Domů     Technika
Rodina na odpis!
21.stoleti 17.11.2006

V prvopočátcích automobilismu se o bezpečnost posádky nikdo nezajímal. Dnes jsou auta konstruována podle přísných kritérií a testují se při takzvaných crash testech na figurínách dummy. A jejich testovací rodina se stále rozrůstá o nové členy. Naposled k nim přibyla gravidní matka s plodem v břiše.V prvopočátcích automobilismu se o bezpečnost posádky nikdo nezajímal. Dnes jsou auta konstruována podle přísných kritérií a testují se při takzvaných crash testech na figurínách dummy. A jejich testovací rodina se stále rozrůstá o nové členy. Naposled k nim přibyla gravidní matka s plodem v břiše.

Problematikou pasivní bezpečnosti se začali konstruktéři vážně zabývat v 50. letech minulého století. Do té doby byly automobily velmi nebezpečné, protože se při haváriích v podstatě rozpadaly na součástky a ty pak jako smrtící nástroje  pronikaly do kabin a těl jezdců.
S výzkumem bezpečnosti aut přišel jako první americký profesor Larry Patrick, který začal shromažďovat údaje o nehodách. Protože tehdy ještě nebyla k dispozici měřící elektronická čidla, sám se v autech vydával proti nejrůznějším překážkám a nechal se otloukat. Na základě těchto pokusů pak vyhodnocoval záludná místa konstrukce aut.
Patrickovy evidentně nebezpečné pokusy přinutily konstruktéry k vývoji prvních testovacích figurín, takzvaných „dummies“- crash test. Jejich výhodou je mechanická odolnost a tedy možnost mnohonásobného použití.
Zprvu měly jen pár základních čidel na životně důležitých místech a napodobovaly pouze dospělé osoby. Teprve později se objevily dummys i v dětském provedení a i ostatní se dále zdokonalují. Přibývají velikosti a hmotnosti, zvyšuje se počet jejich čidel. Největší současnou novinkou je „těhotná“ dummie s několikaměsíčním plodem. I ten má ve svém plastovém tělíčku senzory, které analyzují jeho zatížení při havárii.

Související články
Technika 9.7.2025
Představte si robota, který se sám orientuje v temném podzemí, analyzuje stěny tunelu a rozpozná člověka i nečekanou trhlinu. Ne, to není sci-fi – to je JULBOT. A právě takoví roboti se dnes učí pracovat v podzemní laboratoři ČVUT. Moderní stavebnictví se posouvá hluboko pod zem – a s ním i technologie, které mu pomáhají. […]
Mluvit s chatbotem může být jako snažit se obejmout ledničku – chladné, strojené a bez odezvy. A když jde o něco osobního? Často zjistíme, že robot prostě nestačí. Proč nás ale právě tato komunikace tolik stresuje? Když člověk mluví s člověkem, nejde jen o slova. Hraje se tu s gesty, výrazem tváře, tónem hlasu… někdy […]
Technika 6.7.2025
V Číně se objevila nová a neobvyklá forma technologie „tap and pay“, která umožňuje zákazníkům platit pouhým naskenováním dlaně místo tradiční platební karty. Tuto biometrickou technologii poprvé uvedl internetový gigant Tencent a v posledních měsících se ji snaží co nejvíce rozšířit. Lidé, kteří novou technologií využívají, mohou zapomenout na peněženky a u pokladen nechat své […]
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz