Domů     Technika
Jak pracuje vrtačka…
21.stoleti 21.10.2005

Od doby, kdy člověk začal vnímat svět kolem sebe, má potřebu se v něčem neustále vrtat. Nejdříve prstem, pak nějakým klacíkem a nakonec si k tomu vymyslel speciální nástroj, vrtačku.Od doby, kdy člověk začal vnímat svět kolem sebe, má potřebu se v něčem neustále vrtat. Nejdříve prstem, pak nějakým klacíkem a nakonec si k tomu vymyslel speciální nástroj, vrtačku.

Za praotce všech vrtalů, vrtáků a vrtaček lze považovat řeckého myslitele Archiméda. Ten sice proslul především svým koupáním ve vaně, ale kromě toho vynalezl klasický stavební vrták. Tento vynález je datován do roku 215 před naším letopočtem.
S tímto vrtákem si lidstvo vystačilo 2000 let. Na jemnější práce však bylo nutné vymyslet jiný způsob vrtání. Klasický vrták by například zubaři příliš nepomohl. A tak v roce 1790 spatřila světlo světa první zubní vrtačka. Jejím autorem byl osobní lékař prvního amerického prezidenta George Washingtona John Greenwood. K výrobě této vrtačky použil kolovrátek své maminky. Princip zubní vrtačky spočívá v tom, že vrtací korunku zde pohání horizontální turbína. Přívodní trubice vhání do vrtačky stlačený vzduch a jeho síla pak turbínu roztáčí.
Na elektrickou vrtačku si lidstvo muselo ještě sto let počkat. Koncem 19. století již elektřina nebyla ničím zvláštním, vždyť už v roce 1800 Ital Alessandro Volta vynalezl baterii, o 30 let později vznikl první elektromotor a do poloviny 19. století stihl Michael Faraday představit veřejnosti generátor elektrického proudu a transformátor.
Proč by tedy i vrtačka nemohla být poháněná elektřinou? Nad tímto problémem se zamyslel německý podnikatel Wilhelm Fein a v roce 1895 si nechal patentovat svou první elektrickou vrtačku. Jeho firma vyrábí své vrtačky do dnešních dnů.

Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ukončil vývoj vozítka VIPER. Jeho úkolem mělo být pátrání po vodě či dalších zdrojích na Měsíci. Jako důvod uvedla rostoucí náklady, odkládání startu, ale také možné ohrožení dalších projektů Původně měl VIPER započít svou misi k Měsíci už na sklonku minulého roku. Nakonec však NASA požádala o odložení […]
Na dně moře u japonského pobřeží bylo objeveno gigantické naleziště klíčových prvků pro výrobu baterií do elektromobilů, ložisko niklu a kobaltu. První vrty u ostrova Minami-Torišima budou zahájeny příští rok. Využívání ložiska v průmyslovém měřítku má být zahájeno v roce 2026. Podle nadace The Nippon Foundation, která v posledních měsících zkoumala mořské dno u ostrova […]
Filmový průmysl se neustále vyvíjí a nové technologie mu umožňují vytvářet stále realističtější a poutavější zážitky pro diváky. Jaké nejmodernější technologie se v současné době používají ve filmech k tomu, aby zmátly smysly diváků? Technologií, která posouvá současný filmový průmysl neuvěřitelným způsobem vpřed, jsou tak zvané počítačově generované obrazy neboli computer generated imagery (CGI). Jedná […]
Svět se mění… Elektrifikuje se Severní Amerika, Evropa i Čína. Musejí. Statisíce vědců ze všech koutů planety přicházejí se znepokojivými čísly. Jenže v blízké budoucnosti nebude nutné bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, zároveň se budeme potýkat s nedostatkem lithia, potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz