Domů     Technika
Jak pracuje vrtačka…
21.stoleti 21.10.2005

Od doby, kdy člověk začal vnímat svět kolem sebe, má potřebu se v něčem neustále vrtat. Nejdříve prstem, pak nějakým klacíkem a nakonec si k tomu vymyslel speciální nástroj, vrtačku.Od doby, kdy člověk začal vnímat svět kolem sebe, má potřebu se v něčem neustále vrtat. Nejdříve prstem, pak nějakým klacíkem a nakonec si k tomu vymyslel speciální nástroj, vrtačku.

Za praotce všech vrtalů, vrtáků a vrtaček lze považovat řeckého myslitele Archiméda. Ten sice proslul především svým koupáním ve vaně, ale kromě toho vynalezl klasický stavební vrták. Tento vynález je datován do roku 215 před naším letopočtem.
S tímto vrtákem si lidstvo vystačilo 2000 let. Na jemnější práce však bylo nutné vymyslet jiný způsob vrtání. Klasický vrták by například zubaři příliš nepomohl. A tak v roce 1790 spatřila světlo světa první zubní vrtačka. Jejím autorem byl osobní lékař prvního amerického prezidenta George Washingtona John Greenwood. K výrobě této vrtačky použil kolovrátek své maminky. Princip zubní vrtačky spočívá v tom, že vrtací korunku zde pohání horizontální turbína. Přívodní trubice vhání do vrtačky stlačený vzduch a jeho síla pak turbínu roztáčí.
Na elektrickou vrtačku si lidstvo muselo ještě sto let počkat. Koncem 19. století již elektřina nebyla ničím zvláštním, vždyť už v roce 1800 Ital Alessandro Volta vynalezl baterii, o 30 let později vznikl první elektromotor a do poloviny 19. století stihl Michael Faraday představit veřejnosti generátor elektrického proudu a transformátor.
Proč by tedy i vrtačka nemohla být poháněná elektřinou? Nad tímto problémem se zamyslel německý podnikatel Wilhelm Fein a v roce 1895 si nechal patentovat svou první elektrickou vrtačku. Jeho firma vyrábí své vrtačky do dnešních dnů.

Související články
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz