Domů     Technika
Letecká havárie na objednávku
21.stoleti
od 21.stoleti 19.6.2007

Letecká doprava je sice bezpečná, proti automobilové přepravě dokonce několikanásobně, ale ani letadla se nevyhnou tragédiím. Následky letecké havárie bývají zpravidla hrozivé.Letecká doprava je sice bezpečná, proti automobilové přepravě dokonce několikanásobně, ale ani letadla se nevyhnou tragédiím. Následky letecké havárie bývají zpravidla hrozivé.

Velká dopravní letadla vezou ve svých křídlech a pod podlahou několik desítek tisíc litrů leteckého vysoce explozivního paliva a obří letadla dokonce přes 100 000 litrů (10 cisteren). Jednou z nejhorších věcí, které se mohou na palubě letadla přihodit, je tedy požár. Výrobce, který by přišel na to, jakou přísadu do něj přidat, aby nebylo tak nebezpečné, ale zároveň by se na něj dalo létat, by se stal miliardářem.
Velká dopravní letadla používají speciální palivo s označením JET A-1. Je to v podstatě petrolej, ale extrémně čistý. Kdyby tomu tak nebylo, palivo by mohlo způsobit řadu problémů, například ucpání filtrů. Vznítí se již při 38 stupních Celsia.
Podobně jako u automobilů, i u letadel lze provést tzv. crashtest. Ten je ale samozřejmě technologicky i finančně podstatně náročnější. Národní agentura pro letectví a vesmír NASA takový crashtest nedávno provedla. Letadlem, které bylo pro tento účel obětováno, byl Boeing 720, čtyřmotorové letadlo určené pro lety na středních tratích. První let tohoto typu letadla se uskutečnil v listopadu 1959, do běžného provozu stroj vstoupil o rok později u společnosti United Airlines. Vejde se do něj 112 cestujících a jeho cestovní rychlost je 983 kilometrů za hodinu.
Crashtest, který provedla NASA, byl proběhl s plnou nádrží letadla. Do ní se vešlo 35 tun paliva (což je stejná hmotnost, kolik by vážilo 23 vozů Škoda Fabia) a čerpalo se celých devět minut.

Předchozí článek
Další článek
reklama
Související články
Společnost Honda podepsala smlouvu o výzkumu a vývoji s japonskou kosmickou agenturou Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) týkající se „systému oběhu obnovitelné energie“, který má dodávat elektřinu pro zachování funkčnosti životního prostoru a různých systémů lunárních vozítek. Na základě této smlouvy agentura JAXA pověří společnost Honda, aby nejprve provedla koncepční studie a poté do konce […]
Německo se opět přiblížilo k dlouhodobé ekologičtější náhradě za ruský zemní plyn a uhlí. Německá energetická společnost RWE s norskou státní energetickou firmou Equinor oznámily, že v příštích několika letech v Německu vybudují vodíkové elektrárny a velkokapacitní produktovod pro dodávku paliva, uvedla to CNN. Dohoda je součástí německé snahy do roku 2030 postupně vyřadit všechny […]
Nedávná studie Harvardovy univerzity a dalších vědeckých pracovišť došla k závěru, že spalování fosilních paliv zkracuje každý rok život osmi milionům Britů. Další vědecké práce hovoří o jiných číslech, ale v jednom se shodují: špivaný vzduch je nekompromisním zabijákem. „Spalování fosilních paliv, jako je uhlí, benzin nebo nafta, může za smrt každého pátého člověka na […]
Když vozy Toyota doslouží, šetrně se zrecyklují a suroviny se dále využijí. Jsou k tomu už dopředu navržené, vyrobené a smontované. Například kabelový svazek vytáhnete ven jako byste oddělovali kostru z grilované ryby. Toyota od roku 2003 využívá konstrukci, která optimalizuje rozebírání a třídění k usnadnění recyklace surovin, například mědi a vzácných kovů, z vyřazených vozidel. […]
Budoucnost se zdá být lepší než dobrá všemu a všem navzdory. Francouzská automobilka Citroën pustila na trh nové SUV C5 Aircross plug-in hybrid. Jak dobrý je druhý nejlepší model dvojitého šípu? Citroën už více jak 100 let zpřístupňuje automobily co nejširšímu počtu lidí, kašle na fanfarónství, na pózy a masky. Dvojitý šíp vždycky chtěl být […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
Copyright © RF-Hobby.cz