Jídlem a pitím se na palubě nešetří!

Jíst se musí i v kosmu. Ale co astronauti na palubě skutečně jedí? Jak velké porce? A chutná jim? Mohou si dát třeba skleničku alkoholu?Jíst se musí i v kosmu. Ale co astronauti na palubě skutečně jedí? Jak velké porce? A chutná jim? Mohou si dát třeba skleničku alkoholu?

Současné zásoby na palubě mezinárodní vesmírné stanice (ISS) obsahují potraviny o hmotnosti kolem dvou tun – asi 6000 porcí hlavního jídla a 4000 zákusků. Denní strava, samozřejmě speciálně připravená, stojí kolem sta dolarů (cca 2500 Kč) na osobu.

Beztížný stav způsobuje mdlou chuť
Při výběru jídla se vychází co nejvíc vstříc individuálním chutím kosmonautů. Ovšemže je to strava především výživná a zdravá a někteří asketicky prohlašují, že „lehká strava je v beztížném prostředí nejlepší“. Avšak už dlouho si nikdo z vesmírných cestovatelů nepochvaloval, že by se dobře nadlábnul. Možná je to způsobeno i tím, že jedním z projevů beztížného stavu je překrvení hlavy a v důsledku toho i mdlá chuť.
Ostatně, část výzkumů ve stanici ISS se zabývá funkcí smyslových orgánů při kosmickém letu. Co se týče chuti, shodují se kosmonauti na tom, že v kosmu jim více chutnají ostřejší jídla. Ve stavu beztíže se přidává i skutečnost, že vůně pokrmů nestoupá vzhůru jako v pozemských podmínkách, a proto se jídlo nedá vychutnávat současně nosem. Čichový vjem je pak třeba nahradit intenzivnější chuťovou složkou. V kosmické spíži jsou proto i takové přísady jako česneková pasta, majonéza nebo hořčice a velký výběr ostrých omáček z Mexika a Thajska. A všichni vždy rozechvěle očekávají nákladní loď, do které jim na Zemi už tradičně přibalí „něco ostřejšího na zub“, třeba čerstvý pórek, mladou cibulku nebo dokonce česnek.

Menu z 250 jídel
Chladnička ani mraznička tu nejsou. Potraviny se skladují v konzervách, v dehydrovaném nebo termostabilizovaném stavu. Nápoje jsou obvykle v prášku. K dispozici je kakao, čaj, káva, mléko a nechybějí ani oblíbené ovocné džusy. Praktické ruské obaly na nápoje jsou opatřeny na jedné straně plnicím ventilem, na druhé straně je brčko na pití.
Jídlo se doplňuje napůl z ruských a napůl z amerických zdrojů. Kosmonauti pak mají na výběr z více než 250 druhů jídel a nápojů, například hovězí maso, smažený sójový sýr tofu, sladký tvaroh s ořechy, boršč nebo hovězí, vločkovou či jehněčí polévku. Z Ruska pochází například ryba v aspiku nebo obilná kaše, z USA garnátový koktejl.

Drobit se tu nesmí!
Některé potraviny jsou stejné jako běžné zboží v supermarketech, jen s jinými ochrannými obaly. Jiné byly vyvinuty speciálně pro kosmické účely. Drobivé a sypké jídlo se pro konzumaci ve stavu beztíže nehodí.
Obložené chleby se připravují z mexické tortily (kukuřičné placky), která se nedrobí tolik jako obyčejný chléb. Na palubě však najdeme také klasický ruský černý chléb, porcovaný na jednotlivá sousta, který je nejen vítaným zpestřením jídelníčku, ale spolu se solí slouží při tradičním uvítacím ceremoniálu.
Při slavnostních příležitostech, například na Nový rok, mívají kosmonauti porcovaného krocana a dortík.

Sklenička neuškodí
Od počátků letů člověka do vesmíru se traduje, že ve vesmíru platí přísná prohibice. Rovněž na Mezinárodní vesmírné stanici ISS je oficiální zákaz veškerého alkoholu. Bude tomu tak i nadále? Viděli jsme, jak si na Silvestra posádka připíjela čajem a také ruské pravoslavné Vánoce slavila jen nealkoholickými nápoji.
Skutečností ovšem je, že dlouhodobé lety na oběžné dráze vedly postupně k určité toleranci. Na dřívější ruské vesmírné stanici Mir byla umírněná spotřeba alkoholu tolerována. Při oslavách narozenin nebo na Nový rok bylo povoleno deci šampaňského nebo hlt něčeho ostřejšího. Kupříkladu francouzský astronaut Jean-Francois Clervoy si posteskl o Vánocích 1999, strávených „na sucho“ v americkém raketoplánu, že když o dva roky dřív slavil na Miru narozeniny, mohli si všichni připít lokem Armagnacu.
Dokonce se přehlíželo, když příležitostně někdo na palubu propašoval láhev vodky nebo brandy. Kosmonaut Alexander Poleščuk vzpomíná na to, jak s údivem objevil za obložením láhev od koňaku, kterou tam nechala předchozí posádka! Ruská televize dokonce ukazovala, jak si kosmonauti na oběžné dráze dopřávají doušek alkoholu pomocí injekční stříkačky rovnou do úst (v beztížném stavu je samozřejmě nemožné pít ze skleničky).

Odborníci proti prohibici
Odborníci nechtějí dát kosmonautům absolutní volnost v konzumaci alkoholu, ale uznávají, že práce ve vesmíru je velmi tvrdá a omezená dávka alkoholického nápoje může přispět k jejich uvolnění a tím i ke zdraví.”Posádky tráví na oběžné dráze až půl roku a vykonávají přitom těžkou práci. Zejména to platí o výstupech do volného prostoru, kde za pár hodin ztratí několik kilogramů tělesné váhy,” řekl ruský lékařský odborník. A dodal: “Řada z nás vychází z toho, že malá dávka alkoholu přispěje k relaxaci posádky”.
Také ruský kosmonaut Saližan Šaripov se po návratu z výpravy na ISS vyslovil v tom smyslu, že sklenka vína či koňaku denně by posádce rozhodně neuškodila, spíše naopak. “Dát si jen tolik, aby to zlepšilo naši práci a abychom se snadněji vyrovnávali s psychickou zátěží,” zdůraznil. Podle Šaripova by bylo “žádoucí”, aby každý kosmonaut dostával denně 50 ml vína nebo koňaku tak, jako dostávají během delších plaveb američtí námořníci v ponorkách.. “Ale pouze pro zlepšení naší práce a lepší zvládání psychického stresu,” dodal Šaripov.

Pralinky s alkoholem
Na ISS platí zatím suchý zákon. Bez výjimky! Jednoznačná pravidla si vynutila právě skutečnost, že zde musely spolu žít kosmonauti z USA, Evropy a Ruska. Jak přísně ale byl zákaz dodržován, není úplně jasné. Americká NASA sice trvala na absolutní abstinenci posádek, na druhé straně ale Rusové občas přiznávali, že členové posádek pašovali alkohol na palubu ve svých osobních zavazadlech.
Koncem loňského roku zásobovací loď přivezla posádce tvořené Williamem McArthurem a Valerijem Tokarevem pralinky naplněné alkoholem… Dosud mohly posádky k relaxaci využívat pouze DVD, e-maily nebo tělocvičná zařízení. Ale  i když se nyní Rusové otevřeně zasazují o nová pravidla pro alkohol, bude to ještě nějakou dobu trvat, než si kosmonauti budou moci připít ke svému nejoblíbenějšímu přání: “Na bezpečné přistání!”

Jídelní lístek
Běžný oběd: kuřecí medailonky, rýže s máslem, makarony se sýrem, sladké oříšky a jablečný mošt.
Všední večeře: garnátový koktejl, biftek, těstoviny se sýrem, ovocný koktejl, jahodová šťáva a čaj s citronem. Inu, nelétáme do vesmíru, abychom jedli, že?

Košer strava ve vesmíru
Při sestavení jídelníčku se přihlíží k individuálním přáním kosmonautů. První židovský kosmonaut Ilan Ranom měl proto k dispozici i košer stravu. Vybrali jsme 12. den jeho letu.
Snídaně: tepelně zpracovaná sýrová pomazánka, čerstvé tortily, čokoládový koláček s oříšky, pomerančový džus a káva bez kofeinu.
Oběd: košer dušené maso na starosvětský způsob, krůtí Tetrazzini, italské těstoviny tortila, arašídy, cestovní mix, ananas, pomerančový džus
Večeře: vegetariánská zeleninová polévka, krekry, košer kuře na kari, chřest, tortila, hruška, čokoládový koláček s oříšky a káva bez kofeinu.