Domů     Technika
Letecká havárie na objednávku
21.stoleti 19.6.2007

Letecká doprava je sice bezpečná, proti automobilové přepravě dokonce několikanásobně, ale ani letadla se nevyhnou tragédiím. Následky letecké havárie bývají zpravidla hrozivé.Letecká doprava je sice bezpečná, proti automobilové přepravě dokonce několikanásobně, ale ani letadla se nevyhnou tragédiím. Následky letecké havárie bývají zpravidla hrozivé.

Velká dopravní letadla vezou ve svých křídlech a pod podlahou několik desítek tisíc litrů leteckého vysoce explozivního paliva a obří letadla dokonce přes 100 000 litrů (10 cisteren). Jednou z nejhorších věcí, které se mohou na palubě letadla přihodit, je tedy požár. Výrobce, který by přišel na to, jakou přísadu do něj přidat, aby nebylo tak nebezpečné, ale zároveň by se na něj dalo létat, by se stal miliardářem.
Velká dopravní letadla používají speciální palivo s označením JET A-1. Je to v podstatě petrolej, ale extrémně čistý. Kdyby tomu tak nebylo, palivo by mohlo způsobit řadu problémů, například ucpání filtrů. Vznítí se již při 38 stupních Celsia.
Podobně jako u automobilů, i u letadel lze provést tzv. crashtest. Ten je ale samozřejmě technologicky i finančně podstatně náročnější. Národní agentura pro letectví a vesmír NASA takový crashtest nedávno provedla. Letadlem, které bylo pro tento účel obětováno, byl Boeing 720, čtyřmotorové letadlo určené pro lety na středních tratích. První let tohoto typu letadla se uskutečnil v listopadu 1959, do běžného provozu stroj vstoupil o rok později u společnosti United Airlines. Vejde se do něj 112 cestujících a jeho cestovní rychlost je 983 kilometrů za hodinu.
Crashtest, který provedla NASA, byl proběhl s plnou nádrží letadla. Do ní se vešlo 35 tun paliva (což je stejná hmotnost, kolik by vážilo 23 vozů Škoda Fabia) a čerpalo se celých devět minut.

Předchozí článek
Další článek
reklama
Související články
Na 3D tiskárnách se jednou budou tisknout celé obytné domy nebo lidské orgány. Zájemci o tuto klíčovou technologii by měli zbystřit, VŠB-TUO totiž jako jediná vysoká škola v Česku nabízí uchazečům studium zaměřené na aditivní technologie. Do nového programu Fakulty strojní se mohou hlásit už letos, a to od 13. září do 13. října. Fakulta […]
Byť je virtuální svět od toho reálného v mnohém odlišný, leccos však oba mají společného. Třeba to, že se v nich nepohybují jen slušní lidé, ale i zločinci, kteří pro zisk neváhají udělat cokoli. Třeba nešťastné internetové uživatele vydírat. Nedávný případ, ve kterém hlavní roli hráli počítačový vyděrač vybavený ruským virem Ryuk a nemocnice v […]
Agrovoltaice se blýská na lepší časy. Nově totiž bude ukotvená v zákoně a zemědělci nebudou muset volit, jestli půdu využijí na pěstování plodin, nebo na výrobu elektřiny. Počítá s tím novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Česko po vzoru západních států podpoří rozšíření obnovitelných zdrojů energie. Přispěje tak nejen k vlastní energetické nezávislosti, ale […]
Touhu zkrotit blesky zažehl v lidstvu s příchodem 20. století Nikola Tesla. Na jeho odkaz nyní navázali také čeští experti, kterým se podařilo odhalit nejdelší „kousek“ ve střední Evropě. Úspěch mezinárodního významu si na svůj „vrub“ připsali odborníci z Fakulty elektrotechnické ČVUT a Akademie věd ČR. Společnými silami zachycený blesk dosáhl podle prvotních odhadů délky […]
Ve výrobních podnicích Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) využívají unikátní lakovací kabinu s nulovými emisemi využívající technologii rekuperace tepla a tepelných čerpadel. Tímto způsobem továrna snížila roční emise CO2 o 1 000 tun. Toyota je lídr ve výrobě automobilů s nízkými a nulovými emisemi, zároveň ale usiluje o co nejrychlejší dekarbonizaci výroby. Koncern odhaduje, že […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz