznítí se již při 38 stupních Celsia.
Podobně jako u automobilů, i u letadel lze provést tzv. crashtest. Ten je ale samozřejmě technologicky i finančně podstatně náročnější. Národní agentura pro letectví a vesmír NASA takový crashtest nedávno provedla. Letadlem, které bylo pro tento účel obětováno, byl Boeing 720, čtyřmotorové letadlo určené pro lety na středních tratích. První let tohoto typu letadla se uskutečnil v listopadu 1959, do běžného provozu stroj vstoupil o rok později u společnosti United Airlines. Vejde se do něj 112 cestujících a jeho cestovní rychlost je 983 kilometrů za hodinu.
Crashtest, který provedla NASA, byl proběhl s plnou nádrží letadla. Do ní se vešlo 35 tun paliva (což je stejná hmotnost, kolik by vážilo 23 vozů Škoda Fabia) a čerpalo se celých devět minut.

Předchozí článek
Další článek
reklama
Související články
Evropská komise schválila novou celoevropskou strategii kybernetické bezpečnosti, známou jako směrnice NIS 2. V platnost by měla vstoupit v roce 2024 a bude mít zásadní dopad na fungování více než 6000c českých firem a organizací. Zavádí totiž řadu pravidel pro zajištění bezpečnosti jejich kyberprostoru proti hackerským útokům. Podle expertů na kyberbezpečnost však pro naplnění takového […]
Jejich výroba započala někdy v polovině 20. století – PFAS neboli nesmrtelné chemikálie. Lidé je používají pro odpuzení vody a mastnoty z obalů potravin, rekreačního oblečení či koberců. Pro zdraví člověka jsou vysoce toxické, co ale s tím, když je přijímáme spolu s vodou a potravinami? Okem je spatřit nelze, tudíž nejsou pro člověka viditelné, […]
Tři vědecké týmy vyvinuly levný, účinný a recyklovatelný nanomateriál, který dokáže ve vodě nejen odhalit, ale také likvidovat těžké kovy, zejména kadmium a olovo. Jde o výsledek spolupráce vědců z Českého institutu výzkumu a pokročilých technologií – CATRIN Univerzity Palackého v Olomouci, ostravské VŠB-TUO a Katalánského institutu pro nanovědy a nanotechnologie (ICN2) v Barceloně. Kontaminace […]
Skutečně úchvatnými mořskými živočichy jsou chobotnice – vládci hlubin, jež mají osm dlouhých pružných chapadel. Proslulé jsou především díky své inteligenci. Jsou to právě poznatky ze světa zvířat, jež mohou mnohdy sloužit jako inspirace pro konstrukci technických zařízení. To se potvrdilo i při představení nové technologie ze Severní Karolíny. Podle Michaela Dickeyho, profesora chemického a […]
Technologie současnosti přestávají omezovat lidskou fantazii. Jsme ve století, kdy si dokážeme představit nebeské město, které může letět roky bez přistání díky energii malých fúzních reaktorů. Nějak jako Peter Pan. Internetem se šíří koncepční video obřího létajícího stroje Sky Cruise, který pojme 5000 cestujících a nabízí veškerý luxus světa. Jde o vizi nebeského hotelu budoucnosti, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz