Domů     Technika
Jak pracuje vrtačka…
21.stoleti
od 21.stoleti 21.10.2005

Od doby, kdy člověk začal vnímat svět kolem sebe, má potřebu se v něčem neustále vrtat. Nejdříve prstem, pak nějakým klacíkem a nakonec si k tomu vymyslel speciální nástroj, vrtačku.Od doby, kdy člověk začal vnímat svět kolem sebe, má potřebu se v něčem neustále vrtat. Nejdříve prstem, pak nějakým klacíkem a nakonec si k tomu vymyslel speciální nástroj, vrtačku.

Za praotce všech vrtalů, vrtáků a vrtaček lze považovat řeckého myslitele Archiméda. Ten sice proslul především svým koupáním ve vaně, ale kromě toho vynalezl klasický stavební vrták. Tento vynález je datován do roku 215 před naším letopočtem.
S tímto vrtákem si lidstvo vystačilo 2000 let. Na jemnější práce však bylo nutné vymyslet jiný způsob vrtání. Klasický vrták by například zubaři příliš nepomohl. A tak v roce 1790 spatřila světlo světa první zubní vrtačka. Jejím autorem byl osobní lékař prvního amerického prezidenta George Washingtona John Greenwood. K výrobě této vrtačky použil kolovrátek své maminky. Princip zubní vrtačky spočívá v tom, že vrtací korunku zde pohání horizontální turbína. Přívodní trubice vhání do vrtačky stlačený vzduch a jeho síla pak turbínu roztáčí.
Na elektrickou vrtačku si lidstvo muselo ještě sto let počkat. Koncem 19. století již elektřina nebyla ničím zvláštním, vždyť už v roce 1800 Ital Alessandro Volta vynalezl baterii, o 30 let později vznikl první elektromotor a do poloviny 19. století stihl Michael Faraday představit veřejnosti generátor elektrického proudu a transformátor.
Proč by tedy i vrtačka nemohla být poháněná elektřinou? Nad tímto problémem se zamyslel německý podnikatel Wilhelm Fein a v roce 1895 si nechal patentovat svou první elektrickou vrtačku. Jeho firma vyrábí své vrtačky do dnešních dnů.

reklama
Související články
V roce 2028 by měla na oběžnou dráhu Země vystoupat česká družice SOVA. Zkoumat bude procesy ve středních a vyšších vrstvách atmosféry, které dosud nebyly dostatečně studovány, což by mělo pomoci přesněji předpovídat extrémní jevy počasí. S váhou okolo 100 kg bude SOVA (anglicky Satellite Observation of waVes in the Atmosphere) největším českým satelitem letícím […]
Až se astronauti poprvé po více než 50 letech vrátí na Měsíc v rámci mise NASA Artemis III, budou mít na sobě skafandr nové generace. Lepší, flexibilnější, odolnější, pohodlnější. Pokročilý speciální oblek zajistí, že astronauti budou vybaveni vysoce výkonným a robustním vybavením a že se do něj vejde mnoho typů lidských postav. Nový skafandr Axiom […]
Automobilka, která vyvíjí a vyrábí první český hypersport Praga Bohema, uvádí na trh i výjimečnou jednostopou záležitost. Tahle motorka váží pouhých 142 kg, v rámu z chrom-molybdenové oceli je vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec o objemu 773 cm3 a vznikne jen 28 kusů. Praga ZS 800… Mrkněte na to. Ještě jednou. A pak na design ikonického modelu […]
Zapsal se do historie jako krotitel blesků z Helvíkovic, nicméně Prokopu Divišovi šlo o něco jiného a daleko významnějšího, než jen o neškodné svedení blesku… Trochu jiné bylo i jeho jméno, ve skutečnosti se narodil jako Václav Divíšek. Prokopem se stal v klášteře, také příjmení přizpůsobil církevní latině a z Divíška byl Diwish. Jinak si […]
Z malého Česka se stává kosmická laboratoř s velkým vesmírným potenciálem a talentem. Už více než 50 firem se podílí na vývoji a výrobě hardwarových a softwarových řešení nejen pro evropské kosmické programy, ale i pro americkou NASA. Roční příspěvek České republiky do Evropské kosmické agentury se od letošního roku zvýší na 1,6 miliardy korun ročně. […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz