Domů     Technika
Rodina na odpis!
21.stoleti
od 21.stoleti 17.11.2006

V prvopočátcích automobilismu se o bezpečnost posádky nikdo nezajímal. Dnes jsou auta konstruována podle přísných kritérií a testují se při takzvaných crash testech na figurínách dummy. A jejich testovací rodina se stále rozrůstá o nové členy. Naposled k nim přibyla gravidní matka s plodem v břiše.V prvopočátcích automobilismu se o bezpečnost posádky nikdo nezajímal. Dnes jsou auta konstruována podle přísných kritérií a testují se při takzvaných crash testech na figurínách dummy. A jejich testovací rodina se stále rozrůstá o nové členy. Naposled k nim přibyla gravidní matka s plodem v břiše.

Problematikou pasivní bezpečnosti se začali konstruktéři vážně zabývat v 50. letech minulého století. Do té doby byly automobily velmi nebezpečné, protože se při haváriích v podstatě rozpadaly na součástky a ty pak jako smrtící nástroje  pronikaly do kabin a těl jezdců.
S výzkumem bezpečnosti aut přišel jako první americký profesor Larry Patrick, který začal shromažďovat údaje o nehodách. Protože tehdy ještě nebyla k dispozici měřící elektronická čidla, sám se v autech vydával proti nejrůznějším překážkám a nechal se otloukat. Na základě těchto pokusů pak vyhodnocoval záludná místa konstrukce aut.
Patrickovy evidentně nebezpečné pokusy přinutily konstruktéry k vývoji prvních testovacích figurín, takzvaných „dummies“- crash test. Jejich výhodou je mechanická odolnost a tedy možnost mnohonásobného použití.
Zprvu měly jen pár základních čidel na životně důležitých místech a napodobovaly pouze dospělé osoby. Teprve později se objevily dummys i v dětském provedení a i ostatní se dále zdokonalují. Přibývají velikosti a hmotnosti, zvyšuje se počet jejich čidel. Největší současnou novinkou je „těhotná“ dummie s několikaměsíčním plodem. I ten má ve svém plastovém tělíčku senzory, které analyzují jeho zatížení při havárii.

reklama
Související články
Před 20 lety vznikl z iniciativy intelektuálů v čele s Arnoštem Lustigem a Prof. Antonínem Holým projekt s jediným cílem – vytvořit cenu pro vědce a techniky, která by jim pomohla získat popularitu a uznání. Dnes je soutěž Česká hlava nejprestižnějším českým oceněním za vědu a výzkum, kterého mohou vědci v naší zemi dosáhnout. V […]
Volkswagen představí na jaře 2023 už druhou generaci ID.3. A protože je o „trojky“ velký zájem, montážní linky v německém Cvikově a Drážďanech od příštího roku doplní i hlavní závod ve Wolfsburgu. Nové ID.3 bude dodáváno s nejnovější generací softwaru, která zlepšuje výkon systému a dokáže přijímat bezdrátové aktualizace OTA (Over-the-Air). Kromě toho byla rozšířena […]
Za hranice Česka a ještě dál se vydává letošní festival kosmických aktivit Czech Space Week. Odstartoval dnes 28. listopadu v prostorách Kongresového centra Praha dvoudenní akcí Space2Business a potrvá až do pátku 2. prosince. Z České republiky se pomalu stává Mekka kosmického průmyslu. Má velký potenciál a talent v oblasti kosmických aktivit. V porovnání s […]
Do žebříčku 50 nejrychleji rostoucích technologických firem ve střední a jihovýchodní Evropě se probojovalo 13 českých společností. Ve 23. ročníku soutěže Deloitte Technology Fast 50 CE získaly prestižní ocenění CE Tech Rocketship české firmy LutherOne a CYRKL, ale vůbec nejlepší a nejrychleji rostoucí tech firmou je opět FTMO. Nejrychleji rostoucí technologickou firmou ve střední Evropě […]
Staré úsloví tvrdí, že co má člověk v hlavě, to mu nikdo neukradne. Na první pohled se to zdá logické. Avšak moderní technologie v mnohém převracejí současný svět naruby. Bankovní účet, heslo k emailu, přístup k mobilnímu telefonu a řada dalších věcí. Kdo chce vymoženosti moderní doby využívat, potřebuje nějaké heslo či identifikační číslo známé […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz