Domů     Technika
Jak pracuje vrtačka…
21.stoleti 21.10.2005

Od doby, kdy člověk začal vnímat svět kolem sebe, má potřebu se v něčem neustále vrtat. Nejdříve prstem, pak nějakým klacíkem a nakonec si k tomu vymyslel speciální nástroj, vrtačku.Od doby, kdy člověk začal vnímat svět kolem sebe, má potřebu se v něčem neustále vrtat. Nejdříve prstem, pak nějakým klacíkem a nakonec si k tomu vymyslel speciální nástroj, vrtačku.

Za praotce všech vrtalů, vrtáků a vrtaček lze považovat řeckého myslitele Archiméda. Ten sice proslul především svým koupáním ve vaně, ale kromě toho vynalezl klasický stavební vrták. Tento vynález je datován do roku 215 před naším letopočtem.
S tímto vrtákem si lidstvo vystačilo 2000 let. Na jemnější práce však bylo nutné vymyslet jiný způsob vrtání. Klasický vrták by například zubaři příliš nepomohl. A tak v roce 1790 spatřila světlo světa první zubní vrtačka. Jejím autorem byl osobní lékař prvního amerického prezidenta George Washingtona John Greenwood. K výrobě této vrtačky použil kolovrátek své maminky. Princip zubní vrtačky spočívá v tom, že vrtací korunku zde pohání horizontální turbína. Přívodní trubice vhání do vrtačky stlačený vzduch a jeho síla pak turbínu roztáčí.
Na elektrickou vrtačku si lidstvo muselo ještě sto let počkat. Koncem 19. století již elektřina nebyla ničím zvláštním, vždyť už v roce 1800 Ital Alessandro Volta vynalezl baterii, o 30 let později vznikl první elektromotor a do poloviny 19. století stihl Michael Faraday představit veřejnosti generátor elektrického proudu a transformátor.
Proč by tedy i vrtačka nemohla být poháněná elektřinou? Nad tímto problémem se zamyslel německý podnikatel Wilhelm Fein a v roce 1895 si nechal patentovat svou první elektrickou vrtačku. Jeho firma vyrábí své vrtačky do dnešních dnů.

Související články
Přesnější a rychlejší mapování znečištění vodních ploch i lepší ovládání pasivních hladinových plavidel tažených lodí byly hlavní cíle projektů kooperace robotických dronů vyvíjených Skupinou multirobotických systémů FEL ČVUT (MRS) a autonomně řízených lodí. Výsledky představili výzkumníci před pár dny u břehů vodní nádrže Orlík. Nad hladinu a okolní louky se vzneslo během soustřední v minulých dnech […]
Umělá inteligence je tu, ať se to někomu líbí nebo ne. Nabízí přehršel možností, ale také ukrývá nemálo čertových kopýtek. A tak je tomu i v oblasti vzdělávání. Sal Khan, výkonný ředitel Khan Academy, na které skrze online přednášky studují miliony lidé po celém světě, měl loni na konferenci TED Talk, jejímž mottem je heslo […]
Virtuální realita už není jen hračkou geeků, odnoží herního zábavního průmyslu nebo vědců. Její potenciál je větší, s přesahem do každodenního života. Městská knihovna v Praze prostřednictvím VR nejen zpřístupnila zajímavou, bezmála stoletou historii budovy knihovny na Mariánském náměstí, ale umožňuje i pohlédnout na knihovnu a její služby novýma očima. Městská knihovna v Praze zahájila projekt před […]
Pro své rozměry, vybavení a technologie se stala chloubou amerického námořnictva. Jedná se totiž o největší a nejnovější letadlovou loď, která po více než 10 letech od spuštění na vodu konečně začala sloužit Spojeným státům i alianci NATO. Stavba nejmodernějšího plavidla, se kterým si USA pojistily pozici největší námořní velmoci planety, započala roku 2009. Slanost […]
Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostává nový kabátek. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která překonává dojezd 400 km. Celá modelová řada 208 pak profituje z nového designu, špičkových technologií a emocí z nových motorů. Peugeot 208, nástupce dlouhé řady devíti generací městských […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz